C107 SLC 1974-1981

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Aika erikoinen knoppitieto, uutena SLC kalliimpi kuin SL.
No tietty lähtöhintoja, tuohon avon hintaan tuskin sai vielä kovakattoa mukaan..

Hintaesimerkkejä uutena: kevät 1975
280 SL 146 300
280 SLC 174 800
350 SL 154 700
450 SL 173 000

http://www.ajovalo.net/Historia/mb_w107.htm
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

SLC-mallit olivat hinnastossa aina kalliimpia kuin vastaavalla (ja isommallakin) moottorilla varustetut SL avomallit. 1.3.1979 MB-ohjehinnastossa esimerkiksi SL/SLC hinnat olivat:

280SL 226.300,-
280SLC 265.400,-
350SL 252.200,-
350SLC 292.100,-
450SL 280.900,-
450SLC 321.100,-

Eli esim. pienempimoottorinen 350SLC oli kalliimpi kuin 450SL.

Tuohon topikin otsikkoon SLC 1974-1981 voisi todeta että SLC:hän esiteltiin jo Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 1971 ja tuolloin nimenomaan malli 350SLC. 4,5 litran moottorilla varustettu 350 SLC 4.5 tuli tuotantoon heinäkuussa 1972 ja vain US-mallina, tosin tuota 4.5 liitettä ei auton mallimerkinnässä koskaan ollut. Maaliskuussa 1973 mallimerkintä muuttui "oikeaksi" eli 450SLC:ksi ja malli tuli tarjolle myös muille markkina-alueille. Ja elokuussa 1974 SLC-mallisto täydentyi 6-sylinterisellä 280SLC mallilla. Jostain muistelen lukeneeni ettei 6-sylinterisiä moottoreita alunperin edes tarkoitettu 107-korimallin voimanlähteiksi vaan malliston vaihtoehdoiksi oli ajateltu pelkästään V8-moottoreita. Öljykriisi muutti sitten tuon ja taloudellisempi vaihtoehto nähtiin (ainakin imagollisesti) tärkeäksi myös SL/SLC-malleihin. Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1977 esiteltiin sitten 450SLC 5.0 uudella kevytmetallimoottorilla, huhtikuussa 1980 esiteltiin 500SLC (pitkälti sama auto kuin 450SLC 5.0) ja toukokuussa 1980 näki päivänvalon malli 380SLC. Kaikkiaan 62808 SLC-mallia valmistui ennekuin tuotanto loppui syyskuussa 1981.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Esa H. kirjoitti:Aika erikoinen knoppitieto, uutena SLC kalliimpi kuin SL.
No tietty lähtöhintoja, tuohon avon hintaan tuskin sai vielä kovakattoa mukaan..

Hintaesimerkkejä uutena: kevät 1975
280 SL 146 300
280 SLC 174 800
350 SL 154 700
450 SL 173 000

http://www.ajovalo.net/Historia/mb_w107.htm
Eikös se ole ollut aina niin, että S-luokan coupe on kallein henkilöautomalli, pl. W100?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
gipsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 06.01.2006 11:48
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Tässä kirjoitusketjussa Unski mainitsi tuon Us-mallien moottorien modifioimisen euroarvoiseksi; onko tietoa ja kokemusta, mistä noita euromäntiä
ja muita muutososia saa ja mitä maksavat? (paitsi Veholta)
Sattui kohdalle -85 ketjupoikki 380sl . Siihen eivät Us-mallin korjausosaset kauheasti maksaisi tarvikkeina, mutta voisihan sen samantien päivittää eurotehoiseksi ,jollei paljon enempää maltaita tarvi.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Riippuu kumpi kone siellä on. Pitempi iskuinen USA kone (Moottorinumero 116 962....)-> ei taida saada kuin USA-mäntiä... tai sitten lyhempi iskuinen 92-männillä (Moottorinumero 116 960....) oleva. Tätä oli sekä USA:ssa että euroopassa. Siihen saa Euromäntiäkin. Helpoimmalla pääsee, kun hommaa euro 500:n koneen. Vaihtaa öljypohjan ja öljynsuodattimen tuosta 380:stä ja antaa mennä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Käytetään hyväksi alkanutta keskustelua: käyköhän USA malleihin euromallien nokat ns. heittämällä? Kyseessä US 450 -71 ja US 560 -87. eBayssa olisi euronokkia suht edullisesti saatavilla. Tehoa ei olla hakemassa vaan alkaa olla jo nokat kuluneet.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

USA -71:een käy mikä tahansa mekanisille nostajille tarkoitettu 450:nokka. Osanumeron ja loppunumerot (V/O) 46/47, 52/53 (nämä ovat Usamallien, mutta myös osassa Euromallejakin) ja 54/55 ja 56/57 (nämä ovat vain Euromallien.) ajoituksissa on minimaallisia eroja Euro-Usa väleillä. Vanhoja käytöstä poistuneita, mutta käyviä malleja ovat 30/31 ja 42/43. Muut mallit ovat hydraulisille nostajille tarkoitettuja.

Usa 560:een ilmoitetaan vain seuraavat mallit 18/19 ja 26/27. Myös muutkin käyvät mekaanisesti, mutta moottorin ominaisuudet voivat muuttua...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
piällysmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.05.2010 09:27

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja piällysmies »

Nostetaanpas vanhaa keskustelua.

Jos nyt mietitään tällaista perusvarmaa kesäautoa niin pikkukoneinen SLC ei varmaan ole se järkevin vaihtoehto, mutta hintataso näyttää kuitenkin vielä mukavalta.

Jos otetaan esimerkiksi Nettiauto.comista löytyviä, niin esim tämä näyttää siistiltä http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/slc/3947056" onclick="window.open(this.href);return false; mutta tästä kesäautosta puuttuu ilmastointi. Ainahan sanotaan että pistä autoon niin paljon rahaa kuin perstaskusta löytyy mutta saako tuolla rahalla jo oikeasti toimivan pelin, jota ei tarvitse elvyttää ostohinnan verran joka kesä?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tossa on kattoluukku ja alas laskeutuvat sivulasit joten ilmastointi ei ole välttämätön.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tuo näyttää siistiltä, eritoten sisältä. Ikkunaveiveissä kummallista kyllä eri verhoilu. Onko muu verhoilu alkuperäinen?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei ole, istuinten "makkarat" ovat liian leveät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja unski »

Ovipahvit on myös topattu samalla materiaalilla ja koetaulu...tuon väristä koetaulun yläosaa ei ole tehty, lisäksi ilmasuuttimien alla on ilmakuplia...Ei silti, kuvissa ainakin ihan siistin näköinen ja taatusti mukavampi kuin haperoksi lahonnut alkuperäinen sisustus.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:...Ei silti, kuvissa ainakin ihan siistin näköinen ja taatusti mukavampi kuin haperoksi lahonnut alkuperäinen sisustus.
Juuri näin. Varmasti value for money...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja unski »

ja muuten, tuo saattaa jo tuoksua "tuoreelle", kun alkuperäisestä, varsinkin pitkään seisoneista autoista, ei tahdo saada sitä sisustuksen tunkkaista hajua millään pois...itse kun en välitä olla Wunderbaummetsuri...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
piällysmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.05.2010 09:27

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja piällysmies »

No siistiltä se näyttää ja vaikka tuo sisustus ei olisikaan alkuperäinen, on se riittävän lähellä auton tyyliä että menee läpi Esson parkkipaikalla. Hintatasosta Suomessa on vaikea sanoa, ilmeisesti tuo ei-alkuperäisyys on tässä otettu kunnon lisäksi pyynnissä huomioon jos vilkuilee Saksan pyyntejä vastaavantasoisista alkuperäisistä.

Jos nyt mietitään vielä kustannuksia, niin riittääkö tuollaisen elvyttämiseen 2-3 t€ vuodessa, jos oletetaan että isommat remontit joutuu teettämään korjaamolla kun itsellä ei ole nosturia + hallia.
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Tuohan tietysti riippuu ihan siitä, mitä tuolla elvyttämisellä tarkoitat. Riittääkö, että pysyy kunnossa ja nautit ajosta, vai meinaatko laittaa viimeisen päälle orkkiskuntoon?

Veikkaan, että on yllättävän edullista, jos vaan ajelet ja ylläpidät, jos ei satu suuria onnettomuuksia matka varrelle, vaan niitä on kovin pitkälle vaikea ennakoida.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
piällysmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.05.2010 09:27

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja piällysmies »

No siis tarkoitin että pitää kunnossa ja korjaa ne paikat mitkä menevät rikki eikä aja linttaan. Orkkissivulista-miehenä tarkoitus kuitenkin olisi ostaa sellainen kunnossa oleva, budjetin rajoissa.
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

OK. Uskoisin tällöin tuon ilmoittamasi summan riittävän oikein hyvin ja ehkä jää vähän säästönkin, jos nyt sen muutaman tuhatta vuodessa ajelee. Jonain vuonna saattaa mennä vähän enemmän ja joku vuosi riittää ihan öljynvaihtorahat. Tämä on ainakin oma kokemus laadukkaista vanhemmista autoista yleensä.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Rocky Kemp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 03.11.2010 12:39

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja Rocky Kemp »

Varmasti hyvä valinta!
SLC 350
SLC 280
SLC 230.6
508D
OM 508D
Daimler Phoenix
-J-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 26.11.2012 02:07

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja -J- »

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/slc/5083801" onclick="window.open(this.href);return false;

Täältä varmaan löytyy enemmän tietoa kyseisetä vehkeestä, kuin minulta. Tuota tarjottiin minulle vaihdossa. Vaikuttaa kyllä todella mielenkiintoiselta aihiolta, mutta onko tuo hinta linjassa? Etupuskuri ei ainakaan ole alkuperäinen, nopeusmittari ei toimi ja ilmastoinnin kompura puuttuu. Kuinkahan arvokkaita nämä priimayksilöt ovat? Siis jos oletetaan, että tuohon vaihtaisi alkuperäiset osat tillalle ja museorekisteröisi tuon. Saako näihin ylipäätään enään mistään korin osia järkihintaan?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja unski »

Priima ja priima...se "priima" on suomessa niin makukysymys...jokaisella meistä tuntuu olevan oma käsityksensä siitä :)

Jos minulta kysytään niin minulle "priima" tarkoittaa ensiluokkaista ja alkuperäistä. Tuosta sellaisen tekemiseen menee jo noitten kuvien perusteella n. 3500€. Sisustukseen voi laskea 1000€, kun ei näytä olevan penkeissä, eikä ovipahveissa mitään alkuperäistä...kaikki on verhoiltu. Ilmastoinnin korjaaminen min. 500e Etupuskuri 1000e. 10000€:llä saa jo erittäin hyvän alkuperäisen 280 SLC:n jossa on vähän kilometrejä ja historiaa tiedossa.

Mutta verhoiluhan näyttää ihan toimivalta harrastuskäyttöön, tarvitseeko ilmastointia ja onko etuspoileri omistajansa mielestä kiva...nehän on ihan makuasioita. Mutta en usko, että tuolla rahaa juurikaan tekee...jos sitä nyt ei puoleen hintaan saa... 280 on se vähiten haluttu malli...vaikkakin tuollakin mallilla on kannattajansa. Väri tietysti karkoittaa oman osansa ostajista, minusta tuo taas on hauska sävy.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
JOHTOTAHTI2882
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 12.08.2013 16:56
Paikkakunta: HELSINKI

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja JOHTOTAHTI2882 »

saksan mustang on todella tyylikäs aina kun tulee liikenteessä vastaan
ois joskus upeeta omistaa
450sel 6.9-75
280sel-70
350se-75
240d-79
280e-77
300e-87
240d-83
240D-84
450SEL-75
450SEL-76
350SEL-77
220D-72
190E-87
190E-85
300D-83
300 SEL 6.3-70
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Itse ostin juuri -73 450 SLC

Suosittelen 450 mallia, koska siinä on pitkä perävälitys ja roimasti enemään vääntöä, kuin 350
Lisäksi ei jenkkien matalapuristemalleja saasteen kierrätyshärveleillä.

Ruoste lienee suurin ongelma ko. automallissa.
Lattioihin on liimattu paksut äänieristeet, jotka imaisee veden sisäänsä, jos sitä pääsee sisään esim. puhallinpoteron kannen välistä, tai muusta tulipellin alueen reijistä.

-76 K-jetronic korvasi D-jetronicin. Makuasia kummasta tykkää enemmän, ehkä K-jet on nykyaikaisempi ja osia saa helpommin. Omassa D-jet on korvattu megasquirtilla.

Ne autot mitä katselin ennen ostopäätöksen tekemistä oli kovin ruosteisia. Tyypillisesti takalokasuojan alue oli mädäntynyt pahasti.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

JYYRÄ kirjoitti:Itse ostin juuri -73 450 SLC...

Omassa D-jet on korvattu megasquirtilla.
Erittäin mielenkiintoista. Kerro ihmeessä enemmän, toimiiko megasquirt hyvin ihan normaalissa ajossa?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Jygrä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 13.11.2007 22:41

Re: C107 SLC 1974-1981

Viesti Kirjoittaja Jygrä »

Mega toimii ihan niinkuin tehdasasennettu ruisku. Vaatii vaan perehtymistä että saa säädettyä tunerstudio ohjelmalla kaikki asetukset ja anturien arvot oikein.
Kaasuläppä anturi pitää vaihtaa - D-jetronikin läppäanturi ei kelpaa. Lisäksi kannattaa asentaa ns. laajakaistalambda pakoputkeen, jotta on helpompi säätää seoskartta kuntoon koko toimintoalueella. Muuten kaikki lämpöanturit, suuttimet, pumppu, jne. saa olla D-jetronicin omaa.

Megalla saa polttoainetalouden paremmaksi, kun voi hienosäätää ns. matka-ajo alueen seoksia optimiksi.

Kärjellinen sytkä kannattaa vaihtaa Ignitor kärjettömään sarjaan + ko. sarjaan sopivaan flametrower puolaan. Maksaa about 220€ freetechnicsillä.

Suosittelen jos orggis ruiskun kanssa on ongelmia. Tosi mielenkiintonen juttu ja netistä löytyy kasapäin ohjeita + vinkkejä + foorumeita megasta.

Jos on varaa, niin kannattaa ostaa megasquirt 3 ja laittaa samalla suorasytkävehkeet. Niillä eväillä saa tosi siistin käynnin ja tehot + väännöt kohdilleen + kulutuksen alemmas. Saa siis wanhasta moottorista kuin uudemmatkin on.
Vastaa Viestiin