Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tulee noiden turbojen askartelua harrastettua niin päätin sitten alkaa tekemään omaa tasapainoituskonetta.
Lähinnä siinä mielellä että ei tarvitse ketään syyttää jos ja kun jotain hajoaa. Joskus ollut epäilystä menikö ensin ahdin ja sitten jotain muuta. Ja joskus tullut nimekkään pajan ahdin käteen missä oli kompurakotelo löysällä.

Asiaan hommasin tuossa taannoin parin herkkiä piezo antureita ja niille elektroniikkaa.
Kehto tulee itse rakennettua, kaikki nivelet tulee kuulalaakereilla ja mahd kevyet herkkyyden varmistamiseksi.
Sain raudat about nippuun ja nyt odottelen laakereita keinuvipuihin, nyt kehto vaan kytistelyä vaille kasattu tig lankojen varaan.
Kuva tuotteesta sotkun keskeltä.
Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vähän edistystä tähän, sain keskiö palkin tehtyä ja soviteltua paikoilleen, vielä kun laakerit tulisi niin pääsisi keinuvipuja askartelemaan.
Ahtimen raato heitettynä kokeeksi palkin päälle.
Kuva
Kuva
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja joskami »

Täytyy hattua nostaa, näistä sun rakennelmista!! Hienoa tekemistä.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC työn alla..
X218 350cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
EX A209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kiitos, jotain sitä pitää värkkäillä että ei tylsää ehtisi tulemaan.
Sain ahtimen kiinnikkeen tehtyä ja posti toi laakerit niin pääsee keinuja tekemään.
Kuva

Pitää alkaa vähän järjestämään verstasta, meinaa kaaos karata käsistä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hissukseen etenee, tarkoitus oli tehdä pyöritys paineilmalla mutta testauksen jälkeen tulin siihen lopputulokseen että ei riitä kierrokset ja tai kompuran tuotto isommilla suuttimilla.
Kuva
Joten päädyin muoviseen pakopesään ja siihen sitten VNT siivikkö ja imulla pyöritys oikeiden penkkien tapaan.
Pesä tulostettuna ja viimeistelyä sekä siivikkoa vaille.
Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Edistyy aina kun hetki on inspiraatiota tai aikaa ja inspistä.
Kuva
Sorvissa mittoihin.
Kuva
Vnt siivikon testailua. Auki
Kuva
Ja kiinni.
Kuva
Turbon perään sovittelua, imurilla saa ihan hyvin vinkumaan hyrrän, en mittaillut kierroksia vielä kun setup oli enemmän jesaria ja kumiletkuja kuin valmis adapteri.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4956
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kerros tarkemmin nuista antureista meinaan piezo -antureita on todella laaja kirjo. Onkos nuo anturit 4 - 20mA elektroniikalla toteutettuja vai ihan jotain muita? Mites niitten liityntä analysointielektroniikkaan ja mites ohjelma jolla triggaat kierroksia ja värähtelyjä jolla analysoi heittoja vai onko jokin ihan muu menetelmä?

FTA -analyysi ei taida näissä tulla kyseeseen? Tuota menetelmää käytetään ainakin hitaammin pyörivivien laakereitten analysointiin. Ts tiedetään värähtelyn perusteella onko vika ulkokehässä vai kuulissa vai sisäkehässä kun koneen perusvärähtelytaso on ensin mitattu. Toki vaatii käytettävän laakerityypitiedon mutta sehän nuissa on saatavilla aina. Nuissakin taajuus nousee vaan yllättävän korkealle ja amplitudi myös

On todella haasteellinen projekti tämä ja hattua todella täytyy nostaa :wink:

Amerikkalaisillahan on värähtelyyn erikoistuneita mitta-antureita tarkoilla spekseillä pienistä g-arvoista aina aika suuriinkin. Nämä muistaakseni eivät olleet pietzo -tekniikaan perustuvia?

Edittiä vielä: Eli nuissa värähtelyelementin min ja max virta oli 4 - 20mA ja nominaali oli puolessa välissä. Taajuusvaste ylitti reilusti 20kHz /-3dB joka taitaa olla se normaalisti ilmoitettu taajuusvaste?

Jokatapauksessa anturit kiinostaa mitä meinasit käyttää

Edittiä vielä tuosta FTA -analyysistä: Miten erottaa kuollut muurahainen kesäpäivänä muurahaispesän keonpäältä? --> Otetaan erittäin lyhyellä valotuksella 500 valokuvaa tuosta muurahaispesästä --> Kaikki liikkuvat muurahaiset ovat harmaata mössöä mutta se joka on kuolleena paikallaan ni sen silhuetti valottuu filmille aina samalla tavalla samaan kohtaan. Kun filmi kehitetään ni paljastuu kuolleen muurahaisen ruumiin paikka. em. FTA -analyysistä selitys kansankielelle jos tuo niin halutaan motoilla :lol:

Käytännössä pyörivän laitteen laakerin analysointi siis vaatii kierrostriggauksen. Kun kierroksia analysoidaan riittävä märä niin rikki olevan kohdan korkeampi värähtelyn amplitudi ja taajuus saadaan selvitetyksi muusta värähtelyinformaatiosta. Tästä on lyhyt tie siihen missä vka on. Samalla periaatteella selviäisi myös epätasapaino :)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Antureiden speksejä voin kaivella kun menen tallille, en muista ulkoa.

Pyörintänopeus tulee laseri ja optisella lukijalla akseliin vedetystä tussi viivasta.
Kone kalibroidaan tunnetulla testi painolla joka syötetään ohjelmaan ja siirretään 90 asteen välein pari kertaa jonka jälkeen softa tietää missä ollaan menossa ja osaa laskea epätasapainon paikan ja arvioida määrän.
Herkkyys pitäisi riittää G2.5 tarkkuuksiin mutta se jää nähtäväksi.

Edit: Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää piezoja ja signaalivahvistusta vastakkaisten piezojen väliltä jolla sytyttää strobovalo aina ns. painavan puolen piezon signaalilta. Ja akseliin tehdystä viivasta olisi nähnyt aseman.

Vahvistuksen herkkyyttä säätämällä olisi voinut poistaa pienempiä määriä materiaalia siihen saakka kunnes systeemin kohina ylittäisi epätasapainon antaman signaalin jolloin ei strobo enään antaisi "pysäytyskuvaa" akselilta.
Mutta päädyin ohjelmalliseen versioon kun ohjelmia on tarjolla ja ne antaa jonkun arvion siitä poistettavasta määrästä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Anturin lapussa näyttää lukevan sensitivity: 94 17mV/g@80Hz sen tarkempaa en osaa sanoa, annoin speksit mihin pitää päästä ja mitä ollaan tekemässä niin tuollaiset sieltä tuli.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4956
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nämä anturit ovat siis erilaisia vs ne minkä kanssa itte olen joskus askarrellut. Minulla saattaisi jopa olla muutama anturi mutta ne tosiaan ovat virtaohjattuja ja siis vaativat virta -ohjainkortin toimiakseen. En jaksa muistaa olisiko kortteja jääny minnekään jemmaan. Voisikin mielenkiinnonvuoksi oikein käydä kattomassa antureita löytyykö ne vielä ja mitä niitten kyljessä oikein lukee. Bias -jännite oli muistaakseni jotain vajaat 12V luokkaa +80°C lämpötilassa.

Anturitouhut on kehittyneet hurjasti ja niitä on jo ihan komponentti -"zippeinä" ja siten pienikokoisia ja helposti kiinnitettäviä.

Mielenkiinnolla seuraan tämän penkin rakentelua :thumbup:

Edittiä vielä: Siinä peruskalibroinnissa varmaan tulee löytymään sun penkin resonanssitaajuudetkin? Nuohan ovat siinä mielessä ikäviä ilmiöitä että jos osuvat ns. tarkasteltaville taajuuksille niin voi häiritä pahastikin tasapainotusoperaatiota? Tasapainotettavan hyrrän paino taitaa olla aika mitätön verrattuna penkin painoon joten itse hyrrä ei taida paljon resonansseihin vaikuttaa ellei nyt mitään "mörköä" kiinni laita?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Bias jännite oli luokka 2.47v ilmoitettu lapussa. Joo pitää katsoa ettänei kalibrointi punttien kanssa osu mihinkään kerrannais taajuuksille. Ikävä jos saa resonoimaan koko kelkan.
x_ismo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Projekti on upea, olisipa itsellä aikaa ja mahdollisuuksia noiden rakentamiseen. Aika ei riitä kaikkeen joten on kiva seurata toisten puuhastelua :-)
Ehkä sitten eläkkeellä on aikaa puuhastella mutta silloin voipi olla muutakin kiirettä :-)
S205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kiitos,
Kyllä se aika itselläkin on kortilla välillä, olisi niin paljon kaikkea kivaa värkättävänä ja vaan yksi minä.
Ei se eläkkeellä se aika yhtään sen enempää riitä. 24h on aika vähän kun nukkuakin kuulemma pitäis.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Projekti etenee hissukseen, kelkan keinut tuli laserista ja laakerit niissä paikoillaan.
Nyt odotellaan shimmejä maailmalta kun suomesta ei löytynyt järkevään hintaan 6x8x0.5mm laakeri shimmejä. Minä en 2€ nipusta maksa 15€ joten ostan euroopasta.

Vetohihnat ja moottori odottaa hyllyssä akselien puntitusta varten, Chra puntitukseen pitää hommata imuri vielä, nykyisellä ei pääse riittävän korkeille kierroksille.
Josko sitä muutaman viikon päästä pääsisi testailemaan ainakin akselien ajoa.
Katsotaan kauanko shimmien tulo vie ja hukkaako posti ne.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Alkais hiljalleen tarvitsemaan penkkiä, tuli muutama akseli ja kompura maailmalta. Saisi tarkistettua miten on korean poijaat tai tytöt puntittanut.
Gt28 akseli ja kompura yhteen voorrti rojektiin.
Kuva
Shimmit on jossain euroopassa matkalla tänne, vielä pitää akseleiden puntitukseen tehdä osat.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Oli pari foorumia auki samaan syssyyn ja väärälle tietty heitin viestiä. Päivitetään tätä kun asiaa enemmän tuloo.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vähän pientä edistystä, akselin puntitukseen keinuun tein teflon laakerit / liukupinnat.

Kelkan keinut
Kuva

Akselin liukupinnat
Kuva

Ei tarvitse kuin pienen tipan öljyä akselille ja pyörii todella kevyesti.
Nyt odotellaan kiikkujen laakeri simmejä että saisi häkkyrän nippuun.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vähän runkoa tehnyt tähän odotellessa shimmejä yms. Enään moottorille pukki ja hihna kunhan shimmit saapuu postista.
Kuva tuotteesta kaaoksen keskellä.
Kuva

Anturit tulee M3 kierteellä keinuun kiinni.
Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mekaniikka olisi kötösteltynä nippuun, simmit saapui ja piti vähän testailla pyörittää akselia kelkassa.
Kuva
Männänrengas tiivisteen jättäminen akselille tuntuu pienenä värinänä rungossa. Mielenkiintoista nähdä miten tietokone tulkitsee eri akseleita.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ja ekoja aksiloita pyöriteltynä elektroniikan kanssa.
Eka oli testiakseli mikä oli vaan testausta varten, käytin pueniä teipinpaloja puntitukseen. Johonkin 0.1g-mm saa kohtuullisen helposti.
Seuraavat oli kevyt amg akseli joka oli ok, vähän lähempänä ylärajaa mutta hyväksyttävä.
Kuva
GT2359 se light weight AMG
Kuva
Ihan kelvollisen oloinen.
Kuva
GT28 akseli oli mallia halpa kinuski
Kuva
Puntitus mallia halpaa paskaa, aika kaukana toleranssissta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eilisen leikkinyt koneen kanssa ja alkaa pääsemään vähän paremmille lukemille painojen kanssa.
Kuva
Pieni värinä paikallistui hihnavedon kääntörulliin, sitä pitää muokata. Sit pitäisi päästä oikeisiin mittaustarkkuuksiin mitä noi pienemmät ahtimet vaatii.
180krpm ja heittoa saa olla luokkaa 0.012 g.mm muistaakseni.
No kunhan saa edes tuonne luokkaa 0.05g.mm niin se on jo monesti riittävä näihin omiin kötöstyksiin, on se jo paljon parempi kuin mitä noi kiinan ahtimet on näyttänyt olevan.

Toi GT28 akseli meinaan värisi ihan kuultavasti ja sen tunsi kelkassa miten pärrää.
Eilinen kokeilu oli siellä 0.1200 ja 0.070 mihin sen sain ja alkoi pyörimään kokolailla nätisti.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Hieno laite, tuolla on mukava tutkia ja valitaa osia :)
jos heitot on tuota kiina akselin luokaa niin ei ihme jos öljyä alkaa vuotamaan,
laakerointi petää, siivet tapailee koteloon tms muuta epätoivottua,
kokeillut vielä mittään isoman moderninman
vaikka jotain garretin gen2 GTX35 tai GTX55 kokoluokan
vertailua johonkin vanhempaan samaan koiseen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kiitos,
Ei ole mitään tuon kokoluokan puhaltimia nurkissa. Oishan se kiva vähän tutkia mitenkä hyvin on tasapainossa.
Eiköhän ne hyviä ole jos merkki ahtimia, ja kiinalaiset on ihan tuuria millaisen sattuu saamaan.

Luulen että tän tarkkuus riittää siihen mitä itse tulee tehtyä, kuitenkin nähnyt ahtimia mitkä on viheltänyt kymmeniä jos ei satojatuhansia kilometrejä kun puuttuu paloja siivistä.
Tolla kuitenkin saa jo 2mm x 2mm sähköteipin palalla mitattavaa epätasapainoa aikaan. Tai tasapainotettua saman kokoisia heittoja vähän mutteria viilaamalla.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Siitenhän se on vallan hyvä jos kun omiin hoimmin riittää,
tuo teipin pal on hyvä havainolistaja,
joskus jotain paksumpaa maalia näkynyt siivisä,
Juu vaikka mitä rotan järsimiä siipiä on nähty,
ei mitenkään harvinainen näky että v6cdi
on imuroinut imutorven kumi tiivistten siipiinsä ja sitten se näytää siltä että pyörivän siiven väliin on työnetty ruuvimeisseli
mutta ihmeesti sellainenkin kestää, liekö paloja lähtenyt tasaisesti
yksikin semmoinen kesti ainkin 100tkm mistä osa jalka suorana baanoja pitkin liekö vieläkään vaihdettu,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hämmentävän paljon sietää epätasapainoa hyvällä öljynpaineella nuo liukulaakeroidut, se öljy kun vaimentaa kahdessa välissä.
Akselin ja laakerin sekä laakerin ja rungon välissä. Laakeri pyörii rungossa n. puolet siitä mitä akselilla on kierroksia, siitä seuraa sellainen aktiivinen vaimennus pyöriville osille.

Paketti on vähän myös itsestään tasapainoittuva, painava puoli häpsii koteloon kiinni ja siitä häipyy materiaalia, olettaen että ei joudu resonanssiin.
Silloin se pärähtää yleensä kappaleiksi, tai tulee todella paljon kotelon ja pyörän väliin välystä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Sellaisen rikkinäisen heitoa olisi mukava nähdä että kuinka paljon epä tasapainossa on
kun on syönytty alku paloiksi sen tiivisteen ja sitten jatkunut kaikella mitä siitä välistä tulee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pitää kokeilla kun purkaan emännän Ministä ahtimen, se on lounastanut jotakin vastaavaa. Vinkuu aika ikävästi jo.
Jossain nurkissa on joku bimmerin ahdin josta puuttuu turbiinista paloja. Pitää kokeilla kun ehtii.
Kuva
Alkaa olemaan liki sellaista mitä tosta lähdin hakemaan. Toi riittää jo mulle, tuon alle se on jo aika hieromista. Puhutaan milligrammoista mitä tarvii poistaa.
Hihnavedon yksinkertaistaminen poisti häiriöitä aika hyvin.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Löytyi yksi viallinen 320cdi ahdin mistä on turbiinista paloja pois.
Kuva
Aika kaukana spekseistä tuo on.
Kuva
Yksi isompi pala puuttuu ja jotain pienempiä.
Mutta ajosta tuokin suoraan on, vinkui vaan menemään.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Eli kyse ei "rotan syömissä" ole siitä että rotta olisi tasaisesti "syönnyt" ja tasapaino sitä kautta säilynyt,
että tosiaan aikas paljon siis kestävät epätasapainoa,
silti pysyy läjässä, vinkiuu ja ahtaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Siltä se näyttää että laakerointi vaimentaa tarpeeksi, tuossa johdesiipi ottanut kiinni turbiiniin ja pala pois parista kolmesta vierekkäisestä siiven kärjestä.
En ole enään ihan niin kriittinen noiden omien kokeilujen kanssa tuon näkemisen jälkeen.
Eiköhän toi 0.05g.mm ole aivan passeli omiin hommiin, se sentään pyörii penkissä ilman havaittavaa värinää.
Ton siipirikon värinän tunsi rungossa kun sormella kokeili kyljestä.
Vastaa Viestiin