Glk 220 CDI turbon väljyys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Glk 220 CDI turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja miksei »

Tollanen ruotsintuonti, 2013 malli ja 140 tkm ajettu. Näkyi kaasuläpän kohdalla öljyvuotoa ja kun katsottiin turbo, sormin kii akseliin niin apaut pari milliä liikkuu akselin suuntaan. Oikein äänen pitää ku veti ja työnsi. Taitaa olla vaihtokuntoinen? Säteittäistä välystä ei ollu havaittavissa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1076
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Glk 220 CDI turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Akselin suuntaista välystä saa olla turbossa, mikä on liukulaakeroitu.
Öljy keskittää sen.
Joku raja toki, mutta käsin kokeiltuna saa "kolista" kyllä.

Öljyä sen sijaan imuputkistossa on aina, ihan uudellakin turbolla.
Se ei ole turbon laakerin kautta tullutta välttämättä , monessa autossa huohotus on imulinjaan.
Tästä en tiedä, mutta varmaa tässäkin kun vanhemmissakin on.
SLK 55 -06 ratakesälelu
Outlander PHEV -14
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1076
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Glk 220 CDI turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Niin, siis ei-aksiaalista eli sivuttaista välystä ei saa kyllä olla oikeastaan yhtään. Akesli saa "taipua" jos oikein vääntää, mutta varsinaista väljää ei saa olla.
Usein on kyllä jo siivet osuneet seinille myös, jos on, ja äänikin paha.
SLK 55 -06 ratakesälelu
Outlander PHEV -14
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Glk 220 CDI turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja miksei »

Mitään poikkeavaa ääntä ei ole havaittu ja voimaakin on, jokusen kerran oon huomannu että hetkellistä tehottomuutta. Remontti tulossa ja ilmeisesti tarjolla on montakin eri tason vaihtoehtoa. Olisko heittää vinkkejä mitkä varmasti toimii ja mitä ei missään nimessä saa laittaa? Ei oo lastutettu eikä ole tarkoitus sille mitään tehdäkään, tavallista ajoa vaan.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Glk 220 CDI turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Justiin toisin päin, radiaalivälystä voi olla ilman öljyä mutta aksiaalista päittäisvälystä ei saisi olla yhtään. Eli ei pitäisi sormin tuntua kun akselin suuntaisesti painaa, säteen suuntaan kyllä voi joitain kymppiä olla, normaali on luokkaa 0.2-0.4mm säteellä eli kokonaisvälys laidasta laitaan n 0.4-0.8mm
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1076
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Glk 220 CDI turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

MJPfin kirjoitti: Pe 10.09.2021 22:58 Justiin toisin päin, radiaalivälystä voi olla ilman öljyä mutta aksiaalista päittäisvälystä ei saisi olla yhtään. Eli ei pitäisi sormin tuntua kun akselin suuntaisesti painaa, säteen suuntaan kyllä voi joitain kymppiä olla, normaali on luokkaa 0.2-0.4mm säteellä eli kokonaisvälys laidasta laitaan n 0.4-0.8mm
Joo, juuri näin päin.
Anteeksi maalaisuuteni.
SLK 55 -06 ratakesälelu
Outlander PHEV -14
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Glk 220 CDI turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja miksei »

Tuo on siis selvä tapaus, akselin päästä mutterista sormin kii, työnsi niin liikkui selvästi sisäänpäin ja kuului pieni plop. Vetäessä ulospäin liike tuntui selvästi ja plop kun tuli jotain päin. Ääni ei ollut metallinen plop, kuin jotain kumia päin olis osunut.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2279
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Glk 220 CDI turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se ääni tulee luultavasti kompressorin öljytiivisteestä, on männänrengastyyppinen ja napsuu porauksessaan kun akseli liikkuu edestakas.

Vastaa Viestiin