200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Pimpelipompeli379
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
Paikkakunta: Helsinki

200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Pimpelipompeli379 »

Mitä tuosta 203 200 2.1 CDI:n tehtaan ensiasennus turbosta saadaan ohjelmoitua tehoja ulos.Kaikkihan sen vakio tehomäärän (122hv) tietää mutta
minua on jo jonkin aikaa kiinnostanut se että paljonko tosta koneesta saadaan ulos OIKEIN tehdyllä ohjelmoinnilla,esim. jos Tuikun ohjelman saisi ladattua ja vielä itse miehen omin käsin tehtynä.
Mitähän kautta voisin kysellä kyseisen ohjelman tekijältä? Jos satut "Tuikku" lukemaan tämän niin laittaisitko yht.tietojasi.
Samalla selviäisi varmasti myös se että olisiko suoraan mukisematta järkevämpää laittaa tilalle 270 CDI:n fööni paikalleen.
En hae muuta kuin n.35-40% tehonlisäystä eikä tuota määrää käsittääkseni saa 200 2.1 CDI:n vakio ahtimella? Autossa on nyt 6-lovinen manuaali laatikko (MB 200 CDI Sportcuope).
Tein joitain laskelmia ja jos ne oikein menivät niin olisi hilkulla, olisiko tuon vakio kytkin riittävä tuolle määrälle tehonnostoja? Jos tekemäni laskelmat ovat oikein niin olisi aiheellista vahvistaa samalla kytkintä.
Jos Tuikku laittaisit jotain viestiä niin olisin kiitollinen.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Vauhtipyörä on heikoin lenkki.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Siinä 180hv nurkilla siitä saa vakio puhaltimella ilman savuja ennen kuin alkaa siivet oikenemaan kompurasta, tosin paljon parempaan tulokseen pääsee vaihtamalla 270cdi ahtimen, sillä saa sen mitä vakio suuttimista irtoaa. Reilu parisataa ponia.
Vauhtipyörä alkaa pohjailemaan tosin ennen sitä jos ei hyvässä kunnossa. Mut sen voi aina vaihtaa.
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

viewtopic.php?f=35&t=27045 suosittelen lukemaan tuon, ei varmaan jää paljoa kysyttävää jos ajatuksella luet.
Jaulis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 03.01.2021 00:52

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Mulla on hyväkuntoinen 270cdi:n puhallin tallissa ylimääräisenä. Voin myydä edullisesti jos tarvis.
Pimpelipompeli379
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Pimpelipompeli379 »

Ari89 kirjoitti: To 07.10.2021 23:31 viewtopic.php?f=35&t=27045 suosittelen lukemaan tuon, ei varmaan jää paljoa kysyttävää jos ajatuksella luet.
Aloittelin asiaan peryhtymisen ja parempaa linkkiä olisin tuskin voinut saada mistään.-Kiitokset sinulle tuosta linkistä.
Tuli jo muutama päätös tehtyä n.2:den tunnin lukemisella ja tekstiä riittää..
Pimpelipompeli379
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Pimpelipompeli379 »

Jaulis kirjoitti: Su 10.10.2021 18:33 Mulla on hyväkuntoinen 270cdi:n puhallin tallissa ylimääräisenä. Voin myydä edullisesti jos tarvis.
Moi!
Tein ahtimen suhteen päätöksen ja se tulee vaihtumaan 270cdi:n alkup.fööniin.
Voitko kertoa/tiedätkö paljon sillä sun käytetyllä turbolla on kilometrejä takana?-Mistä se on otettu irti (C VAI E:cdi:stä)?
Mitä kauppa tarkalleensa käsittäisi?
Haluan jo nyt sanoa että jos sillä on ajeltu yli 250Tkm niin en ole kovin kiinnostunut,se on juuri se noin lukema kun turbo alkaa tarvita peruskunnostusta.
Jos on ajettu alle tuon 250Tkm niin sitten olen kiinnostunut.

Yt.Jukka Kukkonen
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pimpelipompeli379 kirjoitti: Pe 15.10.2021 08:59 Haluan jo nyt sanoa että jos sillä on ajeltu yli 250Tkm niin en ole kovin kiinnostunut,se on juuri se noin lukema kun turbo alkaa tarvita peruskunnostusta.
Jos on ajettu alle tuon 250Tkm niin sitten olen kiinnostunut.

Yt.Jukka Kukkonen
Riippuu muuten ihan tasan huollosta ja käytöstä. Monella puhaltimella vedetty 350-500tkm ilman mitään ongelmia kun asiallisesti huolletusta autosta.
Turbiinin siivet ehjät ja johdesiivet liikkuu, kompurassa ei eroosiota siipien kärjissä eikä ota koteloon kiinni kun akselia kevyesti pakottaa laidasta laistaan pyöritettäessä eikä päittäistä niin kiinni ja kovaa ajoa kilometreistä viis.
Pimpelipompeli379
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Pimpelipompeli379 »

MJPfin kirjoitti: Pe 15.10.2021 13:17
Pimpelipompeli379 kirjoitti: Pe 15.10.2021 08:59 Haluan jo nyt sanoa että jos sillä on ajeltu yli 250Tkm niin en ole kovin kiinnostunut,se on juuri se noin lukema kun turbo alkaa tarvita peruskunnostusta.
Jos on ajettu alle tuon 250Tkm niin sitten olen kiinnostunut.

Yt.Jukka Kukkonen
Riippuu muuten ihan tasan huollosta ja käytöstä. Monella puhaltimella vedetty 350-500tkm ilman mitään ongelmia kun asiallisesti huolletusta autosta.
Turbiinin siivet ehjät ja johdesiivet liikkuu, kompurassa ei eroosiota siipien kärjissä eikä ota koteloon kiinni kun akselia kevyesti pakottaa laidasta laistaan pyöritettäessä eikä päittäistä niin kiinni ja kovaa ajoa kilometreistä viis.
Moi,kerro edes miten vanhasta C tai E-srj:n mesestä se on otettu,jos et tiedä ajettuja kilsoja niin onko sinulla edes noin arviota föönin iästä ja kilometreistä.
Luulisi sinun tietävän minkä vuosimallin autosta se on irroitettu? Ymmärrät varmasti että jokainen joka on ostamassa käytettyä turboa niin siinä tilanteessa jokainen haluaa kysellä,tiedustella mahdollisimman paljon tietoa kyseisestä osasta jotta ostopäätöksen tekeminen tai sen jättämättä tekeminen helpottuisi.
Onko se muuten alipaine säätimellä vai sähköisellä säätimellä toimiva ahdin,onko valmistaja mahdollisesti: Garrett malli 45? Olisko mahdollista saada pari-kolme kuvaa siitä..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Monella puhaltimella vedetty 350-500tkm ilman mitään ongelmia kun asiallisesti huolletusta autosta.
Jep, mersuissa (mm. OM646-647-648) ahtimet kestää helposti tuon 500tkm jollei auton huoltoa laiminlyödä.
Yleensä vaihdetaan sen vuoksi että imuputken tiiviste on jossain yhteydessä laitettu huonosti paikalleen ja mennyt imusiipeen, joka tietysti hajottaa paikat sitten.
oulaistenliikenne.fi
Pimpelipompeli379
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Pimpelipompeli379 »

On niillä ajettu enemmänkin kuin 350Tkm tai 600Tkm,ne kestää kyllä mutta ei niistä enää niillä kilometreillä saada enää kaikkea suunniteltua vääntöä ja tehoja ulos.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pimpelipompeli379 kirjoitti: La 16.10.2021 11:38 On niillä ajettu enemmänkin kuin 350Tkm tai 600Tkm,ne kestää kyllä mutta ei niistä enää niillä kilometreillä saada enää kaikkea suunniteltua vääntöä ja tehoja ulos.
Turbostahan ei saada ulos tehoa tai vääntöä uutenakaan vaan painetta ja virtausta. Ja niin kauan kuin siivet ja laakerointi on ehjät se toimii samalla tavalla kuin uutenakin.

Ai niin mallimerkintä om647 ahtimelle ei ole 45... se on GT2256V
22 on turbiinikotelon koko 56 on kompressorin exducerin halkaisija.
Pimpelipompeli379
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Pimpelipompeli379 »

Antaa olla kun jostain syystä sinulle on koko ajan ollut niin "vaikeata" kertoa mistä mersusta ja kuinka paljon ajetusta sellaisesta se on irroitettu.
Olet koko keskustelun ajan kiertänyt aihetta kuin kissa kuumaa puuroa-valitse itse jokin muu vertaus...
Tilasin eilen Saksasta uuden 270CDI:n alkup.ahtimen,piste.
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Pimpelipompeli379 kirjoitti: Su 17.10.2021 11:01 Antaa olla kun jostain syystä sinulle on koko ajan ollut niin "vaikeata" kertoa mistä mersusta ja kuinka paljon ajetusta sellaisesta se on irroitettu.
Olet koko keskustelun ajan kiertänyt aihetta kuin kissa kuumaa puuroa-valitse itse jokin muu vertaus...
Tilasin eilen Saksasta uuden 270CDI:n alkup.ahtimen,piste.
Kenellehän tämä viesti oli tarkoitettu, turbon tarjoaja ei ole kuin yhden viestin ketjuun kirjoittanut. Muu on ollut mielenkiintoista luettavaa ja jonkunlaista apua lähinnä yritetty antaa ketjussa muiden toimesta.
2007 R 320cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tilasin eilen Saksasta uuden 270CDI:n alkup.ahtimen,piste.
Jahas, tämä oli taas näitä tarinoita :silent:
oulaistenliikenne.fi
Pimpelipompeli379
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Pimpelipompeli379 »

MJPfin kirjoitti: La 16.10.2021 16:42
Pimpelipompeli379 kirjoitti: La 16.10.2021 11:38 On niillä ajettu enemmänkin kuin 350Tkm tai 600Tkm,ne kestää kyllä mutta ei niistä enää niillä kilometreillä saada enää kaikkea suunniteltua vääntöä ja tehoja ulos.
Turbostahan ei saada ulos tehoa tai vääntöä uutenak aanvaan painetta ja virtausta. Ja niin kauan kuin siivet ja laakerointi on ehjät se toimii samalla tavalla kuin uutenakin.

Ai niin mallimerkintä om647 ahtimelle ei ole 45... se on GT2256V
22 on turbiinikotelon koko 56 on kompressorin exducerin halkaisija.
Erikoinen kommentti: Turbostahan ei saada ulos tehoa tai vääntöä uutenakaan :crazy: :?:
Jaulis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 03.01.2021 00:52

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Jep. Tuo mulla ylimääräisenä oleva ahdin on kolaroidusta 270 ML:stä. Käytetty, mutta ehjä. Uutta ahdinta kaipaavalle myyn sen 1500€. Asiasta jotain ymmärtävälle harrastajalle voidaan siirtää pilkkua haluttuun suuntaan. :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kannattaa varmaan lukea kuka kirjoitti ja mitä on kirjoitettu, samoin tutkia vähän mitä sen turbon on tarkoitus tehdä. Ei tehoa tai vääntöä, se on moottorin tehtävä.

Turbon tehtävänä on tehdä virtausta tietyllä painesuhteella käytettävissä olevasta ilmanpaineesta. Turbo ei tee tehoa tai vääntöä uutenakaan.
Pimpelipompeli379
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Pimpelipompeli379 »

En viitsi tähän kommentoida juuri mitään muuta kuin ihmetyksen siitä että: Herra Mersumies kiven kovaan on sitä mieltä että Turboahdin ei tee eikä tuo sekä lisätehoa että myös vääntöä koneeseen joka on ollut alkujaan tavallinen vakio vapaastihengittävä kone.
Ymmärrätkö että kirjoituksesi ovat erikoisuudessaan jo niin poikkeuksellisia että en varmasti ole ainoa jotka ovat kanssani samaa mieltä.
Tuo "Fööni" on minulle jo niin tuttu laite välijäähdyttimineen jne että tiedän kyllä tarkkaan sen toiminnan ja se aikoinaan suunniteltiin tuottamaan lisätehoa moottorista,sekä huipputehon että myös väännön puolesta.
Turboahtimen lisääminen moottoriin TUO AINA LISÄÄ TEHOA JA VÄÄNTÖÄ MOOTTORIIN.
Kyllä se on niin kuule että Turboahtimen perimmäinen tehtävä on tuoda moottoriin lisää tehoa ja vääntöä,sen avulla saadaan erittäin usein myös polttoaineen kulutusta pienemmäksi.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Edeleenkään turbon tehtävä ei ole tehdä tehoa tai vääntöä, se on moottorin tehtävä.
Turbon tehtävä on puristaa ilmaa, ei mitään muuta. Se että syntyy lisää tehoa kun tähän puristettuun ilmaan lisätään polttoainetta on eri asia.

Se että diesel moottoriin lisää turboahtimen ei lisää tehoa, ei vaikka miten asiaa katsoisit. Jos ollaan jo optimi seoksella niin turbo ei tuo tehoa lainkaan lisää. Syöttöä pitää lisätä.
Mersumiehenä en tätä ymmärrä, sen enempää kuin auto ja kiihdytyspyörä mekaanikkona tai insinöörinä nimimerkin takana, tai mitä sitä nyt on tullut tehtyä.
Mainittakoon että teen itse omat turboahtimien muokkaukset tasapainoituksista lähtien, kuten myös omat suuttimet ja niiden muutokset. Ja ohjelmat millä sitä syöttöä saadaan lisää.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyllähän se on niin, että jos asennetaan vapaasti hengittävään turbo tekemättä mitään muuta, niin moottorin teho ei siitä kasva, mutta siitä tehosta voimansiirrolle käytettävissä oleva osa pienenee. Koska ei se turbokaan siellä pyhällä hengellä ilmaa purista, se energia tulee moottorista.

Ei ole ilmaisia lounaita.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vakio autoissa, ohjelma määrää ja rajoittaa tehon tietylle, valmistajan määräämälle rajalle - siis teho ei rajaudu mihinkään tiettyyn osaan.
Tässä tilanteessa pelkkä osien vaihtaminen ei anna mitään oikeaa etua, koska käyttöjärjestelmä vahtii, ettei muutosta tule.

Oikeanlaisten osien laittaminen ja vaihtaminen antaa mahdollisuuden lisätehoon.
Jotta se myös toteutuisi, täytyy moottorin ohjaimelle kertoa jotain asiasta, muuttaa ohjelmaa niin että uudet osat tulevat hyötykäyttöön.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se että diesel moottoriin lisää turboahtimen ei lisää tehoa, ei vaikka miten asiaa katsoisit. Jos ollaan jo optimi seoksella niin turbo ei tuo tehoa lainkaan lisää. Syöttöä pitää lisätä.
Kyllähän se on niin, että jos asennetaan vapaasti hengittävään turbo tekemättä mitään muuta, niin moottorin teho ei siitä kasva
Tämän itse kokeilin joskus, kun laitoin STT turbosarjan W123 240D:hen. Mittasin kiihtyvyyttä ennen ja jälkeen turbosarjan asennuksen ja muutos oli aika lailla nolla. Sitten syöttöruuvia kääntämällä sai kiihtyvyysarvoihin radikaalin muutoksen.
oulaistenliikenne.fi
Pimpelipompeli379
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 02.10.2021 00:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja Pimpelipompeli379 »

dealer kirjoitti: Su 17.10.2021 12:09
Tilasin eilen Saksasta uuden 270CDI:n alkup.ahtimen,piste.
Jahas, tämä oli taas näitä tarinoita :silent:
Nuo sinun juttusi ne vasta tarinoita ovat..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 200 2.1 CDI Tehtaan ensiasennus turbon kapasiteetti?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mukava kuulla että olet jaksanut lukea !
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin