OM642 - GTB2260V jälkiasennus 170 kW moottoriin

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
rkhvrnen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

OM642 - GTB2260V jälkiasennus 170 kW moottoriin

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Vanhemmissa OM642:ssahan (170 kW) on pieni 2060-ahdin. Täällä on jonkin ollut jonkin verran juttua isomman 195 kW 2260-ahtimen asentamisesta sen tilalle. Mekaanisestihan tuo on ilmeisesti aika helppo homma, sen kun heittää paikalleen ja rakentelee vesikierron jollain nipalla turbon jalkaan niin saa vesijäähdytyksenkin käyttöön.

Mutta millaisen ohjelmamuutoksen tuo muutos mahtaa vaatia? Riittääkö, että kopioi VNT-kartan vain 195 kW auton ohjelmasta, vai pitäneekö säädellä muutakin että saa toimimaan oikein? Miten ahtimen säätöservo, niitä on ilmeisesti monenlaisia OM642:ssakin? Olisiko syytä käyttää auton alkuperäistä vai isomman ahtimen mukana tulevaa?

Ihan harrastusmielessä olisi tarkoituksena vaihdella isompi ahdin, myöhemmin mahdollisesti kutitella maltillisesti voimaa lisää ja selviytyä itse ohjelmamuutoksista. Pientä harjoitusta karttojen säätelystä on kyllä taustalla ja homman perusteet selvillä, mutta ahdinmuutoksista ei ole vielä kokemusta.
Mercedes-Benz E320 CDI 2003 (211.026)
Mercedes-Benz E350 CDI 2010 (212.025)
Vastaa Viestiin