Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja epk »

Katsastustopic: Klick
Videotopic: Klick

Vapaasti hengittävien ja ahdettujen dieselien virityksiä, perstuntumalta ja faktaa...

Vanhemmat koneet rivipumpulla (w201,w124):

- Yleisesti helpoin tapa on ruuvata syöttöä lisää, joko itse tai viemällä pumppu säätöön.
- Esimerkiksi OM601, pumppu säätöön -> tehot ~250 vastaaviksi. Sama homma 250 ja 300 D:ssä.
- Isommilla pumpun elementeillä isommat tehot !

---=== Commonrail ja suoraruisku moottorit ===---

tuikku W203 Farkku -03 (200 CDI) linkki
- Ohjelmaa muokattu, by Karala
- Suuremmat suuttimet , Amg 3,0 cdi,stä
- Ahdin vaihdettu , Garret gt2256vnt, (270cdi vakioahdin)
- Kytkin/paineasetelma vaihdettu , = 220cdi (ja 270 vakiokytkin)
- Pakoputkella käyty
- Ahdot 1,6
- ~150 kw välillä 4000-4400rpm
- Väännöt ~400-450 Nm (rajoitettu), kierroslukualueella 2000-3000rpm.

JaniM E 290 TD DEMEC
- +170 hv ja vääntöä +360 nm. Mutta lisää vielä tahtois. Ainakin vähän.

---=== Esikammiomoottorit ===---

Leze W123 200DT OM615
111hv/4450rpm, 225Nm/2400rpm
Ahtopaine 0,9bar
STT:n pakosarja
KKK K14
2" suora putkisto
Vakiopumppu itse ruuvattuna
Ei cooleria


Olli Lajunen 240D (OM616 -80)
-penkitetty 104hv
-STT:n turbosarja Garret T03 ahtimella ja 0.5bar ahdoilla
- vapaavirtausputkisto 2,5/2"
- Greenin vapaavirtaussuodatin
- Suomen jäähdytintehtaan tekemä välijäähdytin
- jossain ropeloitu pumppu
-Kone ja 5-vaihteinen Getragin aski istutettu pystäriin. Alustaa ei pitäisi joutua muuttamaan vaikka tehoja nostaisi vielä reilustikin. Virivaraan tässäkin koneessa on vielä jonkin verran.

JP74 190 D -84 TurboD. linkki
-"homemade" jälkiasennusturbo 190 2.0d
-115 heppaa ja vääntöä 255nm
-Turbo ja pakosarja on alunperin 300turbodieselistä ja välijäähdytin on teetetty Suolahden Jäähdytintehtaalla
-Pumppu on säädetty PP-dieselillä.

Sampo w124 250 D aut -85 , jälkiasennus turbo
- 124hv ja vääntöä noin 280 Nm
- Garretin T03 ahdin ja väyrysmersun coolerista muokattu välijäähdytin
- syöttöpumppua on itse ruuvailtu, mutta tarkoitus olisi lähettää se pajalle jossakin vaiheessa.
- Pakoputki on itse väsätty 2,5" putkesta
- Tarkoitus olisi vaihtaa jossakin vaiheessa kiertokangenlaakerit turbon vastaaviksi ja mahdollisesti isompaa elementtiä ym. jos rahatilanne sallii.

Mauri H. w124 300 TDT linkki
- pumppua ruuvattu, tehoja arviolta + 20 % alkuperäisestä
- tehoputki on laitettu kanssa.
- elvis elää yhä ja potkii hyvin

jarski -82 w123 200D 3.0 (OM603:lla)
- tehot kasvaneet lähtötilanteeseen verrattuna ainakin 67%

epk w124 200D -85 linkki
-jälkiahdettu manuska 200D , ahdin garret t25
-119 hp
-downpipe 3" ja loput 2.5"
-saab 9-3 cooleri
-pumppu vakio elementeillä, mynän hoidossa käynyt.
-tulossa: tbo laakerit,parennettu "öljytys"+jäähdytys, "tbo" välys sylintereihin ja 5v aski.

esko 300 turbodiesel
-ahtopaine 1,9
-välijäähd
-mynäpumppu II
-tehoa 147 ++20 %

Day Downhill 200D turbo -86
-KKK24
-Välijäähdytin Passat TDI -96:sta. Ahtoilma ei helteilläkään noussut yli 40 asteen, eli riittää.
- Pakoputki 2,5" Simmonsseilla.
- Peltipakosarja
- PP:llä säädetyssä pumpussa vakioelementit, joilla syötöt saatu 60,5 mm3. (vrt. JP74:n 48,5mm3/114hv)
- Tehoja mitattu aikanaan 86hv.
- Tehoja laskettu ja kulkuja vertailtu pumpun säädön jälkeen olevan n.140hv
- Vääntöä laskettu n. 300Nm/2850-2950r
- Ahtopaine 0,9 kg/cm3 (n.0,88bar)

Ville S. 200 D 1985
-78hv ja 138Nm 200D. Kierros lisätty syöttöä, ei muuta. Samassa penkissä isäukon -91 200D antoi hurjat 60hv...Lisäsin puolitoista kierrosta syöttöä ja nyt sillä kyllä jättää tuon oman kulkineen kakkoseksi

Lynx racing 190D turbo ic -86
-garret t03
-cooleri cossu-sierran orkkis
-STT-pakosarja
-pakoputki: "homemade" 3"downpipe, 2,5" loppupätkä, 1kpl Simons 2,5" vaimennin
-PP dieselin säätämä pumppu, isot elementit ym.
-omavalmiste painekotelo
-vapaavirtaussuodatin
-tehot 160hv/340nm (mitattu)

Hesu -85 190d
-pumpussa isot kalut (7mm) ja syöttöä sen verran, että mustaa tulee . Kaikki muu vakiokunnossa. Perstuntumalla n.100hv.(2 litranen bensapikkumersu ei pysy perässä).

veskola w638/2 V230TD -98 linkki
- OM601 2,3 litraa
- 7 mm elementit pumpussa, ulkoinen syötön säätö
- 3 " pakoputki "home made"
- vaparisuodatin
- ahdin vaihdettu (GT20)
- tehoa "reilusti" lisää, ei faktaa paperilla mutta vakioautomaatti antautui,jonka jälkeen vahvistettu
- Kannentiiviste hajonnut kahdesti, nyt kuparinen käytössä, toimivuudestra ei tietoa
- Ahdin vaihdettu jälleen, hybridi, keskiö japanilainen vesijäähdytteinen, pesät gt20, sorvattu suuremalle siivelle

luuucas MB W201 300 24v turpodiesel linkki
- 797 Nm 3900rpm / 426 Hp 4300rpm

jorma "Jorman" talli linkki
- Rakentanut useita ripeitä turbodiesel autoja
- 300 ce 24v d. 527 Hp / 630 Nm.

rehtijii W123 300 24v turpo diesel (OM606) linkki
- W123,OM606, 722.3
- Aika tehokas W123 :shock: (Paras aika jäi 13.6 / 174 kmh jollei enemmänkin jo)

Samuli H W124 250D vaparin -> ahdettu linkki
- W124,OM602
- T3 garretilla
- 7 mm elementit
- Välijäähdytin
- 3" putkistoa yms.

Aki P W201 2.0E -> 2.5TD. linkki
- M102 -> OM602
- Viripumppu, ulkoisilla säädöillä
- Volvon TO3
- Kunnollinen välijäähdytin
- 2,5" putkistoa yms.

Petri K W124 250D:n Turbo linkki
- 248.8 kW 4892 rpm / 529.3 Nm 4025 rpm
- T04:seen. Vanha oli A/R 0.84 ja uusi on 1.32
- imupuolella 54 ja pakopuolella päälle 64mm
- Sitten: Holsetin HX40 60/65
- 49 leveä 42 korkea 7cm paksu cooler
- Öljynjäähdyttäjät
- Nykyinen teho ?

Teppo L W123 / OM617 ahaminen linkki
- Homemade pakosarja etc.
- Pumpussa nyt 7mm elementit
- Ahdot kilon luokkaa
- Pakoputki päivitetty 3", yksi simonssin 2,5" läpivirtaava vaimennin
- Vapaavirtaus suodatin asennettu.
- Cooleria ei vielä ole mutta on hakusessa!


KirvesW124 2,9 Turbodiesel
- Mynäpumppu 7mm elementeillä ja ulkoisella syötönsäädöllä
- Koneeseen vaihdettu riittävän järeät kiertokanget ja männäntapit
- Ahdin Garrett GT40
- Cooleri niin iso ku mahtuu (Stone´s homemade)
- Manuaali Getrak + 2,65 perävälitys
- Tehoa... Liian vähän


Lähetä YV listan päivittämiseksi
Viimeksi muokannut epk, To 12.06.2008 06:21. Yhteensä muokattu 16 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, nollattiin turhat löpinät pois.

Eli updeitattua tietoa voi laittaa ja uudet "projektit" myös tapetille!
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

rehtijiin paras aika 12.73. ja eikö luuucaksellaki oo menny jo pitkästi ohi tuon 426hv:n?

veskola: Ei tuota listaa kukaan halua päivittää, olkoon merkkipaaluna ja palanen historian havinaa
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja AK47 »

epk kirjoitti:Katsastustopic: Klick
Videotopic: Klick

Vapaasti hengittävien ja ahdettujen dieselien virityksiä, perstuntumalta ja faktaa...
Hemmetti ei pystynyt katsastustopikkiin kirjoittamaan.

No, miten mahtais mennä näiden muutoin tuttujen pykälien tulkinta:

b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

Elikkä autoon saa kyllä laittaa 25% isompitilavuuksisen moottorin ja/tai 20% tehokkaamman moottorin ilman muun tekniikan kasvattamista jos kyseessä on se kuuluisa mallisarjan tehokkain vertailumoottori ja sitä vastaavat osat autossa.

Nyt kiinostaisi noudattaako tuollaista 20-25% suuruusluokkaa seuraava kohta?

g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

Onkohan tuo huomattavasti suuruusluokkaa jotain yli 20-25%. Tuolle alueellehan voisi edellisten rajojen takia olettaa asian laidan menevän.

Mikä on huomattava prosenttimäärä väännössä? Onko tästä missään mustaa valkoisella?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
ändi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:14

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja ändi »

Mitenkäs jos on -91 tai uudempi vuosimallinen auto, sehän on Vähäpäästöinen papereissa jo niin mitenkäs semmoseen onnistuu toi mynäpumpun vaihto esimerkiksi? Että tuleeko ongelmia katsastuskessa tai jossain vähäpäästöisyyden takia?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvin onnistuu. Ei kannata kertoa katsastusmiehelle asiasta yhtään mitään, koska ei sitä kiinnosta. Kaiken lisäksi tämähän on täysin laillista. Mynädiesel on säätänyt sen pumpun asetusten ja säädännön mukaan, ihan kuten pienemmillä elementeillä olevan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ändi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:14

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja ändi »

Asia selvä, näin vähän luulinkin sen menevän. Tekeekö mynä kaikkiin pumppuhiin jotenkin erilaisen ulkoisen syötönsäädön, että sitä syöttöä pystyy helposti ruuvaamaan, esimerkiksi katsastukseen tarvittaessa ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tekee pyydettäessä. Kaikkihan ei kait halua sitä. Kannattaa kuitenkin haluta kuten myös se tulpattu reikä siihen takakanteen (kierrosruuvi).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

En oikein löytänyt hakua ja Googlea käyttämällä kunnon vastauksia, joten kysyn nyt sitten täällä. :D Elikkä jos lähtee ostamaan "valmista" superturboa tai viritettyä turbodieseliä, niin mitä asioita kannattaisi ensinnäkin ottaa huomioon? Mitä olen lueskellut, niin koneenahan on hyvä olla näissä vehkeissä se alkuperäinen turbomoottori, johon on laitettu mahdollisesti muuta palikaa. Mikä on se tehomäärä, jonka jälkeen täytyisi alkaa vaihtelemaan vahvempia mäntiä,kiertokankia,laakereita yms? Manuaaliaskit myöskin ilmeiseti alkavat antautua, varsinkin isommissa tehoissa, ja automaatti toimii paremmin. Mutta mikä on se asia, jonka takia ei kannattaisi lähtä tiettyä yksilöä ostamaan? Otetaan vaikkapa esimerkiski tämä yksilö. http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/250/4306409" onclick="window.open(this.href);return false; Onko tämä hintansa arvoinen ja tulisiko kestämään käyttöautona, jolle myös välillä annetaan kenkää sopivasti?

Elkää suuttuko, olen aika räkänokka vielä. 8)

PS. Onko tämä Mese jonkun foorumilaisen? :)
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos ostat valmiin ST mersun niin osta Herlevin tekemä :ugeek:

no katsoin linkin...saat edellä olevalla vinkillä vähän nykyaikeisemman ja vähemmän korjattavaa :thumbup:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Diudi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 31.10.2011 15:54

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Tarkotus ois tehdä kesäautoksi superturbo mersu, tosin ei ihan niin paljoo heppoja..riippuen kumpaa sääntöä noudattaa, 100 hp / L vai 100 kW / L. :D Tarkotus ois saada 250-300hp papereihin, moottorina joko vanha OM617 tai sit W124 korimallin 300 D iha perus 10 venttiilinen. Minkälaiset rajotukset näissä alustoissa on..? Mietin vaan et millä alustalla mersu pitäis olla jotta siitä sais ton verran heppoja papereihin. Tarkotus olisi päästä mahd. halvalla, ja vanhempi ku -91 tietenkin.
R170 SLK 230K -97
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja napa »

Diudi kirjoitti:Tarkotus ois tehdä kesäautoksi superturbo mersu, tosin ei ihan niin paljoo heppoja..riippuen kumpaa sääntöä noudattaa, 100 hp / L vai 100 kW / L. :D Tarkotus ois saada 250-300hp papereihin, moottorina joko vanha OM617 tai sit W124 korimallin 300 D iha perus 10 venttiilinen. Minkälaiset rajotukset näissä alustoissa on..? Mietin vaan et millä alustalla mersu pitäis olla jotta siitä sais ton verran heppoja papereihin. Tarkotus olisi päästä mahd. halvalla, ja vanhempi ku -91 tietenkin.
300 heppaista w124 ei taida saada nykyään enää mitenkään papereihin, kun on se 7 kg/Kw sääntö... eli jokaista kilowattia kohden pitää löytyä 7 kg omamassaa autosta... 1400 kiloisella lankulla se tarkoittaa 200 Kw (272 hp) ja jos omamassaa olis 1550 kg, niin sitten päästäis juuri tuon 300 hepan yli, eli 221 Kw (301 hp), mutta onko sellaisia lankkuja joissa omamassa menee tuohon 1550 kiloon... ja sitten on vielä ne kaikki ikävät vertailumoottri ym. säädökset... meilläpäin ei esim. hyväksytä w124 400E/E420 ja E500/500E malleja ollenkaan samaan mallisarjaan kuuluviksi autoiksi normaali w124 kanssa :think: (toisaalta se on ihan hyväkin, niin saa halvemmilla osilla jo täydet tehot, kun tuo 7 kg/Kw tulee vastaan jo w124 E320 käytettäessä vertailuautona...)

ja koska haluat päästä halvalla, niin ehdottomasti w124 300E vertailuautona/moottorina, koska sitten ei tarvitse päivittää kuin etujarruja ja jotain muuta pientä, jos w124 kori kyseessä... tehoraja silloin n. 188 hp...

500 €:n lankku, ducato ja laguna
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sitä 300 hp tehoa tarvitse siihen katsastuslappuun/rekisteriotteeseen saada. Eikös se riitä, että se on tallin seinällä kehystettynä penkkilappuna.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Diudi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 31.10.2011 15:54

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Diudi »

napa kirjoitti:300 heppaista w124 ei taida saada nykyään enää mitenkään papereihin, kun on se 7 kg/Kw sääntö... eli jokaista kilowattia kohden pitää löytyä 7 kg omamassaa autosta... 1400 kiloisella lankulla se tarkoittaa 200 Kw (272 hp) ja jos omamassaa olis 1550 kg, niin sitten päästäis juuri tuon 300 hepan yli, eli 221 Kw (301 hp), mutta onko sellaisia lankkuja joissa omamassa menee tuohon 1550 kiloon... ja sitten on vielä ne kaikki ikävät vertailumoottri ym. säädökset... meilläpäin ei esim. hyväksytä w124 400E/E420 ja E500/500E malleja ollenkaan samaan mallisarjaan kuuluviksi autoiksi normaali w124 kanssa :think: (toisaalta se on ihan hyväkin, niin saa halvemmilla osilla jo täydet tehot, kun tuo 7 kg/Kw tulee vastaan jo w124 E320 käytettäessä vertailuautona...)

ja koska haluat päästä halvalla, niin ehdottomasti w124 300E vertailuautona/moottorina, koska sitten ei tarvitse päivittää kuin etujarruja ja jotain muuta pientä, jos w124 kori kyseessä... tehoraja silloin n. 188 hp...

500 €:n lankku, ducato ja laguna
188 hp..?? Mersu ilmottaa 1280 omamassaks w124:lla sedanilla 1280(kg)/7(kg/kW) = 182,857 kW x 1,36.. = 248,6857 hp, noin 250hp..vai mitä? jos se pelkästään ton mukaan määräytyy ja sit pitää etujarruja laittaa..mitä niille tarkalleen pitää tehdä? vaihtaa jykevämmät satulat?

Luin semmosen jutun hetki sitten, että 500E mesen alustalle sais rankentaa sen n. 300hp mut se ei vissiin siis ainakaan etelä-pohjanmaalla onnistu..? onko ihan Trafin virallinen säädös? eli w124 E 500E:n dieselöiminen ja turbotus 300hp asti ei kestä päivän valoa? toi 245-250hp riittäis niin sit vois ruuvata siihen viel sen 50 pollea jos mieli tekee. :) vaikkei se papereis oliskaan.

Mites tuo w123..? kiinnostais se kyllä lookkina enemmän mitä tuo w124..tuppaa noita mersuja oleen niin vitusti jo liikenteessä. Kunnon old school w123 ois namu, vieläkö sais siihen sen 300 kaakkia. :) sen omamassaks ilmotetaan 1380..täsmääkö? sedanin siis.
R170 SLK 230K -97
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja napa »

unohda nyt ne paperilla olevat tehot ja mene siitä mistä aita on matalimmillaan, niin muutkin tekee :wink: eli joku 180 heppaiseksi katsastat sen (vaikka todellista olis +600 hp...) ja se onnistuu, kun laittaa vakio w124 300E:n alustan osat vaikka w124 200D... dieselistit pääsee siis näin helpolla/halvalla... esim. 300E bensan virittäminen alustan ja jarrujen osalta onkin jo paljon hintavampaa hommaa, kun pitää saada alusta vastaamaan w124 300E-24/E320 mallia, eli 4 mäntäsatulaa eteen, 294 mm x 25 mm levyt, taakse farkun levyt ja satulat ja joskus voi joutua muitakin osia vaihtelemaan riippuen tapauksesta... ja tuollakaan ei silti saa vasta kuin sen n. 260 heppaa paperille, vaikka kustannukset on 10 kertaiset :D 300E:n vakio jarruosat saat vaikka multa 30 €:lla (pelkät vanhat satulat, ei levyjä...), kun taas ne isommat 4 mäntä satulat jo pelkästään maksaa yleensä sen 300 €... siihen vielä levyt päälle + takajarrujen päivitys... jarrupalatkin maksaa noihin 4 mäntäsatuloihin huonon/halvan, mutta ajokuntoisen w124 hinnan :wink:

eikä se määräydy sen 7kg/Kw säännön mukaan mitä pitää muutella, se vain ilmoittaa ehdottoman max. tehon, vaikka olis avaruusraketista jarrut ja alusta... 300 heppaista w124 et saa missään päin suomea papereihin, kun tuo 7 kg/Kw raja tulee vastaan... 1400 kiloisella autolla se on siis n. 272 hp...

rekisteriotteen ja todellisten tehojen välillä ei tarvitse olla mitään yhteistä... kaverilla on lähemmäs 9 litran V8 koneella oleva jenkki (oliko joku 540 CID + 14-71 ahdin ja polttoaineena RE85), jonka papereissa lukee tehoina n. 320 hp, vaikka todellista on pitkälle yli 1000 hp takapyöriltä... (tuo 320 heppaa taitaa lähteä jo ihan tyhjäkäynnillä :wink: )

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Diudi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 31.10.2011 15:54

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Diudi »

napa kirjoitti:unohda nyt ne paperilla olevat tehot ja mene siitä mistä aita on matalimmillaan, niin muutkin tekee :wink: eli joku 180 heppaiseksi katsastat sen (vaikka todellista olis +600 hp...) ja se onnistuu, kun laittaa vakio w124 300E:n alustan osat vaikka w124 200D... dieselistit pääsee siis näin helpolla/halvalla... esim. 300E bensan virittäminen alustan ja jarrujen osalta onkin jo paljon hintavampaa hommaa, kun pitää saada alusta vastaamaan w124 300E-24/E320 mallia, eli 4 mäntäsatulaa eteen, 294 mm x 25 mm levyt, taakse farkun levyt ja satulat ja joskus voi joutua muitakin osia vaihtelemaan riippuen tapauksesta... ja tuollakaan ei silti saa vasta kuin sen n. 260 heppaa paperille, vaikka kustannukset on 10 kertaiset :D 300E:n vakio jarruosat saat vaikka multa 30 €:lla (pelkät vanhat satulat, ei levyjä...), kun taas ne isommat 4 mäntä satulat jo pelkästään maksaa yleensä sen 300 €... siihen vielä levyt päälle + takajarrujen päivitys... jarrupalatkin maksaa noihin 4 mäntäsatuloihin huonon/halvan, mutta ajokuntoisen w124 hinnan :wink:

eikä se määräydy sen 7kg/Kw säännön mukaan mitä pitää muutella, se vain ilmoittaa ehdottoman max. tehon, vaikka olis avaruusraketista jarrut ja alusta... 300 heppaista w124 et saa missään päin suomea papereihin, kun tuo 7 kg/Kw raja tulee vastaan... 1400 kiloisella autolla se on siis n. 272 hp...

rekisteriotteen ja todellisten tehojen välillä ei tarvitse olla mitään yhteistä... kaverilla on lähemmäs 9 litran V8 koneella oleva jenkki (oliko joku 540 CID + 14-71 ahdin ja polttoaineena RE85), jonka papereissa lukee tehoina n. 320 hp, vaikka todellista on pitkälle yli 1000 hp takapyöriltä... (tuo 320 heppaa taitaa lähteä jo ihan tyhjäkäynnillä :wink: )

500 €:n lankku, ducato ja laguna...

oukei, elikkä siis w124 E 300 D tai TD mese ja sit siihen noi 300E:n jarrusatulat eteen ja myös taakse? Plus levyt myös tietenkin.. W124 300 D:n omat jarrut ei siis riitä ees tohon 188hp asti, vaan pitää olla 300E:stä?

Mites sitte jos haluan laittaa w123 korisen 300:n tolla w124 mallin dieselkoneella superturboks, onko siihen vanhaan kummelimersuun paljonki alustassa päivitettävää jos tollasia 180 heppoja papereihin halajaa?

Eihän sillä välii ookkaan, se riittää ku virkavalta näkee pappereista et poikkeaa ees vähän vakiosta niin se sit selittääki sen valtavan usvan määrän mitä putkesta tulee.. :D
R170 SLK 230K -97
Diudi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 31.10.2011 15:54

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Diudi »

Tahtoo noita 300 dieseleitä olla niin vähän tällä hetkellä myynnissä.. oon myös katellu 250 dieseliä, voiko sen vertailuautona käyttää 300E vai mikä on tehokkain vertailuauto..?

Sitten tosta voimansiirtohommasta..lukkoperä ois tarkotus laittaa, mut kestääkö vakiolaatikko tommosia 250-300hp:ja? kytkin on varmaan hyvä vaihtaa viton tai sprinterin kytkimeen? käyks esimerkiksi toi 210D mersun kytkin 250D ja 300D koneeseen..? millasiin tehoihin toi vakiokytkin sitäpaitsi ees riittää?
R170 SLK 230K -97
maksajjei
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 02.07.2012 23:18

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja maksajjei »

Paljonko kärsii ottaa paineita vakiosta 300 turbodieselistä? om 603 se 12 venttiilinen mylly.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja johani »

maksajjei kirjoitti:Paljonko kärsii ottaa paineita vakiosta 300 turbodieselistä? om 603 se 12 venttiilinen mylly.
Vakioturbolla ei kannata nostella ahtoja, ainostaan sen mitä syötönlisäys tuo, eli enemmän syöttöä -> enemmän pakokaasuja -> turbo pyörii nopeampaa -> enemmän ahtoja.

~senverran syöttöjä että täydet ahdot päällä tupruttelee hiukan putkesta.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja paloviita »

napa kirjoitti:mutta onko sellaisia lankkuja joissa omamassa menee tuohon 1550 kiloon...
300 DT, omamassa 1600 kg rekisteriotteessa :roll:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Tohon painokeskusteluun että itellä 300tdt otteessaa omamassa 1750kg. Kertokaa sitten että mistä noi kilot tulee.

Ja ite aiheeseen, paljon om603 turbo ahtaa vakiona?
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JerQ kirjoitti:Tohon painokeskusteluun että itellä 300tdt otteessaa omamassa 1750kg. Kertokaa sitten että mistä noi kilot tulee.

Ja ite aiheeseen, paljon om603 turbo ahtaa vakiona?
TDT on farkku. Itselläkin painaa tuo DT otteen mukaan vähän alle 1600 kiloa. Vakiona kuuluis ahtaa semmosta 0.9 bar luokkaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Joo tokkiisa se farkku painaa enemmän, mutta kaverin 250td -94 painaa kuitenkin vaan 1450kg, niin aika jännä kuitenkin 300kg painoero. Tokihan yks pytty ja automaatti painaa enemmän, mutta ei kai sentään 300kg enempää.

Sitten semmosta vielä että mitä eroa on turbon ja vaparin syöttöpumpuilla? Muutakuin morkooli. Onko max, syöttömäärässä eroa jne.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

JerQ kirjoitti:Sitten semmosta vielä että mitä eroa on turbon ja vaparin syöttöpumpuilla? Muutakuin morkooli. Onko max, syöttömäärässä eroa jne.
Ei ole muuta kuin se morkooli.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja xr »

JerQ kirjoitti:Joo tokkiisa se farkku painaa enemmän, mutta kaverin 250td -94 painaa kuitenkin vaan 1450kg, niin aika jännä kuitenkin 300kg painoero. Tokihan yks pytty ja automaatti painaa enemmän, mutta ei kai sentään 300kg enempää.

Sitten semmosta vielä että mitä eroa on turbon ja vaparin syöttöpumpuilla? Muutakuin morkooli. Onko max, syöttömäärässä eroa jne.
luulisi jotta 300 kiloa painavampi on jo neli veto malli
pumppujen rakenteellinen maksimi syöttömäärä on sama
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Kuva

Pitääkös tuo paikkansa että mikäli auto on vähäpäästöinen niin otteessa oltava merkintä katista?
santtuhie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 23.10.2012 23:26
Paikkakunta: Halsua

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja santtuhie »

Paljonkoan tohtii nostaa ahtoja om602:sta
pumppu on säädetty ammattilaisella aivan auki
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

santtuhie kirjoitti:Paljonkoan tohtii nostaa ahtoja om602:sta
pumppu on säädetty ammattilaisella aivan auki
ei yhtään. toi mosa on jo sillä vakio ahtimella ihan liian kovilla. lisäapineet tuo vaan lisäharmeja. kansi halkee, tai muuta vastaavaa. isompi ahdin ja kooleri, niin sitten saadaan paineita nostettua "turvallisesti". toi vakio ahdin on oikeesti alimitotettu jo noille 125 hepalle. jos siitä vielä nostaa paineita, niin mennään vaan huonompaan suuntaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

1,6 paaria 20 tonnia ja imas siivet :? mutta pikkasen isommalla ja kuuleri keulalle.120 tuhatta ilman mitään ongelmia 8) sitten 7mm pumppua ynm.ja ongelmia :D mutta ei koneessa vaan vauhtipyörät ei kestäneet :? kun ei nuuka tasapainottanut niitä.mutta 300 tbon ahdin,kuuleri ja putkisto 3 tuumaseksi,saa ajaa vakioelementeillä vaikka kuinka kauan kaasu pohjassa :D vedin meinaan 25 km kaasu pohjassa ...n.+200 ja kesti :wink: notta semmoset kun laitat niin kestää.
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Tuli ostettua tommonen w126 mihin on asenneltu om603 3.5l mylly. Mitähä tuosta sais tehoa irti käyttämättä pumppua pajalla? Cooleri keulalle ainakin, syöttöä isommalle. Kannattasko ahdin vaihtaa pikkasen paremmin virtaavaan? Ja onko sama ahdin ku om603 3.0l koneessa?
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Vastaa Viestiin