Veneeseen OM605. Mikä ahdin????

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jari_w123 kirjoitti:Mukavaa kuulla että nuita vanhoja rautamoottoreita on vielä venekäytössäkin :thumbup: . 617 moottoria on ollu ihan tehdastekoisenakin venekäyttöön ja paikallismoottoreiksi tarkoitettuja versioita. Täällä keskipohjanmaalla on ollu kuulemma kallioporassakin 617 pyörittämässä hydraulipumppuja.
Heps, tällanen moottori minulla oli veneessä joskus aikoinaan. Nykyää ko. vene majailee Kuopiossa ja moottori on edelleen sama. Ajoin sillä kerran Helsingistä Porvooseen kun se Sipoon Kalkkirannassa hyytyi keskelle merta. Aloin kiroamaan että mikä helvttti sille nyt tuli.

Huomasin että merivesijäähdytyksen hana oli ollut kiinni sen 3 tuntia.. Ajoin siis käytännössä ilman vedenkiertoa. Melko kauan sai jyrrätä ennenkuin se hyytyi. Odottelin siinä sitten pari tuntia että kone jäähtyy, ja laitoin koneen käyntiin uudelleen, ja jatkoin matkaa kuin ei olisi ikinä mitään tapahtunut. Eikä senkään jälkeen ole mitään sattunut vaikka ajettu satoja ellei tuhansia tunteja sen jälkeen :oops:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????

Viesti Kirjoittaja Petri R »

eikös tähän käyttötarkoitukseen sopisi tuollainen VNT ahdin kuin nenä päähän? Moottorin käyttö on niin selkeäpiirteistä...käytännössä kaksi asentoa? Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla lipumista ja sitten "tasakaasu 3000rpm"? Siipien ohjaus voisi olla melkein mekaanisella vaijerilla kaasuvivusta? FinTurbolta saa käytettyjä Borg Warnerin VNT ahtimia satkulla tai parilla, jotka ovat olleet n. 200-233hv 3.0L dieseli Audin kyljessä ja sitten vaan muutaman kympin "välilaippa" pakosarjaan?
...lähtee ku purkka tukasta...
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

Noniin elikkäs vene järvessä ja kyllä toi 606 alkuperäinen ahdin toimii sen verran mukavasti etten parempaa enään pysty toivomaan. Herää juuri oikealla hetkellä ja täysin riittävä tehojen suhteen. =) =) =)
Teuvo320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 07.10.2009 21:41

Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????

Viesti Kirjoittaja Teuvo320 »

Hieno, kun olet saanut veneen vesille :)

Miten toimii, eli miten kulkee V8 bensaan verrattuna? Jääkö maksiminopeudessa?

"lainaus projekti-osiosta
" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Tuossa näyttäisi ahtomittari mittaavan imukoneen sielunelämää. Millaisilla ahtopaineilla ajelet? Ovatko muut mittarit ajan tasalla, eli kierrosluku on yli 4000 rpm ja öljynpaine vain ~1,5baarin luokkaa noilla kierroksilla (mitä se mahtaa olla vedon jälkeen tyhjäkäynnillä?).

Päivittele ajokokemuksia, jos on kerrottavaa, tämä on mielenkiintoinen projekti.
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

Teuvo320 kirjoitti:Hieno, kun olet saanut veneen vesille :)

Miten toimii, eli miten kulkee V8 bensaan verrattuna? Jääkö maksiminopeudessa?

"lainaus projekti-osiosta
" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Tuossa näyttäisi ahtomittari mittaavan imukoneen sielunelämää. Millaisilla ahtopaineilla ajelet? Ovatko muut mittarit ajan tasalla, eli kierrosluku on yli 4000 rpm ja öljynpaine vain ~1,5baarin luokkaa noilla kierroksilla (mitä se mahtaa olla vedon jälkeen tyhjäkäynnillä?).

Päivittele ajokokemuksia, jos on kerrottavaa, tämä on mielenkiintoinen projekti.
Kuten odotinkin niin jäähän tuo maksimeissa aikalailla mut tarkoitushan oli vaan saada kulutus alas =) Koska perästä väheni n.250kg painoa pois ja koska toi TD vääntää niin tasaisesti niin pintaannousua ei edes tunne. Käytännössä pitää katsoa peräaaltoa et koska on hyvä kun aikaisemmin vene nosti keulan pystyyn ja jossain kohtaa vajosi alas eli käyttömukavuus lisääntyi melkoisesti.

Kierroslukumittari haahuili ihan omiaan tossa kohtaa kun siinä ei ollut 5 sylinteriselle vaihtoehtoa mut nyt pienen säädön jälkeen se kertoo melko tarkkaa lukemaa. Tyhjäkäynti alta 800 ja matkavauhdissa 3400 eli just eikä melkein siinä missä halusinkin. Ahtopaineista en enään tiedä kun mittari lopetti toimintansa, vissiin letkussa vuoto. Mut kun se toimi niin ahdot oli 1.2 ja oikein kivasti kaveri vihelteli konehuoneesta =) Öljynpaineet laskee kun kone lämpiää liikaa eli jäähdytys ei toimi kunnolla ja öljystä tulee laihaa jolloin anturi ei ota siitä enään selvää.

Ohjaustehostimen pumppu sanoi itsensä irti koska oli farmari väykystä jossa tasonsäätö ja paineet 110bar kun taas veneen oma järjestelmä on tehty 65bar mukaan. -----> pumppu alkoi kavitoimaan, poltti öljyt ja itsensä.

Potkuri tais mennä kohdilleen yhdellä vaihdolla ja kyllä on raju ero 3 ja 4 lapaisissa potkureissa, aiemmin oli 3 lapainen ja nyt voi sanoa 4 lapaisen kanssa et veneen ohjattavuus on aivan eri luokkaa. Vieläkun on kone joka jaksaa vääntää alhaalta niin ei paljon kaarteissa puudu toisinkuin se V8 joka miltei sammui kun teki tiukan ympyrän.

Jonkinverran on pikkujuttuja mitä pitää parantaa tai tehdä uusiksi mut yllättävän hyvä paketti noin niinkuin v1.0 versioksi =)
Teme01
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 05.06.2020 11:22

Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????

Viesti Kirjoittaja Teme01 »

Kirjottelen nyt tähän jatkoksi, kun itsellä samankaltainen projekti om605 turbolla.
Olen kuullut että koneen takaosaan kannattaisi syöttää lisää kylmää vettä jos pyrkii lämpiämään.
Onko tällaisesta jotain kokemuksia, miten pitäisi tarkalleen toteuttaa ??
Lämppärin lähtöön voi sähköpumpun laitta, mutta ei sinne silloin kylmää lisää tule. Kierto tietysti paranee 🤔🤔
Vastaa Viestiin