Paawo kakkonen - OM648

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Kyllä sielläpäin naapurin skoda miehet tyytyväisenä hykertelee kun merssu on kokoajan pelli pystyssä pihalla :lol: :lol: :lol:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä Kyllä
Sain kuitenkin jotain aikaiseksikin tänään.
Pumppu on nyt vaihdettu, huomenna käyn coolerin kimppuun, ihan hyvin näyttäisi mahtuvan laatikon lauhduttimen kanssakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Pakosarjasta muotoutui tällainen hyvin lyhyt ja yksinkertainen. Putkikoko 38mm.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hieno.
Eiköhän tuolla saada mersun moottorille kuumat oltavat.

Pumppu on paikoillaan, samoin alkaa olla cooleri, pientä loppunäpryytä enää.
Ennen uusien umpioiden laittoa, pitää muistaa vaihtaa ilmajousituksen kompura, kun se nyt on niin esillä.
Pari päivää on nyt menneet aika tiiviisti huvimajassa puuhastellessa.

Edittiä vielä: Nyt tosiaankin putkikoko näyttäisi melko lailla vakiota pakosarjaa vastaavan. Muttereillekkin jää hyvät tilat luontojaan. Mielenkiinnolla odottelen, mitä tuleman pitää. Ahdin kun nyt on vakio, niin kuitenkin sarja on "hybridi".
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tommonen tuli

Kuva

Kuva

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Hienolta näyttää! Mielenkiinnolla odotan millaisia käppyröitä Insoric alkaa näyttämään. Joko se muuten on kotitunut?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, on.
Olen kovin tyytyväinen kapistukseen.
En uskalla sanoa, että varmasti totuuden kertoo, mutta tarkkuus riittää mulle ja ainakin tulokset on vertailukelpoisia keskenään.
Ja kyllä ne ihan järjellisiä on, välillä tuntuu että liian niukasti ja välillä taas että tuli enemmän, kun odotin, mutta niin kait se oikeastaan on aina - joskus kiihdytys osuu paremmin "nappiin".
Pienetkin muutokset softassa näkyy oikean suuntaisina.
Nelivetoiset mittaa myös.
Ja olipa vaikka miljoona heppaa takarenkaalla, niin ei se eturengas pyöri tyhjää, mittaa siitä.
Asetuksia ei voi muuttaa, ne on siellä ohjelmassa valmiina - se on vallan erinomainen asia - ei tule minkäänlaista kiusausta edes yrittää ropeloida.
Käyttäjälle jää vaan se osuus, että riittävän tarkasti ja rehellisesti kertoo tarvittavat tiedot ohjelmalle.
Sitä varten mulla on auton painon mittaus- ja renkaan halkaisijan mittaus työkalut.
Mittauspaikka myös aina sama.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vielä loppurutistus ...


Kuva

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Hyvän näköinen pakosarja/ahdin/dp paketti, siihen vielä orkkis putsarikotelo tai ainakin muovit siitä päälle niin avot! 8) Jännä nähdä miten ahdin pelaa vnt:hen verraten
IG: @pyrytakkunen
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Semmoista olisi tarkoitus ainakin yrittää, vakio ilmanputsarihan on aika hyvän kokoinen, sekä ilmanotto olisi silläkeinon helpoiten järjestää niin että moottoriin tulisi kylmääkin ja puhdasta ilmaa, eikä ainoastaan moottorin jo lämmittämää konehuoneesta.
Heräämisen suhteen olen yrittänyt tehdä kaiken tietämäni suhteessa aiheeseen.
Ahdin, pakopesä, pakosarja - systeemi on koetettu nyt oikeasti ajatuksen kanssa valita siten, että heräävyydessä pääsisin pikemminkin sakkauksen torjunta- tilanteeseen.
Varsinaisesti max tehonsaanti ei nyt ole se "juttu", vaan tinkimättömyys käyttömukavuudesta.
Aikaisemmista kokemuksistani tiedän, että nyt ahtimessa oleva 63mm pakosiiven jättö virtaa niin hyvin, että tehoakin tulee aivan varmasti tarpeeksi, jos tässä nyt joku tavoite on, niin olkoon se sitten se puolisen kiloa.
Pakopesä on valittu jaettu ja todella pieni, mutta siinä on otettu tietoinen riski, on panostettu heräämiseen ja toisaalta toivon, että cdi,n rajoitetulla kierrosluvulla hengittävyys ei kierroksilla nyt kuitenkaan aivan tukkoon menisi, mutta käy niin kuin käy, kuten edellä kirjoitin, tässä on nyt valittu jotain tietoisesti.
55/71 billetti - imusiipi on hyvässä suhteessa pakosiiven kokoon nähden ja kuulalaakeroitu akseli on herkkätoiminen.
Kyllä tässä palikat nyt pitäisi kunnossa oleman, toinen juttu sitten on, saanko kaiken kunnolla pelaamaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja JSJ »

tuikku kirjoitti:.
Joo, on.
Olen kovin tyytyväinen kapistukseen.
En uskalla sanoa, että varmasti totuuden kertoo, mutta tarkkuus riittää mulle ja ainakin tulokset on vertailukelpoisia keskenään.
Ja kyllä ne ihan järjellisiä on, välillä tuntuu että liian niukasti ja välillä taas että tuli enemmän, kun odotin, mutta niin kait se oikeastaan on aina - joskus kiihdytys osuu paremmin "nappiin".
Pienetkin muutokset softassa näkyy oikean suuntaisina.
Nelivetoiset mittaa myös.
Ja olipa vaikka miljoona heppaa takarenkaalla, niin ei se eturengas pyöri tyhjää, mittaa siitä.
Asetuksia ei voi muuttaa, ne on siellä ohjelmassa valmiina - se on vallan erinomainen asia - ei tule minkäänlaista kiusausta edes yrittää ropeloida.
Käyttäjälle jää vaan se osuus, että riittävän tarkasti ja rehellisesti kertoo tarvittavat tiedot ohjelmalle.
Sitä varten mulla on auton painon mittaus- ja renkaan halkaisijan mittaus työkalut.
Mittauspaikka myös aina sama.
Hienoa että toimii ja näinhän se on että toistettavuushan se tärkeintä on niin näkee muutosten vaikutukset.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Nojjoo

Hupimajassa on lystiä pidetty ja mersu on kasassa nyt.
Pikkuista loppuviimeistelyä vaan enää, ajokunnossa on.
Mörkösuuttimet vielä paketissa, ei autossa.
Mutta kohta nekin.
Jos alkuperäinen ilman putsari osoittautuu toimivaksi ratkaisuksi, niin vaihdan silikoonit mustíin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pikkuisen on jo ajeltukkin, ihan siisti paketti tuli.
Melko tarkkaan 1600rpm kohdilla herää ahdin.
Ennen kahta tonnia meinaa jo olla vähän voiman tunnettakin.
Olen tyytyväinen toimintaan.

Oikeastaan voisi vakiosuuttimilla mitata "lähtötason", josta mörkösuuttimilla sitten aletaan punnertamaan.
Olis joku, johon sitten verrata.

Huohotusöljylle pitäis joku juttu keksiä,

Sitten sellainen asia, kokien ahtimen vesijäähdytystä, jos joku voisi auttaa.
Tuntisikko joku lämmityslaitteen nestekierron toimintaperiaatteen tarkasti.
Kiertääkö lämmityslaitteen kennolla kuuma neste aina ja koko ajan ?
Ainakin menoputki tuntuu kuumenevan, sehän on sen merkki, että kiertoa on, vai ?
Ajattelin ottaa ja käyttää siitä haaraa ahtimelle, toimiiko ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Saisiko EGR:n jäähdyttimen vesikiertoa hyödynnettyä ahtimen jäähdytyksessä? Olisi valmiit lähdöt nestekierrossa ja nythän se muuten siellä on tyhjän panttina. On toki vähän väärällä puolella konehuonetta...
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eiköhän se tuonkin lämmityslaitekierto ole tehty "kolmitieventtiilillä"
Eli putkissa kiertää aina neste. Ventiili vaan säätää sen, meneekö neste kennon läpi vai ohi.

Noin on ainakin W220:ssä
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Noin minäkin ajattelisin sen toimivan, siis otan ahtimen vesikierron lähimmästä letkusta sivuhaarana.
Talvella antaa sitten lisälämpöä kabiiniin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mihin neste menee turbolta? Kiertääkö se nestekierron kans kokoajan?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kiertää.
Samaan letkuun takaisin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja etrade »

Okei. Mielenkiintoinen ratkaisu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ihan mukavasti herää käyrienkin mukaan.
Vielä vakiosuuttimet.
Ei ole mitenkään yritetykkään mitään erityistä tulosta saada.
Halusin tietoa heräävyydestä - ja ihan hyvin herää.
Se on ok, vnt ahtimen luokaa sanoisin, eipä juuri häviä.
Mittaus tehty kolmos vaihteella, jolloin vastus ei riitä ylläpitämään ahtoja korkeammilla kierroksilla.

Kuva


Ongelmiakin siis on, aivan riittämiin tähän palaan.
Ahdot ei kierroksilla pysy, nelosella hiukan paremmin ja viitosella edelleen.
Neljässä tonnissa kuitenkin hiipuu väkisellä baariin tai alle, riippuen käytetystä vaihteesta, kolmosella jo alle vikatilarajan.
Suurempia suuttimiahan tuo jo huutaa.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vaunu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 24.03.2015 11:05
Paikkakunta: Eteläpirkanmaa

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja vaunu »

wow! Paavohan heräilee eloon.
S211 320 CDI V6 4matic tuikutettu
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Suuret kiitokset Petehrille neuvosta.
Painekelloasia oli juuri niin kuin uumoilitkin.

No, nyt ahdot pysyy ja savu on muuttunut tehoksi.
Aivan pienenpieni peilistä näkyvä huntu.
Sama auto, sama paikka, sama kuski, edelleen vakiosuuttimet, jotka on kyllä nyt aikalailla "tapissaan"
Hiukan päälle 300 ja 670, ok tulos.
Tähän on nyt hyvä verrata.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
aittamäki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 04.10.2012 20:45

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja aittamäki »

Taputuksia
Avatar
vaunu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 24.03.2015 11:05
Paikkakunta: Eteläpirkanmaa

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja vaunu »

Hienoa. On mukava seurata tosiharrastuneisuutta. (Lue HC harrastuneisuutta). Paavon kuritus näyttää onnistuvan vakisuuttimillakin onnistuneesti. Tsemppiä.
S211 320 CDI V6 4matic tuikutettu
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, kiitos vaan.

Itsekkin pidän kolme sataa vakiosuuttimilla aika hyvänä tuloksena.
50hv/suutin on näillä mersun käyttämillä tosi pienillä vakioilla aivan max tulos.

Ahdin on toistaiseksi pelannut todella hienosti.
Olen tilannut taas uuden painekellon ahtimelle, forge-merkkisen, - ei mitään kokemusta ko firman tuotteista.
Sillä pitäisi ahtojen pariin kiloon nousta, toivottavasti.
Suuttimetkin saan varmaan pikapuoliin.
Pakoputken teko reilun viikon päästä.

Pikkuhiljaa nyt valmistuukin.
Jokohan parin viikon päästä ois jotain jo särkynytkin. :mrgreen:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viikolla kävi pajalla 211 OM648 jossa omistaja arvioi olevan 350/800, taisi sinulla tuikku olla sormet pelissä siinäkin ohjelman osalta. Kyseisessä autossa AMG suuttimet ja katseltiin 400 pumpun hintoja.
oulaistenliikenne.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
OM648,n "ongelma" on juuri se, kun vakiosta pumppu/määränsäädin - paketista loppuu tuotto heti kätellessä.
Hyvässä tikissä ollessaan riittää juuri ja juuri siihen 350 tasoon, noin.
Mikä on tieten ihan hyvä teho sekin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
"Kolmensadan gramman" konetila on nyt tämän näköisessä kuosissa.
Moottorin suojamuovit on poistettu, että edes jotain näkyy.

Kuva

Kuva

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
eki-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 19.01.2011 13:22

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja eki- »

mukavan näköiset käppyrät ja hyvin heräilee borg warneri! Jännä nähä mitä antautuu isommilla suuttimilla ensimmäisenä :D
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Puolen kilon Paawo kakkonen - ahdinpuuhastelua OM648

Viesti Kirjoittaja JP74 »

dealer kirjoitti:Viikolla kävi pajalla 211 OM648 jossa omistaja arvioi olevan 350/800, taisi sinulla tuikku olla sormet pelissä siinäkin ohjelman osalta. Kyseisessä autossa AMG suuttimet ja katseltiin 400 pumpun hintoja.
Paljonko muuten oli hinta ko. pumpulle...?
Vastaa Viestiin