Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollista?
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Sopiiko 270CDI vetolevy yhteen M111-koneen ja 200CDI-turbiinin kanssa?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Ei 200cdi ja 270cdi on eri kokisella turbinillatomant kirjoitti:Sopiiko 270CDI vetolevy yhteen M111-koneen ja 200CDI-turbiinin kanssa?
tomant
Mökkillä
'
'
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Ainakin M102:sen vetolevy sopii hyvin yhteen 722.614-turbiiniin kanssa.FinlandMerceds kirjoitti:Ei 200cdi ja 270cdi on eri kokisella turbinillatomant kirjoitti:Sopiiko 270CDI vetolevy yhteen M111-koneen ja 200CDI-turbiinin kanssa?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Niin huonosti luin kysymys koski turbinia ja veto levyätomant kirjoitti:Ainakin M102:sen vetolevy sopii hyvin yhteen 722.614-turbiiniin kanssa.FinlandMerceds kirjoitti:Ei 200cdi ja 270cdi on eri kokisella turbinillatomant kirjoitti:Sopiiko 270CDI vetolevy yhteen M111-koneen ja 200CDI-turbiinin kanssa?
tomant
tomant
no ainakin jos koitta tunkea 270/320cdi turbinia 200cdi turbin(kytkin) kopan sisään niin ei mahdu
Mökkillä
'
'
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
OK, minulla on 200CDI-vaihteisto (722.614) ja turbiini sekä C230K-moottori (111.975). Koetan etsiä tähän yhdistelmään sopivaa vetolevyä. Tuo M102-vetolevy näyttää sopivan, mutta en tiedä, kuinka hyvin se kestää. Sen takia yritän löytää 200/220CDI tai isommasta koneesta vetolevyä, joka sopii. CDI320 ei ainakaan käy eikä bensa-V6 esim. 280 tai 320. Luulin, että 270CDI kävisi, koska sen 722.634 pitäisi käydä suoraan moottoreihin M102, M103, M104, M111 ja samanikäisiin dieseleihin, vai kuinka?FinlandMerceds kirjoitti:Niin huonosti luin kysymys koski turbinia ja veto levyä
no ainakin jos koitta tunkea 270/320cdi turbinia 200cdi turbin(kytkin) kopan sisään niin ei mahdu
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Kun nyt saisi edes rautatavaran paikoilleen, sitten voi ihmetellä sitä elektroniikkaa ,-)flapjack kirjoitti:Odotan jännityksellä juttua ohjauselektroniikasta
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Hankitut osat 2019-05-25:
* Arduino Mega 2560 R3 ja Mega shield
* Transistoreja, kytkimiä, pikkunäyttö ja muita komponentteja sekä sähköliitin johtokerällä
Näihin on käytetty noin 150€ rahteineen
Lisäksi on hankittu
* Pikkulaatikko ja turbiini 200 CDI:stä (722.614)
* Keppiyksikkö ja siirtotanko (W210 mek. laatikko)
* Öljyntäyttöputki ja mittatikku
* Vetolevy 220CDI
* Vaihteiston suodatin, tiiviste ja pistoke
Näihin on käytetty noin 460€ rahteineen
Vielä puuttuu ainakin:
* Öljynjäähdyttimen putket/letkut
* Öljyt
* Kardaanin muutostyöt
tomant
* Arduino Mega 2560 R3 ja Mega shield
* Transistoreja, kytkimiä, pikkunäyttö ja muita komponentteja sekä sähköliitin johtokerällä
Näihin on käytetty noin 150€ rahteineen
Lisäksi on hankittu
* Pikkulaatikko ja turbiini 200 CDI:stä (722.614)
* Keppiyksikkö ja siirtotanko (W210 mek. laatikko)
* Öljyntäyttöputki ja mittatikku
* Vetolevy 220CDI
* Vaihteiston suodatin, tiiviste ja pistoke
Näihin on käytetty noin 460€ rahteineen
Vielä puuttuu ainakin:
* Öljynjäähdyttimen putket/letkut
* Öljyt
* Kardaanin muutostyöt
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Onko edistynyt?
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Ohjainprojekti on ollut odottamassa kesäkiireiden vuoksi. Jos saan vanhan tekniikan ajokuntoon 24.8. mennessä Vesivehmaalle, niin sen jälkeen voin toivottavasti jatkaa vaihteisto/ohjainprojektia.TDi kirjoitti:Onko edistynyt?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Mulla on jäärata käytössä siemens compacti logiikalla toteutettu omavalmiste ratkaisu. Sittemmin tehty vastaava arduinolla. Manuaali käyttöön ohjelman tekeminen ja 722.6 ohjaaminen on hyvinki yksinkertaista. Solenoidelle menee yhteinen 12V. Vaihto solenoideja ohjataan maadoittamalla kunkin solenoidin ohjausta tyyliin 0.5sek. hienommat ohjaukset sitten pwm, mutta toimii ihan rele ohjauksenakin. Kysyä saa, apua annan mitä osaan.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Hyvä kuulla, että Arduinolla on tehty toimiva ohjain. Onko ohjelma saman tyyppinen kuin tuo VaLas1.0? Käytätkö vaihtamiseen painonappeja vai sähkökeppiä? Milloin pidät turbiinia lukittuna?123CDI kirjoitti:Mulla on jäärata käytössä siemens compacti logiikalla toteutettu omavalmiste ratkaisu. Sittemmin tehty vastaava arduinolla. Manuaali käyttöön ohjelman tekeminen ja 722.6 ohjaaminen on hyvinki yksinkertaista. Solenoidelle menee yhteinen 12V. Vaihto solenoideja ohjataan maadoittamalla kunkin solenoidin ohjausta tyyliin 0.5sek. hienommat ohjaukset sitten pwm, mutta toimii ihan rele ohjauksenakin. Kysyä saa, apua annan mitä osaan.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Yksinkertaisempi. Ei toistaseks mitään vaihtopaine säätöä. Niitä kun ei ohjata, paineet on tapissa. Poislukien turbiinilukko. Eli vaihdoissa pieni nykäsy isoilla kierroksilla vaihtaessa, mutta tämä sopii oikein hyvin jääradalle. Omavalmiste sekventaali kepillä, jossa jousi palutus, ja mikrokytkimeltä tulee käsky isommalle taikka pienemmälle. Turbiinilukkoa ilmankin on pärjätty, kokeiluun tulossa kierrosluku perusteinen, jollon kierrosten noustessa turbiini lukittuu halutulla vaihteella.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Milloin tuo turbiini kannattaa lukita vartin vedossa? Onko siitä hyötyä vai haittaa kiihtyvyyden kannalta ja millä vaihteilla/kierrosluvuilla? Entäs vaihdon aikana? Syökö se turbiinilukon kitkalevyt nopeasti, jos on paljon päällä? Vaatiiko sen käyttö lisälevyjen laittamisen lukkoon?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Oletan kyllä siitä olevan hyötyä suuremilla vaihteilla, mahollisesti 1 vaihteella kokeillaan ilman, jospa joku viisaampi vastais näihin kysymyksiin. Turbiininluistosta saa hyödyn ralli käytössä, kun moottori pääsee paremmille ahdoille nopeasti. Vaihtoihin liittyen en oo vielä kerinny kokeilla, mutta tässä syksyllä tarkotus testata. Ajatuksena ollu asettaa ensin turbiinilukko pois päältä, pieni viive, jonka jälkeen vaihtotapahtuma ja lukko taas päälle. Näihin viimeisiin en osaa vastata. Olen kuullut vaihtotapahtuman onnistuvan myös turbiinilukko päälläkin, mutta paukahduksen kera. Näistä lisää myöhemmin.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma 26.03.2012 21:14
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Ei liity ihan ohjaimeen, mutta jos 722.6 sielunelämä kiinnostaa, niin linkin taka löytyi ainakin minulle uutta asiaa
http://shop.ukrtrans.biz/wp-content/upl ... /722.6.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.ukrtrans.biz/wp-content/upl ... /722.6.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Kyllä tuo ATSG:n manuaali liittyy hyvinkin paljon myös ohjaimeen. Siellä on mm. johtojen numerointi, selostusta koko laatikon ja erityisesti solenoidien toiminnoista. Lisäksi siinä on hyödyllistä rautapuolen pura ja kokoa -tietoa.harrijorma kirjoitti:Ei liity ihan ohjaimeen, mutta jos 722.6 sielunelämä kiinnostaa, niin linkin taka löytyi ainakin minulle uutta asiaa
http://shop.ukrtrans.biz/wp-content/upl ... /722.6.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Riippu paljon tehosta ja miten se tulee sekä pidostatomant kirjoitti:Milloin tuo turbiini kannattaa lukita vartin vedossa? Onko siitä hyötyä vai haittaa kiihtyvyyden kannalta ja millä vaihteilla/kierrosluvuilla? Entäs vaihdon aikana? Syökö se turbiinilukon kitkalevyt nopeasti, jos on paljon päällä? Vaatiiko sen käyttö lisälevyjen laittamisen lukkoon?
tomant
(sillä oletuksella että tehoa on ja varsinkin että pito ei meinaa olla)
parhaan hyödyn saat jos sen saat sopvasti luistamaan suhteesa tehoon/pitoon ennen lukitumista tarvitaessa hiukan vaikka päätyyn asti,
(samaan tapaan kuin kytkimen säätö toisenlaisiis varttimalin vehkeissä)
toinen lähestymis suunta on viivalta lähtiessä kun kierokset on lähdön kannalta parhalla aluella=turbin kiinni ja menoksi
Mökkillä
'
'
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Jos käytän automaattia, jonka rautapuoli on vakiokunnossa ja ainoastaan linjapainetta ja vaihtopaineita nostetaan ja pitoa on riittävästi voimaan nähden, niin onko turbiinin lukitsemista mitään hyötyä?FinlandMerceds kirjoitti:Riippu paljon tehosta ja miten se tulee sekä pidosta
(sillä oletuksella että tehoa on ja varsinkin että pito ei meinaa olla)
parhaan hyödyn saat jos sen saat sopvasti luistamaan suhteesa tehoon/pitoon ennen lukitumista tarvitaessa hiukan vaikka päätyyn asti,
(samaan tapaan kuin kytkimen säätö toisenlaisiis varttimalin vehkeissä)
toinen lähestymis suunta on viivalta lähtiessä kun kierokset on lähdön kannalta parhalla aluella=turbin kiinni ja menoksi
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Hello Tomant! I have long been thinking about installing 722.6 instead of manual transmission
I found in your topic a link to a simple controller 722.6, thanks! Yesterday I made it and tested it on my everyday w210 220cdi. It works and shifts up normally, but when you try to shift down, the gear turns off (the same as the neutral position). In general, I consider the experiment successful, but I will try to make it better.
Keep in mind that there are errors in the project:
1. In the code, the TCC solenoid is set to "HI", for a 2.5 ohm solenoid this is not correct, PWM is needed.
2. Need shunt diodes on the outputs of transistors.
3. Need pull-down resistors at the transistor inputs.
I found in your topic a link to a simple controller 722.6, thanks! Yesterday I made it and tested it on my everyday w210 220cdi. It works and shifts up normally, but when you try to shift down, the gear turns off (the same as the neutral position). In general, I consider the experiment successful, but I will try to make it better.
Keep in mind that there are errors in the project:
1. In the code, the TCC solenoid is set to "HI", for a 2.5 ohm solenoid this is not correct, PWM is needed.
2. Need shunt diodes on the outputs of transistors.
3. Need pull-down resistors at the transistor inputs.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Thanks for the feedback, Mustela! My controller is still in pieces and waiting for the build. Nice that you are testing the controller and trying to improve it.Mustela kirjoitti:Hello Tomant! I have long been thinking about installing 722.6 instead of manual transmission
I found in your topic a link to a simple controller 722.6, thanks! Yesterday I made it and tested it on my everyday w210 220cdi. It works and shifts up normally, but when you try to shift down, the gear turns off (the same as the neutral position). In general, I consider the experiment successful, but I will try to make it better.
Keep in mind that there are errors in the project:
1. In the code, the TCC solenoid is set to "HI", for a 2.5 ohm solenoid this is not correct, PWM is needed.
2. Need shunt diodes on the outputs of transistors.
3. Need pull-down resistors at the transistor inputs.
I am not sure about the TCC setup and when to use the TCC lockup. I am interested in maximum acceleration in my setup but I don't want to strain the gearbox too much. I can't comment on the diodes and resistors.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
I advise you to do as I drew:
A diode protects the transistor from EMF, and an additional resistor protects against possible glitches.
I also recommend that you put one fuse on the power supply circuit of the controller and solenoids. The rest of the fuses used in the original circuit from the github should not be used.
A diode protects the transistor from EMF, and an additional resistor protects against possible glitches.
I also recommend that you put one fuse on the power supply circuit of the controller and solenoids. The rest of the fuses used in the original circuit from the github should not be used.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Joo kirjoitellaas tänne omasta rojektista. Eli oon tässä pikkuhiljaa rakennellu tuota va las ohjainta. Sain sen nyt valmiiksi tehtyä ja näytöt sun muut toimii. Laatikko ei ole vielä autossa paikallaan ja tänään testasin silleen että hilasin laatikon auton viereen ja tökkäsin töpselin kiinni. Ei ainakaan kuulu mitään ääntä laatikosta kun koittaa vaihdetta vaihtaa. Liekkö ne solenoidit miten kovaäänisiä että kuuluuko sieltä jokin loksahdus kun vaihdetta vaihtaa? Jokin tuossa kyllä taitaa itsellä olla pielessä kun mittasin yleismittarilla jännitteitä mitkä menee soleinoideille niin kaikkiin lähtee transistoreilta 12volt eikä missään vaiheessa maadota vaikka vaihteita vaihtaa. Käsittääkseni sen pitäisi juuri maadoituksella niitä ohjata. Tein siis alkuperäisillä ohjeilla mitkä löytyy sieltä githubista.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Laita solenoidien tilalle 12v lamppu niin näet palaako kokoajan vai vain vaihdettaessa. Solenoidien ääni ei välttämättä kuulu lootasta ulos, mikään muuhan siellä ei liiku jos ei laatikossa paineita.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Kiitos vinkistä, pitää tänään testata. Pitää samalla tarkistaa olenko kytkenyt transistorien napaisuudet oikein.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Vaihteisto 722.6 ja sen ohjain on herännyt ja ohjaimen softa on työn alla. Alla kuva prototyypistä, joka on tekeillä Arduino Mega 2560 R3 -ympäristöön. Ensimmäinen raakile lähti käyntiin ja kakkosvaihteen ledi palaa. Vaihdot onnistuvat ledin perusteella 2->1 ja 1->2, mutta 2->3 vaihto pudotti kolmosen jälkeen kakkosen päälle. Täytyy vähän tutkia koodia ja kytkentöjä, että saan vaihteet 3-5 myös käyttöön ,-) Sinänsä ledien syttyminen ja vaihtuminen toi hieman samanlaista onnistumisen tunnetta kuin 1970-luvulla ensimmäinen toimiva Basic-ohjelmani ja WWW-maailmaan vuonna 1995 julkaisemani Hello World -sivu!
EDIT1: Yksi vika korjattu, oli vain nolla jäänyt ykkösen paikalle ,-) Nyt näyttää siltä, että ainakin ledit syttyvät kuten pitää. Täytyy vielä testata toisella ledisarjalla solenoidien ohjauksen toimivan.
EDIT2: Näyttää toimivan solenoidienkin ohjaus toivotulla tavalla. Täytyy vissiin ruveta juottamaan osia paikoilleen ja laittaa koteloa kuntoon. Näinköhän tämä toimii myös oikean vaihteiston kanssa ,-)
Turbiinin lukitusta ja kierrosluvun rajoittamista vaihtohetkellä pitää vielä pohtia.
EDIT3: Ohjaimen koodia en ole itse luonut, vaan olen saanut sen nimimerkiltä 123CDI, mistä suuri kiitos! Ohjelma on yksinkertaisempi ja selkeämpi kuin aiemmin mainittu VaLas_1.0 ja siinä ei ole paineohjauksia, pelkästään vaihtosolenoidien ja turbiinilukon ohjaus ON-OFF. Olen ohjelmaa hieman viilannut ja täydentänyt, mutta perusrakenne on sama.
EDIT1: Yksi vika korjattu, oli vain nolla jäänyt ykkösen paikalle ,-) Nyt näyttää siltä, että ainakin ledit syttyvät kuten pitää. Täytyy vielä testata toisella ledisarjalla solenoidien ohjauksen toimivan.
EDIT2: Näyttää toimivan solenoidienkin ohjaus toivotulla tavalla. Täytyy vissiin ruveta juottamaan osia paikoilleen ja laittaa koteloa kuntoon. Näinköhän tämä toimii myös oikean vaihteiston kanssa ,-)
Turbiinin lukitusta ja kierrosluvun rajoittamista vaihtohetkellä pitää vielä pohtia.
EDIT3: Ohjaimen koodia en ole itse luonut, vaan olen saanut sen nimimerkiltä 123CDI, mistä suuri kiitos! Ohjelma on yksinkertaisempi ja selkeämpi kuin aiemmin mainittu VaLas_1.0 ja siinä ei ole paineohjauksia, pelkästään vaihtosolenoidien ja turbiinilukon ohjaus ON-OFF. Olen ohjelmaa hieman viilannut ja täydentänyt, mutta perusrakenne on sama.
Viimeksi muokannut tomant, La 04.04.2020 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Hienoa
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Toivotavasti toimii tosi tilantessa,tomant kirjoitti:Vaihteisto 722.6 ja sen ohjain on herännyt ja ohjaimen softa on työn alla. Alla kuva prototyypistä, joka on tekeillä Arduino Mega 2560 R3 -ympäristöön. Ensimmäinen raakile lähti käyntiin ja kakkosvaihteen ledi palaa. Vaihdot onnistuvat ledin perusteella 2->1 ja 1->2, mutta 2->3 vaihto pudotti kolmosen jälkeen kakkosen päälle. Täytyy vähän tutkia koodia ja kytkentöjä, että saan vaihteet 3-5 myös käyttöön ,-) Sinänsä ledien syttyminen ja vaihtuminen toi hieman samanlaista onnistumisen tunnetta kuin 1970-luvulla ensimmäinen toimiva Basic-ohjelmani ja WWW-maailmaan vuonna 1995 julkaisemani Hello World -sivu!
EDIT1: Yksi vika korjattu, oli vain nolla jäänyt ykkösen paikalle ,-) Nyt näyttää siltä, että ainakin ledit syttyvät kuten pitää. Täytyy vielä testata toisella ledisarjalla solenoidien ohjauksen toimivan.
EDIT2: Näyttää toimivan solenoidienkin ohjaus toivotulla tavalla. Täytyy vissiin ruveta juottamaan osia paikoilleen ja laittaa koteloa kuntoon. Näinköhän tämä toimii myös oikean vaihteiston kanssa ,-)
Turbiinin lukitusta ja kierrosluvun rajoittamista vaihtohetkellä pitää vielä pohtia.
[ http://www.tomant.net/kuvat/Arduino-01-640.jpg ]
tun kaltaisia(yhtäkkiä pienepää) ongelmia/virhe vaihtoja on tullut vastaan kaliiisakin jälkiasenus boxseissa,
kun selvitelty että miksi voiman siirto hajosi ja kone yli kieroksilla ventilit solmussa
että sen estämiseen kanttaa paneutua nopeus tieto ongelam se on niisää ilmeisemin ollut muuta syytä ei ole löytynyt
Mökkillä
'
'
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Kiitos tuikulle. Ja FinlandMercedsille: Juu, täytyy testata toimintaa hyvin ennen kuin sen uskaltaa ottaa käyttöön tositilanteessa. Nyt ohjelmassa ei ole mitään automatiikkaa, vaan se tekee vain ylös- ja alasvaihtoja napista painamalla. Jos boksiin ottaisi tietoja nopeudesta, moottorin kierrosluvusta tai TPS:stä, voisi alasvaihtoja rajoittaa ohjelmallisesti. Turbiinilukko tosin aukeaa aina alasvaihdon yhteydessä, joten se auttaa normaalisti hiljennettäessä. Riittääkö turbiinilukon avaaminen täyskaasukiihdytyksessä ja virheellisessä alasvaihdossa onkin toinen juttu.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Hieno työtä jo tuo kun saa ledit syttymään haluamassaan järjestyksessä!
Kyllä se riittää turbiinin avaaminen varmaan mutta vaihde kyllä menee päälle jos solenoidi niin kertoo venttiilipöydälle. Moottorin kierrokset on sitten se rajoittava tekijä särkyykö jotain.
Tuohon voisi kirjoittaa viiveen vaihto hetkelle joka antaisi sytkälle katkaisua varten pienen ajan jolloin sytkä olisi pois.
Eli kun painat nappia pykälä ylös olisi jotain millisekuntia viivettä mihin lisätään sytkän katkaisu ennen kuin solenoidi aktivoidaan. Ja solenoidin aktivoimisesta alkaa laskenta jonka jälkeen sytkä aktivoituu taas.
Kyllä se riittää turbiinin avaaminen varmaan mutta vaihde kyllä menee päälle jos solenoidi niin kertoo venttiilipöydälle. Moottorin kierrokset on sitten se rajoittava tekijä särkyykö jotain.
Tuohon voisi kirjoittaa viiveen vaihto hetkelle joka antaisi sytkälle katkaisua varten pienen ajan jolloin sytkä olisi pois.
Eli kun painat nappia pykälä ylös olisi jotain millisekuntia viivettä mihin lisätään sytkän katkaisu ennen kuin solenoidi aktivoidaan. Ja solenoidin aktivoimisesta alkaa laskenta jonka jälkeen sytkä aktivoituu taas.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Kiitos kannustuksesta. Täytyy miettiä, pitääkö ohjaimelle syöttää tietoa kierrosluvusta ja sillä hillitä alasvaihtoa. Yritin katsoa virityksiä, joilla kierrosluvun voisi helposti lukea jostain sytytyssignaalista tai kierroslukumittarista, mutta en löytänyt vielä kätevää ratkaisua siihen.MJPfin kirjoitti:Hieno työtä jo tuo kun saa ledit syttymään haluamassaan järjestyksessä!
Kyllä se riittää turbiinin avaaminen varmaan mutta vaihde kyllä menee päälle jos solenoidi niin kertoo venttiilipöydälle. Moottorin kierrokset on sitten se rajoittava tekijä särkyykö jotain.
Tuohon voisi kirjoittaa viiveen vaihto hetkelle joka antaisi sytkälle katkaisua varten pienen ajan jolloin sytkä olisi pois.
Eli kun painat nappia pykälä ylös olisi jotain millisekuntia viivettä mihin lisätään sytkän katkaisu ennen kuin solenoidi aktivoidaan. Ja solenoidin aktivoimisesta alkaa laskenta jonka jälkeen sytkä aktivoituu taas.
Nyt voin muuttaa vaihtosolenoidien aukioloaikaa, jonka yritän saada sopivan lyhyeksi. Tuon vaihdon hillitsemisen ajattelin tehdä niin, että vaihteiston ohjain lähettää tiedon ylösvaihdosta koneen ohjaimelle, joka katkaisee sytkän tai ruiskun ja rajoittaa koneen kierroslukua. Kierroslukua tosin ei saa rajoitettua vaihdekohtaisesti, mutta joku kompromissi voisi löytyä 3500-5000 rpm alueella.Vaihteet ovat melko harvat neloselle asti ja lukitulla turbiinilla pitäisi saada "sopiva" kierrosluku vetämään jouheasti vaihdon jälkeen. Sen ECUn flat shiftiä käytin myös manuaalivaihteistolla, joten se voisi toimia myös tällä "manuaalilla". Arduinolla voisi myös ohjata turbiinin lukitusta PWM:llä, mutta en tiedä hyödyttääkö sitä opiskella.
Huom. Ohjaimen koodia en ole itse luonut, vaan olen saanut sen nimimerkiltä 123CDI, mistä suuri kiitos! Ohjelma on yksinkertaisempi ja selkeämpi kuin aiemmin mainittu VaLas_1.0 ja siinä ei ole paineohjauksia, pelkästään vaihtosolenoidien ja turbiinilukon ohjaus ON-OFF. Olen ohjelmaa hieman viilannut ja täydentänyt, mutta perusrakenne on sama. Mutta näin vissiin täällä kokeneetkin harrastajat/ammattilaiset käyttävät tehtaan koodia pohjana ja tuunaavat sitä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020