m111 2.2l turbotus?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
a ryhmä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 26.04.2020 12:42

m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja a ryhmä »

Eli mulla on tommonen 1994 vuoden w124 e220, jossa on 2.2l m111.960 kone. Sitä mietin että onko tollasta järkeä turbottaa ja kestääkö edes ahtamista?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja tomant »

a ryhmä kirjoitti:Eli mulla on tommonen 1994 vuoden w124 e220, jossa on 2.2l m111.960 kone. Sitä mietin että onko tollasta järkeä turbottaa ja kestääkö edes ahtamista?
Kestää todennäköisesti jonkun verran tehonlisäystä, jos kone saa tarpeeksi polttoainetta ja jos sytytyksen saa myöhemmäksi ahtopaineen noustessa. Ahtoilman jäähdytystä voi myös suositella. Käytä hakutoimintoa, niin löydät lisää juttua M111 ahtamisesta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
a ryhmä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 26.04.2020 12:42

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja a ryhmä »

Entäs minkälaisella ahtimella kannattaa lähtee kokeilemaan?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja tomant »

a ryhmä kirjoitti:Entäs minkälaisella ahtimella kannattaa lähtee kokeilemaan?
Minä lähdin kokeilemaan M102-koneen ahtamista mahdollisimman pienellä ja halvalla KKK03-ahtimella, jolla onnistuin minimoimaan vahingot, selvisin 3-4 kansipahvin vaihdolla. Puolen vuosikymmenen kokeilujen ja opiskelun jälkeen sain M111 kompressorikoneen toimimaan kohtuu hyvin sen omalla Eaton M62-remmiahtimellaan tai Mitsubishin TD04-turbolla. Varmasti tuohon löytyisi useita toimivia ahtimia, kunhan moottorinhjaus ja muut laitteet ovat kunnossa ja sopivissa säädöissä. Valmista patenttiratkaisua ei ole olemassa. Yleensä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, mutta ahtamisen suhteen suunnittelu on vielä tärkeämpää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Arskaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 30.08.2016 18:05

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja Arskaa »

Itellä on samanmoinen kone mutta m111.961 w202 keulalla. Tarkotus olisi turbottaa, mutta miten maxxeculle kampiakselin triggeröinti? Ilmeisesti näissä missään ei ole kovaa vauhtipyörää eikä triggeröintiä vauhtiksella jonka heittäisi vain paikallee? Vai ymmärtääkö maxxecu mersun omia merkintöjä vauhtiksella? Vai onko kaikissa m111 koneisissa kaksoismassa? Ilmeisesti myös saisi täysin sekventaalisen sytytyksenkin? Eikös kompressori koneisissa ole sylinterikohtaiset puolat?
EX Mercedes-Benz S124 300TE
EX W202 C180 Esprit

Valitettavasti ollaan jo eellä.
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Mä en ny oo varma mutta kyllä se pitääs onnistua. Vauhtis on 60-2 ja vakio anturi vr toimii jos purkis vr muunninpiiri ja sekventaaliin tarttoo kaiketi tupla triggeröinnin joten vakio nokkakepin asento käyttöön kans ja se taitaa olla hall
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Arskaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 30.08.2016 18:05

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja Arskaa »

Ei ainakaan manuaali m111. 960 / 961 ole vauhtipyörässä 60-2 triggeriä. Helpoin varmaan ois heittää kampiakselin hihnapyörälle 60-2 triggeripyörä ja sille anturi. Mitäs vauhtipyörä, kytkin asetelma komboja näissä m111 turboissa on käytetty? Ilmeisesti sprintterin kovaa vauhtista asetelmineen? Mitenköhän tuommonen 270cdi 6vaihteinen manuaali loota kävis m111 perään?
EX Mercedes-Benz S124 300TE
EX W202 C180 Esprit

Valitettavasti ollaan jo eellä.
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Ainaki omis m111sis on vauhtipyörällä triggeri mut hammasluku näytti 60-2selta eikä se ittiä kiinnostanukka ku kaksoosmassat lensi romukuormaan ja tilalle salmisen triggeri sre 765 asetelmalle vauhtis tilalle. Ainaki omalla kokemuksella vp on helppo
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Arskaa kirjoitti:...
Mitäs vauhtipyörä, kytkin asetelma komboja näissä m111 turboissa on käytetty? Ilmeisesti sprintterin kovaa vauhtista asetelmineen?
...
Omassa on M102 sorvattu vauhtipyörä ja Volvo turbon Rachs Race asetelma ja Volvo/Mb -jouseton massalevy. Vaihteisto on 5-v manuaali 717.435. On kestänyt allekirjoituksen suorituskyvyn.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Arskaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 30.08.2016 18:05

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja Arskaa »

Okei. Mietin jos laittas salmisen vauhtiksen, sre765 asetelman ja c250tdt kovan 240mm kytkimen. Onkohan näissä m111 koneissa männille öljysumut?
EX Mercedes-Benz S124 300TE
EX W202 C180 Esprit

Valitettavasti ollaan jo eellä.
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: m111 2.2l turbotus?

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

On ja ei oo. Ilmeesesti kompuroos ja uuremmis koneis on ja vanhemmis vapareis ei kaiketi oo. Tai ei ainakaa 96vm 230 väyrysen konees ollu mut uuremmas 2litrases vaparis on mutta on mahrollista että kaikis koneis on paikat vakiona jokka tarttoo porata läpi
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Vastaa Viestiin