M111 2.0 vapari, CNG ja mekaaninen ahdin

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
wikks
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 04.09.2020 18:54

M111 2.0 vapari, CNG ja mekaaninen ahdin

Viesti Kirjoittaja wikks »

Tuli kaasu/bensa -hybridi hommattua, ja heti huomasi että kaasulla ajaessa kulku on vähän laiskanpuoleista. Ja kaasullahan tuolla pääasiassa ajetaan. Auto on siis W202 2-litraisella M111 vaparikoneella. ja kaasumuunnos autoon on tehty jälkiasennuksena.

Itseltä löytyy tuollainen ilmeisesti eaton m45 remmiahdin (c230k ahdin), joten tuumin että saisikohan sillä puuttuvat hevoset takaisin talliin. (ja ehkä muutaman ylimääräisenkin.) Lisäksi löytyy vesijäähdytteinen välijäähdytin jos sattuu ilma lämpenemään ruuvatessa. Kaasun "oktaaniluku" on huomattavasti korkeampi kuin bensan, joten voisiko olla että puristussuhteen voisi pitää maltillisilla ahdoilla ennallaan? Nykyinen suhdehan on kai tuo 9,6:1. Voiko koko hommassa selvitä moottorinohjausta vaihtamatta, voisiko se sopeutua siihen että ilmaa nyt vain tulee hieman enemmän?

Kuuhunhan tällä yhtälöllä ei mennä, eikä ole tarkoituskaan. Tuosta ahtimestakin loppuu tuotto kesken isommille tehoille, mutta varsinkin kaasukäyttöä silmälläpitäen olisi hyvä saada lisää voimaa nykyiseen.

On sellainen taipumus että kaikenlaista härpäkettä tulee rakenneltua, jos ei visuaalista, niin sitten tekniikkaa ja autoista tahtoo aina tulla vähän omistajansa näköisiä. Tämä on ensimmäinen mersu itsellä, joten näistä en vielä niin hirvesäti tiedä.
Vastaa Viestiin