20.11.-29.11. shop.mersuforum.net:ssä kaikki -15 %!

Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tulee noiden turbojen askartelua harrastettua niin päätin sitten alkaa tekemään omaa tasapainoituskonetta.
Lähinnä siinä mielellä että ei tarvitse ketään syyttää jos ja kun jotain hajoaa. Joskus ollut epäilystä menikö ensin ahdin ja sitten jotain muuta. Ja joskus tullut nimekkään pajan ahdin käteen missä oli kompurakotelo löysällä.

Asiaan hommasin tuossa taannoin parin herkkiä piezo antureita ja niille elektroniikkaa.
Kehto tulee itse rakennettua, kaikki nivelet tulee kuulalaakereilla ja mahd kevyet herkkyyden varmistamiseksi.
Sain raudat about nippuun ja nyt odottelen laakereita keinuvipuihin, nyt kehto vaan kytistelyä vaille kasattu tig lankojen varaan.
Kuva tuotteesta sotkun keskeltä.
Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vähän edistystä tähän, sain keskiö palkin tehtyä ja soviteltua paikoilleen, vielä kun laakerit tulisi niin pääsisi keinuvipuja askartelemaan.
Ahtimen raato heitettynä kokeeksi palkin päälle.
Kuva
Kuva
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 942
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja joskami »

Täytyy hattua nostaa, näistä sun rakennelmista!! Hienoa tekemistä.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC työn alla..
X218 350cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
EX A209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kiitos, jotain sitä pitää värkkäillä että ei tylsää ehtisi tulemaan.
Sain ahtimen kiinnikkeen tehtyä ja posti toi laakerit niin pääsee keinuja tekemään.
Kuva

Pitää alkaa vähän järjestämään verstasta, meinaa kaaos karata käsistä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hissukseen etenee, tarkoitus oli tehdä pyöritys paineilmalla mutta testauksen jälkeen tulin siihen lopputulokseen että ei riitä kierrokset ja tai kompuran tuotto isommilla suuttimilla.
Kuva
Joten päädyin muoviseen pakopesään ja siihen sitten VNT siivikkö ja imulla pyöritys oikeiden penkkien tapaan.
Pesä tulostettuna ja viimeistelyä sekä siivikkoa vaille.
Kuva
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Edistyy aina kun hetki on inspiraatiota tai aikaa ja inspistä.
Kuva
Sorvissa mittoihin.
Kuva
Vnt siivikon testailua. Auki
Kuva
Ja kiinni.
Kuva
Turbon perään sovittelua, imurilla saa ihan hyvin vinkumaan hyrrän, en mittaillut kierroksia vielä kun setup oli enemmän jesaria ja kumiletkuja kuin valmis adapteri.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4508
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kerros tarkemmin nuista antureista meinaan piezo -antureita on todella laaja kirjo. Onkos nuo anturit 4 - 20mA elektroniikalla toteutettuja vai ihan jotain muita? Mites niitten liityntä analysointielektroniikkaan ja mites ohjelma jolla triggaat kierroksia ja värähtelyjä jolla analysoi heittoja vai onko jokin ihan muu menetelmä?

FTA -analyysi ei taida näissä tulla kyseeseen? Tuota menetelmää käytetään ainakin hitaammin pyörivivien laakereitten analysointiin. Ts tiedetään värähtelyn perusteella onko vika ulkokehässä vai kuulissa vai sisäkehässä kun koneen perusvärähtelytaso on ensin mitattu. Toki vaatii käytettävän laakerityypitiedon mutta sehän nuissa on saatavilla aina. Nuissakin taajuus nousee vaan yllättävän korkealle ja amplitudi myös

On todella haasteellinen projekti tämä ja hattua todella täytyy nostaa :wink:

Amerikkalaisillahan on värähtelyyn erikoistuneita mitta-antureita tarkoilla spekseillä pienistä g-arvoista aina aika suuriinkin. Nämä muistaakseni eivät olleet pietzo -tekniikaan perustuvia?

Edittiä vielä: Eli nuissa värähtelyelementin min ja max virta oli 4 - 20mA ja nominaali oli puolessa välissä. Taajuusvaste ylitti reilusti 20kHz /-3dB joka taitaa olla se normaalisti ilmoitettu taajuusvaste?

Jokatapauksessa anturit kiinostaa mitä meinasit käyttää

Edittiä vielä tuosta FTA -analyysistä: Miten erottaa kuollut muurahainen kesäpäivänä muurahaispesän keonpäältä? --> Otetaan erittäin lyhyellä valotuksella 500 valokuvaa tuosta muurahaispesästä --> Kaikki liikkuvat muurahaiset ovat harmaata mössöä mutta se joka on kuolleena paikallaan ni sen silhuetti valottuu filmille aina samalla tavalla samaan kohtaan. Kun filmi kehitetään ni paljastuu kuolleen muurahaisen ruumiin paikka. em. FTA -analyysistä selitys kansankielelle jos tuo niin halutaan motoilla :lol:

Käytännössä pyörivän laitteen laakerin analysointi siis vaatii kierrostriggauksen. Kun kierroksia analysoidaan riittävä märä niin rikki olevan kohdan korkeampi värähtelyn amplitudi ja taajuus saadaan selvitetyksi muusta värähtelyinformaatiosta. Tästä on lyhyt tie siihen missä vka on. Samalla periaatteella selviäisi myös epätasapaino :)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Antureiden speksejä voin kaivella kun menen tallille, en muista ulkoa.

Pyörintänopeus tulee laseri ja optisella lukijalla akseliin vedetystä tussi viivasta.
Kone kalibroidaan tunnetulla testi painolla joka syötetään ohjelmaan ja siirretään 90 asteen välein pari kertaa jonka jälkeen softa tietää missä ollaan menossa ja osaa laskea epätasapainon paikan ja arvioida määrän.
Herkkyys pitäisi riittää G2.5 tarkkuuksiin mutta se jää nähtäväksi.

Edit: Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää piezoja ja signaalivahvistusta vastakkaisten piezojen väliltä jolla sytyttää strobovalo aina ns. painavan puolen piezon signaalilta. Ja akseliin tehdystä viivasta olisi nähnyt aseman.

Vahvistuksen herkkyyttä säätämällä olisi voinut poistaa pienempiä määriä materiaalia siihen saakka kunnes systeemin kohina ylittäisi epätasapainon antaman signaalin jolloin ei strobo enään antaisi "pysäytyskuvaa" akselilta.
Mutta päädyin ohjelmalliseen versioon kun ohjelmia on tarjolla ja ne antaa jonkun arvion siitä poistettavasta määrästä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Anturin lapussa näyttää lukevan sensitivity: 94 17mV/g@80Hz sen tarkempaa en osaa sanoa, annoin speksit mihin pitää päästä ja mitä ollaan tekemässä niin tuollaiset sieltä tuli.
Jari Ke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4508
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nämä anturit ovat siis erilaisia vs ne minkä kanssa itte olen joskus askarrellut. Minulla saattaisi jopa olla muutama anturi mutta ne tosiaan ovat virtaohjattuja ja siis vaativat virta -ohjainkortin toimiakseen. En jaksa muistaa olisiko kortteja jääny minnekään jemmaan. Voisikin mielenkiinnonvuoksi oikein käydä kattomassa antureita löytyykö ne vielä ja mitä niitten kyljessä oikein lukee. Bias -jännite oli muistaakseni jotain vajaat 12V luokkaa +80°C lämpötilassa.

Anturitouhut on kehittyneet hurjasti ja niitä on jo ihan komponentti -"zippeinä" ja siten pienikokoisia ja helposti kiinnitettäviä.

Mielenkiinnolla seuraan tämän penkin rakentelua :thumbup:

Edittiä vielä: Siinä peruskalibroinnissa varmaan tulee löytymään sun penkin resonanssitaajuudetkin? Nuohan ovat siinä mielessä ikäviä ilmiöitä että jos osuvat ns. tarkasteltaville taajuuksille niin voi häiritä pahastikin tasapainotusoperaatiota? Tasapainotettavan hyrrän paino taitaa olla aika mitätön verrattuna penkin painoon joten itse hyrrä ei taida paljon resonansseihin vaikuttaa ellei nyt mitään "mörköä" kiinni laita?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Bias jännite oli luokka 2.47v ilmoitettu lapussa. Joo pitää katsoa ettänei kalibrointi punttien kanssa osu mihinkään kerrannais taajuuksille. Ikävä jos saa resonoimaan koko kelkan.
x_ismo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Projekti on upea, olisipa itsellä aikaa ja mahdollisuuksia noiden rakentamiseen. Aika ei riitä kaikkeen joten on kiva seurata toisten puuhastelua :-)
Ehkä sitten eläkkeellä on aikaa puuhastella mutta silloin voipi olla muutakin kiirettä :-)
S205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1345
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kiitos,
Kyllä se aika itselläkin on kortilla välillä, olisi niin paljon kaikkea kivaa värkättävänä ja vaan yksi minä.
Ei se eläkkeellä se aika yhtään sen enempää riitä. 24h on aika vähän kun nukkuakin kuulemma pitäis.
Vastaa Viestiin