Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

Nonii om613/648 virittäjät. Täs ajatuksena pikkase ottaa voimaa kyseisestä motista. Kertokaa ny vähä millasia setuppeja teil o siel moottoris (Turbo, korkeapainepumppu, siirtopumppu, ahtoputkien koot, onko vakio imu/pakosarja, intercoolerin koot) ja paljo ootte saanu tehoa. Kiitos jo etukäteen. 😊
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Lue vaikka tuo ketju sieltä selviä aika hyvin
viewtopic.php?f=35&t=90684&start=330
Ja tuolla lisää aiheesta
viewtopic.php?f=2&t=77668
Noilla tiedon saa suuntaa mitä sielätä lähtee ja mitä tarvitsee











. .
Mökkillä
'
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

Tattis!
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 731
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Luulen et hyvä alottaa meseic ensin.
S203 180K -06
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
cd211wc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 08.01.2019 08:16
Paikkakunta: pirkkala

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja cd211wc »

ju55u kirjoitti: Ke 04.11.2020 15:02 Nonii om613/648 virittäjät. Täs ajatuksena pikkase ottaa voimaa kyseisestä motista. Kertokaa ny vähä millasia setuppeja teil o siel moottoris (Turbo, korkeapainepumppu, siirtopumppu, ahtoputkien koot, onko vakio imu/pakosarja, intercoolerin koot) ja paljo ootte saanu tehoa. Kiitos jo etukäteen. 😊
perus setti ohjelma om648 ..3 barin map ja välijäähy 1800bar rail ja 2.0 bar ahtoja syöttöä 100mm3 enenpää ei lähde vakio hiluilla syöttö ns tapissa ja ahdin NOIN 300HP jA 700NM.,., sit jos lisää haluaa niin isompi turbo ja 4 barin map ... 400 cdi pumppu ja suuttimet ja dp kannattaa päivittää isompaan,,, näillä jo päästään aika pitkälle toki riippuu suuttimista ja turbosta...mutta joku karvan alle 400 tulee aika helpolla siitä ku yli mennää ni pitää jontikan venttiilin jouset laitella.... yms... tosi helppo setuppi... laatikon softallkin on merkitystä miten voima tulee takapyörälle.....
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

cd211wc kirjoitti: Pe 06.11.2020 22:27
ju55u kirjoitti: Ke 04.11.2020 15:02 Nonii om613/648 virittäjät. Täs ajatuksena pikkase ottaa voimaa kyseisestä motista. Kertokaa ny vähä millasia setuppeja teil o siel moottoris (Turbo, korkeapainepumppu, siirtopumppu, ahtoputkien koot, onko vakio imu/pakosarja, intercoolerin koot) ja paljo ootte saanu tehoa. Kiitos jo etukäteen. 😊
perus setti ohjelma om648 ..3 barin map ja välijäähy 1800bar rail ja 2.0 bar ahtoja syöttöä 100mm3 enenpää ei lähde vakio hiluilla syöttö ns tapissa ja ahdin NOIN 300HP jA 700NM.,., sit jos lisää haluaa niin isompi turbo ja 4 barin map ... 400 cdi pumppu ja suuttimet ja dp kannattaa päivittää isompaan,,, näillä jo päästään aika pitkälle toki riippuu suuttimista ja turbosta...mutta joku karvan alle 400 tulee aika helpolla siitä ku yli mennää ni pitää jontikan venttiilin jouset laitella.... yms... tosi helppo setuppi... laatikon softallkin on merkitystä miten voima tulee takapyörälle.....
Joo. Jos on noin, niin luulis mun pääsevän yli 300. =)

Tämä laatikko homma kiinnostaa. Mitä sinne ohjelmoidaan? Kuinka laatikko kestää noita tehoja?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Lisää painetta turbiinin lukolle, samoin vaihteille, vaihteisen vaihdot nopeammaksi. Tulee kuin eri auto ajaa laatikon softa muutoksella. Ei kestä puoltavuotta vaihdot eikä mieti mitä tekisi kun pedalia survoo.
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

Kuinka huolettomasti viittii ottaa tuon egr-jäähdyttimen pois tosta? Jos otan sen jo nyt pois nii luultavasti täytyy viedä trailerilla ohjelmointiin että saa käyntiin?
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ju55u kirjoitti: Ti 10.11.2020 17:41 Kuinka huolettomasti viittii ottaa tuon egr-jäähdyttimen pois tosta? Jos otan sen jo nyt pois nii luultavasti täytyy viedä trailerilla ohjelmointiin että saa käyntiin?
Ei se käyntiin lähtöö mitään vaikuta




. .
Mökkillä
'
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 10.11.2020 20:32
ju55u kirjoitti: Ti 10.11.2020 17:41 Kuinka huolettomasti viittii ottaa tuon egr-jäähdyttimen pois tosta? Jos otan sen jo nyt pois nii luultavasti täytyy viedä trailerilla ohjelmointiin että saa käyntiin?
Ei se käyntiin lähtöö mitään vaikuta




. .
Lähtee ilmeisesti käyntiin vikatilassa. No se nähdään lähiaikoina ku vaa sais tuon läjään. 🙂
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

Jos noita moottoreita nyt vertailee, niin onko om648 tehokkaampi korkeapainepumppu kuin om613?
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4438
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja tuikku »

ju55u kirjoitti: Su 08.11.2020 19:01
cd211wc kirjoitti: Pe 06.11.2020 22:27
ju55u kirjoitti: Ke 04.11.2020 15:02 Nonii om613/648 virittäjät. Täs ajatuksena pikkase ottaa voimaa kyseisestä motista. Kertokaa ny vähä millasia setuppeja teil o siel moottoris (Turbo, korkeapainepumppu, siirtopumppu, ahtoputkien koot, onko vakio imu/pakosarja, intercoolerin koot) ja paljo ootte saanu tehoa. Kiitos jo etukäteen. 😊
perus setti ohjelma om648 ..3 barin map ja välijäähy 1800bar rail ja 2.0 bar ahtoja syöttöä 100mm3 enenpää ei lähde vakio hiluilla syöttö ns tapissa ja ahdin NOIN 300HP jA 700NM.,., sit jos lisää haluaa niin isompi turbo ja 4 barin map ... 400 cdi pumppu ja suuttimet ja dp kannattaa päivittää isompaan,,, näillä jo päästään aika pitkälle toki riippuu suuttimista ja turbosta...mutta joku karvan alle 400 tulee aika helpolla siitä ku yli mennää ni pitää jontikan venttiilin jouset laitella.... yms... tosi helppo setuppi... laatikon softallkin on merkitystä miten voima tulee takapyörälle.....
Joo. Jos on noin, niin luulis mun pääsevän yli 300. =)

Tämä laatikko homma kiinnostaa. Mitä sinne ohjelmoidaan? Kuinka laatikko kestää noita tehoja?
Laatikon softalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten voima tulee takapyörille, vaan se kuuluu turbiiinlle. Ja turbiinia ohjataan moottori ohjauksen puolelta
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla Tammikuun loppuun.
Helmikuun alusta minut tarvittaessa tavoittaa myös E Pohjanmaalta.

Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voi yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuota noin, pyyntö tulee kyllä eculta ja loota pyrkii toteuttamaan sen sinne ohjelmoitujen rajojen puitteissa. Laatikon ohjelmasta voidaan turbiini lukita just siinä missä halutaan ja ohjata pwm suhde niin että se on sitten niin lukossa kuin lootan paineet vaan sallii.
Sille on oma vääntö karttansa josta voidaan muokata missä kohtaa alkaa lukittumaan ja kuinka rajusti.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4438
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuota noin
Kirjoitit kyllä itsesi ainakin pariin kertaan nyt pussiin.
Jos pyyntö tulee mottorinohaimelta ja vaihteiston ohjain toimii sen mukaan, niin kumpikos se silloin ohjaa sitä toimintaa.
Toiseksi OM613,n turbiini ei okeastaan lukitu normiajossa, OM648,stn en olekkaaan niin varma, kun sitä pikkuisen uudistettua laatikkoa on niin montaa eri ersiota. Mutta normitilanne silläkin on sellainen, että jos pintkaasulla onkin turbiini lukittuneena , niin hetikun tulee lisärasitusta, niin lukitus päästää irti.

Vaihdot noissa vanhoissa laatikoissa paranee jo ihan sillä, että vaihtaa sen 3L AMG,n ohjelman sinne purkkiin sisään.
Tämä toimii vain kuusipyttyisen kanssa, perävälityksen ero liian suuri muissa malleissa, enkä osaa muutta.
Se ohjelmointi onnistuu vaikkapa trasdatalla - varmaan muillakin.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla Tammikuun loppuun.
Helmikuun alusta minut tarvittaessa tavoittaa myös E Pohjanmaalta.

Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voi yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1001
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Eli onko niin että voi muokata "pyyntiä" moottorin puolelta ja laatikonpuolelta "reaktiota"? Eli näin ollen molemmista ohjauksista voi vaikuttaa ajotuntumaan?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No itse en pelkällä turbiinin toiminnalla saa laatikkoa mieleiseksi, se on silti laiska. Ja sen saa kaikista lukittumaan ihan jokavaihteella ja pysymään lukossa kun lootan ohjainta muuttaa. Sillä tarkoitin että pyyntö kyllä tulee eculta, tcu sitten toteuttaa sen rajojen puitteissa, niitä vaan voi säätää ja enemmän saa lootaa paimennettua sieltä tcun puolelta.
Se perävälitys on coding stringin loppupäässä, samoilla nurkilla mistä saa M moden yms päälle.
Puhuin itseni pussiin varmaan taas...
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

No sit lisää kysyttävää virittäjä kaverit!

Ostin turbon mikä ei ole muuttuvasiipinen, vaan hukkaportillinen (Kiva ku pissahtelee :D). Siinä on nyt täl hetkel ylipaineella toimiva kello. Ajattelin vaihtaa tosta vakio turbosta alipaineella toimivan kellon kyseiseen kapistukseen. Nyt vaan ku katselin tubesta videoita niin huomasin, että tämä alipaineella toimiva kello vetää eri suuntaan, kuin ylipaineella. Onko mun mahdollista edes laittaa sitä tuoho turboon?
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

Löytyhän netistä lopulta

2.3 Toimilaite eli turbon kello
Turboa ohjaa kuvion 4 mukainen toimilaite. Kansankielessä sitä kutsutaan usein hukkaportin kelloksi, mutta koska VNT-ahtimessa ei ole hukkaporttia, ei nimitys ole kovinkaan osuva. Turbon kello voi toimia ylipaineella tai alipaineella. Usein vanhemmissa autoissa käytetään ylipaineista versiota. Silloin turbon hukkaporttia ohjataan
suoraan imusarjan paineella. Uudemmissa autoissa on usein alipainetoiminen hukkaportti, jota ohjataan sähköisesti samalla tavalla kuin tässä sovelluksessa.
Eroja yli- ja alipainetoimisella kellolla ei juuri ole, ainoastaan toiminta on vastakkaissuuntaista (https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y Sivut 8-9)

https://www.youtube.com/watch?v=yGIzTJPacf0 Tämän videon perusteella auton ohjaus pitää alipaineen suurena tuolla kellossa tyhjäkäynnillä. Vastailen itse omiin kysymyksiini, mutta ilmeisesti sitä ei ole mahdollista laittaa tuohon kyseiseen turboon? Ylipainekello nimittäin pitää hukkaporttia kiinni niin kauan kuin paineet nousee tarpeeksi suureksi ja haluaisin hukkaportin toimivan juuri niin, että se avaisi hukkaporttia pienillä kierroksilla. Eihän sen tarvitsisi ahtaa hullun lailla pienillä kierroksilla.
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

Onko porukal tietoa kuinka kovalla voimalla alipainekello vetää, kun sielä on suurin alipaine?
FinlandMerceds
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3870
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ju55u kirjoitti: Ke 18.11.2020 10:23 No sit lisää kysyttävää virittäjä kaverit!

Ostin turbon mikä ei ole muuttuvasiipinen, vaan hukkaportillinen (Kiva ku pissahtelee :D). Siinä on nyt täl hetkel ylipaineella toimiva kello. Ajattelin vaihtaa tosta vakio turbosta alipaineella toimivan kellon kyseiseen kapistukseen. Nyt vaan ku katselin tubesta videoita niin huomasin, että tämä alipaineella toimiva kello vetää eri suuntaan, kuin ylipaineella. Onko mun mahdollista edes laittaa sitä tuoho turboon?
Minkäs taki semoisen turbon ostit ? noissa molemissa 613/648 käytettän muuttuva siipistä eli ei hukkaportilista
ja niitä siipiä ohjataan 613 kohdalla alipaine kellolla tai 648 säätömootorilla
(kaikki tiety on tehtävissä mutta paljon sovitelmista että jos se ahdin ei ole rilusti enemän tutoava kuin
noiden vaki ahtimet muokatuna niin turhaa työtä/rahan menoa)

se ylipainen kello pitää sitä hukka portiia nyt kun on lepo asenossa,
alipainen toiminen ohjaus taas ilman alipaientta lepo asenossa auki,
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos avaat porttia pienillä kierroksilla et saa yhtään ahtoa, ja jos ahdin on edes jotenkin oikean kokoinen niin et saa alhaalla yhtään ahtoa vaikka portti olisi kiinni. Pakokaasun virtaus ei riitä pyörittämään ahdinta pienillä kierroksilla ja kuormilla vaikka portti olisi kiinni. Tarvitaan riittävästi pakokaasun virtausta ja painetta että saadaan ahtopainetta.
ju55u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 04.11.2020 14:51

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja ju55u »

MJPfin kirjoitti: Ke 18.11.2020 22:10 Jos avaat porttia pienillä kierroksilla et saa yhtään ahtoa, ja jos ahdin on edes jotenkin oikean kokoinen niin et saa alhaalla yhtään ahtoa vaikka portti olisi kiinni. Pakokaasun virtaus ei riitä pyörittämään ahdinta pienillä kierroksilla ja kuormilla vaikka portti olisi kiinni. Tarvitaan riittävästi pakokaasun virtausta ja painetta että saadaan ahtopainetta.
Onko mahdollista saada ylipäänsä toimimaan ilman alipaineohjausta?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On. Kunhan paine pysyy halutussa niin aika sama millä sen säädön tekee.
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4438
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Maastis kirjoitti: Ti 17.11.2020 08:40 Hei

Eli onko niin että voi muokata "pyyntiä" moottorin puolelta ja laatikonpuolelta "reaktiota"? Eli näin ollen molemmista ohjauksista voi vaikuttaa ajotuntumaan?

TJ
Oikeastaan aika hyvin tiivistetty, jotenkin noinhan se varmaan menee.
Jos moottori ei kerro mitään laatikolle, niin laatikkokaan ei tee mitään.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla Tammikuun loppuun.
Helmikuun alusta minut tarvittaessa tavoittaa myös E Pohjanmaalta.

Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voi yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1001
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Onko mahdollista saada ylipäänsä toimimaan ilman alipaineohjausta?
Ja jos kone on nyt autossa jossa on ollut moottoriohjauksen ohjaamana alipaineella toimiva VNT, niin vaatinee kuitenkin aika paljon ohjelman muokkaamista jotta sama alipainelinja ohjaisi oikein hukkaportillista ahdinta...

Mitenkäs näis CDI koneis kun tuo ruiskutuksen ohjaus on kuitenkin joka tapauksessa hyvin tarkkaa, niin tarviiko sitä koko hukkaporttia mihinkään? Ahtaa sen mitä ahtaa ja sopivalla ahtimen mitoituksella se on kuitenkin suht sopiva. Voima tulee kuitenkin sitten siitä polttoaineen määrästä jonka polttamista se liika ilma ei myöskään haittaa... toisin kuin kipinäsytytteisis koneis joissa lambda pitäis saada pysymään kohdillaan jottei ala nakuttaa. Noita vanhempia esikammio koneita ainakin tavattu tehdä ilman portteja. Ja ahtopaine nousee samalla kun syöttöö ruuvaa lisää.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1460
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Alhaalta kun lähdetään työntämään ja päästään ahtimen alueelle syöttöä ollessa riittävästi saattaa ahto karata aika mukavasti ja ahtimen kierrokset.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1001
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Alhaalta kun lähdetään työntämään ja päästään ahtimen alueelle syöttöä ollessa riittävästi saattaa ahto karata aika mukavasti ja ahtimen kierrokset.
Joo, niin se varmaan tekee jos syöttöjä takana reilusti. Ja kun portti aukee alkaa tulla lakua putkesta kun poltettavaa enempi kun ilmaa, tai karttan kautta tuo varmaan huolehditaan jotta siinä rajalla alkaa sitte leikatakin syöttöä... Mulla on vaan tuos 617 maamoottoris jonku edellisen tekemänä HX35 ja pumppu isommilla elementeillä ja ulkoisella säädöllä. En mä sillä nyt kovan paljoa ajellu ennenkun paloittelin projektiksi... sen verran tuli kokeiltua että ahtopaine seuras hyvin syötön säätöä. Jossain 2100-2200 alkoi paineet nousta bar päälle, missä vetojakin alkoi tulla ja siitä täyskaasulla noin 1,5 bar. Jos lisäs ahdonalaista syöttöö niin paine nousi sen mukaan vaikka 1,7... mitään piikkejä/reiluja paineita en saanu aikaan missään ajotilantres, mutta toki jos siitä nyt lähtis ruuvaamaan setupin ylärajoolle niin kai se portin tarpeellisuus tulis sitten vastaan. Noinkin se kulki ihan kivasti.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1001
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mutta joo, topicin aloittajalle. Kannattais varmaan alkuvaihees pysyä moottoriin ja sen ohjaukseen soveltuvassa ahdintyypissä, eli VNT alipaineohjauksella. Silloin setuppi toimii suoraan ohjaussoftaa päivittämällä. Kun alkaa poiketa teknisestä toteutuksrsta pitäis melkein olla jo sitten itsellä ohjelmointipuoli hanskassa koska joka naksaus enempi/vähempi kokeilemalla tehtävä.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
cd211wc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 08.01.2019 08:16
Paikkakunta: pirkkala

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja cd211wc »

tuikku kirjoitti: Su 15.11.2020 22:40
ju55u kirjoitti: Su 08.11.2020 19:01
cd211wc kirjoitti: Pe 06.11.2020 22:27
ju55u kirjoitti: Ke 04.11.2020 15:02 Nonii om613/648 virittäjät. Täs ajatuksena pikkase ottaa voimaa kyseisestä motista. Kertokaa ny vähä millasia setuppeja teil o siel moottoris (Turbo, korkeapainepumppu, siirtopumppu, ahtoputkien koot, onko vakio imu/pakosarja, intercoolerin koot) ja paljo ootte saanu tehoa. Kiitos jo etukäteen. 😊
perus setti ohjelma om648 ..3 barin map ja välijäähy 1800bar rail ja 2.0 bar ahtoja syöttöä 100mm3 enenpää ei lähde vakio hiluilla syöttö ns tapissa ja ahdin NOIN 300HP jA 700NM.,., sit jos lisää haluaa niin isompi turbo ja 4 barin map ... 400 cdi pumppu ja suuttimet ja dp kannattaa päivittää isompaan,,, näillä jo päästään aika pitkälle toki riippuu suuttimista ja turbosta...mutta joku karvan alle 400 tulee aika helpolla siitä ku yli mennää ni pitää jontikan venttiilin jouset laitella.... yms... tosi helppo setuppi... laatikon softallkin on merkitystä miten voima tulee takapyörälle.....
Joo. Jos on noin, niin luulis mun pääsevän yli 300. =)

Tämä laatikko homma kiinnostaa. Mitä sinne ohjelmoidaan? Kuinka laatikko kestää noita tehoja?
Laatikon softalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten voima tulee takapyörille, vaan se kuuluu turbiiinlle. Ja turbiinia ohjataan moottori ohjauksen puolelta
Kyllä sillä on tosi iso merkitys miten se laatikko toimii yms kun on kunnon softa laatikossa niin auto kiihtyy ihan eri malliin ja kaikin puolin loogisempi vaihto esim a modella juu tiedän että nm to iq saa turbiina kiristettyä mut saa sitä myöskin egs:n puolelta ja vaihtoaikoja ja kierroksia yms... esim jos huippu teho on vaikka 4800rmp niin miksi pyytäisi vaihtoa vaikka 4300rpm?.... hmmmm on sillä siis merkitystä jos kelloa vastaaan mennään...
tuikku
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4438
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Tarttis vähä kokeneemmalta ohjeita om613/648 moottorin virittämiseen

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Väyrysestä suoralla kuutosella (cdi) lähtee melko helposti sellainen 500hv/1000nm.
Ensin alusta ja jarrut kuntoon.

Vakiokansi virtaa juuri tuon verran, kansi pitää käyttää irti ja puhdistaa, OM613,n kannessa isommat venttiilit, jos haluaa varman päälle.
Jäykemmät venttiilin jouset, muuta ei kannelle tarvi.

400 cdi,n cr pumppu, OM613,ssa lisäksi avuksi matalapainepumppu suodattimen ja cr pumpun välille ja OM648,sta kokonainen railputki antureineen ja suutinputkineen. Isot suuttimet

Iso cooleri, kiinalainenkin käy. 3" downpaippi.

Pakosarja, halkotyypinen on hyvä. Sopiva kokoinen hukkaporttiahdin. Vaikkapa Holsetin 35,n. Pikkuisen vakiota suuremmilla siivillä, sekä kaikkein
pienimmällä pakopesällä. Olisko se ollu kasi. Lisäksi hukkaportti, jos ahtimessa ei sitä ole.
Myös muut vastaavankokoiset turbot tieten käy.

Laatikkoa pitää pikkuisen vahvistuttaa, turbiiniksi triplelockki ja lukkoperä on asiaa.
Lopuksi tieten ohjelmointi.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia
Olen talvilomalla Tammikuun loppuun.
Helmikuun alusta minut tarvittaessa tavoittaa myös E Pohjanmaalta.

Olen todella huono vastaamaan minkäänlaisiin viesteihin, mutta voi yrittää
tuikku (miukumauku) tutka.net
p.ö5Ö 3444öö5
Vastaa Viestiin