OM613:seen lisää tehoa ja vääntöä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
_keitto_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: La 14.04.2018 18:24

OM613:seen lisää tehoa ja vääntöä

Viesti Kirjoittaja _keitto_ »

Moro!

Elikkäs tehon ja väännön lisäys ois suunnitelmissa kyseiseen moottoriin ja tämähän on se "eka" suora 6. sylinterinen 320cdi elikkä 1350bar versio. Foorumilta löytyy kyllä tietoa, mutta tieto aikalailla leväytetty moneen eri topikkiin, joten kysyn tässä muutamaa epäselväksi jäänyttä asiaa. Jospa muillekkin olisi tästä apua.

1. Korkeapainepumpun päivitys 400cdi:stä, vaatiiko om648 määränsäätimen vai miten tulee toimimaan om613 versiossa? Vai toimiiko ilmeisesti 400cdi pumppuun integroidulla? Se 400cdi pumpussa oleva pistoke kuitenkin jää tyhjäksi? Vakio sammutinventtiili myös vaan irroitetaan? Ja vaatiiko tämä erillisen, vaikkapa tankissa olevan siirtopumpun, kun vakio "imevä" mallinen siirtopumppu ilmeisesti täytyy irroittaa ulkokuoreltaan isomman 400cdi pumpun tieltä? Polttoaineletkut/putket menee uusiksi? Muoviset ja painepuoli pumpulta->railiputkeen? Käykö C30CDI AMG mallin suoraan vai jonku muun?

2. JOS vielä tässä vaiheessa haluaa säilyttää vakio suuttimet ja ohjelmasta nostetaan ruiskutuspainetta esim. 1500bar, vaatiiko erilaisen railpainetunnistimen vai toimiiko om613 vakiolla? Jos vaatii niin käykö om648 vai joku muu?

3. JOS sitten haluaakin päivittää suuttimet, niin foorumilla ainakin muutama osaava paja on jo nimetty. Mut mitä näille yleensä tehdään? Laitetaan vakiot 1350bar järjestelmän solenoidit matkalle ja takasin tulee huolletut "AMG" kärjillä olevat. Vai tuleeko rungotkin erit? Mitä nämä mörkösuuttimet on? 646 alkuisia vai jtn ihan muuta?

4. Turbon päivityksessä uskon olevani oikeilla jäljillä. Vakio 320cdi:n turbo lähettää päivitykseen, amg siivet + billettiä? "hybrid", Useammalla turbopajalla tietoa mitä näihin kannattaa laittaa kun ilmoittaa tehotavoitteen?

5. Pakoputkisto jo mallia suora, yhdellä vaimentajalla, tähän ei enempää muutoksia.

6. Välijäähdytin vaihdettu jonkin verran alkuperäistä isompaan, tähän ei ainakaan näillä näkymin muutoksia.

7. Imusarjasta egr kierrätysmoskan pesu, egr-venttiilin ja läppien poisto ni varmaan alkaa ilma jo paremmin huilaamaan. Samalla egr mekaaninen tulppaus ja "pakokaasujen" jäähdyttäjän poisto.

8. 4-bar mappi ja ohjelmointi.

Että tämmöstä, ja tietty voi kertoa mikä noista tuo eniten (mikä on oikea järjestys päivityksille) "hyvää" siihen panostettua rahaa vastaan.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM613:seen lisää tehoa ja vääntöä

Viesti Kirjoittaja tuikku »

_keitto_ kirjoitti: Ma 09.11.2020 23:57 Moro!

Elikkäs tehon ja väännön lisäys ois suunnitelmissa kyseiseen moottoriin ja tämähän on se "eka" suora 6. sylinterinen 320cdi elikkä 1350bar versio. Foorumilta löytyy kyllä tietoa, mutta tieto aikalailla leväytetty moneen eri topikkiin, joten kysyn tässä muutamaa epäselväksi jäänyttä asiaa. Jospa muillekkin olisi tästä apua.

1. Korkeapainepumpun päivitys 400cdi:stä, vaatiiko om648 määränsäätimen vai miten tulee toimimaan om613 versiossa? Vai toimiiko ilmeisesti 400cdi pumppuun integroidulla? Se 400cdi pumpussa oleva pistoke kuitenkin jää tyhjäksi? Vakio sammutinventtiili myös vaan irroitetaan? Ja vaatiiko tämä erillisen, vaikkapa tankissa olevan siirtopumpun, kun vakio "imevä" mallinen siirtopumppu ilmeisesti täytyy irroittaa ulkokuoreltaan isomman 400cdi pumpun tieltä? Polttoaineletkut/putket menee uusiksi? Muoviset ja painepuoli pumpulta->railiputkeen? Käykö C30CDI AMG mallin suoraan vai jonku muun?
Voi jättää alkuperäisen määränsäätimen. Alkaa rajoittamaaan jossain 450-tason jälkeen. Kaikista softaversioista ei sammutusventtiiliä saa poikkeen, murra siitäkin selviää, vaihtaa koko softan. nelisatasen pumpussa on oma siirtopumppu, ei tarvi muuta. Polttoaineletkut kannattaa uusia.

2. JOS vielä tässä vaiheessa haluaa säilyttää vakio suuttimet ja ohjelmasta nostetaan ruiskutuspainetta esim. 1500bar, vaatiiko erilaisen railpainetunnistimen vai toimiiko om613 vakiolla? Jos vaatii niin käykö om648 vai joku muu?
Koko railputki antureineen kannattaa ottaa OM648,sta.

3. JOS sitten haluaakin päivittää suuttimet, niin foorumilla ainakin muutama osaava paja on jo nimetty. Mut mitä näille yleensä tehdään? Laitetaan vakiot 1350bar järjestelmän solenoidit matkalle ja takasin tulee huolletut "AMG" kärjillä olevat. Vai tuleeko rungotkin erit? Mitä nämä mörkösuuttimet on? 646 alkuisia vai jtn ihan muuta?
Muutostyö tuottaa paremman suuttimen, jos se tehdään alkujaan 1600bar suutinrunkoon. Vähempi osia - nopeampi toiminta.

4. Turbon päivityksessä uskon olevani oikeilla jäljillä. Vakio 320cdi:n turbo lähettää päivitykseen, amg siivet + billettiä? "hybrid", Useammalla turbopajalla tietoa mitä näihin kannattaa laittaa kun ilmoittaa tehotavoitteen?
Pakosiipi AMG_light weight ja imusiipi ~45millinen

5. Pakoputkisto jo mallia suora, yhdellä vaimentajalla, tähän ei enempää muutoksia.
Kolmetuumainen riittää noin 500,n.

6. Välijäähdytin vaihdettu jonkin verran alkuperäistä isompaan, tähän ei ainakaan näillä näkymin muutoksia.
Suurin mahdollinen

7. Imusarjasta egr kierrätysmoskan pesu, egr-venttiilin ja läppien poisto ni varmaan alkaa ilma jo paremmin huilaamaan. Samalla egr mekaaninen tulppaus ja "pakokaasujen" jäähdyttäjän poisto.
Läppiä ei poisteta, venttiilinjouset vaihtaisin jäykempiin ja nokka-akseliin kevyt hionta, parantaa täytöstä kierroksilla.

8. 4-bar mappi ja ohjelmointi.
Vaihdelaatikon vahvistaminen ja lukkoperä.

Että tämmöstä, ja tietty voi kertoa mikä noista tuo eniten (mikä on oikea järjestys päivityksille) "hyvää" siihen panostettua rahaa vastaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: OM613:seen lisää tehoa ja vääntöä

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Täytyy sanoa että olipahan asiallisesti esitetty kysymys aiheeseen, ja tuikku ehti vastata jokseenkin tyhjentävästi, herralla kun on enemmän kuin paljon kokemusta kyseisestä setupista.
Itse lisäisin listaan ihan ensimmäiseksi alustan ja kaikki puslat sekä nivelet. Ja jos enempi polkee niin jarrut vois päivittää kun nämä ovatten aika painavia kulkineita.
Tvni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 13.09.2020 12:21

Re: OM613:seen lisää tehoa ja vääntöä

Viesti Kirjoittaja Tvni »

Tälleen nyt nostan tätä, mites paineensäädin? Jos laittaa 648 suuttimet ja railputken niin pitääkö olla myös 648 paineensäädin vai meneekö ihan 613?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM613:seen lisää tehoa ja vääntöä

Viesti Kirjoittaja tuikku »

...
tuikku kirjoitti: Su 15.11.2020 22:05
_keitto_ kirjoitti: Ma 09.11.2020 23:57
2. JOS vielä tässä vaiheessa haluaa säilyttää vakio suuttimet ja ohjelmasta nostetaan ruiskutuspainetta esim. 1500bar, vaatiiko erilaisen railpainetunnistimen vai toimiiko om613 vakiolla? Jos vaatii niin käykö om648 vai joku muu?
Koko railputki antureineen kannattaa ottaa OM648,sta.
...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin