OM603 swap OM606 ahtoeroja

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Elikkä tälläinen kysymys jos vaan joltain löytyis apuja vai onko peräti vaan että soppa nyt loppuu kesken.....

Eli alkujaan ollut ihan turbo 603, siinä sitten mynän 7mm pumppu jolla masterin hukkaportillisella ahtimella riitti kevyesti työntää 2bar asti...
Nyt sitten tullut päivitettyä konetta, eli on 606 turbo. pumppu ja turbo täysin sama kuin 603, mutta ei jaksa ahtaa kuin 1.7 asti saa myös piikkaa hieman enemmän. En ole viellä lähtenyt tiukentaa hukkaporttia, mutta ei ainakaan savua tuu enään yläpäässä, mutta ei kyllä vanhemmallakaan koneella tullut.

En muutoksia ole viellä tehnyt koska aikasemmalla setupilla kumminkin ahto enemmänkin, pumpun kuutiot siinä 110cc vasta, Ainoat erot että, välijäähdytin hieman pienempi kooltaan, ahtoputket hieman eritavalla.... downpipe hieman erinlainen, mutta kumminkin 3" kokomatka. Ilman ahdonalaista syöttöä jaksaa ahtaa 1,2-1,3 asti.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
unskix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 20.06.2021 08:53

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja unskix »

Hotoks kirjoitti: Ti 13.07.2021 14:31 Elikkä tälläinen kysymys jos vaan joltain löytyis apuja vai onko peräti vaan että soppa nyt loppuu kesken.....

Eli alkujaan ollut ihan turbo 603, siinä sitten mynän 7mm pumppu jolla masterin hukkaportillisella ahtimella riitti kevyesti työntää 2bar asti...
Nyt sitten tullut päivitettyä konetta, eli on 606 turbo. pumppu ja turbo täysin sama kuin 603, mutta ei jaksa ahtaa kuin 1.7 asti saa myös piikkaa hieman enemmän. En ole viellä lähtenyt tiukentaa hukkaporttia, mutta ei ainakaan savua tuu enään yläpäässä, mutta ei kyllä vanhemmallakaan koneella tullut.

En muutoksia ole viellä tehnyt koska aikasemmalla setupilla kumminkin ahto enemmänkin, pumpun kuutiot siinä 110cc vasta, Ainoat erot että, välijäähdytin hieman pienempi kooltaan, ahtoputket hieman eritavalla.... downpipe hieman erinlainen, mutta kumminkin 3" kokomatka. Ilman ahdonalaista syöttöä jaksaa ahtaa 1,2-1,3 asti.
Millä tavalla erilailla ahtoputket aikaisempaan verrattuna ? Hukkaportista vaikuttais päästävän ahtopaineet läpi, tutki tarkkaan ja kokeile säätää hukkaporttia. 603 ja 606 ovat saman tyyppisiä moottoreita, eikä ahtopaine muutu olennaisesti, vaikka toinen onkin 4-venttiilitekniikalla.
Kysyn vielä, minkälainen on nykyinen pakosarja?
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

unskix kirjoitti: Ti 13.07.2021 15:03
Hotoks kirjoitti: Ti 13.07.2021 14:31 Elikkä tälläinen kysymys jos vaan joltain löytyis apuja vai onko peräti vaan että soppa nyt loppuu kesken.....

Eli alkujaan ollut ihan turbo 603, siinä sitten mynän 7mm pumppu jolla masterin hukkaportillisella ahtimella riitti kevyesti työntää 2bar asti...
Nyt sitten tullut päivitettyä konetta, eli on 606 turbo. pumppu ja turbo täysin sama kuin 603, mutta ei jaksa ahtaa kuin 1.7 asti saa myös piikkaa hieman enemmän. En ole viellä lähtenyt tiukentaa hukkaporttia, mutta ei ainakaan savua tuu enään yläpäässä, mutta ei kyllä vanhemmallakaan koneella tullut.

En muutoksia ole viellä tehnyt koska aikasemmalla setupilla kumminkin ahto enemmänkin, pumpun kuutiot siinä 110cc vasta, Ainoat erot että, välijäähdytin hieman pienempi kooltaan, ahtoputket hieman eritavalla.... downpipe hieman erinlainen, mutta kumminkin 3" kokomatka. Ilman ahdonalaista syöttöä jaksaa ahtaa 1,2-1,3 asti.
Millä tavalla erilailla ahtoputket aikaisempaan verrattuna ? Hukkaportista vaikuttais päästävän ahtopaineet läpi, tutki tarkkaan ja kokeile säätää hukkaporttia. 603 ja 606 ovat saman tyyppisiä moottoreita, eikä ahtopaine muutu olennaisesti, vaikka toinen onkin 4-venttiilitekniikalla.
Kysyn vielä, minkälainen on nykyinen pakosarja?
Pakosarja on sellanen "halkosarja" kuten oli myös 603 eli itse tehty, Ahtoputket ovat oikeastaan pienemmillä kurveilla kun oli 603 kanssa, joten vastusta pitäisi olla vähemmän, Tarviisi porta se paikopaine mittari viellä tuossa, sitten kokeilla ilman suodatinta josko ois vaan ilmansaanti kyseessä vai sitten pakopaineet.... Ensin kumminkin nyt penkkiin jarruttelee minimi tehot että pääsis leimallekin sitten.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
unskix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 20.06.2021 08:53

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja unskix »

" välijäähdytin hieman pienempi kooltaan"
Kuinka virtaava välijäähdytin on aikaisempaan verrattuna?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Uteliaisuuttani kyselen että mikä funktio on ahtaa enemmän jos jo nyt pakokaasu on kirkasta? Vai onko syöttöpumpun painekello sellainen et vaatii isompaa ahtopainetta että saa täydet syötöt?
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

unskix kirjoitti: Ti 13.07.2021 19:01 " välijäähdytin hieman pienempi kooltaan"
Kuinka virtaava välijäähdytin on aikaisempaan verrattuna?
No eroja ei ole kuin se että nykyisessä on 2,5" putket sitten tässä isommassa oli 3" , mutta tämäkin välijäähdytin ollut vanhassa setupissa. Eli ei kyllä virtauksessa ole vika. putketkin on ihan koko matkan 2,5" luokkaa. siis kummassakin ollut. 606 kanssa on hieman vähemmän jyrkkiä mutkia.
Viimeksi muokannut Hotoks, Ke 14.07.2021 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jari Ke kirjoitti: Ti 13.07.2021 21:25 Uteliaisuuttani kyselen että mikä funktio on ahtaa enemmän jos jo nyt pakokaasu on kirkasta? Vai onko syöttöpumpun painekello sellainen et vaatii isompaa ahtopainetta että saa täydet syötöt?
Funktio on se että ahtaako 603 enemmän kuin 606? kumminkin täysin sama pumppu ja turbo ja jne... Sen takia tässä kysellin hieman onko muilla ollut samanlaista, että kun siirtyneet 603 vaikka juuri 606 samoilla osilla että paineet ovat pienemmän, luulis kumminkin että 606 virtaisi paremmin.

Pumppu on ihan normi mynän 7mm, ei siis isompaa ahdonalaista syöttöä vaan se ihan omansa,
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
unskix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 20.06.2021 08:53

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja unskix »

Onko ahtopainemittari sama kuin vanhassa OM603-tekniikassa ? Jos ei alkaa selviämään niin lyö hukkaaportti kiinni mekaanisesti. Jos auttoi nii saa hakea vikaa turboahtimesta tai pakosaraja-halko on väärin suunniteltu.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

unskix kirjoitti: Ke 14.07.2021 16:31 Onko ahtopainemittari sama kuin vanhassa OM603-tekniikassa ? Jos ei alkaa selviämään niin lyö hukkaaportti kiinni mekaanisesti. Jos auttoi nii saa hakea vikaa turboahtimesta tai pakosaraja-halko on väärin suunniteltu.
On myös sama mittari, juu toi nyt oli eka mitä varmaan lähden tekee dynon jälkeen. Halkosarja on kyl oikeastaan kuin kaikilla muillakin, jaetulla T3 pesällä jossa tulee puolet ja puolet... täytyy viel se pakopainekkin katella tosta että oisko se joku ahdistelija, herää kumminkin hyvin.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
unskix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 20.06.2021 08:53

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja unskix »

Tekee sen saman ahdistuksen jos imupuoli on alamittainen. Entä onko alppikello sama kuin edellisessä ? Alppikellon ja hykkaportin välinen putki minkälainen ? Hukkaportin painekellon kunto ?, onko säädetty oikein ?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hotoks kirjoitti: Ke 14.07.2021 11:32
Jari Ke kirjoitti: Ti 13.07.2021 21:25 Uteliaisuuttani kyselen että mikä funktio on ahtaa enemmän jos jo nyt pakokaasu on kirkasta? Vai onko syöttöpumpun painekello sellainen et vaatii isompaa ahtopainetta että saa täydet syötöt?
Funktio on se että ahtaako 603 enemmän kuin 606? kumminkin täysin sama pumppu ja turbo ja jne... Sen takia tässä kysellin hieman onko muilla ollut samanlaista, että kun siirtyneet 603 vaikka juuri 606 samoilla osilla että paineet ovat pienemmän, luulis kumminkin että 606 virtaisi paremmin.

Pumppu on ihan normi mynän 7mm, ei siis isompaa ahdonalaista syöttöä vaan se ihan omansa,
En vieläkään oikein hoksaa ongelman ydintä? Miksi ahtopaineen pitäisi olla isompi jos et lisää syyöttöjä?
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jari Ke kirjoitti: Ke 14.07.2021 20:02
Hotoks kirjoitti: Ke 14.07.2021 11:32
Jari Ke kirjoitti: Ti 13.07.2021 21:25 Uteliaisuuttani kyselen että mikä funktio on ahtaa enemmän jos jo nyt pakokaasu on kirkasta? Vai onko syöttöpumpun painekello sellainen et vaatii isompaa ahtopainetta että saa täydet syötöt?
Funktio on se että ahtaako 603 enemmän kuin 606? kumminkin täysin sama pumppu ja turbo ja jne... Sen takia tässä kysellin hieman onko muilla ollut samanlaista, että kun siirtyneet 603 vaikka juuri 606 samoilla osilla että paineet ovat pienemmän, luulis kumminkin että 606 virtaisi paremmin.

Pumppu on ihan normi mynän 7mm, ei siis isompaa ahdonalaista syöttöä vaan se ihan omansa,
En vieläkään oikein hoksaa ongelman ydintä? Miksi ahtopaineen pitäisi olla isompi jos et lisää syyöttöjä?
No se että kun 603 ja 606 on kumminkin suhteellisem samoja koneita, mutta miksi sitten paineet olleet kovemmat tällä täysin samalla pumpulla ja täysin samalla turbolla, kumminkin se melkeen puolen baarin verran eroa jo nyt. Joko nyt meni hoksottimiin?
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

unskix kirjoitti: Ke 14.07.2021 18:33 Tekee sen saman ahdistuksen jos imupuoli on alamittainen. Entä onko alppikello sama kuin edellisessä ? Alppikellon ja hykkaportin välinen putki minkälainen ? Hukkaportin painekellon kunto ?, onko säädetty oikein ?
Ei imupuoli varmasti alimittainen, suodatin voi olla ainut oikeastaan jos vaan muka niin likaseks tullut, toiki vois kokeilla vaan tuoss jos nappais suodattimen pois hetkeks,

Niin siis tämähän on ton masterin sisäisellä hukkaportilla, siihen nyt ei oo koskettu viellä ollenkaan, kun ajatus ollu että ois siinä samoissa 2bari lukemissa kuin oli 603 koneessa, jos alppikellolla tarkotat sitä morokoolia niin kyllä se on täysin sama kun koko pumppu tuli swappina koneesta koneeseen.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
unskix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 20.06.2021 08:53

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja unskix »

Tarkoitin alkuperäistä turbodieselin OM603 ruiskutuspumppua, jossa alppikellon/morkoolin paineenalainen säätö.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

unskix kirjoitti: Ke 14.07.2021 21:41 Tarkoitin alkuperäistä turbodieselin OM603 ruiskutuspumppua, jossa alppikellon/morkoolin paineenalainen säätö.
Juu se on se ihan omansa ja menee siitä ihan letkulla imusarjalta. samalla tyylillä meni 603 se.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
unskix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 20.06.2021 08:53

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja unskix »

"masterin sisäisellä hukkaportilla"
Sinuna kävisin masterin sielunelämän kimppuun, jolla varmistuisi ettei hukkaportti jää auki kun pyyntiä tulee tappiin saakka. Säädettävissähä'n tuo täytyy olla, koska hukkaportin on oltava tiiviisti kiinni kunnes haluttu ahtopaine on saavutettu.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

unskix kirjoitti: Ke 14.07.2021 22:27 "masterin sisäisellä hukkaportilla"
Sinuna kävisin masterin sielunelämän kimppuun, jolla varmistuisi ettei hukkaportti jää auki kun pyyntiä tulee tappiin saakka. Säädettävissähä'n tuo täytyy olla, koska hukkaportin on oltava tiiviisti kiinni kunnes haluttu ahtopaine on saavutettu.
Melkeenpä jos se jää hieman auki siellä, nyt saa ahdistaa kun täytyy huomenna hakea se penkkilappu leimaa varten niin eipä niin paljoa tarvii kikkailla sitten. Täytyy ilmoitella jos jotain muutoksia tulee.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hotoks kirjoitti: Ke 14.07.2021 21:06
Jari Ke kirjoitti: Ke 14.07.2021 20:02
Hotoks kirjoitti: Ke 14.07.2021 11:32
Jari Ke kirjoitti: Ti 13.07.2021 21:25 Uteliaisuuttani kyselen että mikä funktio on ahtaa enemmän jos jo nyt pakokaasu on kirkasta? Vai onko syöttöpumpun painekello sellainen et vaatii isompaa ahtopainetta että saa täydet syötöt?
Funktio on se että ahtaako 603 enemmän kuin 606? kumminkin täysin sama pumppu ja turbo ja jne... Sen takia tässä kysellin hieman onko muilla ollut samanlaista, että kun siirtyneet 603 vaikka juuri 606 samoilla osilla että paineet ovat pienemmän, luulis kumminkin että 606 virtaisi paremmin.

Pumppu on ihan normi mynän 7mm, ei siis isompaa ahdonalaista syöttöä vaan se ihan omansa,
En vieläkään oikein hoksaa ongelman ydintä? Miksi ahtopaineen pitäisi olla isompi jos et lisää syyöttöjä?
No se että kun 603 ja 606 on kumminkin suhteellisem samoja koneita, mutta miksi sitten paineet olleet kovemmat tällä täysin samalla pumpulla ja täysin samalla turbolla, kumminkin se melkeen puolen baarin verran eroa jo nyt. Joko nyt meni hoksottimiin?
Ihan auttamismielessä kyselen et osuisi vastaus suoraan ongelmakohtaan. Mähän olen tohon S124TDT 4 -matikkiin laittanu 603:n tilalle 606:sen ja siinä mielessä jotain apuja saattaisi olla tarjotakin, ehkä?

Ajattelitko sitä että voimaa tulis enemmän jos ahtopaine olisi kovempi? Vai onko nyt niin että 606:ssa ei tuntuisi olevan yhtäpaljon voimaa kuin 603:ssa oli? Oletan että jompi kumpi näistä on se syy siihen että haluaisit ahtopaineen olevan ylempänä koska mitään muuta järjellistä syytä ei isommalle ahtopaineelle käsittääkseni ole?

Vastaan siis em. olettamistani lähtökohdista.

Homma menee niin että kun sulla on paremmin hengittävä mosa ja siinä hyvä pakosarja nyt paikallaan niin se polttaa kaiken p-aineen minkä se saa pienemmällä ahtopaineella kuin mitä 603:n vaati saman tehdäkseen. (olettaen että 606:nen saa saman kakkumäärän mitä 603:n sai) Ja se on fakta et voimaa ei tu yhtään enempää vaikka jollain ahtopaineen saisi kuinka ylös ellet lisää polttoainekakkua kun nyt auto ei kerta savuta.

Ahtopaine nousee kun lisäät syöttöä. Samalla saat voimaa lisää. Sit vaan kattot et jos menee rumasti savulle ni säädät hukkaporttia. Lievä savutus täyskaasulla mielestäni on OK ja niin se mullakin tuossa on.

Jos nyt tuntuu että voimaa on vähemmän kuin mitä 603:lla oli ni sit 606:nen ei saa samaa p-ainemäärää mitä 603:n sai ja se sit näkyy myös pienempänä ahtopaineenakin. Syy nyt pienempää kakkumäärään voi ola hyvinkin yksinkertainen eli jos olet laittanu syöttöpumpun paluupuolen banjonipan tulopuolelle. Siinä paluuluolen banjonipassa on venttiili jonka tarkoitus on pitää pieni ylipaine p-ainelinjassa siksi että syöttöpumpun elementit saa p-ainetta myös täyskaasuasennossa. Tämä kannattaa tarkistaa ihan ekkana ellet tienyt tuota nippojen erilaisuutta. Ne tosiaan käy ristiinkin ja ovat pääälipuolin niin samannäköisiä et on helppo sekoittaa.

Toinen syy voisi olla se että kaasuvivusto jonka 606:selle joutuu rakentelemaan uusiksi niin silläpuolella on jotain? Tämän varmaankin olet kattonukin et liike on täysmittainen ja ettei lopussa ota kiinni kanteen se syöttöpumpun vivunpää? Tuo alue on vähän erilainen ja ahtaampi kuin 603:ssa varsinkin jos syöttöpumpun haluaa olevan siinä asennossa ettei suuttimille meneviä putkia halua taitella. Jos on taitellu ni sit tätä ongenlmaa ei ole.

Omasta piti hieman "muokata" et vivun liikkeen saa täysmittaiseksi. En halunnu taitella syöttöputkia ettei niihin jäisi "jännitteitä" ja myöhemmin sit menisi poikki. Mullahan on kans 7mm Mynäläinen.

Ja sit vielä varuiksi: "Ylimääräinen" ahtopaine vain rassaa ahdinta sekä moottoriakin ja aivan turhaan.

Ja tässä juttua ja paljon valokuvia (jos jaksaa lukea/kattella) tuosta matikista jossa alkuun 603:sta ja sit 606:sta. Tässä oli paljon huonoa tuuriakin ja sen seurauksena vastoinkäymisiäkin ehkä keskimääräistä enemmän :roll: viewtopic.php?f=3&t=159183&hilit=matka+jatkuu
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jari Ke kirjoitti: To 15.07.2021 07:20
Hotoks kirjoitti: Ke 14.07.2021 21:06
Jari Ke kirjoitti: Ke 14.07.2021 20:02
Hotoks kirjoitti: Ke 14.07.2021 11:32
Jari Ke kirjoitti: Ti 13.07.2021 21:25 Uteliaisuuttani kyselen että mikä funktio on ahtaa enemmän jos jo nyt pakokaasu on kirkasta? Vai onko syöttöpumpun painekello sellainen et vaatii isompaa ahtopainetta että saa täydet syötöt?
Funktio on se että ahtaako 603 enemmän kuin 606? kumminkin täysin sama pumppu ja turbo ja jne... Sen takia tässä kysellin hieman onko muilla ollut samanlaista, että kun siirtyneet 603 vaikka juuri 606 samoilla osilla että paineet ovat pienemmän, luulis kumminkin että 606 virtaisi paremmin.

Pumppu on ihan normi mynän 7mm, ei siis isompaa ahdonalaista syöttöä vaan se ihan omansa,
En vieläkään oikein hoksaa ongelman ydintä? Miksi ahtopaineen pitäisi olla isompi jos et lisää syyöttöjä?
No se että kun 603 ja 606 on kumminkin suhteellisem samoja koneita, mutta miksi sitten paineet olleet kovemmat tällä täysin samalla pumpulla ja täysin samalla turbolla, kumminkin se melkeen puolen baarin verran eroa jo nyt. Joko nyt meni hoksottimiin?
Ihan auttamismielessä kyselen et osuisi vastaus suoraan ongelmakohtaan. Mähän olen tohon S124TDT 4 -matikkiin laittanu 603:n tilalle 606:sen ja siinä mielessä jotain apuja saattaisi olla tarjotakin, ehkä?

Ajattelitko sitä että voimaa tulis enemmän jos ahtopaine olisi kovempi? Vai onko nyt niin että 606:ssa ei tuntuisi olevan yhtäpaljon voimaa kuin 603:ssa oli? Oletan että jompi kumpi näistä on se syy siihen että haluaisit ahtopaineen olevan ylempänä koska mitään muuta järjellistä syytä ei isommalle ahtopaineelle käsittääkseni ole?

Vastaan siis em. olettamistani lähtökohdista.

Homma menee niin että kun sulla on paremmin hengittävä mosa ja siinä hyvä pakosarja nyt paikallaan niin se polttaa kaiken p-aineen minkä se saa pienemmällä ahtopaineella kuin mitä 603:n vaati saman tehdäkseen. (olettaen että 606:nen saa saman kakkumäärän mitä 603:n sai) Ja se on fakta et voimaa ei tu yhtään enempää vaikka jollain ahtopaineen saisi kuinka ylös ellet lisää polttoainekakkua kun nyt auto ei kerta savuta.

Ahtopaine nousee kun lisäät syöttöä. Samalla saat voimaa lisää. Sit vaan kattot et jos menee rumasti savulle ni säädät hukkaporttia. Lievä savutus täyskaasulla mielestäni on OK ja niin se mullakin tuossa on.

Jos nyt tuntuu että voimaa on vähemmän kuin mitä 603:lla oli ni sit 606:nen ei saa samaa p-ainemäärää mitä 603:n sai ja se sit näkyy myös pienempänä ahtopaineenakin. Syy nyt pienempää kakkumäärään voi ola hyvinkin yksinkertainen eli jos olet laittanu syöttöpumpun paluupuolen banjonipan tulopuolelle. Siinä paluuluolen banjonipassa on venttiili jonka tarkoitus on pitää pieni ylipaine p-ainelinjassa siksi että syöttöpumpun elementit saa p-ainetta myös täyskaasuasennossa. Tämä kannattaa tarkistaa ihan ekkana ellet tienyt tuota nippojen erilaisuutta. Ne tosiaan käy ristiinkin ja ovat pääälipuolin niin samannäköisiä et on helppo sekoittaa.

Toinen syy voisi olla se että kaasuvivusto jonka 606:selle joutuu rakentelemaan uusiksi niin silläpuolella on jotain? Tämän varmaankin olet kattonukin et liike on täysmittainen ja ettei lopussa ota kiinni kanteen se syöttöpumpun vivunpää? Tuo alue on vähän erilainen ja ahtaampi kuin 603:ssa varsinkin jos syöttöpumpun haluaa olevan siinä asennossa ettei suuttimille meneviä putkia halua taitella. Jos on taitellu ni sit tätä ongenlmaa ei ole.

Omasta piti hieman "muokata" et vivun liikkeen saa täysmittaiseksi. En halunnu taitella syöttöputkia ettei niihin jäisi "jännitteitä" ja myöhemmin sit menisi poikki. Mullahan on kans 7mm Mynäläinen.

Ja sit vielä varuiksi: "Ylimääräinen" ahtopaine vain rassaa ahdinta sekä moottoriakin ja aivan turhaan.

Ja tässä juttua ja paljon valokuvia (jos jaksaa lukea/kattella) tuosta matikista jossa alkuun 603:sta ja sit 606:sta. Tässä oli paljon huonoa tuuriakin ja sen seurauksena vastoinkäymisiäkin ehkä keskimääräistä enemmän :roll: viewtopic.php?f=3&t=159183&hilit=matka+jatkuu
Juu ei se mitään ainahan sitä hyvä koittaa neuvoa kun vaan joku kysyy :thumbup:

Niin siis olettanut että kun kyseessä on kumminkin suhteellisen samat koneet, kun pumppuu tai turboo ja jne ei olla koskettu että savutus/ahtopaine olis samoissa luokissa, sitä nyt just koittanut vaan kyselläkin juuri että onko joku tehnyt tuollaisen swapin ja muistaisi suorilta että miten käyttäyty sen jälkeen. Itsellä kun noista 606 ei oo niin paljoa kokemusta viellä,

myöskään ei ole muistikuvaa enään itsellä mitä se persdyno sano 603 (auto nyt kerennyt 2vuotta seisomaan), eikä kyllä ole viellä päässyt kunnolla ajamaan tuolla 606, kun joutunut painimaan laatikonohjaimen kanssa, radikaalein muutos varmaan tällä hetkellä jos ei lasketa moottoria on juurikin tuo laatikko nykyään 722.6 kun ennen oli se 722.3. Savutuksessa jonkin verran eroa, eli 603 savutti kyllä alhaalta paljon enemmän, mutta 606 taas kun virtaa paremmin niin ei varmasti sen takia savuta.

Juu ainahan se ollut että ahtopaine lisääntyy kun syöttöä lisätään, se kans kun sillon joutu painetta rajaamaan juurikin tuon hukkaportinavulla, nyt viellä ei oo siihen tarvinnut koskea.

Mutta niin en ajatellut että olisi kovempi, mutta rupes tuo melkein puolen barin ero mietityttää, Kaasuvivusto juu tuli huomattua jo pumppua paikalleen laittaessa, sekin on muokattu nyt kuskinpuolelle 3d printatusta telineestä jossa on TPS, ettei se sitten ota sinne kiinni.

Pumpun banjotkin on tarkisttu, ihan kun ajatuksena jossain kohtaa liittää sinne se 044 pumppu. Noista putkien jännitteistä oonkin kuullu. Aikamonella tainnut murtua juurikin 4-6 putket.

Täytyy lukea myöhemmin toi topic, kun tossa tunnin päästä pitää olla siellä penkissä hakemassa katsastuslaput :lol:
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mikä on "TPS"?
Entäs "044 pumppu" ?
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jari Ke kirjoitti: To 15.07.2021 11:15 Mikä on "TPS"?
Entäs "044 pumppu" ?
TPS oon Throtle position sensor, eli kaasuasento tunnistin, kun toi 722.626 laatikko on sähkönen kuten w210,w211 ja jne... Sekin et jos meinaa automaattipuolella ajaa, sitähän ei tarvii jos ajelee manuaalina, mut jotenkin halusin kummatkin, vähän samanlainen ohjain kuin ofgearilla, mutta pohjautuu koveron softaan

044 pumppu on se kuuluisa boschin bensapumppu, jolla riittää painetta ja tuottoa, toki dieselis joutuu rajaa painetta huomattavasti alemmas, mutta tuotto kyl riittää pitkällekin.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
unskix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 20.06.2021 08:53

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja unskix »

Hotoks kirjoitti: To 15.07.2021 12:34
Jari Ke kirjoitti: To 15.07.2021 11:15 Mikä on "TPS"?
Entäs "044 pumppu" ?
TPS oon Throtle position sensor, eli kaasuasento tunnistin, kun toi 722.626 laatikko on sähkönen kuten w210,w211 ja jne... Sekin et jos meinaa automaattipuolella ajaa, sitähän ei tarvii jos ajelee manuaalina, mut jotenkin halusin kummatkin, vähän samanlainen ohjain kuin ofgearilla, mutta pohjautuu koveron softaan

044 pumppu on se kuuluisa boschin bensapumppu, jolla riittää painetta ja tuottoa, toki dieselis joutuu rajaa painetta huomattavasti alemmas, mutta tuotto kyl riittää pitkällekin.
Dieselille on ihan omat sähköiset polttoainepumput, en käyttäsi bensavehkeen pumppuja tuohon tarkoitukseen. Joko dynolappu tuli ? Laitin YV sinulle.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

unskix kirjoitti: To 15.07.2021 13:36
Hotoks kirjoitti: To 15.07.2021 12:34
Jari Ke kirjoitti: To 15.07.2021 11:15 Mikä on "TPS"?
Entäs "044 pumppu" ?
TPS oon Throtle position sensor, eli kaasuasento tunnistin, kun toi 722.626 laatikko on sähkönen kuten w210,w211 ja jne... Sekin et jos meinaa automaattipuolella ajaa, sitähän ei tarvii jos ajelee manuaalina, mut jotenkin halusin kummatkin, vähän samanlainen ohjain kuin ofgearilla, mutta pohjautuu koveron softaan

044 pumppu on se kuuluisa boschin bensapumppu, jolla riittää painetta ja tuottoa, toki dieselis joutuu rajaa painetta huomattavasti alemmas, mutta tuotto kyl riittää pitkällekin.
Dieselille on ihan omat sähköiset polttoainepumput, en käyttäsi bensavehkeen pumppuja tuohon tarkoitukseen. Joko dynolappu tuli ? Laitin YV sinulle.
Juu onhan siihen omat, mut ei sillä jenkki holley jutulla oo tainnut tehdä mitään kun aika monella ollut ongelmia... Sitten 044 pumppu on kestänyt monella montakin vuotta.

Ja juu kyllähän sen katsastuslapun sieltä sai.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Noinko 7mm elementeillä loppuu soppa henkilöautokäytössä omalla 603:sen siirtopumpulla vaikaka kaiken syötön ottaa mitä siitä syöttöpumpusta voi saada?

Kun henkilöautokäytössä moottorissa kuitenkin on kierroksia hyvänlaisesti siinä tilanteessa missä täys syöttö on mahdollista saada. Off roadissa tai varttimailille rakennetuissa sattaa jopa tullakin tilanteita joissa syöttö on täysillä matalemmailakin kierroksilla jolloin oman siirtopumpun tuotto saattaa käydä vajaaksi?

Muistelen että sen paluupuolen banjonipan venttiilin avautumispaine on 0.2bar? Se reikä siinä nipassa on sitte aika pieni eli jos laitat jonku sähköisen isotuottoisen pumpun ni vaatii varmaankin painevahdin joka sitte säätelee pumpun tuottoa esim. moottorin tyhjäkäyntitilanteessa? En tiedä onko mitä haittaa isommasta paineesta kuin tuo 0.2bar mutta voisi veikata että jokin järjellien syy tuolle olisi?

Mitä oli väännöt ja kilowatit ja millä kierrosluvulla nykyisellä maksimisyötöillä? Entä ahtopaine?
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jari Ke kirjoitti: Pe 16.07.2021 09:07 Noinko 7mm elementeillä loppuu soppa henkilöautokäytössä omalla 603:sen siirtopumpulla vaikaka kaiken syötön ottaa mitä siitä syöttöpumpusta voi saada?

Kun henkilöautokäytössä moottorissa kuitenkin on kierroksia hyvänlaisesti siinä tilanteessa missä täys syöttö on mahdollista saada. Off roadissa tai varttimailille rakennetuissa sattaa jopa tullakin tilanteita joissa syöttö on täysillä matalemmailakin kierroksilla jolloin oman siirtopumpun tuotto saattaa käydä vajaaksi?

Muistelen että sen paluupuolen banjonipan venttiilin avautumispaine on 0.2bar? Se reikä siinä nipassa on sitte aika pieni eli jos laitat jonku sähköisen isotuottoisen pumpun ni vaatii varmaankin painevahdin joka sitte säätelee pumpun tuottoa esim. moottorin tyhjäkäyntitilanteessa? En tiedä onko mitä haittaa isommasta paineesta kuin tuo 0.2bar mutta voisi veikata että jokin järjellien syy tuolle olisi?

Mitä oli väännöt ja kilowatit ja millä kierrosluvulla nykyisellä maksimisyötöillä? Entä ahtopaine?
Niin siis linjat ja kaikki vaan suurennettu kun se nälkä kasvaa syödessä, ja jos nyt tässä on käynyt jo se että 7mm pumppu on maksimeissa niin kyllä sitten täytyy harkita isompia elementtejä, jossa sitten tarvitaan mielellään jo parempaa pumppua kuin tuo oma mekaaninen, ihan vaan tulevaisuutta varten kaikki on tehty jo valmiiks.

044 pumpun kanssa joutuu sitten muokkaa tuon paluu banjon. sitten paluupuolelta rajaamaan paineen ettei se pumppu työnnä maximi paineella.

Katsastuslaput otettiin vaan, eivät suostuneet ottamaan kuulemma samana päivänä max tehoja, kuin voi tulla jotain sanomisia... :problem:

Mutta nyt kun pääs näkemään auton liikenteessä että toinen ajo sitä, niin kyllä sieltä savua tulee alussa reilummin.... Eli varmaan juurikin se nyt käy että nykyinen virtaa paremmin polttoaine palaa paremmin... Muistan kyl et 603 tuli reilummin tota savua alussa...
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jaaha vai penkissä ei haluttu noin tehdä???

En kyllä ymmärrä miksi ei kun ei ne tehot samalle lapulle kuitenkaa tule. Niin tai onhan se sitten toinen keikka ja uusi hintalappu kun het kättelyssä ei kaikkea tee mitä voisi :roll: Ihan mitään halpaa lystiä tuo kuitenkaan ei ole.

Mutta joo,, Hyvä et on leimassa ni pääsee jatkokehittämään ja kun kerran ihan oikea superi on tulossa ni ymmärrän nuo pumpputouhutkin ja se vaatiikin sitä kun alkaa 100kW/sylinteri olla voimaa takana :) Tuossa 100kW/syninteri se superin raja minusta on. Muut on vaan vähempi tai enempi virkeitä ja mullakin vähempi.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

Jari Ke kirjoitti: Pe 16.07.2021 11:13 Jaaha vai penkissä ei haluttu noin tehdä???

En kyllä ymmärrä miksi ei kun ei ne tehot samalle lapulle kuitenkaa tule. Niin tai onhan se sitten toinen keikka ja uusi hintalappu kun het kättelyssä ei kaikkea tee mitä voisi :roll: Ihan mitään halpaa lystiä tuo kuitenkaan ei ole.

Mutta joo,, Hyvä et on leimassa ni pääsee jatkokehittämään ja kun kerran ihan oikea superi on tulossa ni ymmärrän nuo pumpputouhutkin ja se vaatiikin sitä kun alkaa 100kW/sylinteri olla voimaa takana :) Tuossa 100kW/syninteri se superin raja minusta on. Muut on vaan vähempi tai enempi virkeitä ja mullakin vähempi.
Sepä se munkin mielestä, mutta selitti että jos tulee sitten ne tietoon jotenkin trafille niin saattaa joutua ongelmiin, toisaalta ymmärtäähän sen, mutta kylhän siinä ekalla vedolla jo mentiin ilman ahdonalaista syöttöä yli 250hp, kun penkkaaja meni vähän varomattomasti painaa kaasua... kun raja mulla se 220hp :silent:

Niin superi ja superi, käyttöautoks tää on tulossa ihan... ollut sen verran pitkää itellä... 603 tuli kauan ajeltua, eka sillä vakiolla puolisen vuotta, sitten sai huonosti viritetyn pumpun, ja ton samaisen masterin... Sen jälkeen mynä sääti pumpun ja pumppussa oli kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Siitä sit jäi vaivaa se ku ei tolla 603 uskaltanut paljoa yli 2barin mennä vakio osilla.

Sen takia tuli ostettua sit väyrynen josta tuli purettua nämä ja nyt sit laatikkokin on saanut parannusta, eikös se 100kw ollut litroista? tästäkin monia ajatuksia.... en mä kumminkaan tuu 600kw tästä puristaa,
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
heikki4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 12.02.2014 13:19

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja heikki4 »

Tuo ahtoero johtuu yksinkertaisesti siitä, että 606 moottorin läpi menee enemmän ilmaa kuin 603. Vapari 603=113 heppaa ja vapari 606=134hp. Ero lähes 20%
heikki4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 12.02.2014 13:19

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja heikki4 »

Oho vastasin aika vanhaan ketjuun.
Avatar
Hotoks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila

Re: OM603 swap OM606 ahtoeroja

Viesti Kirjoittaja Hotoks »

heikki4 kirjoitti: Ke 29.03.2023 18:23 Oho vastasin aika vanhaan ketjuun.
Juu niin vastasit ja ahtopianeet sai takas 2bar kun ruuvas vaan hukkaporttia tiukemmalle. Eikö lähtenyt pakopaineet nousee edes.

Niin ja molemmat oli turboja, ja smaa kyllä pätee noissakin.
s211 320CDI vm-04
ex s124 om606 7mm mynä jne...
Vastaa Viestiin