200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Shaikala kirjoitti:Jouluterve vaan Mersumiehille, kun tässä uutena palstalle kirjoittelen.

Nyt jouluna on ollut vähän liikaa aikaa olla koneella (kun tallille ei kuulemma saa mennä).
Meikäläisellä noi harrasteet on ollu enempi tuolla perinnejenkkien puolella, mutta käyttöautot Mersumoottorisia Chryslereitä.
Tässä haaveilua ja kaavailua virityksestä 2002 PT Cruiser CRD:hen OM664 121 hv 300Nm. Ehkä vielä toistakin Chrysleriä mutta aloitetaan tästä. OM664 pitäis tutkimuksieni mukaan olla melko pitkälti OM646.
Eli 220CDI virityksestä kyse.
Tämän ketjun luettuani olen sisäistänyt seuraavaa reseptiä.

-Ahdin 270CDI tai 320CDI
-Välijäähdytin suuremmaksi
-Ohjelma
-suuremmat suuttimet? ehkä

-PT:n ahdin on hukkaportilla, eikä muuttuva siipinen.
Aiheuttaako vaikeutta löytää ahdinta?
Osaako alkuperäinen ohjaus ohjata muuttuva siipistä? (Harisen sivujen mukaan muuttuvasiipinen menis ohjelma muutoksella?)
Alkuperäinen Garret (A6610960299) on tuon näköinen.
http://www.philippidis.de/artikel/bilde ... 402273.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Äkkiseltään esim GT2359 ei tuntuis mahdottomalta asennukselta, mutta tuo muuttuvasiipisyys <> hukkis.


Vaihteistohan on diesel PT:ssä Getragin manuaali.
Moottorin ohjaus Bosch EDC15C2

Mitä asiantuntijat sanoo?
tuohon hukkaportilesen vaihtoon muutuva siipiseksi vaikutta aika paljon mitä pitäis olla loppu tuloksena,

hukaportilisiakin on ihan hyviä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Moottori vastaa ominaisuuksiltaan, sekä toiminnaltaan OM611,sta.
Ahdin on vähän haastavassa paikassa.
Ahtimen, coolerin sekä mapin vaihdolla pariin sataan pääsee.
Suuttimet vastaa saman ikäisten mersujen suuttimia.
270cdi,n ahdinta suosittelen, sekin voi olla vaikea tuonne naplata, kiinnityksistäkään en tiedä.
Voi olla myös, ettei kaapelilla onnistukkaan, ecu vähän hankalassa paikassa ilmanputsarin kohdilla.
Tuo on sellainen marginaaliauto.
Ihan kivan näköinen kylläkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Shaikala
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 23.12.2013 21:40

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Shaikala »

Kiitos kommenteista.
Tällaisena marginaali vehkeenä vois olla kiva laittaa kulku tehtaan GT-mallia vilkkaammaksi.
Yllätysmomentti kohdallaan tuollaisella "mummoankan autolla".
Siinä GT:ssä on 230hp 332Nm, samalla vaihteistolla muuten. Toisaalta momenttihan sen laatikon/kytkimen tappaa ja sillähän tässä mennään.

Ahtimen paikkaa olen tähystellyt ja jonkun verran tilaa siellä tulipellin ja lohkon välissä olis jouten.
Noissa 270/320 ahtimissa näyttää toi ahtoputken lähtö olevan saman mallinen ja sopivaan kulmaan väännetty kuin tuossa PT:n omassa.
Haastavin askare taitaa olla tuo DP:n alku. PT:n alkuperäisessä on melko tiukka kurvi valettuna.
http://www.ersatzteile-autoteile.eu/ima ... iser-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En pidä kuitenkaaan mahdottomuutena askarrella omaa kurvipalaa V-panta kiinnityksellä noihin 270/320:sen ahtimiin.
Tai vaihtoehtoisena adapteria tuolle PT:n omalle kurville.
Olisko vinkkiä osanumerolla ja/tai elimen luovuttajan tarkemmasta mallista tuolle 270:sen ahtimelle? Eli minkä tarkemman mallin ahdinta etsisin.

Oliko Tuikun idea 270:sen ahtimesta hukkaportilla vai muuttuvasiipisenä?
Mikä on mielipide ohjauksen toteutuksesta, jos muuttuvasiipinen?

Tarkoitettiinko Mapin vaihdolla MAP-anturin vai kartan vaihtoa?
Jos anturin, niin olisko osanumeroa ehdottaa?

ECU:n paikkaa olen tutkinut jo edellisen samanlaisen PT:n kohdalla, kun tuli laatikkoa irroitettua. Muistaakseni ei olisi mikään
mahdottomuus vähän siirtää, tai saada liittimiä paremmin käsille.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
270cdi,n ahtimet on kaikki vnt ahtimia.
Kaikissa 270/320cdin alipaineohjatuissa ahtimissa on oikeana erona ainoastaan pakoputken lähtö, sitä on kahta versiota.
Sillä taas ei ole mitään merkitystä sinulle, kun kuitenkin joudut sen rakentamaan uudestaan.
Hukkaportillinen ahdin toimii, niin kuin toimii - heti.
Vnt vaatii toimiakseen ohjelmanmuutoksen, pikkumoottoriin suosittelisin laajemman toiminta-alueen takia vnt,tä.

270cdi,n ahdin riittää "kunnolla" oikeastaan 220hv tehoon, ei yli.
330cdi,n ahdin sitten huomattavasti pidemmälle, mutta toimiakseen kunnolla vaatii suuremmat suuttimet sekä korkeapainepumpun päivityksen suuremmille elementeille, tai useampi pyttyisestä mallista, jotta tuotto riittää.

Mapin varaosanumero on A0061539928
Ei voi vaihtaa ennakkoon, vaatii toimiakseen myös softamuutoksen.

Vakioilla suuttimilla tuossa matalamman paineen järjestelmässä pääsee noin kahteen sataan.
AMG, tä vastaavilla jonnekkin 250 tasoon.
Tätä suuremmat tehot vaatii korkeapainelinjaston päivittämisen korkeammalle paineelle.
Väännön saa rajattua halutulle tasolle.
Vakiosuuttimilla tulee maksimissaan noin 450nm, AMG,llä +500.

Eculle ei kannata tehdä mitään.
Tuurilla ohjelmointi menee OBD-portista, jos ei niin vasta sitten irroittelee ja noituu ja tekee pöydällä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Shaikala
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 23.12.2013 21:40

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Shaikala »

Uudet vastaukset poikii aina uusia kysymyksiä.
Ajattelin, että projekti taitaisi olla paras aloittaa välijäähdyttimen kasvattamisella ja sitten edetä ahtimeen.
Näin ainakin käytettävyys projektin välivaiheissa säilyisi.

EGR:stä on tässäkin ketjussa kirjoitettu paljon joka suuntaan.
Mites se oikein on, PT:n koneessa EGR on vakuumi ohjattu. Saako ECU mitään palautetta, onko EGR päästänyt pakokaasua imusarjaan?
Ahtoputkien rakentelussa houkuttelis ohittaa kokonaan tuo sekoitushuilu, järjestää MAP:pille paikka alkuperäistä vastaavaan kohtaan ja tulpata koko EGR.
Alkuvaiheessa vois sen solenoidiventtiilin jättää naksuttelemaan ihan itekseen. Siis jos se niin käy.
Samalla pääsisi kahdesta sellaisesta kehutusta rautalanka liitoksesta.
EGR:n poiston vaikutukset?
PT:ssä tämän näköinen.
http://www.philippidis.de/artikel/bilde ... 402221.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
RST-putkea pitkin tuodaan sitä pakokaasua EGR venttiililtä.
MAP:pi siinä "sekoittimen" alla.
Imusarja on yksinkertainen "tukki", jossa alipainetoimiset läpät.

Miten vakuumi VNT-tä ohjataan? Voinko tökätä hukkaportin ohjauslinjan suoraan VNT:ä ohjaamaan? Toimiiko, toimiiko samoin päin?
Ymmärtääkseni vakuumi ohjaukset on aina melko on/off. Onko vakuumi VNT toiminnaltaan jokseenkin sama kuin hukkaportti?
Voiko tuollaisen hukkaportillisen ohjauksen päivittää jopa servomoottorilliseksi VNT:ksi? Löytyykö ECU:lta tarvittavat pinnit?

Aiemmin ketjussa kirjoiteltiin, että AMG-suuttimet olisi noin 20% suuremmat. Samoin kerrottiin, että ohjelmointi
vakioon koneeseen on oikeastaan vain syötön lisäystä, koska ahtimet antaa jo valmiiksi hyvää ilmaylimäärää.
Lisäksi jostain bongasin, että vakion koneen ohjelmointi tuo sen 20% ilman muita muutoksia.
Voisiko nämä tiedot yhdistää niin, että vakio kone muuten + suuremmat suuttimet = noin 20% lisää, ilman muita muutoksia?
Tilanteessahan huijataan ECU:a, joka kuvittelee ruikkivansa vakioilla?

Kiitos taas.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Shaikala kirjoitti:Uudet vastaukset poikii aina uusia kysymyksiä.
Ajattelin, että projekti taitaisi olla paras aloittaa välijäähdyttimen kasvattamisella ja sitten edetä ahtimeen.
Näin ainakin käytettävyys projektin välivaiheissa säilyisi.

EGR:stä on tässäkin ketjussa kirjoitettu paljon joka suuntaan.
Mites se oikein on, PT:n koneessa EGR on vakuumi ohjattu. Saako ECU mitään palautetta, onko EGR päästänyt pakokaasua imusarjaan?
Ahtoputkien rakentelussa houkuttelis ohittaa kokonaan tuo sekoitushuilu, järjestää MAP:pille paikka alkuperäistä vastaavaan kohtaan ja tulpata koko EGR.
Alkuvaiheessa vois sen solenoidiventtiilin jättää naksuttelemaan ihan itekseen. Siis jos se niin käy.
Samalla pääsisi kahdesta sellaisesta kehutusta rautalanka liitoksesta.
EGR:n poiston vaikutukset?
PT:ssä tämän näköinen.
http://www.philippidis.de/artikel/bilde ... 402221.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
RST-putkea pitkin tuodaan sitä pakokaasua EGR venttiililtä.
MAP:pi siinä "sekoittimen" alla.
Imusarja on yksinkertainen "tukki", jossa alipainetoimiset läpät.

Miten vakuumi VNT-tä ohjataan? Voinko tökätä hukkaportin ohjauslinjan suoraan VNT:ä ohjaamaan? Toimiiko, toimiiko samoin päin?
Ymmärtääkseni vakuumi ohjaukset on aina melko on/off. Onko vakuumi VNT toiminnaltaan jokseenkin sama kuin hukkaportti?
Voiko tuollaisen hukkaportillisen ohjauksen päivittää jopa servomoottorilliseksi VNT:ksi? Löytyykö ECU:lta tarvittavat pinnit?

Aiemmin ketjussa kirjoiteltiin, että AMG-suuttimet olisi noin 20% suuremmat. Samoin kerrottiin, että ohjelmointi
vakioon koneeseen on oikeastaan vain syötön lisäystä, koska ahtimet antaa jo valmiiksi hyvää ilmaylimäärää.
Lisäksi jostain bongasin, että vakion koneen ohjelmointi tuo sen 20% ilman muita muutoksia.
Voisiko nämä tiedot yhdistää niin, että vakio kone muuten + suuremmat suuttimet = noin 20% lisää, ilman muita muutoksia?
Tilanteessahan huijataan ECU:a, joka kuvittelee ruikkivansa vakioilla?

Kiitos taas.
Kyllä saa, mutta saa sen ohjelmasta poikkeen.
Voi tulpata.

Voi laittaa entisen alipainelinjaan, ei tarvi muutoksia.
Paitsi ohjelmaan tietty.
Voi päivittää servollekkin, isotöisempi vaan, alipaine kyllä hoitaa homman, vaikkei sähkön tarkkuuteen ylläkkään.

Ei se ihan noin yksinkertaista kuitenkaan ole.
Ruiskutus menee koko ajan väärin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja japex »

Lueskelin tätä mielenkiinnolla ja ihmettelin erillaisia turbovariaatioita. Jos tuo vakioahdin ei jarruta kovasti pakopuolella, saisikos siihen vaihdettua jostain toisesta ahtimesta ahtopuolen siiven ja kotelon? Tai mahtuisikos vakiokoteloon sorvaamaan parimilliä isomman siiven, jos turbo nyt jarruttaa 200 hepan ottamista, saisi aika budjettipaketin tuosta.
Kerran rakentelin pieneen garretin ahtimeen romulaatikosta jonkui vtn ahtimen ahtopuolen siiven ja kotelon. Kävi heittämällä, paitti kellolle jouduin tekemään telineen. Ero oli huomattavissa ilman softamuutostakin.
Auvinen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 27.05.2014 08:09

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Auvinen »

Terve foorumilaiset! Mulla on 220 CDI W211 Marsu ja sen vakio ahdin tuli tiensä päähän. Nyt asentelin siihen 320 CDI ahtimen ja muokkasin vanhasta ahtimesta siihen käypäseksi tuon sähköohjauksen, egr on tukittu mekaanisesti ja imusarjan läpät on poistettu.
Ajattelin, että samalla vaivalla voisi rakentaa autoon 3" putkiston ja vaihtaa 3 bar mapin (A0061539928?) , isomman coolerin, isommat suuttimet (A6460700787?) . Lisäksi kytkin tarviisi päivitystä. Olisko oikeestaan ainut vaihtoehto kytkimen parantamiseen tuo w211 270 CDI vautipyörä+kytkinlevy+paineasetelma? Vai löytyykö muitakin mahdollisesti vieläkin enemmän vääntöä kestäviä vaihtoehtoja? Lisäksi en oo ihan varma sopiiko nuo suuttimet ja tuo map tähän w211 vai pelkästään w210?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Auvinen kirjoitti:Terve foorumilaiset! Mulla on 220 CDI W211 Marsu ja sen vakio ahdin tuli tiensä päähän. Nyt asentelin siihen 320 CDI ahtimen ja muokkasin vanhasta ahtimesta siihen käypäseksi tuon sähköohjauksen, egr on tukittu mekaanisesti ja imusarjan läpät on poistettu.
Ajattelin, että samalla vaivalla voisi rakentaa autoon 3" putkiston ja vaihtaa 3 bar mapin (A0061539928?) , isomman coolerin, isommat suuttimet (A6460700787?) . Lisäksi kytkin tarviisi päivitystä. Olisko oikeestaan ainut vaihtoehto kytkimen parantamiseen tuo w211 270 CDI vautipyörä+kytkinlevy+paineasetelma? Vai löytyykö muitakin mahdollisesti vieläkin enemmän vääntöä kestäviä vaihtoehtoja? Lisäksi en oo ihan varma sopiiko nuo suuttimet ja tuo map tähän w211 vai pelkästään w210?
Jep 270 kytkin
toiki muitakin
Kytkimiä "Löytyy" kun tarpeeksi laitelee euroja mutta ei lähelekkään samaan hinta tasoon
lisäksi jos on kyse jostain muust kuin jonkin moisesta kilpurista niin kanatta ottaa huomion niiden huoltotarve,
vaikutus käyttö maukavuuten
(jonkun 3 tai usempi levyisen sinteri/kuitu kytkimen
kun sinne sovitta niin kestää kyllä vääntö ja tehoakin enemän kun linja siitä eteenpäin,
eikä ole kyllä kauhen mukava ajella vaikapa ammuruhkassa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jasen698
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 28.01.2004 17:46
Paikkakunta: järvenpää

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Jasen698 »

morjesta pöytään. Mites nuo vanhempi cdi w202 kopassa, onko aivan eri maailma kuin uudempi. tuos olis yks testipenkki 1998 c200cdi automatti. 380tkm ajettu. onko mitään tehtävissä, passaako siihenkin saman aikakauden 270cdi ahdin.. kiiituksia jo etukätteen..
ex 190E 2,5-16 rulez
ex 190E 2.0 "thyyning"
ex 190E 2,0 perus käyttöpeli
ex 190E 2,6 laiton alla
ex 190E 1,8 paapan silmäterä
190E 2,6 > 3,0-24 Toimii
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Jasen698 kirjoitti:morjesta pöytään. Mites nuo vanhempi cdi w202 kopassa, onko aivan eri maailma kuin uudempi. tuos olis yks testipenkki 1998 c200cdi automatti. 380tkm ajettu. onko mitään tehtävissä, passaako siihenkin saman aikakauden 270cdi ahdin.. kiiituksia jo etukätteen..
On
On
Passaa

Vakiosta korkeapainepumpusta loppuu tuotto noin sadan millin kohdalla.
Jos kaiken edun isommasta ahtimesta haluaa, täytyy vaihtaa useampi pyttyisen pumppu, käy bolt-on.
+ 3bar map + cooleri.
Jos on man 200, niin kytkin/vauhtip vaihtoon, vakio ei kestä, 5 pyttyisestä tilalle.
Suuttimista voi halutessaan teetättää suuremmat, tai ostaa jo valmiit.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Löytyys yks 400cdin iso cp3 pumppu ja rail kisko virittelijöille.
Avatar
lekssa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Pe 23.04.2010 15:09

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja lekssa »

Tuli tuossa joululomalla muuteltua lisää omaa w211 220cdi 646.
Aluksi laitoin 270 ahtimen ja tuikku teki ohjelman ~190-200hp.

Nyt on 3bar mappi, isommat suuttimet, uudet ahtoputket paremmilla liitoksilla, w211 320cdi sähköahdin, egr tulpattu, bilteman välijäähdytin, 3" downpipe, katit tyhjätty ja 320cdi 648 CR3 korkeapainepumppu. Paras tulos mikä penkitetty tähän mennessä on 216/460 tuikun ohjelmalla. Toisella ohjelman tekiällä vääntö on välillä yli 550 mutta teho taas n200 ja savua tulee runsaasti koko kierrosalueella.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Varmaan tuo imusarjanlaippa tulee tehtyä vielä uusiksi
Viimeksi muokannut lekssa, Ti 23.06.2015 21:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
200 cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.04.2015 23:29

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja 200 cdi »

Mikähän 320cdi turbo menee mahdollisimman pienillä muutoksilla w202 200cdi manuaali 98vm moottori:OM611.960 menopeliin? varaosanumero? Kannattaako laittaa 270cdi kytkin vai mikä?
Ja suuttimet joutuu näköjään vaihtamaan samalla, olisko niihin jotain neuvoa mikkä kannattaa hommata? Onko tuo turbo sopiva?

http://www.ebay.com/itm/Turbolader-Merc ... 2c6cdc3492" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tuo turbo on sopiva. Pakoputken lähdön ja öljynpaluun joudut muuttamaan.
200 cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.04.2015 23:29

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja 200 cdi »

Kiitoksia vastauksesta. Tuo malliko on sitte se paras vaoihtoehto 320 turboista? Pitää vain varmistaa että tohtii tilailla hyvillä mielin
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Sitä en osaa sanoa onko tuo paras mutta tuommonen alipainekellollinen se pitää olla.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Jolle »

200 cdi kirjoitti:Mikähän 320cdi turbo menee mahdollisimman pienillä muutoksilla w202 200cdi manuaali 98vm moottori:OM611.960 menopeliin? varaosanumero? Kannattaako laittaa 270cdi kytkin vai mikä?
Ja suuttimet joutuu näköjään vaihtamaan samalla, olisko niihin jotain neuvoa mikkä kannattaa hommata? Onko tuo turbo sopiva?

http://www.ebay.com/itm/Turbolader-Merc ... 2c6cdc3492" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos haluaa mennä mahdollisimman pienillä muutoksilla niin ei kannata laittaa 320 ahdinta. Se on liian suuri että sen saisi jotenkin järkevästi toimimaan viiveettä ja toiseksi koskas se on E sarjasta niin pakoputken lähtö on eri kulmassa / erilainen jne. Esim. w203 korisesta 270 ahdin niin passaa huomattavasti paremmin paikalleen ja saa toimimaan ohjelmanmuokkauksella. 270 ahtimella pärjää vakiosuuttimillakin.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
200 cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.04.2015 23:29

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja 200 cdi »

Mihin teholuokkiin pääsee 270 turbolla ja 320 200cdi:llä. Onko jollakulla ollu tuo 320 turbo kiinni että tietäis vähän tarkemmin miten pelaa. Se siinä vain oli, että mikä niistä 320 on se paras vaihtoehto ettei tarvi turhaa värkätä jos vaikka just se toinen vaihtoehto olis ollu parempi sopivuudeltaan, jos niitä on muutamia eri malleja? (sitä hain sillä mahdollisimman pienillä muutoksilla)
Jos oikein muistan niin onkos Tuikun kärrysä ollu 320 turbo? Eipä näytä saavan hyväksyntää 320 turbolle :)

Hestecin sivulla näyttäs olevan tuollaasta tietoa -->

320CDI turboahdin
320CDI vakioahdin riittää 2.1bar ahtopaineella noin 300hv tehoon.
Tällä ahtimella pakopaine on suurimman osan kierrosalueesta alhaisempi tai yhtäsuuri kuin ahtopaine. Ahtimen kunnollinen toiminta vaatii, että pakokaasun kierrätysjärjestelmä tukitaan mekaanisesti tulppaamalla. Jollei EGR-venttiiliä tukita, ahtopaine karkaa imusarjasta takaisin pakosarjaan, pakokaasun kierrätysjärjestelmän toimiessa väärinpäin. Paras viritysahdin 200-220CDI moottoriin, helpon asennuksen ja hyvän toimintansa vuoksi. . Moottorin saa toimimaan uudelleenohjelmoituna erittäin miellyttävästi kaikilla kierroksilla. Ahtimen toiminnassa ei ole käytännössä viivettä ja ahtopaine on koko kierrosalueella korkeampi, kuin pakopaine.
vakiosuuttimet tulee vaihtaa suurempiin.
vääntömomentin maksimiarvo nousee yli 2000 kierroksen. (ei rasita voimansiirtoa)
ahtoputken lähtökappaleelle on tehtävä uusi kiinnitys, tai vaihdettava 320CDI alkuperäisosa.
ahdin toimii vakioputkistollakin, täysi teho saavutetaan 3” putkistolla.
E malliin ahdin mahtuu helposti, konehuoneen reilumman mitoituksen johdosta.
320CDI ahtimen saa asennettua myös C malliin., joskin moottoritila käy ahtaaksi.
Molemmat ahtimet on mahdollista asentaa siten, että moottoritila jää alkuperäisen näköiseksi.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mulla on tuommonen 320cdi:n ahdin s202 220cdi:ssä. Vakio suuttimilla ja 320:n korkeapainepumpulla. Mielestäni pelaa erittäin hyvin eikä sen isommin viivettä ole. Tuo on mulla automaatilla niin se auttaa osaltaan tuossa ahtimen herättelyssä kun turbiini antaa kierroksia kiihdyttäessä.
200 cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.04.2015 23:29

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja 200 cdi »

jukkis. kirjoitti:Mulla on tuommonen 320cdi:n ahdin s202 220cdi:ssä. Vakio suuttimilla ja 320:n korkeapainepumpulla. Mielestäni pelaa erittäin hyvin eikä sen isommin viivettä ole. Tuo on mulla automaatilla niin se auttaa osaltaan tuossa ahtimen herättelyssä kun turbiini antaa kierroksia kiihdyttäessä.


Palionko tuolla kombolla löytyy tehoa?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei mitattu mutta syöttö sen 100kuutiota niin siitä joku viisaampi osaa jotain sanoa.
Avatar
t.p.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 24.02.2014 21:14
Paikkakunta: Oulu

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja t.p.k »

Onko jukkiksella vahvistettulaatikko? Onko laatikoissa eroa jos on tiptronic tai ei? Itsellä ollut mietinässä tuo 270cdi:n ahdin ja isompi cooleri. w202 200cdi A
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei ole laatikolle tehty mitään ja on tiptronic en tiedä onko sillä mitään merkitystä.
200 cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.04.2015 23:29

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja 200 cdi »

Löytyykö täältä joku mersutohtori kuka sanois oikean 320cdi turbon varaosanumeron mikä menis tuohon 200cdi 611 koneeseen? Tunnu löytyvän mistää tietoa mikä niistä olis tuohon paras
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Minä olen nähnyt kahdenlaisella pakopesällä nuita alipaine ohjattuja 320:n ahtimia mutta ei niissä kyllä taida toiminnan kannalta mitään eroa olla.
200 cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.04.2015 23:29

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja 200 cdi »

.
Viimeksi muokannut 200 cdi, To 23.04.2015 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
200 cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.04.2015 23:29

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja 200 cdi »

Siinä se juthii piileeki että pitäs saaja vastaus mistä puuttuu "ei taida olla eroa" sillä vain ko varmasti pitää ulukomailta tilailla niin sais olla het ekalla yrittämällä se oikea :D
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tarkistin kaverilta jolla on ollut samassa moottorissa kumpikin nuista ahtimista, eikä ajossa havaittavaa eroa ollut.

Minusta ahtimessa jonka varaosakoodin loppu on 199 näytti pakopesä jouhevammalta turbiini siiveltä pakoputkeen kun 299 loppuisessa siinä on tavallaan tyhjä kammio.
200 cdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.04.2015 23:29

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja 200 cdi »

Dodii nyt tuli hyvä mieli :) Kiitosta vain vaivannäöstä @)-->--
Vastaa Viestiin