Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

johani kirjoitti:tappia voi myös lyhentää samassa suhteessa kun syöttöä lisättty, jos syöttöruuvin kierteen nousu on 1,5mm/kierros ja 2 kierrosta ruuvaa niin lyhentää sitä tappia 3mm, ppdieselin jäljiltä omassa oli lyhennetty.
Rälläkälläkö nää sitä meinaat lyhentää? se pitäs ottaa pöydälle se pumppu jokakerta kun sitä lyhentää..:D
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja xr »

ei ainakaan ennen ole tappi ollu millään kiinni
öljy suljettu tila alipaine efekti
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

siis sitä tappia mikä siinä morkulassa on mikä painaa sitä syöttöruuvia niin lyhennetään. eihän siinä tarvi ottaa ku se kouraan mahtuva motukka irti pumpusta ja irrallaan lyhentää sitä tappia :eh:
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

johani kirjoitti:siis sitä tappia mikä siinä morkulassa on mikä painaa sitä syöttöruuvia niin lyhennetään. eihän siinä tarvi ottaa ku se kouraan mahtuva motukka irti pumpusta ja irrallaan lyhentää sitä tappia :eh:
mullahan siinä on semmonenki robleema että se ketun isokierremolikka/syöttöruuvi ei pyöri mihkää. koitin toisella mutterillaki lukita ja vääntää ni ei mihkään, voiko sen syöttöruuvin sisällä oleva nappula jotanki rajottaa sen ruuvin liikettä
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Choke kirjoitti: Syöttöruuvi (25) niin ulos ettei ihan ota takakanteen kiinni, tyhjäkäynnin tasauksella (50) ja ensimmäisellä sivulla mainitulla "torque capsul" ruuvilla (17) tyhjäkäynti kohilleen kun normi tyhjäkäynnin säädön (28) kiersin niin auki ku tuli.
Picture 1.jpg
Lainasin tuolta aikaisemmalta sivulta 27 Choken kuvan ja muokkasin/lisäsin tekstiin ruuvien numerot selventämään hieman tätä säätöproseduuria. Asiantuntijat korjatkoon jos meni väärin.
Itsellä ainakin oli vaikeuksia päätellä noiden ruuvien 50 ja 17 tarkoitusta.

Edit: kuva ei näkynyt
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
++++++
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ke 20.07.2011 01:43

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja ++++++ »

Mites onko tommosessa 95vm 350td ässässä ihan samanlainen pumppu kun esim w124 300?
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

juu, samanlainen pumppu. ainakin vm96 ässässä oli saman tyyppinen, kun noissa 124 koppasissakin.
W201 250DT 20V
w201 190E
++++++
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ke 20.07.2011 01:43

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja ++++++ »

pera8x kirjoitti:juu, samanlainen pumppu. ainakin vm96 ässässä oli saman tyyppinen, kun noissa 124 koppasissakin.
Selvä homma. Vois namiruuvvia vähä pyöräyttää. Mites toi ahdonalasen säätö toimii. Netti o ni perkl huono et ei jaksas koko keskustelua selata :)
W211 320cdi, w211 270cdi, W903 316, 2x 300tdt s124, w110 67vm + paljon muita
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

siitä kellosta vaan vääntää aukipäin, niin ahtamaton lisääntyy. siis siitä, mikä on pumpun päällä, johon tulee ahtopainetieto. 10mm avaimella lukitua auki ja talttapäämeisselillä itse säätöpulttia aukipäin. muuten simppeli, mutta muistaakseni imusarja on jokseenkin tiellä.
W201 250DT 20V
w201 190E
v-v_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 23.02.2016 22:32

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja v-v_ »

Terve. Mitenkäs tapahtuu tämmösessä pumpussa syötön lisäys w124 200d vm94.

http://aijaa.com/9qhun5
Jimboree
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 19.04.2015 14:29

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jimboree »

Millähän saan pelaan?, otin om602 moottorista pumpun(7mm) :shifty: . No laitoin om605 koneen kylkeen tämän pumpun ja kylmäkäynnistys on vitunmoista sahaamista, lämpösenä lähtee kyllä suhtkoht helposti ja kun auton saa käyntiin niin kierrokset suhtkoht kovalla, vaikkakin tyhjäkäyntiruuvi niin auki kuin tulee. Kun ruuvaan tyhjäkäynnin hienosäätöä(alipainekello) kiinnipäin niin kierrokset laskee joo, mutta rupeaa aaltoilemaan pahasti. Mikä avuksi? :roll:
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

Jimboree kirjoitti:Millähän saan pelaan?, otin om602 moottorista pumpun(7mm) :shifty: . No laitoin om605 koneen kylkeen tämän pumpun ja kylmäkäynnistys on vitunmoista sahaamista, lämpösenä lähtee kyllä suhtkoht helposti ja kun auton saa käyntiin niin kierrokset suhtkoht kovalla, vaikkakin tyhjäkäyntiruuvi niin auki kuin tulee. Kun ruuvaan tyhjäkäynnin hienosäätöä(alipainekello) kiinnipäin niin kierrokset laskee joo, mutta rupeaa aaltoilemaan pahasti. Mikä avuksi? :roll:
Itellä tekee 8mm mynä just samaa, mut kaasuvivusto takerteli hiukan niin ei saanu säädettyä vivutpaikallaan millään.. sitä takkuamista ei välttämättä käsin ees tunne ja vaikka on uusilla nivelpäillä ne tangot jne niin takkua..
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Jimboree
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 19.04.2015 14:29

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jimboree »

Joo mulla yksinkertaistettu kaasuvivusto niin ei pitäs siitä johtua, millä saan kierroksia laskettua? Syöttöruuvistako kiinnipäin niin tippuu?
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

Jimboree kirjoitti:Joo mulla yksinkertaistettu kaasuvivusto niin ei pitäs siitä johtua, millä saan kierroksia laskettua? Syöttöruuvistako kiinnipäin niin tippuu?
pumpussa pitäs olla ruuvi ulkopuolella tai sitte alipainekello mitä pyöritellään niin kiekat laskee/nousee..
Millanen on se sun vivusto homma miten sen teit
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Jimboree
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 19.04.2015 14:29

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jimboree »

Ropsoni88 kirjoitti:
Jimboree kirjoitti:Joo mulla yksinkertaistettu kaasuvivusto niin ei pitäs siitä johtua, millä saan kierroksia laskettua? Syöttöruuvistako kiinnipäin niin tippuu?
pumpussa pitäs olla ruuvi ulkopuolella tai sitte alipainekello mitä pyöritellään niin kiekat laskee/nousee..
Millanen on se sun vivusto homma miten sen teit
Siis vaihteiston alipainemokkula pumpunkyljestä pois ja siihen sen alta löytyvään käyttöakseliin hitsasin vaan jonkunnäkösen soiron kiinni ja sitte siihen soiroon hitsailin jostain bensavehkeen kaasuvivustosta sen vaijjerin kiinnityksen.

joo ja kun käännän sitä alipainekelloa kiinnippäin niin kierrokset laskee mutta humppaa edelleen, aukipäin kun pyörittelee niin kierrosten humppaaminen loppuu mutta kierroksia siinävaiheessa kun ei enää humppaa on varmaankin lähemmäs 2000. :thumbdown:
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jos sähköinen tyhjäkäynnin tasaus, niin se punainen pyöreä säädin pois pumpun perästä. Auto käymään ja m10 mutterista luokkaa 1/8kierros kiinnipäin, humppaaminen pitäisi loppua. Toki täytyy ensin tyhjäkäyntikin säätää sopivaksi.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Jimboree
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 19.04.2015 14:29

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jimboree »

Ei ole sähköistä tyhjäkäynnin tasausta.
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

onko kellään tietoa kuinka pitkälle viton 6mm pumppu riittää Om604 koneessa sopivalla ahtimella? Riittääkö 180hv tienoille?
-s124 300tdt -92
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

w202 om605 turbosta on penkitetty 220hv vakiopumpulla, se jaetaan viidellä = 44hv per sylinteri ja kerrotaan neljällä niin seon 176hv nelipyttysenä.
Avatar
Nikoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 27.10.2014 21:46
Paikkakunta: Tornio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Nikoo »

Mikä neuvoksi? Itse tehty 7mm pumppu joka on paikallaan 606:sessa. Tosin on vain elementit vaihettu ja pyttykohtaset tasattu. Jos säätää kaasuvaijeria sen verran kireälle että käy tyhjäkäyntiä, niin kun polkasee kaasua ja kierrokset käy yli 3000 niin se jää huutaan ja nostaa pikku hiljaa kierroksia. Mutta jos säätää kaasuvaijjerin niin löysälle että ei käy tyhjäkäyntiä ja kaasuttelee niin ei leijju vähääkään. On koitettuu säätä tyhjäkäynti pumpustakin mutta leijjuu silti :eh:
Turb0boosti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 12.10.2016 00:52
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Turb0boosti »

Kuinkas tästä S124 -95 om605 vaparin pumppua säädetään? Tästä on joskus säädelty, ku polkaisun jälkeen kierrokset laskee hitaasti, mutta mustaa ei tuu ollenkaan. :think: Mitä virkaa pumpun päällä olevalla morkoolilla? :oops:
Nykyinen: S124 250TD 20v -95

Ex: S202 Sport 250TDT -98, W202 esprit 180 -00
Hurja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.05.2013 00:39

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Hurja »

Tarkoitus olisi piristää omaa 124:sta joka on 603:sen koneella.
Kysymys kuuluukin: paljonko pumpusta saa ulos syöttöä ilman isompia elementtejä?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

S123 turbodieselin OM617a -koneen MW-pumpun (PES5MW55) takalevyssä on iso säätömutteri. Mikä sen merkitys on? Onko se syötön säätö?

Ohessa kuva samanlaisesta uudesta pumpusta.

https://www.google.fi/search?q=PES5MW55 ... itGiyrM%3A" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuvia tutkimalla ko ruuvin paikan perusteella lienee kyseessä tyhjäkäynnin säätöruuvi?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kokeilin säätää ruuvia +- 3 kierrosta enkä huomannut muuta vaikutusta kuin että ruuvi tipahti pois 3 kierrosta kierrettynä vastapäivään. Palautin sen alkuperäiseen säätöönsä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ke 23.11.2016 17:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Tuo herlevin 8mm piti saada 20astetta enne ykk om606, Onkos se nyt oikeen kun kampiakselin päästä pyöritän myötäpäivään ja kun pysäytän 20astetta enne ykk osuu kampuran yläpuolella olevan viivan vasemman reunan tasalle ja pumpun luukusta ajotustappi on keskellä reikää yhtäikaa..

Ja toisena nokkaketju ei oo pahasti venyny 320tkm?? kun kampiakseli on 0 asteessa eli yläkuolokohdassa ja nokka akselin ajotusreijästä näkee läpi pyörän ja kannen laakeripukin reijän ?
Viimeksi muokannut johani, Ke 23.11.2016 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Auttaakohan tuota vakio siirtopumppua muokata isompia letkulähtöjä tai värkätä vakiokiinnikkeisiin "isommalla männällä" olevaa, tai kahta rinnakkain. ku ois mekaaninen ja yksinkertanen.. :think:
Muokkaus
Sain laskutoimituksella 8.5mm iskupituus 24mm männänhalkasija 3.85cc iskutilavuudeksi ja 4000rpm moottorilla 2000rpm pumpulla tuotoksi 7.7litraa minuutissa

Muokkaus 2
Ja nuo isku ja halkasija on siis mitattuja arvoja puretusta om606 vakiosiirtopumpusta.. Kokeilla ainaki aion isompia letkulähtöjä ku tosiaa niillä vakio 6mm päästään lähes 500hp..
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

eikös se vakio pumppu oteta kokonaan pois käytöstä ja laiteta sähkönen sinne autonalle? isommat naftalinjat ja erilainen suodatin jalka.. tuolla mekaanisen omalla siirtopumpulla on tyrkätty yli 400hv kuulemma sitte tulee jo naftalinjat vastaan jne.. että semmosta
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Ajatuksena oli nimenomaan tyrkätä naftalinjat isommat ja säilyttää vakiopumppu, ruuvata 6mm->10mm letkulähöt (tehty jo) ja kattoa piisaako minneasti.. Säästää rahaa, toimintavarmempi, siistimpi. Ja siis ainoa osa tällähetkellä joka voi jäädä kuristamaan on pumpun sisällä männässä oleva yksisuuntaventtiili.. Jos ei ruoka riitä nii sitte muokataan sitäki..

Letkun halkasija kun tuplaantuu niin virtauspinta-ala nelinkertaistuu eli tuo 10mm virtaa teoriassa noin 67% paremmi. eli jos 6mm on menty 450hp ja siihen lisätään 67% niin 10mm pitäs päästä 750hp :thumbup:
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

mun ymmärryksen mukaan se vakio siirtopumppu rupee ahistaan siinä välissä, näin on viisaat joskus kertonu mut en sano varmaksi kun en ole ite koittanu..JiiTee tietää tuostakin jotain sehän värkkäs siihen 190 isommat linjat ja tarvikemotin suodatin jalan yms
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Vastaa Viestiin