W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uusi rakentelumääräys sanoo: "Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlaista ajoneuvoa"..."Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys." Osaako joku sanoa, esim. dealer, mitkä autot mallisarjoissa W201 ja W202 kuuluvat keskenään samaan mallisukupolveen tai mitkä ovat mallisukupolven tehokkaimmat mallit? Aikoinaan muutoskatsastin oman 190E:n ja vertailu oli 190E 2.5-16 150kW malliin. Ilmeisesti EVO- ja AMG-versiot eivät kuulu samaan mallisukupolveen kuin normimallit. Ovatko esim. facelift-mallit eri mallisukupolvea kuin alkuperäiset mallit?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

W201 osalta sain tänään vastauksen niin, että myös Cosworth lasketaan samaan mallisarjaan kuuluvaksi eli läpi koko malliston sitten samaa sarjaa ja tehokkain on E 2.5-16 juuri se 150kw.

Eipähän se tietenkään niin mennyt tämä tehopainojuttu kuin olisi toivonut, eli teho-painosuhde pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan, muuten mennään käytännössä entiseen malliin. No, helpotus kuitenkin siltä osin jos pääsee tehokkaimpaan vertaamaan, tai virittää sitä tehokkainta mallia.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti: To 08.04.2021 20:11 W201 osalta sain tänään vastauksen niin, että myös Cosworth lasketaan samaan mallisarjaan kuuluvaksi eli läpi koko malliston sitten samaa sarjaa ja tehokkain on E 2.5-16 juuri se 150kw.

Eipähän se tietenkään niin mennyt tämä tehopainojuttu kuin olisi toivonut, eli teho-painosuhde pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan, muuten mennään käytännössä entiseen malliin. No, helpotus kuitenkin siltä osin jos pääsee tehokkaimpaan vertaamaan, tai virittää sitä tehokkainta mallia.
Tuossa W201:sessä näyttää olevan sama tulkinta kuin aiemminkin. Uudella määräyksellä pitäisi päästä muutetulla moottorilla tehopainoon 5 kg/kW, kun verrataan 150 kW malliin.

Onkohan tuon W202 mallisukupolven tehokkain tuo C280 202029-malli 145 kW V6-koneella? Silläkin pääsisi alle 10 kg/kW ja alusta lienee sama malleissa 230K (202024), 200K (202025), 240 (202026) ja 280 (rivikone 202028 ja V6 202029). Pontsein mukaan ainakin C36 AMG on käsitelty omana mallisukupolvenaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mach71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 05.04.2009 20:03
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja mach71 »

Eli saako nyt katsastettua 2.5 16v tuolle 3.6 AMG tekniikalle?
Vaikuttaako siis w201 alkuperäinen tekniikka siihen mikä on tehopaino suhde vaikka muuttaa alustan vastaamaan tehokkaampaa versiota.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

mach71 kirjoitti: Ma 12.04.2021 11:30 Eli saako nyt katsastettua 2.5 16v tuolle 3.6 AMG tekniikalle?
Vaikuttaako siis w201 alkuperäinen tekniikka siihen mikä on tehopaino suhde vaikka muuttaa alustan vastaamaan tehokkaampaa versiota.
Vertailuauton, joka on samaa mallisukupolvea, tehopainosuhde määrää muutetun auton sallitun tehopainosuhteen. Esim. vertailuautona 190E 2.5-16:n tehopaino on alle 10 kg/kW, joten muutettu auton tehopainosuhde saa olla alimmillaan 5 kg/kW. Riippen muutetun auton omamassasta päästään noin 240kW (1200 kg)-280 kW (1400 kg) maksimitehoihin. Se, millä tekniikalla se saavutetaan, esim. ahtamalla, isommalla ja tehokkaammalla moottorilla tms., on akselipainojen ja tilan puitteissa valinnanvaraista, kunhan asennukset, kiinnikkeet ym. ovat asialliset. Alustan, jarrujen ja voimansiirron pitää vastata vertailuautoa.

Tarvittavat selvitykset vertailuautosta ja vaadittavista muutoksista kannattaa varmistaa katsastusaseman kanssa ennen muutostöihin ryhtymistä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään muutoskatsastettiin työkaverin W201 2.0D "cossun" vertailulapuilla, penkkilapussa 170Kw. Maksimi teho olisi näillä papereilla ollut 280Kw.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Laskeskelin näitä tuon oman 300CD coupen osalta ja jos käyttäis vertailuautona 280CE niin jää "harmillisesti" tehopaino 10,6... jos 280 olis 100kg kevyee niin menis alle... eli nyt 7kg/kw saa Coupeen "vain" noin 230kw. Kun 5kg/kw se oliskin jo 320kw 8) ... no eiköhän se toi 230kw jo riitäkin tuolle maamoottorille...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikö 320CE ole tehokkain malli tuossa mallisarjassa ?
Edit; niinpä tietysti 123 :D
Viimeksi muokannut dealer, Pe 16.04.2021 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Maastis »

320CE on W124 koria. Mun 300CD on W123.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko kukaan selvittänyt, mikä on tehokkain vertailuauto W202-malleissa? Onko se C280 V6-koneella vai joku muu?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti: To 15.04.2021 19:25 Tänään muutoskatsastettiin työkaverin W201 2.0D "cossun" vertailulapuilla, penkkilapussa 170Kw. Maksimi teho olisi näillä papereilla ollut 280Kw.
Kuullostaa hyvältä!

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko joku käyttänyt Mersun COP-sytytyspuolia jälkiahdetussa koneessa ja onko merkitystä, minkä puolan valitsee? Ainakin W203 M111 evo kompressorikoneessa näyttää olevan samat puolat kuin perus C180 kaksilitraisessa koneessa. Konetyypin M272/M273 puolat voisivat myös sopia muokattaviksi rakenteensa puolesta. Puolia on 3- ja 4-johtoisia, ilmeisesti toisessa kaksi maajohtoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

En tiedä mersusta, mutta ainakin Toyota ja GM puolassa 4:s johto on toiminnan seurantaa varten, esim. Toyotalla 5v mikä maadoitetaan jos puola sytyttää (GM:ssä se on maa, mutta tulee ECUlta).
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Epäälisin että osanumerolla saattaas löytyä kytkentä ja loput tarvittavat tierot. Eikö ne volsun copit mennykkää
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

pinpinkarva kirjoitti: To 27.01.2022 08:38 ...Eikö ne volsun copit mennykkää
VAG:n puolat saattavat käydä M111 vanhaan venttiilikoppaan, mutta tuohon M111 evon koppaan sopisi suoraan Mersun omat puolat. Lisäksi tässä hahmottelen uutta isompaa moottorin ja vaihteiston yhdistelmää autoon.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Se on kyllä nätimpi asennus ku volsun copit ku saa torpata vakiopaikoolle. Itelläki vähä niinku suunnitelmis kans vaihtaa 722.6 mut koko ikuusuusrojekti jäis ja hanges enkä oo saanu tehtyä turpopakosarjaakaa valmiiksi. Kai sitäki vois jatkaa jahka kiinnostus alkaa heräämään. Ookko mitannu kuinkapaljo pitee on tuo tomaatti manuaaliin verrattuna
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Automaatin 722.626 pituus on koneen kiinnitystasosta kardaanin kiinnitystasoon noin 595 mm. Vanhan viisivaihteisen mittaa en pääse auton alta mittaamaan, mutta C220 CDI:n viisivaihteisen manuaalin pituus on noin 469 mm. Saas nähdä kuinka paljon laatikon takakiinnikettä pitää tuunailla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Uskoosin et se on melko samanmittaane muittenki 5 vaihteesten kans. Mut kiitoksia tierosta
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

tomant kirjoitti: To 15.04.2021 21:36 Onko kukaan selvittänyt, mikä on tehokkain vertailuauto W202-malleissa? Onko se C280 V6-koneella vai joku muu?

tomant
Minulla oli näistä ihan katsastus konttorilta saadut laput, niissä oli että c36amg on samaa mallisarjaa perus mallien kanssa. C43amg sitten eriä. Jälkeen päin olen miettinyt että voisiko 280 V6 olla tuon c43:n kanssa sitten samaa mallisarjaa, kun V- koneisissa kori eroaa rivikoneisiin nähden.
Orim
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 16.12.2018 02:30

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Orim »

dealer kirjoitti: To 15.04.2021 19:25 Tänään muutoskatsastettiin työkaverin W201 2.0D "cossun" vertailulapuilla, penkkilapussa 170Kw. Maksimi teho olisi näillä papereilla ollut 280Kw.
Minkälaisia lappuja katsastusasemalla hyväksyivät osoitukseksi alustan vastaavuudesta verrattaessa kossuun? Oletettavasti ainakin jarrut ja vakaajat tulee vaihtaa, kuinka oli jousituksen laita, sillä eikös noissa ole aina tasonsäädöllinen perä? Tarviko voimansiirron vastaavuudesta esittää todistuksia? Kelpasiko varaosien ilmoitetusta sopivuudesta lista vai tarviko alkaa kikkailemaan?
Kiitos ja anteeksi ketjussa asiaan liittymättömästä kysymyksestä..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jarrut ja vakaajat pitää vaihtaa, jousituksen ja voimansiirron osalta on jossain määrin mahdollista käyttää järkeä konttorilla, tai miten sen nyt sanoisi.
Vertailutodistus kattaa olennaiset jarrujen, voimansiirron ja alusta osat, ei joka nippeliä kuitenkaan.
Jos sinulla on tarkemmin kysyttävää tai jopa tarvetta vertailulapulle, voit laittaa minulle yksityisviestiä.
oulaistenliikenne.fi
Merkkeedes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 04.12.2020 02:58

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Merkkeedes »

Moro! Ois pientä kysymyksen tynkää tuosta ahtamisesta, itel on W203 C180K ja nyt ruvennu ajattelemaan sen ahtamista uudelleen remmiahtimen kanssa... Kenelläkään tietoa että vaatiiko ecu kovempaa ohjelmointia vai vaatiiko ollenkaan? Kenelläkään kokemusta katsastaa autoa jossa on remmi ja pakokaasu ahdin? Tuntuu kuin autosta loppuis puhti ja tartteis lisäpotkua, tai sitten olen vaan tottunut siihen😄
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Merkkeedes kirjoitti: Pe 25.02.2022 03:46 Moro! Ois pientä kysymyksen tynkää tuosta ahtamisesta, itel on W203 C180K ja nyt ruvennu ajattelemaan sen ahtamista uudelleen remmiahtimen kanssa... Kenelläkään tietoa että vaatiiko ecu kovempaa ohjelmointia vai vaatiiko ollenkaan? Kenelläkään kokemusta katsastaa autoa jossa on remmi ja pakokaasu ahdin? Tuntuu kuin autosta loppuis puhti ja tartteis lisäpotkua, tai sitten olen vaan tottunut siihen😄
Ainakin tämän tarinan W201 on katsastettu remmiahtimen ja pakokaasuahtimen kanssa 178 kW tehoilla jo vanhempien rakentamismääräysten mukaisesti. Eiköhän saman pitäisi onnistua tuollaisen W203:sen kanssa, kun työn tekee nykyisten rakentamismääräysten pohjalta ja muuttaa auton alustan, jarrut, voimansiirron jne. vertailumallin mukaiseksi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko olemassa pientä ja edullista alipaineen säätö/rajoitinventtiiliä, jolla saisi säädettyä CDI-moottorin alipainepumpun tuottamaa alipainetta (700 mbar?) alueelle 200-400 mbar (6-12"Hg)? Virtausmääristä ei ole tietoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin