W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Rakentelumääräykset muuttuvat 1.3.2021

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nyt tulee 1.3.2021 muutoksia rakentelumääräyksiin mm. moottorinvaihdon osalta. Tuo huhuiltu tehon kaksinkertaistaminen vertailuajoneuvoon nähden toteutuu, ks. tästä lisää.

EDIT: Enää ei näy tuota 25% rajaa sylinteritilavuuden kasvullekaan. Moottorin painorajoitushan on jo aiemmin poistunut, painot rajoittuvat akselipainojen mukaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Ja tuo mahdollistaa myös tekniikan vaihdot aina 2008 mallisiin autoihin asti. Eli riittää katsastuksen pakokaasutestit...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lueskelin Traficomia ja laskeskelin seuraavasti.
Jos vertailuajoneuvona käytetään 300TE (124 farkku siis, 1530kg omamassa)) jossa 18ohv (132kw) saisi vertailulapulla leimattua 298hv (218kw)
Menikö oikein ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti: To 28.01.2021 18:16 Lueskelin Traficomia ja laskeskelin seuraavasti.
Jos vertailuajoneuvona käytetään 300TE (124 farkku siis, 1530kg omamassa)) jossa 18ohv (132kw) saisi vertailulapulla leimattua 298hv (218kw)
Menikö oikein ?
Samoin minun mielestäni (alle 15 kg/kW -> 7 kg/kW) päästäisiin 218 kW tehoon, kun kohdan 3.8.3 ehdot toteutuvat moottorinohjauksen suhteen. Tuo 3.8.3 ja erityisesti sen viimeinen kappale on mielenkiintoinen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko "on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pakokaasupäästövaatimukset" sama asia kuin "on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneuvon käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset"? (3.8.3 kappaleet 2 ja 3) Jälkimmäisessä kohdassa ei puhuta vaatimusten täyttämisen osoittamisesta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Maastis »

tomant kirjoitti: To 28.01.2021 19:00 Onko "on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pakokaasupäästövaatimukset" sama asia kuin "on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneuvon käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset"? (3.8.3 kappaleet 2 ja 3) Jälkimmäisessä kohdassa ei puhuta vaatimusten täyttämisen osoittamisesta.

tomant
Mä katoin vaan kohtaa 3.8.3 jossa:

Pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen täyttää muu-
toskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pa-
kokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suo-
riteta käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täytty-
misestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.
Käytönaikaisen päästömittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päi-
vänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankoh-
tana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pako-
kaasupäästövaatimukset.

Eli tuohan sallii konrrn vaihdon 2009 asti mikäli se vaan menee katsastuksessa tehtävistä mittauksidta läpi.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Maastis kirjoitti: To 28.01.2021 19:15 Mä katoin vaan kohtaa 3.8.3 jossa:

Pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen täyttää muu-
toskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pa-
kokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suo-
riteta käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täytty-
misestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.
Käytönaikaisen päästömittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päi-
vänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankoh-
tana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pako-
kaasupäästövaatimukset.

Eli tuohan sallii konrrn vaihdon 2009 asti mikäli se vaan menee katsastuksessa tehtävistä mittauksidta läpi.

TJ
3.8.3 viimeisessä kappaleessa lukee:

Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman muutosta, on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneuvon käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Rakenteluohjeen perustelumuistiossa todetaan:

"Kohdassa 3.8.3 määrätään pakokaasupäästöjen osoittamisesta moottorin muuttamisen ja vaihtamisen jälkeen. Lähtökohtaisesti päästöt eivät saa moottorin muuttamisen tai vaihtamisen johdosta heikentyä alkuperäisestä.

Mitä uudemmasta autosta on kyse, sitä todennäköisemmin sen päästöt ennen muutosta vastaisivat ajoneuvon hyväksynnän aikaisia päästöjä. Uudemmille autoille on myös hyväksynnässä asetettu vanhempia autoja tiukempia päästövaatimuksia. Näin ollen määräyksessä edellytettäisiin, että 1.9.2009 lukien käyttöön otettujen autojen moottorin muuttamisen ja vaihtamisen hyväksymisen yhteydessä muutoskatsastuksessa tulisi osoittaa käyttöönottoajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet hyväksynnässä edellytettyjen selvitysten mukaisesti. Esimerkiksi voimassa olevan auto-määräyksen mukaan päästöt tulee kevyen kaluston osalta osoittaa hyväksytyn asiantuntijan selvityksellä.

Pakokaasupäästöjen osoittamistapaa kevennettäisiin 1 päivänä syyskuuta 2009 tai sitä ennen käyttöönotettujen ajoneuvojen osalta pelkällä katsastuksessa käytönaikaisella mittauksella tehtävän testin läpäisyyn. Kohdassa on sallittu valmistajan tekemien ohjelmistomuutosten hyväksyminen ilman päästöjen osoittamista samoin kuin tätä pienempien muutosten tekeminen,joilla tarkoitetaan esimerkiksi sähköisen polttoaineen suihkutuksen asentamisen edellyttämään ohjelmistoa."

Viimeinen kappale yllä viittaa toimiin ECU:n vaihtamisen tai ohjelmistojen muutosten suhteen eikä ole kovin selkeästi muotoiltu.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Voisiko joku (lakimies tai muu), joka osaa lukea säädöstekstejä kuin piru raamattua ottaa kantaa rakenteluohjeen kohtaan 3.8.3 ohjeen ja perustelumuistion avulla ja kertoa mitä ne voisivat vaikuttaa ECUn ohjelmoinnin tai jälkiasennus-ECUn asentamisen yhteydessä päästöjen toteamiseen tai mittaamiseen, kiitos.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Terve. Tuossa ylempänä oli keskustelu maksimi tehomäärästä niin mikäs se silloin on -86vm 190D maksimitehomäärä mahdollista olla, kun kori ilman abs jarruja ja mahdollinen verrokki voi olla vain absiton 2,6 190E? eli ainakin aiemman systeemin mukaan voin lisätä alkuperäiseen 160hv+25% eli lopullinen teho olisi noin 192hv? Vai onko tämä uusi säädös muuttanut hommaa jotenkin? Olisi kiva jos joku valaisisi hieman.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Nykyisen ohjeen mukaan on suurin teho se, mikä verrokissa 190E 2.6 on eli 160 hv. Ainoastaan mallisarjan tehokkaimpaan sai lisätä 20% eli 190E 2.5-16 mallin 150 kW + 20% =180 kW = 244 hv, kun alusta ja jarrut vastaavat tuota tehokkainta mallia. Tulevan ohjeen mukaan suurimmat tehot määräytyvät verrokkiauton tehopainon mukaan porrastetun taulukon mukaisesti. Ks tuolta

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

tomant kirjoitti: To 28.01.2021 22:48 Voisiko joku (lakimies tai muu), joka osaa lukea säädöstekstejä kuin piru raamattua ottaa kantaa rakenteluohjeen kohtaan 3.8.3 ohjeen ja perustelumuistion avulla ja kertoa mitä ne voisivat vaikuttaa ECUn ohjelmoinnin tai jälkiasennus-ECUn asentamisen yhteydessä päästöjen toteamiseen tai mittaamiseen, kiitos.

tomant
Lukisin tuota niin että ennen tuota 1.9.2009 rekisteröidyt menee pelkällä katsastuksen päästömittauksella. Sitähän tuo teksti tarkoittaa, ohjelman muutokset ja ruiskun asennuksen jälkeen mentävä päästöistä läpi. Eli ainakin leimalla katti ja säädöt kohdilleen.

Tuon päivämäärän jälkeen pitää pystyä esittämään esim. vaatimuksenmukaisuustodistuksella tai pussi testillä että päästöt on ok. Et jos otat koneen ja elektroniikan uudempaan autoon tarviit maahantuojalta todistuksen.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

MJPfin, kohdan 3.8.3 viimeinen kappale on minusta ongelmallinen:
"Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman muutosta, on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneuvon käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset."

Eikö tuossa sanota, että esim. ECU:n vaihdon jälkeen pitää täyttää "ajoneuvon käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset"? Ja miten tämä todetaan, kun aiemmin jo puhutaan käytönaikaisista vaatimuksista?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tuikku »

tomant kirjoitti: To 28.01.2021 22:38 Rakenteluohjeen perustelumuistiossa todetaan:
...

Pakokaasupäästöjen osoittamistapaa kevennettäisiin 1 päivänä syyskuuta 2009 tai sitä ennen käyttöönotettujen ajoneuvojen osalta pelkällä katsastuksessa käytönaikaisella mittauksella tehtävän testin läpäisyyn. Kohdassa on sallittu valmistajan tekemien ohjelmistomuutosten hyväksyminen ilman päästöjen osoittamista samoin kuin tätä pienempien muutosten tekeminen,joilla tarkoitetaan esimerkiksi sähköisen polttoaineen suihkutuksen asentamisen edellyttämään ohjelmistoa."

Viimeinen kappale yllä viittaa toimiin ECU:n vaihtamisen tai ohjelmistojen muutosten suhteen eikä ole kovin selkeästi muotoiltu.

tomant
Alkuperäisen valmistajan päivitykset ohjelmistoon sallitaan, oletuksena että pakokaasunormi täyttyy edelleenkin, eikä tarvi sitä sen kummemmin todistaa erikseen. Normaali katsastusrutiini.
Pienet rakenteelliset muutokset, joiden voidaan ajatella parantavan toimintaa ja vähentävän päästöjä, "nykyaikaistamiset", sallitaan. Normaali katsastusrutiini.
Moottorin ohjaimen vaihto, niinkauan kun pelataan valmistajan alkuperäisillä, saastenormin täyttävillä ohjelmilla, rinnastetaan normi varaosan vaihtoon.

Moottorin suorituskyvyn nosto, sekä saastelaite muutokset aiheuttavat selvitystarpeen senhetkisten päästöjen tasosta, sekä jarrujen riittävyydestä, että mekaanisten raakenteiden kestävyydestä muuttuvassa rasituksessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Eli jos vähän mietitään, laita turbo ja sano että on vakio boksi. Pitäisi kelvata kaiketi, mikään ei pitäisi estää sitä.
Ja millähän se katsuri sen tarkistaa onko ohjelma oem vai aftermarket.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

tuikku kirjoitti: Ma 22.02.2021 06:40 Alkuperäisen valmistajan päivitykset ohjelmistoon sallitaan, oletuksena että pakokaasunormi täyttyy edelleenkin, eikä tarvi sitä sen kummemmin todistaa erikseen. Normaali katsastusrutiini.
Pienet rakenteelliset muutokset, joiden voidaan ajatella parantavan toimintaa ja vähentävän päästöjä, "nykyaikaistamiset", sallitaan. Normaali katsastusrutiini.
Moottorin ohjaimen vaihto, niinkauan kun pelataan valmistajan alkuperäisillä, saastenormin täyttävillä ohjelmilla, rinnastetaan normi varaosan vaihtoon.

Moottorin suorituskyvyn nosto, sekä saastelaite muutokset aiheuttavat selvitystarpeen senhetkisten päästöjen tasosta, sekä jarrujen riittävyydestä, että mekaanisten raakenteiden kestävyydestä muuttuvassa rasituksessa.
Tällä estettäisiin kaikkien vieraiden moottorinohjaimien, megasquirt, maxxecu jne., asentaminen vanhempaakin autoon eli tehon nostaminen perustuu vain olemassa olevien ecujen muuttamiseen. Onko tämä ohje suunniteltu vain V8- ja dieselmoottoreita varten?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Lisätieto moottorinohjaukseen: Traficomin Tatu Siivosen mukaan auton käyttöönotto ratkaisee ja vanhempien autojen käytäntö päästöjen osalta ei muutu. Eennen Euro3:n voimaantuloa (noin v. 2000) käytäntö säilyy aiemman määräyksen tavalla eli katsastuksessa todetaan päästöt ja muuta selvitystä ei tarvita. Tästä saattaa tulla tarkennuksia tuleviin rakentelumääräyksen päivityksiin. Uudemmissa autoissa tiukemmilla päästövaatimuksilla ohjainlaitteita ei saa vaihtaa ellei päästöjä osoita tarkemmin.

Vanhempien autojen rakentaminen näyttää siis vapaammalta kuin ennen moottorin kuutiotilavuuden rajoitusten poistuttua ja tehorajojen väljennyttyä. Lisäksi pienet tehonlisäykset sallitaan kaikkiin autoihin tekemättä rakennemuutoksia jarruihin ja alustaan. Traficomissa odotellaan mielenkiinnolla muutoskatsastuksia ja millaisia virityksiä niihin tuodaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

tomant kirjoitti: Ti 16.02.2021 10:18 Nykyisen ohjeen mukaan on suurin teho se, mikä verrokissa 190E 2.6 on eli 160 hv. Ainoastaan mallisarjan tehokkaimpaan sai lisätä 20% eli 190E 2.5-16 mallin 150 kW + 20% =180 kW = 244 hv, kun alusta ja jarrut vastaavat tuota tehokkainta mallia. Tulevan ohjeen mukaan suurimmat tehot määräytyvät verrokkiauton tehopainon mukaan porrastetun taulukon mukaisesti. Ks tuolta

tomant
Poikkeuksetta on hyväksyneet katsastuksessa 2,6 mallisarjan tehokkaimmaksi W201, mutta nythän sillä ei enää ole merkitystä uusien säännösten tultua.
Mercefreakenin mukaan 190E 2.6 omamassa on 1220 kg jolloin maksimi teho muutoskatsastuksessa olisi 1220/5 = 244 hv.
Mistään en takuuseen mene, konttorilta pitää varmistaa ennenkuin tekee mitään peruuttamatonta...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti: Ma 08.03.2021 18:57 ...Mercefreakenin mukaan 190E 2.6 omamassa on 1220 kg jolloin maksimi teho muutoskatsastuksessa olisi 1220/5 = 244 hv.
Mistään en takuuseen mene, konttorilta pitää varmistaa ennenkuin tekee mitään peruuttamatonta...
Vanhojen Mersujen paino on ilmoitettu vanhan DIN-normin mukaan, joista puuttuu kuljettajan paino tavaroineen = 75 kg. Omamassa kannattaa ehdottomasti punnita ja uusi ohje taitaa edellyttääkin punnituksen. Minä punnitsin aikoinaan omani muutoskatsastuksessa ja auton omamassa on moottorinvaihdon ja muiden muutosten jälkeen 1375 kg. Vertailumoottorina oli 190E 2.5-16 ja 150 kW (tehopaino alle 10 kg/kW). Silloin sai maksimitehoksi 180 kW, josta sain hyödynnettyä teholapulla olevat 178 kW. Nykyohjeen mukaan saa 1375 kg omamassalla autoni maksimiteho olla 1375/5 = 275 kW eli noin 374 hv. Summa summarum: omamassa kannattaa punnita ja sovittaa sopivaksi akselipainojen suhteessa. Jos ei muuten, niin ainakin ilmaisen 75 kg kuljettajan laskennallisen painon vuoksi, jos auto on old timer -ikäinen. Ja nestesäiliöt täynnä punnituksessa (konetta ei kannata täyttää piripintaan öljyllä kuten formuloissa aikoinaan punnituksessa ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jaahas pitänee alkaa niputtamaan omaa harrastepeliä ja päivittämään teholukema. Vanhan säännön mukaan sai olla maks 144hv ja nykyisin 890kg/5 178kw / 244hv. Saisi melkein laillisesti ponit ulos koneesta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti: To 28.01.2021 18:16 Lueskelin Traficomia ja laskeskelin seuraavasti.
...........
Menikö oikein ?
Ei nämä kyllä voi mennä niinkuin mm. minä olen tässä ajatellut, ei se teho/paino suhde ole ainut raja tehoille vaan kyllä sitä vertailuajoneuvoon jotenkin verrataan :eh:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti: Ke 10.03.2021 17:47Ei nämä kyllä vo
i mennä niinkuin mm. minä olen tässä ajatellut, ei se teho/paino suhde ole ainut raja tehoille vaan kyllä sitä vertailuajoneuvoon jotenkin verrataan :eh:
Kyllä ajoneuvoa verrataaan vertailuajoneuvoon. Ohjeen kohdassa 3.8.1. sanotaan:
"Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:1)ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähin-tään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää; 2)moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; 3)jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. jne." Ja sen jälkeen "Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:"
-> teholuokat

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, mutta missäpä on tehon yläraja - eihän se voi olla pelkästään teho-paino-suhteen mukaan vaan pitää riippua jotenkin vertailuajoneuvon tehosta, sitä en nyt ymmärrä ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti: Ke 10.03.2021 18:13 Niin, mutta missäpä on tehon yläraja - eihän se voi olla pelkästään teho-paino-suhteen mukaan vaan pitää riippua jotenkin vertailuajoneuvon tehosta, sitä en nyt ymmärrä ?
Taulukon mukaan katsotaan mikä on vertailuajoneuvon tehopaino ja sitten sen perusteella lasketaan muutetun ajoneuvon sallittu tehopaino. Sinun esimerkkisi:
"Lueskelin Traficomia ja laskeskelin seuraavasti.
Jos vertailuajoneuvona käytetään 300TE (124 farkku siis, 1530kg omamassa)) jossa 18ohv (132kw) saisi vertailulapulla leimattua 298hv (218kw)
Menikö oikein ?"
Tämä on mielestäni oikein laskettu. Alkuperäinen tehopaino on 1530/132 = 11,6 kg/kW, Tämä saa nousta arvoon 7 kg/kW, joka antaa 1530/7 = 218 kW. Kun vertaat autoon itseensä, ei muutoksia alustaan tms. tarvitse tehdä. Jos muutettava auto on vähätehoisempi kuin vertailuajoneuvo 300TE, pitää muuttaa alusta ym. vastaamaan vähintään 300TE vastaavia.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Dealer, on tuossa ohjeessa se omituisuus, että kohdassa 3.8.1 sanotaan ensin:
"Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi."

Myöhemmin sallitaan lähes 100% tehonlisäys, "jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona" Tätä varmaan ihmetellään katsastusasemilla. Jos vertailuajoneuvo on muu kuin alkuperäisellä moottorilla, ja alusta ym. on muutettu, muutos ei aiheuttane niin paljon ihmetystä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan ! Minäpä muutan hieman tuota kirjoittamaani mitä edellä lainasit ja otetaan lähtötilanteeksi sellainen että minulla on 250TD johon olen vaihtamassa tekniikkaa ja käytänkin vertailuajoneuvona 300TD:

"Lueskelin Traficomia ja laskeskelin seuraavasti.
Jos vertailuajoneuvona käytetään 300TD (124 farkku siis, 1550kg omamassa)) jossa 113hv (83kw) saisi vertailulapulla leimattua 211hv (155kw)
Menikö oikein ?"


Tuossahan ei sitten tarvitsekaan tehdä yhtään mitään muutoksia ja 211 hv otteeseen.
Tai vastaavasti aihiona 200D ja verrataan nelosbensaan ---> 249 hv ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti: Ke 10.03.2021 19:19 Aivan ! Minäpä muutan hieman tuota kirjoittamaani mitä edellä lainasit ja otetaan lähtötilanteeksi sellainen että minulla on 250TD johon olen vaihtamassa tekniikkaa ja käytänkin vertailuajoneuvona 300TD:

"Lueskelin Traficomia ja laskeskelin seuraavasti.
Jos vertailuajoneuvona käytetään 300TD (124 farkku siis, 1550kg omamassa)) jossa 113hv (83kw) saisi vertailulapulla leimattua 211hv (155kw)
Menikö oikein ?"


Tuossahan ei sitten tarvitsekaan tehdä yhtään mitään muutoksia ja 211 hv otteeseen.
Tai vastaavasti aihiona 200D ja verrataan nelosbensaan ---> 249 hv ?
Vertailuajoneuvossa 300TD tehopaino on 1550/83 = 18,7 eli alle 20 kg/kW. Jos 250TD:n jarrut ym. ovat vastaavat kuin 300TD:n ja jos 250TD:n omamassa on 1550 kg, niin pitäisi tuon 1550/10 = 155 kW olla määräyksen mukaan mahdollinen. Näin minä ainakin ymmärrän tuon määräyksen tekstin.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ke 10.03.2021 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä se noin tekstin mukaan menee, ja se tehopainosuhde on sitä vertailuautoa seuraava raja. Äkkiä leimalle ennen kuin joku puuttuu tähän.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Piti käydä katsastuskonttorilla selvittämässä asiaa kun niin vaivasi, ja totta vie niin se menee kuin edellä on pohdittu. Helpoksi meni, ja sehän on vain hyvä se.
tomant kirjoitti: "jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona" Tätä varmaan ihmetellään katsastusasemilla.
Tälle sain sellaisen selityksen, että muutettavaa ajoneuvoa voi käyttää varsinaisesti vertailuajoneuvona vain siinä tapauksessa, että se on mallisarjansa tehokkain. Silloin tekstissä onkin jotain järkeä.

EDIT; EI mennyt niin eli teho-paino-suhdetta katsellaan vain mallisarjan tehokkaimman osalta.
Viimeksi muokannut dealer, La 10.04.2021 07:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
pontsei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja pontsei »

W202 saa olla tehoa 310kw eli aika hyvin, 1.4 leimasin oman 5ltr turbo koneella, auto orkkis c36. 1560kg/310kw=5.03. En ole varma onko tuo omaa mallisarjaa, ei ole tullut kysyttyä, luulisin että ei.

Eli jos auto jälkeen päin turbotetaan pitää tehon nousta yli 20% jolloin alusta pitää vastata mallisarjan tehokkainta...?
Vastaa Viestiin