W124 200D-85 Tbo projekti,taas käy ja kukkuu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

niin ja tuo paluu reikä on nyt tällä hetkellä 6mm :oops:


meinaatteko että esim. 13 mm paluu reikä ei riitä ?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

epk kirjoitti:
stonehead kirjoitti:kannattaa ottaa öljypohja pois kun sen irrottaminen on varsin nopea toimenpide kun vain irrottaa koneen kumityynyistä ja nostaa vähän ylöspäin, ja muistattehan vaihtaa turbokoneen kk. laakerit samalla alakautte, vaparin laakerit ei kauaa kestä
mitäs tbo koneen laakerit maksaa? ,ja käykö ne suoraan tuohon 4 pyttyiseen?

vaikea vaihtaa/aikaa vievää?
vitos myllyyn ne maksoi muistaakseni noin 150e sarja
täytyy vain porata öljyreikä niihin ,
jos ite halua alkaa poraileen niin mulla olis niitä valmiiksi tehtyjä pari sarjaa,
uusia tieteski
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

stonehead kirjoitti:
epk kirjoitti:
stonehead kirjoitti:kannattaa ottaa öljypohja pois kun sen irrottaminen on varsin nopea toimenpide kun vain irrottaa koneen kumityynyistä ja nostaa vähän ylöspäin, ja muistattehan vaihtaa turbokoneen kk. laakerit samalla alakautte, vaparin laakerit ei kauaa kestä
mitäs tbo koneen laakerit maksaa? ,ja käykö ne suoraan tuohon 4 pyttyiseen?

vaikea vaihtaa/aikaa vievää?
vitos myllyyn ne maksoi muistaakseni noin 150e sarja
täytyy vain porata öljyreikä niihin ,
jos ite halua alkaa poraileen niin mulla olis niitä valmiiksi tehtyjä pari sarjaa,
uusia tieteski
nyt ei ymmärrä, siis laakereihin porata reikiä vai ? :lol: , menee jo reippaasti yli mun tietojen :roll:
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

laakeria

Viesti Kirjoittaja esko »

öljykanavaa varten
norm ja turbomallin laakerin ero
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eli ne siis voitelee mitä paremmin ?

tarviiko jotain muutoksia tehdä, muuta kuin laittaa noi poratut laakerit paikalle ?

mitäs pyydät valmiista poratuista, stonehead ?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

epk kirjoitti:eli ne siis voitelee mitä paremmin ?

tarviiko jotain muutoksia tehdä, muuta kuin laittaa noi poratut laakerit paikalle ?

mitäs pyydät valmiista poratuista, stonehead ?
täytyy tarkistaa se hinta, oon käyttänyt aina alkuperäisiä ja ne on huomattavasti parempia kuin tarvike liikkeestä ostetut.

Ei tarvi mitään muutoksia, aikaa vievää hommaa vain jos ei ennen ole tehnyt ko. hommaa

siitä reijästä menee männäntapille öljy kun turbomallissa se ruiskutetaan sinne
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

stonehead kirjoitti:
epk kirjoitti:eli ne siis voitelee mitä paremmin ?

tarviiko jotain muutoksia tehdä, muuta kuin laittaa noi poratut laakerit paikalle ?

mitäs pyydät valmiista poratuista, stonehead ?
täytyy tarkistaa se hinta, oon käyttänyt aina alkuperäisiä ja ne on huomattavasti parempia kuin tarvike liikkeestä ostetut.

Ei tarvi mitään muutoksia, aikaa vievää hommaa vain jos ei ennen ole tehnyt ko. hommaa

siitä reijästä menee männäntapille öljy kun turbomallissa se ruiskutetaan sinne
mielenkiintoista ! , kl:ssä näytti olevan vähän yli 50 € 4kpl noita laakereita.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitäs meinaatte, tarviiko tuo oma projektini nuo laakerit, vai kestääkö ilman ?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Olen kuullut, että ne tarvii. Omaani en ole kuitenkaan vaihtanut, kun ei edes kl tee eroa turbon ja vaparin laakereille. Hyvin on kestänyt, mitä nyt puoli vuotta olen ajellut. Sitäpaitsi voihan ne vaihtaa myöhemminkin.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

turbon laakerit ovat punametallia ja siten ovat paljon kestävempiä, kannataa vaihtaa, olen nähnyt semmosen mihin oli laitettu turbon tarvike laakerit ja nekin oli kulunut loppuun , näissä alkuperäisissä turbolaakereissa ei ole ollut koskaan mitään vikaa
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

huonompi homma, pumppu siis kävi penkissä, ja se paikalla jo, mutta termostaatti jäi saamatta :oops:

ja sitä on hankala asentaa kun tuo uusi pakosarja sen verran tiellä, eli ens viikkoon menee. Mutta nyt rakennan muut hilut valmiiksi.


Uutta kuvaa "projekti kuvia" ja ahtomittari
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitäs muuten kannattaa näin alkuun laittaa paineita ?, hukkis aukeaa nyt noin 0.5:ssä , entä kestävyyden kannalta suurin ahtopaine ?


mitäs kimmon autossa oli paineita ?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Mulla oli siinä 0,55 bar. niin kuin oteessa luki,mutta 0,7 se toimi tosi hyvin ja oli miellyttävämpi? :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kimmo L kirjoitti:Mulla oli siinä 0,55 bar. niin kuin oteessa luki,mutta 0,7 se toimi tosi hyvin ja oli miellyttävämpi? :lol:
olikos sulla kauan .7 ?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Joo oli. Mutta eihän ne ahdot kokoaikaa ole tapissa? Siihen voi vaikuttaa aika paljon sillä oikeanpuoleisella polkimella. ( Meillä päin kutsutaan kaasupolkimeksi.) :lol:
Ja ei normaali ajossa ollut kuin 0,2-0,4bar. mutta nelonen päällä ja motarilla sai kyllä nousemaan .
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eiköhän sopiva ahtopaine ole juuri sen verran että savutus lakkaa. Yhtään enempää sitä ei kannata olla. Vakioturbolla voi varmaankin olla viisasta pysyä alle kilon paineissa ja vakio pumpulla ei taida tarvita mennä edes kovin lähelle.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Perttu K kirjoitti:Eiköhän sopiva ahtopaine ole juuri sen verran että savutus lakkaa. Yhtään enempää sitä ei kannata olla. Vakioturbolla voi varmaankin olla viisasta pysyä alle kilon paineissa ja vakio pumpulla ei taida tarvita mennä edes kovin lähelle.
Joo, ja epk:n turbo on hiukan pienempi kuin DD:llä, joten tarkkana kannattaa olla ettei käy ahdistamaan, sen kyllä huomaa jos kuormitettaessa nouseen lämmöt tosi herkästi sinne 90-95 asteeseen. Jos näin käy niin hiukan syöttöä pienemmälle.

Varmasti ei 0,7 suurempia paineita tarvitse.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ketäs osaa sanoa 100% varmuudella kumpi noista öljykanavista on paluu ja kumpi tulo ?

tässä kuvassa laipallinen kanava , eli kumpi öljykanava kyseessä ? , tästä reiästä näkyy myös kiiltävä akseli. kokoa reiällä on 13mm


tässä kuvassa näkyy pelkällä "tapilla" oleva öljykanava, eli tuo kierteen alku näkyy juuri
tämän reiän koko on 10mm



ja sit olis vielä muuta : pakosarjan ja turbon väli, mitä kannattaa laittaa tiivistykseksi ? , molemmat pinnat on kyllä hiottu , mutta ei taida riittää :?

entäs tuon toisen öljylaipan väliin , siihen ja tiiviste ?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

epk kirjoitti:ketäs osaa sanoa 100% varmuudella kumpi noista öljykanavista on paluu ja kumpi tulo ?

tässä kuvassa laipallinen kanava , eli kumpi öljykanava kyseessä ? , tästä reiästä näkyy myös kiiltävä akseli. kokoa reiällä on 13mm


tässä kuvassa näkyy pelkällä "tapilla" oleva öljykanava, eli tuo kierteen alku näkyy juuri
tämän reiän koko on 10mm



ja sit olis vielä muuta : pakosarjan ja turbon väli, mitä kannattaa laittaa tiivistykseksi ? , molemmat pinnat on kyllä hiottu , mutta ei taida riittää :?

entäs tuon toisen öljylaipan väliin , siihen ja tiiviste ?
Sanoisin, että laipallinen eli isompi on paluu.
Kierteellinen on tulo.

Pakosarjan ja ahtimen väliin peltinen tiiviste, paluuseen joku paksuhko paperimassa tms. tiiviste.
Jostain turboputiikista saa noita tiivisteitä.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Isompi on paluu öljypohjaan.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep , kiitos vinkistä ! ,taitaa tosiaan olla juuri noin , että laipallinen paluu , vastaväitteitä ?


entäs kun pitäisi hukkaporttia siirtää siinä kehällä, niin kannattaa tehdä suosiolla uusi kiinnityskehikko vanhoihin kierrereikiin, vai tehdäkö uudet kierteet tuohon "imupuolen" kehälle ? , uusia kierteitä ei saa tehtyä ellei irroita jompaa kumpaa, imu tai pakopuolta ahtimesta. Kannattaako suosiolla jättää irroittamatta vai onnistuuko kotikonsteilla edes irroitus ?


edit: lisä varmistusta tuli jo näemmä 8)
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Noissa T03: ssa mitä mulla on, saa molempia puolia käännettyä mihin asentoon vaan runkoon nähden.
Onhan noi irto-osia, kuvista päätellen ainakin pakopesä pitäis olla helposti irtoovaa mallia.
Mitenkähän mahtaa olla tuossa sun versiossa kompressorikotelo kiinni?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Jani kirjoitti:Noissa T03: ssa mitä mulla on, saa molempia puolia käännettyä mihin asentoon vaan runkoon nähden.
Onhan noi irto-osia, kuvista päätellen ainakin pakopesä pitäis olla helposti irtoovaa mallia.
Mitenkähän mahtaa olla tuossa sun versiossa kompressorikotelo kiinni?


irtiosia molemmat , pakopuoli pulteilla, imu ison seekerin kanssa.

kysymys onkin että meneekö ne samaan paikkaan paikalle, eli onko vaaraa että ottaako turbon siivet kiinni jos irroittaa. Tarvitseeko keskittää , vai meneekö samaan paikkaan kiinni ?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Vahva veikkaus että onnistuu tuo kääntäminen ja keskittyy paikalleen ilman ongelmaa.

Nuo turbot on yleisesti ottaen äärimmäisen yksinkertaisia laitteita, verrattuna nyt vaikka itse moottoriin.
Viimeksi muokannut Petri K, Ma 12.04.2004 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Petri K kirjoitti:Vahva veikkaus että onnistuu tuo kääntäminen ja keskittyy paikalleen ilman ongelmaa
kummasta kannattaisi ottaa mieluummin irti ? ,pakopuolesta vai imu ?

jotenkin tuntuu että tuo imu puoli seekerin kanssa olis enemmän "itsekeskittävä" ?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mielestäni noihin on sorvattu niin tarkka sovite, että se keskittyy mihin asentoon vaan.

Imupuolen ja rungon välissä on ainakin vanhemmissa ohut paperitiiviste, joka katkee helposti jos kiertää koteloa "paikallaan".
Pakopesässä ei varsinaista tiivistettä taida olla ollenkaan.

Vanhan ahtimen kyseessä ollessa en avaisi pakopuolta, jos ei ole pakko.
Ei välttämättä ole enää tiivis avauksen jälkeen.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kokeile se kompressoripuoli ensin. Sitä taitaa pystyä kääntämään portaattomasti. Eikä ne ainakaan kokeilemalla rikki menek kunhan noudattaa normaalia varovaisuutta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Jani kirjoitti:Mielestäni noihin on sorvattu niin tarkka sovite, että se keskittyy mihin asentoon vaan.

Imupuolen ja rungon välissä on ainakin vanhemmissa ohut paperitiiviste, joka katkee helposti jos kiertää koteloa "paikallaan".
Pakopesässä ei varsinaista tiivistettä taida olla ollenkaan.

Vanhan ahtimen kyseessä ollessa en avaisi pakopuolta, jos ei ole pakko.
Ei välttämättä ole enää tiivis avauksen jälkeen.
eli imu puolen otan siis auki, onkos sen kehä yhtä paksu, eli voiko tehdä samansyvyiset kierteet mitä orkkiksetkin ?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

epk kirjoitti:eli imu puolen otan siis auki, onkos sen kehä yhtä paksu, eli voiko tehdä samansyvyiset kierteet mitä orkkiksetkin ?
Vaikea sanoa kuvien perusteella...
Luultavasti on seinämässä vahvuuseroja. Sen näkee sitten kun osat on irti.
Omassa on osa kiinnityspulttien reijistä läpireikiä kompressoripesän puolelle.
(Siinä on siis 6lla pultilla kiinnitys, kun sulla on toi seekeri)
Eli ei sillä ilmeisesti paljon väliä ole, vaikka reijät olis osittain läpi, kunhan on tiivis :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no nii !

kiitos kaikille vinkeistä, otin seekerin irti, ja siitähän se pää jo irtosi.
eikä ollut tiivistettä.


huomenna vedän jengat hukkaporttia varten .
Vastaa Viestiin