W124 200D-85 Tbo projekti,taas käy ja kukkuu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kimmo L kirjoitti:Onkohan siinä samanlainen laippa kun D.D:llä?
Siihen vaan sopiva laippa ja siitä putki kannen takapäähän missä ilmeisesti 1/8 putkikierre? :roll: Kuulema tällä viikolla pitäis yhteen 200D Rakentaa ko.putki!
Joten voin kertoa sitten tarkemmin! :wink:
jep , öljylaippa taitaa olla sama ?


no kyllä nämä kerkiää selvittää
8)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hei mites tuon öljyn saannin kanssa, kannen perästä sen saa , mutta siinä on 1/8 kierre.

riittäkö jos turbolle vetää 4mm kupariputken ? taikka 6mm ?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Jokolla 10/8 putki, mutta rittää varmasti 8/6?
Jotenkin tuntuisi toi 6/4 putki aika pieneltä?
Jos rakennat hommaa "Panjoliitin" sinne kannen päähän.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kimmo L kirjoitti:Jokolla 10/8 putki, mutta rittää varmasti 8/6?
Jotenkin tuntuisi toi 6/4 putki aika pieneltä?
Jos rakennat hommaa "Panjoliitin" sinne kannen päähän.
puhu milleistä niin mäkin ymmärrän :lol:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:
Kimmo L kirjoitti:Jokolla 10/8 putki, mutta rittää varmasti 8/6?
Jotenkin tuntuisi toi 6/4 putki aika pieneltä?
Jos rakennat hommaa "Panjoliitin" sinne kannen päähän.
puhu milleistä niin mäkin ymmärrän :lol:
Tuo tarkoittaa
8mm ulko 6mm sisä
mullon 10mm putkea 1mm seinämällä, eli 10/8

Turbossa reikä on 10mm, joten sen mukaan tehtiin nuo putket.
laipassa on 12mm reikä ja 10mm putki vedettiin läpi ja molemmille puolille hitsit. Ainakin pitää ja tuli hieno.

Suosittelen käyttämään hydr. letkua ainakin jossain välissä. Joustavuus on tärkeetä tuossa hommassa.... Kokemusta on.
Aion laittaa itsekkin jossain vaiheessa letkua johonkin väliin.

Liitin kanteen ja siihen ehkä muutosnippa tms.. ja siitä letkulla muutama kymmenen senttiä ja liitos ja loppumatka taas putkea jossa päässä on laippa. Näin minä tekisin, jos vähänkin epäilyttää 1/8" kierteen pitävyys kannessa.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

epk kirjoitti:
Kimmo L kirjoitti:Jokolla 10/8 putki, mutta rittää varmasti 8/6?
Jotenkin tuntuisi toi 6/4 putki aika pieneltä?
Jos rakennat hommaa "Panjoliitin" sinne kannen päähän.
puhu milleistä niin mäkin ymmärrän :lol:
No jokko kerkes ensin? Joo! Milleistä puhutaan.
Kannattaisi tettää hydrauliikka "Pajassa" semmoinen teräspunosletku missä on hitsattu päihim 8/6 siis 8mm ja 6mm putket.
Turkkuses kun asustelet niin ( Hytar ja Hi-flex ) Myyvät ko. jutskia?
Siihen vaan päihin helmiliittimet ja se on siinä"
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mutta eihän kannen pultin reikä ole kuin se joku 4-6mm , mitä isompi putki enää sitten auttaa ?

eli eikös 6mm ulkohalk. putki ole siten riittävä ?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Niinpä! Päädyinkin ehdottamaan 8/6 putkee?
Tietysti voi kokeilla muutakin,mutta esim: Herra D.D putki on aika iso? Ja varmasti vaihtuu jossain vaiheessa?
Kuva

Toi kuvassa oleva on 8/6 putkee ja toimii hyvin!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:mutta eihän kannen pultin reikä ole kuin se joku 4-6mm , mitä isompi putki enää sitten auttaa ?

eli eikös 6mm ulkohalk. putki ole siten riittävä ?
On varmasti. Minulla vaan tuli tuo putkikoko otettua, kun turbon laipassa reikä on 10mm. Kannen liittimessä reikä on taas ehkä pienimmillään 4mm.

Teetätän siihen kevään mittaan tosiaan metallipunos letkun ja 1/8" NPT kartiolla, kuten nytkin kannessa on. Tai sitten etsin jostain M12 putkikierre tapin ja laitan isomman liittimen kanteen.

Nykyinen on edelleen vuotamaton ja tuntuu, että sinne se liitin olis nyt jämähtänyt. Kuitenkin tuo "jäykkä" rakenne teräviä iskuja kestämättömän loctiten kanssa on aika :roll: ratkaisu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ok, itse vedän putkella siihen öljykorkin viereen asti, siitä loput turbolle letkulla, eli tulee se jousto vara siihen. + että on helppo irroitta letkut jos turbo tarvitsee irroittaa.


itse putken kiinnitän 6mm pulteilla lohkon valmiisiin kierteisiin kiinni.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:ok, itse vedän putkella siihen öljykorkin viereen asti, siitä loput turbolle letkulla, eli tulee se jousto vara siihen. + että on helppo irroitta letkut jos turbo tarvitsee irroittaa.


itse putken kiinnitän 6mm pulteilla lohkon valmiisiin kierteisiin kiinni.
Kuulostaa mainiolta :) Jotain suuntaista ajattelin itsekkin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no nii, ekalla sivulla jotain osviitta "putkituksesta"
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ekalla sivulla coolerin "mallailua", hyvinhän se sinne mahtuu 8)


ens viikolla jos kaikki hyvin menee , niin pumppu menee penkitykseen, ja turbo loppuviikosta sitten jo paikalla :D
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Onko varma , että riittää tuo paluu öljy reijän halkaisija siellä laipassa anturin alla? Näyttää niin ahtaalta,vai valehteleeko kuva?Saako putken laskulle koko
matkalla? Ainaki tuossa 20veen turbotus projektissa oli pirun nuuka tuo paluupuolihomma. Schwitseri päästi öljyt pakopuolelle kun oli 12mm
reikä paluupuolella. Lopulta teimme 20mm reiän lohkoon siihen paikkaan
missä se on alkuperäisissäkin turpokoneissa-ja putki myös 20mm.
Sitten vasta alko pysmään öljy ahtimen sisässä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllä paluuputki pitää olla sen 20 mm, ja tosiaan mieluummin sinne pakosarjan alle se liitos, tulee suora ja lyhyt putki.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

paluuputki kannattaa tosiaan olla vähintään se 20mm ,aikoinaan tehtiin moka :oops: , ja garretti savutti, paluuputken kun laittoi niin avot
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Aikanaa kun turbotin yhden mitsun,niin tein öljypohjan kupeeseen reiän ja siihen hitsasin n.25 mm putken öljyn paluulle.
Putki oli suoraan ahtimen alla,joten matka ei ollut pitkä öljyn vaeltaa takaisin.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no hittolainen, täytyy hyllytää tuo laippa, tai tehdä sitten uus.


onko lohkossa "valmis" paikka paluulle ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

entäs tulo turbolle, riittääkö 6mm sisähalkaisija putki ?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:entäs tulo turbolle, riittääkö 6mm sisähalkaisija putki ?
Katso minkä kokoinen se tuloreikä on turbossa, mulla on muistaakseni 10 mm ulkohalkaisijaltaan se tuloputki, oliskos sisältä sitten 8 mm.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, mutta kun kannen perässä on vaan se 6mm reikä, eikös se sit ole ihan sama onko tulo putki suurempi kuin tuo 6mm ?

vai? , toisaalta ahistaisi vain muutaman millin alueelta, jos putken laittaisi suuremmasta kuin 6mm sisähalk. , turbossa on kyllä 13mm tuloreikä



Kuva


edit: kuvaa.... , onkos tuo merkitty ruuvi mikä ? , saako siihen öljyn paalun ?
Viimeksi muokannut epk, Ke 31.03.2004 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:jep, mutta kun kannen perässä on vaan se 6mm reikä, eikös se sit ole ihan sama onko tulo putki suurempi kuin tuo 6mm ?

vai? , toisaalta ahistaisi vain muutaman millin alueelta, jos putken laittaisi suuremmasta kuin 6mm sisähalk. , turbossa on kyllä joku yli 10mm reikä
No kyllä se 6 mm periaatteessa pitäsi piisata, tuleehan sitä tavaraa 5 barin paineella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

niih, kai se täytyy vaan kokeilla riittääkö tuo 6mm sisähalk. putki?

tietääkö joku tuosta pultista lohkossa?
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

joo tuo painepuoli kyllä riittää noinkin kuten oot suunnitellu.
moottorin korvakon alapuolella olevassa tasaisessa alueessa
on paluuputken paikka.
2kpl m6 kierrereikiä ja 20mm reiän teet siihen. mulla olis kuvia tuosta kotitekosesta reiästä mutta en ossaa laittaa näytille tänne.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

rehtijii kirjoitti:joo tuo painepuoli kyllä riittää noinkin kuten oot suunnitellu. eiköhän tuossa
kuvassa nuolella merkitty paikka oo oikeassa turbomoottorissa oleva ahtimen
voitelun liitäntä. moottorin korvakon alapuolella olevassa tasaisessa alueessa
on paluuputken paikka. 2kpl m6 kierrereikiä ja 20mm reiän teet siihen. mulla on kuva tuosta reiästä mutta en ossaa laittaa näytille tänne.

ahaa, eli kannattaako kuitenkin laittaa turbon tuloöljy tuosta nuolella merkitystä ?


mutta entäs tuo paluu sitten, pitääkö öljypohja ottaa pois reiäin tekoa varten ?


laita kuvaa mailitse vaikka , e-pk@luukku.com
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

tuo merkitty pultti on vesitilan tyhjennysproppu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

rehtijii kirjoitti:tuo merkitty pultti on vesitilan tyhjennysproppu.
jaa että muistit oikein nyt , heh, no ei siinä mitään , tehdään tulo niinkuin suunniteltukin,

mutta tuo paluu, miten onnistuu reiäin teko ,tai siis mitä pitää ottaa huomioon ?
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

keskellä tuota aluetta ainevahvuus oli vain n.5mm,eli reiän kohdalla.
reiän vierellä ainevahvuus olikin sitten paljon vahvempi , pystyy tekeen 10mm
syvän kierteen ainakin ,eikä menny puhki.tietysti olis poratessa parempi jos
olis ö-pohja pois,mutta jos pystyt huolehtiin että lastua ei mee sisäänpäin,
niin voi porata ö-pohja paikallaankin.vaseliinia terään,imurilla koko ajan
lastua pois....
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

kannattaa ottaa öljypohja pois kun sen irrottaminen on varsin nopea toimenpide kun vain irrottaa koneen kumityynyistä ja nostaa vähän ylöspäin, ja muistattehan vaihtaa turbokoneen kk. laakerit samalla alakautte, vaparin laakerit ei kauaa kestä
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12594
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

stonehead kirjoitti:kannattaa ottaa öljypohja pois kun sen irrottaminen on varsin nopea toimenpide kun vain irrottaa koneen kumityynyistä ja nostaa vähän ylöspäin, ja muistattehan vaihtaa turbokoneen kk. laakerit samalla alakautte, vaparin laakerit ei kauaa kestä
mitäs tbo koneen laakerit maksaa? ,ja käykö ne suoraan tuohon 4 pyttyiseen?

vaikea vaihtaa/aikaa vievää?
Vastaa Viestiin