w210 300tdt pykälää isompi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

w210 300tdt pykälää isompi

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Eli karalan softa päivityksen jäljiltä tehoa kaipaisi jonninverran lisää.

Koitin haku toiminnolla hakea, mutta mitään selkeää ei löytynyt, joten...

Käsittääkseni maltilliseen teholisään (nyt noin 210hv/380nm ja hakusessa olis noin 270hv ja +400nm) ei varmaankaan tarvittaisi kuin pelkkä ahtimen vaihto ja softan uusiminen. Vai tarviiko muuta päivityksiä?

Millaista/mitä ahdinta kannattais lähteä etsimään?

Yksi tärkeä kriteeri olisi myös se, että homma hoituis ilman isompia muunteluita, eli mieluiten ahdin menis vanhan tilalle suoraan, eli laippoja, kiinnityksia ja tilantarvetta ei tarvisi tehdä.

Eli mitään isoa projektia en nyt ehdi ottamaan ja auto on käyttikseni, joten monen päivän pajalla olot ei tule kuloon. Silti olis pakko pikainen teholisä saada. :wink:'

Mitähän muuten autoni laatikko ja perä sanoo noille suunnitelmilleni? Eli kestääkös noi?

Kiitoksia etukäteen!


edit. auton vm.1998
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ootkos miettinyt näitä leima-asioita? Vähäpäästöiseen (kuten autosi on) on aika hankalaa vaihtaa isompaa ahdinta niin että leimaukko vielä leimaisi sen.

Toisaalta jos tämä ei ole ongelma, niin eipä sitten mitään... Softan vaihtoihinhan ei leimaukko käsittääkseni puutu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w210 300tdt pykälää isompi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

LeMansBlau kirjoitti:(nyt noin 210hv/380nm ja hakusessa olis noin 270hv ja +400nm)
Vaihtoon menee Turbo, Välijäähy, ja pumppu elementit.
Tuossa on vakiona 6mm elementit joiden tuotto riittää noin 240-250hv.

Vaihteisto kestää aika hyvin tuon 400nm mutta kyllä siitä enemmän vääntöä lähtee jos kone tehoa otetaan noin 270hv. Toki vääntö onnistuu ohjelmallisesti rajata johonkin arvoon.

Ahtimeksi voisi suunnitella vaikka esim 320cdi:n alipaine ohjattua VNT:tä

Siekkisellä onnistuu vahvistaa myös tuo sähköohjattu automaatti.

Perä kyllä kestää tuplastikin tuon 270hv kunhan ei päästä yhtä rengasta pyörimään joutavaa. :D

Ja tosiaan. Kun auto on vähäpäästöinen niin leimaamisen kanssa voi tulla hankaluuksia jos autossa on suuria muutoksia.
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Re: w210 300tdt pykälää isompi

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Mika.T kirjoitti:Vaihtoon menee Turbo, Välijäähy, ja pumppu elementit.
Tuossa on vakiona 6mm elementit joiden tuotto riittää noin 240-250hv.

Vaihteisto kestää aika hyvin tuon 400nm mutta kyllä siitä enemmän vääntöä lähtee jos kone tehoa otetaan noin 270hv. Toki vääntö onnistuu ohjelmallisesti rajata johonkin arvoon.

Ahtimeksi voisi suunnitella vaikka esim 320cdi:n alipaine ohjattua VNT:tä

Siekkisellä onnistuu vahvistaa myös tuo sähköohjattu automaatti.

Perä kyllä kestää tuplastikin tuon 270hv kunhan ei päästä yhtä rengasta pyörimään joutavaa. :D

Ja tosiaan. Kun auto on vähäpäästöinen niin leimaamisen kanssa voi tulla hankaluuksia jos autossa on suuria muutoksia.
Vällärin kanssa on lukemani mukaan ollut vähän ongelmia ton isontamisen suhteen, kun tilaa ei tahdo olla. Toisaalta luulen, että hakemilleni tehoalueille ei välijäähdytintä tarvi välttämättä lähteä vaihtamaan. Vai tarviiko?

Jostain muistan lukeneeni, että tehdas lupaa vaihteiston kestoksi melkolailla saman mitä tuosta vakiona on otettu irti. En tiedä mikä se kriittinen raja nyt sitten oikeasti voi olla, mutta yks konstihan on tietenkin koittaa konkreettisesti kestääkö vaiko ei. :wink:
Mitähän tuollainen Siekkisen laatikon vahvistustyö tulisi arviolta kustantaan?

Jostain luin myös, että ton 320CDI:n VNT alipaineohjatunohjatun ahtimen käyttö olis hankalaa johtuen siitä ettei autossani ole tota alipaineohjausta. Onko näin?

Mitäs perus Holsetin tai Garretin mallia suosittelisitte?

Leiman kanssa ei kyllä pitäis noilla viriasteilla tulla vielä mitään hankaluuksia.

edit.
Sain toisella foorumilla myös tällaista neuvontaa...

"Autossa ei ole valmiutta VNT-ohjaukselle ja palikat Karalalta lienee +2ke. Noin maltillisille tehoille laittaisin perinteisen ahtimen, mersuforumilla on montakin, jotka osaavat lonkalta sanoa sopivan mallin. Joku hieman HX35:sta pienempi vois olla ok. Vakio pakosarja on kyllä malliltaan ihan hyvä, pl pieni ahtimen laippa ja aukko. Sitä voisi hieman kairata isommaksi ja tehdä välilaippa/hitsauttaa laippa uudelle ahtimelle.

Perä kestää aivan varmasti. Laatikkokin varmaan perinteisellä ahtimella, kun ei tule kovia alaväännön lisäyksiä.

Tuskin tarvii muita päivityksiä noille tavotteille, ahdin/pakosarja on se eka tulppa. Pumppu riittänee noille paikkeille muttei taas sen pidemmälle."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w210 300tdt pykälää isompi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

LeMansBlau kirjoitti:
Leiman kanssa ei kyllä pitäis noilla viriasteilla tulla vielä mitään hankaluuksia.
Leiman kanssa tulee heti ongelmia jos vaihdat jonkun osan toiseksi pellin alla ja se huomataan katsastuksessa.

Vähäpäästöinen kun on niin "virallisesti" sinne ei saa vaihtaa yhtään mitään. :D

Toki sinne moni vaihtaa virtaavampaa palikkaa ilman ongelmia.

EDIT: ko. autossa on vakiona alipaineohjattu turbon hukkaportti. Mutta se vaatinee ohjelman muutoksen että se osaa ohjata VNT:tä.
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: w210 300tdt pykälää isompi

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Vällärin kanssa on lukemani mukaan ollut vähän ongelmia ton isontamisen suhteen, kun tilaa ei tahdo olla. Toisaalta luulen, että hakemilleni tehoalueille ei välijäähdytintä tarvi välttämättä lähteä vaihtamaan. Vai tarviiko?

Itse kun joskus tiedustelin 300TD:n virittämisestä (pelkkä ohjelmointi), sanottiin että välijäähdytin riittää jokseenkin 210-220hv, kun vakio turbo.

"eli propleemana on se kun turpo jää liian pieneksi ja otetaan liikaa tehoa niin hetken kun ajelee kaasu pohjassa, niin kuulerissa oleva öljy höyrystyy, kulkeutuu imuilman mukana moottoriin ja sulattaa hehkut ja esikammiot"

Korjaantuuko ongelma sitten isommalla turbolla?
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w210 300tdt pykälää isompi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

arto79 kirjoitti:
"eli propleemana on se kun turpo jää liian pieneksi ja otetaan liikaa tehoa niin hetken kun ajelee kaasu pohjassa, niin kuulerissa oleva öljy höyrystyy, kulkeutuu imuilman mukana moottoriin ja sulattaa hehkut ja esikammiot"

Korjaantuuko ongelma sitten isommalla turbolla?
No ei aivan näin mutta pienellä turbolla ja suurilla syötöillä pakopaine kasvaa turhan suureksi ja siitä johtuen koneen lämpökuorma kasvaa ja pahimmassa tapauksessa männät sulaa.

Suuremmalla turbolla pakopaine pysyy kohtuullisena ja samalla lämpökuorma on huomattavasti matalampi = kone käy viileämpänä ja antaa tehoa enemmän. Myöskään ahtopainetta ei tarvita niin paljoa. Samaan ilmamäärään riittää pienempi paine.

Myös suurempi välijäähdytin laskee konee lämpökuormaa kun ahtoilma on viileämpää.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

lämpööö

Viesti Kirjoittaja esko »

Mika.T
Asiantuntija

...... suurilla syötöillä pakopaine kasvaa turhan suureksi ja siitä johtuen koneen lämpökuorma kasvaa ja pahimmassa tapauksessa männät sulaa.

on .. muuten kokeeiltu ........mäntä ei sula ......... :twisted: :twisted:
vasen ahtopainemittari 4 bar asteikko ja oik puoli 6 bar asteikko
lämpökuormaa varmaan oli kun alavesiletku räjähti
:shock: varttilmaililla........
todistusaineistoa :wink:

http://s536.photobucket.com/albums/ff32 ... CEMB09.flv

we can hear more later 8) 8) 8)
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Re: w210 300tdt pykälää isompi

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Mika.T kirjoitti: Myös suurempi välijäähdytin laskee konee lämpökuormaa kun ahtoilma on viileämpää.
Mutta tuntuu nostavan hieman pakopainetta kun polkee lappu laattiassa. Normaalissa ripeässäkin ajossa taasen tuntuu laskevan pakopainetta ja siis pakolämpöjä.

Laitoin kesällä hiukan virtaavammanoloisen ja suuremman coolerin. Eli 6,5 cm paksu, 14 cm korkea ja reilu puolmetriä pitkä. Ehkä noin kolmanneksen suurempi orkkista. Vaikutus oli selkeästi pakopaineita laskeva normaaliajossa. Kulutus on myös pysyny muutaman desin kohtuullisempana sen jälkeen.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: lämpööö

Viesti Kirjoittaja napa »

esko kirjoitti:Mika.T
Asiantuntija

...... suurilla syötöillä pakopaine kasvaa turhan suureksi ja siitä johtuen koneen lämpökuorma kasvaa ja pahimmassa tapauksessa männät sulaa.

on .. muuten kokeeiltu ........mäntä ei sula ......... :twisted: :twisted:
vasen ahtopainemittari 4 bar asteikko ja oik puoli 6 bar asteikko
kokeile nyt vetää sillä lintallas joku hieman pitempi matka, kuin 400 metriä, niin voi alkaa sulamaankin ne männät... mene vaikka penkkiin vetämään 30 min. sessio täydellä teholla ja tule sitten sanomaan, että ei sula...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No joo.. Ei ne varttimaililla yli rajojensa kerkeä lämmetä. Toki siellä on paikat kuumana silloinkin.

Se on loppujen lopuksi melko lyhyt repäisy.
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Vielä kun joku sanoo tän kaiken topicoffailun ohessa minkä ahtimen lätkäsen omaani, kun en muuta halua tolle tehdä. :)

Eli Karala ohjelmoidussa 3.0tdt väyrysessähän on ahdin mikä tehojen kasvatusta pitää aisoissa. No mikä on suositeltava ahdin, kun vois vähän yrittää ylittää tota ohjelmalla vakio turbon kanssa saatua kulkua? Ja mille teholukemille niillä spekseillä sitten olisi mahd. päästä?

Onko täällä merkkiföörymillä ainuttakaan joka asian tietää? :roll: :)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siihen vakio pakosarjaan ei kä suoraan mikään muu suurempi ahdin.
Jos ei halua sarjaa vaihtaa niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää muokata jossain turbopajalla vakio turboa suuremmaksi.

Siinä on hieman varaa kairata.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Mika.T kirjoitti:Siihen vakio pakosarjaan ei kä suoraan mikään muu suurempi ahdin.
Jos ei halua sarjaa vaihtaa niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää muokata jossain turbopajalla vakio turboa suuremmaksi.

Siinä on hieman varaa kairata.
On kyl pikkasen varaa isontaa, mutta isommat siivet löytyy vasta porssen turbosta ja ei kasva joka oksalla :?

Laippahommiin joutuu väkisinkin :roll: Mutta sitten taas löytyy vaihtoehtoja lisää.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Tarkoitus olisi tehdä vänkkyyn/ässään Bolt-on sarja sinne 250-270hp lähettyville. Sisältää uuden pakosarjan ja uuden ahtimen. Ahtimeksi Garrett GT32. Privana voi kysellä lisää inffoo jos kiinnostaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Noi tokihan kiinnostaa...

Ilmeisesti noille tehoille vaatii pumppuun 7mm tapit ja oman ohjelmansa.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Vakio elementit pitäisi just riittää, mutta katsotaan...
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

ytte kirjoitti:Tarkoitus olisi tehdä vänkkyyn/ässään Bolt-on sarja sinne 250-270hp lähettyville. Sisältää uuden pakosarjan ja uuden ahtimen. Ahtimeksi Garrett GT32. Privana voi kysellä lisää inffoo jos kiinnostaa.
Kyselin myös Pro turbo systemsin Pekalta neuvoa/mielipidettä ja hän vastaili:
"Eikö tuo GT sarjan ahdin sovi alkuperäiseen turbon pakosarjaan?
Dieselissä ainakin parhaiten toimii lyhyt alkuperäinen pakosarja vrt. esim pitkillä putkilla tehtyyn sarjaan jossa pakokaasut jäähtyvät.
Esim. tuo mainitsemasi GT32 toimii hienosti ja riittää yli 300hv"


Eli olisin nyt kiinnostunut tietään, että onko tonne tarvetta vääntää pakosarjaa orkkiksen tilalle jos korvaava ahdin olis Garretin GT32? :roll:

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselisin vielä (nälkä kasvaa syödessä), että jos haluais nostaa tehot kolmosella alkavaks, niin paljonkos toi orkkis pumpun päivitys 7mm tapeille maksais ja onko Mynän lisäksi muita tekijöitä (mahd. Pirkanmaalla)?
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Pirkanmaan pumppupajat : tammer-diesel (ei tee? ) dieselpojat sarankulmassa (voi tehdä ? ) Mynä ja PP, JR-diesel pieksämäki ? Loimaan diesel (tekee ainakin pullinkiin). Y:veellä voi tiedustella lisää?
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Turbo-eemeli kirjoitti:Pirkanmaan pumppupajat : tammer-diesel (ei tee? ) dieselpojat sarankulmassa (voi tehdä ? ) Mynä ja PP, JR-diesel pieksämäki ? Loimaan diesel (tekee ainakin pullinkiin). Y:veellä voi tiedustella lisää?
Kiitoksia vinkeistä.

Toi tammer-diesel ei kyllä tupsahtanut edes mieleen. Onkos toi dieselpojat enään edes hengissä?
Muut vaihtoehdot vaikuttais hyviltä, mutta parhaiten menis jos pumpun sais vietyä varattua aikaa vastaan ja homma hoituis päivässä/kahdessa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4670
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

ytte kirjoitti:Vakio elementit pitäisi just riittää, mutta katsotaan...
No, kiinnostipa minuakin sen verran, että innostuin kolmesatasen ohjelmaa vilkaisemaan.

Vakiossa moottorissa max teho saavutetaan 4400rpm kohdalla, jolloin syöttöjä on ohjelmassa 45,4 milliä.
Vakiopumpun jännitekartassa on max syöttötaso 65 milliä, eli juuri ja juuri tavoitteeseen pääsee (= ~1,5kertaiset syötöt), varsinkin jos vetäviä kierroksia jatkaa, sitä en tiedä, onko niitä näissä jälkisähköistetyissä pumpuissa sitten lisäksi jotenkin mekaanisestikin estetty.
Tosin asiassa on vielä sellainenkin juttu, että mikäli elementtien liikevara ei vielä ole aivan lopussa, niin pumpun jännitekartassa on vähän varaa nostaakkin ruiskutustasoa, ohjelmassa on tietyissä kohden laskettu arvoja valmiiksi 70millille asti - olisikko se siinä se max taso, mitä pumpusta sitten loppupelissä lähtee vakioilla elementeillä...

Tämä on mulle vähän hebreaa...
...Mutta kyllä tuossa ohjelmassa on itseasiassa vähän yksikertaisemmin kerrottuna kaikki ne kiemurat, jotka sitten vähän hankalammassa muodossaan löytyy uudemmistakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Muistan kuulleeni joskus, et mekaanisesta sais 6-millisil 80 kuutio ulos ja 240 pollee kapikantises.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

Jotain juttua pumpun tuottarajoista tuolta rinnakkaisfoorumilta "ryöstettynä":

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 81b916deb9
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turbo-eemeli kirjoitti:Muistan kuulleeni joskus, et mekaanisesta sais 6-millisil 80 kuutio ulos ja 240 pollee kapikantises.
REhtijii penkitti muistaakseni 236.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4670
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mika.T kirjoitti:
Turbo-eemeli kirjoitti:Muistan kuulleeni joskus, et mekaanisesta sais 6-millisil 80 kuutio ulos ja 240 pollee kapikantises.
REhtijii penkitti muistaakseni 236.
Jokin tuossa teidän tuumailussa ei nyt natsaa.
Jos 80milliä antaa 240hv.
Niin 120milliä on +50% eli 360hv. ??

45.4milliä ohjelmassa -> 177hv moottorissa.
=> 120milliä on 2,64X177=467, joka minusta kuulostaa oikeammalta.

Jos se 80milliä oikeasti toteutuu siellä moottorissa, niin tehoa oikeastaan pitäisi tulla kolmensadan luokkiin.....
Saattaa tässä pumppuhommassa olla vielä jotain kertomatta....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

tuikku kirjoitti:Jos se 80milliä oikeasti toteutuu siellä moottorissa, niin tehoa oikeastaan pitäisi tulla kolmensadan luokkiin.....
Saattaa tässä pumppuhommassa olla vielä jotain kertomatta....
No ite en uskalla tietämättömyyttäni lähteä arvaileen, mutta mielenkiinnolla odottelen mikä on se lopullinen tuomio orkkis pumpun potentiaalista.
Tietenkin jos 7mm tapeilla pääsis tonne 150kuution luokkaan, niin houkuttais kyllä pumppu päivittää...toisaalta tämä on taas se oravanpyörä, eli tehojen kanssa pitäis olla kuitenkin maltillinen, ettei tarve päivityksien tekemisille kasva. :wink: Siis tarkoitan että tän koko aiheen pointtihan on maltillinen tehon nosto maltillisella kukkaron raottamisella ja mahd. pienellä vaivalla. :lol:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tuikku kirjoitti: Saattaa tässä pumppuhommassa olla vielä jotain kertomatta....
Saattaa se pumpun nokka-akselin profiilikin vaikuttaa niihin maks syöttöihin.
LeMansBlau kirjoitti: Tietenkin jos 7mm tapeilla pääsis tonne 150kuution luokkaan, niin houkuttais kyllä pumppu päivittää...
Tuon verran kun pukkaa soppaa koneeseen niin ainakin vakio vaihdelaatikko antautuu hyvin äkkiä. :D
Toki ennen kuin tuomonen polttoainemäärä palaa kunnolla, täytyy turbo ja kuuleri vaihtaa parempiin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4670
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, me puhutaan nyt vähän eri asiasta.

Minä puhun vaan syötetyistä polttoainemääristä, en ota ollenkaan kantaa siihen, miten se tehdään.

Tehoa saadaan, kun moottorissa poltetaan dieselpolttonestettä, ja oletan että kun tehoa nostetaan, niin sen lisääntyneenkin tehon tuottamiseen käytetään juuri sitä samaa ainetta. :lol:

Jos tehoa halutaan kaksinkertainen määrä, pitää samassa moottorissa, jos sen muita ominaisuuksia ei muuteta, pystyä samassa ajassa polttamaan vähintään kaksinkertainen määrä, sitä energiamäärältään samaa polttoainetta.
Tehoa vaan tulee polttoaineen polttamisesta sylinterissä.

Tai sama toisinpäin, jos ruiskutetaan kolminkertainen määrä, mutta tehoa tulee vaan kaksinkertainen määrä, niin tuubaa tulee muualtakin, kun vaan putkesta... :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia

vaihtoon
turpo
pakoputki
välijäähdytin
ohjelma
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4670
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tänks xr5, tuo kuulostaa jo joltain.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin