w210 300tdt pykälää isompi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Sähköhienouksista mitään ymmärtämättömänä kysymys?
Minkälainen homma olisi muuttaa ecun ohjaus sellaiseksi, että sillä voisi ohjata suoraan sähköohjattua ahdinta?? Ei varmasti ole ihan vain liitoskappaleen muutos, mutta mitä se vaatisi?

Onko sähköohjatussa esim ohjausvirta ja käyttövirta erikseen? Mitä kaikkia piuhoja sähköohjatulle vaaditaan?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Turbo-eemeli kirjoitti:606-ses toimii alipainella.
Vajavaisen ymmärrykseni mukaan kunpikaan ei ole kelvollinen ohjaamaan VNT:tä. Vain EGR:n kartassa on siihen tarvittavat ominaisuudet.

Tässä ei ole EGR:ää, eikä se käy nakulla, mutta vnt kylläkin. 1000cc V2, 3 jäähdytintä, 2 öljynjäähdytintä, 1 välijäähdytin...


Kuva


Kuva

Kuva

Tuplaplenumi. :D
Kuva

Saapa nähdä päästäänkö tavoitteeseen vai tuleeko kasa päreitä...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Olematta itse yhtään parempi, mutta yllä olevan kuvan alumiinihitsarilla on vielä vähän treenattavaa saumojen kanssa...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

pyhimys kirjoitti:Olematta itse yhtään parempi, mutta yllä olevan kuvan alumiinihitsarilla on vielä vähän treenattavaa saumojen kanssa...
Ei ole. Kaikki saumat pitää ja on koeponnistettu. :D

Näkyvät osat nätiksi, piiloon jäävät toimiviksi...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

norsu kirjoitti:
pyhimys kirjoitti:Olematta itse yhtään parempi, mutta yllä olevan kuvan alumiinihitsarilla on vielä vähän treenattavaa saumojen kanssa...
Ei ole. Kaikki saumat pitää ja on koeponnistettu. :D

Näkyvät osat nätiksi, piiloon jäävät toimiviksi...
menee ihan hiukan OOteeks mutta norsu vois pistää vähän lisäinfoo vaikka yyyveellä tosta "moposta" :wink: kiinnostaa ihan hiukan enemmän tommoset liikatehokkaatjavaaralliset sutisuti laitteet :wink: :lol:
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

laineracing kirjoitti:
norsu kirjoitti:
pyhimys kirjoitti:Olematta itse yhtään parempi, mutta yllä olevan kuvan alumiinihitsarilla on vielä vähän treenattavaa saumojen kanssa...
Ei ole. Kaikki saumat pitää ja on koeponnistettu. :D

Näkyvät osat nätiksi, piiloon jäävät toimiviksi...
menee ihan hiukan OOteeks mutta norsu vois pistää vähän lisäinfoo vaikka yyyveellä tosta "moposta" :wink: kiinnostaa ihan hiukan enemmän tommoset liikatehokkaatjavaaralliset sutisuti laitteet :wink: :lol:
Juu toi pitäs tuikata melkein tonne projekti osuuteen omalle aiheelleen. Itellä noita Raptoreita kans ollu. Viimesin -08 700r special edition, johon tuli kans mukavasti lisäpalikkaa laitettua.
Toivottavasti toi kuvassakin oleva härveli saa vielä myös ajettavan alustan alleen. :wink:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

pyhimys kirjoitti:Sähköhienouksista mitään ymmärtämättömänä kysymys?
Minkälainen homma olisi muuttaa ecun ohjaus sellaiseksi, että sillä voisi ohjata suoraan sähköohjattua ahdinta?? Ei varmasti ole ihan vain liitoskappaleen muutos, mutta mitä se vaatisi?

Onko sähköohjatussa esim ohjausvirta ja käyttövirta erikseen? Mitä kaikkia piuhoja sähköohjatulle vaaditaan?
Sähköistä siipien ohjausmoottoria ohjataan mersussa PWM-signaalilla, katso netistä.
Pulssin leveys vaihtelee välillä 5-95%.
Taajuden piti muistaakseni olla 400MZ, just eikä melkein.
Sen lisäksi 12V virtajohto, sekä maajohto, ei muuta.
Säätömoottorilla on itsellään aivot.
Toimivaa ratakaisua ei ole vielä kukaan rakentanut alkup. ecuun.

Ulkoisia ohjauksia on.


Vanhempiinkin autoihin tosiaan siipien ohjauksen rakentelu egr,n kartasta onnistuu.
Venttiili on alipaineohjattu, säätöventtiili on sama, kun sitten myöhemmässä vaiheessa ahdinta säätävä.
Kaikissa Vitoissa/Sprinttereissä ei ole koko egr,rää, jolloin homma mutkistuu runsaasti, muttei ole ilmeisesti mahdoton pieti silloinkaan.
Alipaineohjattuja ahtimiahan on sitten runsaasti, eli valinnan varaakin on.

Egr,n kartta ohjaa moottoriin menevän ilman määrää.
Suhteessa kierroslukuun ja syöttömäärään.
Silloin ahtimen siipiäkin siis käytetään ilman määrän ohjailuun, ei paineen suoranaisesti.
Toimii, mutta valmiiksi tarkoitusta varten rakenneltu ecu toimii paremmin.
Maffi pitää olla kunnossa.
Kuvittelisin, että maffi ohjattu toimii mappi ohjattua paremmin.

Hukkaportin kartassa vaikuttavina tekijöinä on ahtopaine ja kierrosluku.
Kartassa on sitten pulssin leveys.
Ahtopaine ei sovellu itse ohjaavaksi elementiksi, kun sitä juuri ahtimen siivillä pitäisi ohjata.
Ahtopaineen sijaan pitäisi olla se syöttömäärä, niin toimisi sellaisenaan.
109 Vitossa näyttää olevan......
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

... ja vnt-ahdin?

Kyllä se aika vaikea on yhdellä kartalla ohjata vnt-ahdinta, ei paljon saa olosuhteet eikä mekaniikka muuttua niin pieleen menee.

Oikeissa vnt-ohjelmissa kuitenkin verrataan pyydettyä ja toteutunutta ahtopainetta, ja jos poikkeamaa tulee niin ohjelmassa on keinot korjata ahtoja varsinkin ylöspäin aika paljon mutta mites tuommoisessa egr-karttaohjatussa? Se vaan toteuttaa tiettyä pulssisuhdetta joka sille kierrosluvulle ja kaasunasennolle on kartassa määrätty.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sataysivitoissa on hukkaporttiahdin.

Kyllä siinä egr-kartasta tehdyssäkin samalla tavoin korjausta tapahtuu, molempiin suuntiin, mutta ilmamäärän suhteen, ei paineen.
Mersuissa siinä kartassa on ilmamäärä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Joo niinhän se tietysti menee että ilmamäärillä pelataan jos käytetään EGR-karttaa ohjaamaan ahdinta ja onhan siinä tieten silloin korjauskin. Eipä tuo ajatus pelaa kun korkeintaan joka toinen ilta :oops: :mrgreen: .
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Mikäs se olikaan 320cdi:n ahtimen tyyppinro?
Onkos tuolla 320:n ahtimella päästy sitä suuremmille tehoille kuin mitä tuikku ruuvas?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
A6130960299, tuo kait helpoiten käy "kaikkiin rakennelmiin"
Alipaineohjattu, liitos pakoputkeen uudempaa mallia.
Esikammioisessa antaa max 270hv.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
LeMansBlau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 20.09.2009 16:54
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja LeMansBlau »

tuikku kirjoitti:.
A6130960299, tuo kait helpoiten käy "kaikkiin rakennelmiin"
Alipaineohjattu, liitos pakoputkeen uudempaa mallia.
Esikammioisessa antaa max 270hv.
Eli toi olis ilmeisemmin se käytännöllisin ratkaisu, kun tarkotukseni on siirtyä pelkkästä softapäivityksestä pykälä ylöspäin. :roll:

Olisko tossa mahd. päästä tonne 270-300hv tietämille muuten vakio romppeilla?
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä vakio romppeilla jos turpon vaihtaa ja 270 lähtee niin kannattaa olla tyytyväinen
Avatar
Castillo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 23.11.2006 09:34
Paikkakunta: Tavastkyrö

Viesti Kirjoittaja Castillo »

onko tässä aloittajan suunnittelemassa projektissa edetty sanoista toteutukseen. Mulla tais väyrysen solmu antautua ja aihe siis kovin ajankohtainen. Mitä tilalle vakioahtimelle. Suurin motivaatio on saada pakopaineet alemmas ja kohtuuteen. Nyt ahtojen ollessa 1,3 pakoset painelee liki 3:ssa. Tai oikeastaan nyt, kun turbo ääntää enemmän kuin ahtaa niin pakopaineet ties missä, mutta ei uskalla ajaa. Ahtaa hitaasti, ei kulje, ja pakopainemittari oitis tapissa jos kierrättää.

Huomiotaherättämätön ulkoisesti, pakopaineita alentava ja tehojakin nostattava turbo etsinnässä. Oisko ytte saanu sen bolt-on solmun markkinoille?
E300 TDT -98
E200D aut. -94
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Castillo kirjoitti:onko tässä aloittajan suunnittelemassa projektissa edetty sanoista toteutukseen. Mulla tais väyrysen solmu antautua ja aihe siis kovin ajankohtainen. Mitä tilalle vakioahtimelle. Suurin motivaatio on saada pakopaineet alemmas ja kohtuuteen. Nyt ahtojen ollessa 1,3 pakoset painelee liki 3:ssa. Tai oikeastaan nyt, kun turbo ääntää enemmän kuin ahtaa niin pakopaineet ties missä, mutta ei uskalla ajaa. Ahtaa hitaasti, ei kulje, ja pakopainemittari oitis tapissa jos kierrättää.

Huomiotaherättämätön ulkoisesti, pakopaineita alentava ja tehojakin nostattava turbo etsinnässä. Oisko ytte saanu sen bolt-on solmun markkinoille?
Kiireitä ollu niin en ole asiaan enempää perehtynyt. Nyt on tosin saatu laitteita ajokuntoon ja asiaan olisi aikaa paneutua vähän enempi.

Hyllyssä olisi GT32, jota saa kahdella eri pakopesällä. Vakio alipainekello ohjaisi ahdinta eikä homma menisi sen takia liian monimutkaiseksi.

Pumppupuolella kokeillaan nyt aluksia mihin vakio pumpulla päästään kohtuullisella ruiskutusajalla.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Eilen kerkesin vähän softamuutettua väyrystä penkissä testailee. Vakio ahdin puskee nyt noin 0.5bar isommilla kieroksilla, eli hapenpuute on kova. Alavääntöähän tuo ei tarvitse yhtään lisää koska moottori on enempi kierroskone kun CDI moottorit. (ei nyt sillä että eivätkö nekin kiertäisi)

Tulokset oli siis 216hp ja ~400Nm. Ahdot käyvät 2000rpm:n kohdalla 1bar ja tippuvat tasaisesti 0.5bar. Savutus on suht runsas 3500-5000rpm. Tulos on kummiskin tuolle ahtimelle ehä maksimin maksimi. En uskalla ees mitata pakopaineita. Pakoputki on täysinvakio ja katalysaattorikin on paikoillaan.

Mielessä on pyörinyt pitkään laittaa kaksi vakio ahdinta, joka on ennenkin havaittu hyväksi paketiksi käyttömukavuuden takia.

Tässä on ny lähtökohta.
Vastaa Viestiin