Turbo ongelma(-ko)? Vito 110D -98
Turbo ongelma(-ko)? Vito 110D -98
Vitosta hävis puhti, vaikuttas siltä ettei ahda?
Kesken ajon tosiaan yhtäkkiä lakkas kulkemasta, motarilla noin 120-130 km/h oli nopeutta. Ei mitään ääniä, savutusta yms havaittavissa eli muuten tuntuu pelittävän ihan normaalisti, mutta ei vaan kulje enää sitten mihinkään.
Tuntuu kun ajelis 108:lla... Joku pieni hiljainen sivu ääni kuuluu kun kiihdyttää esim ylämäkeen niin että on rasitusta, ei kuitenkaan kovin häiritsevä.
Sen verran tutkimus työtä tehtiin että kaikki alipaine letkut vaikuttas ehjiltä, ei mitään päällisinpuolin siis.
Mistä tuota lähtis selvittään? Kaikenlaisia venttiileitähän noitten letkujen päässä on, vaan kun tietäs mitä..
..jos ei suoraan mitään 'helppoa' korjaus/tarkistus keinoo löydy, niin myös vinkkejä edullisesta JA hyvästä korjaamosta tampereen seudulla otetaan vastaan.
Kesken ajon tosiaan yhtäkkiä lakkas kulkemasta, motarilla noin 120-130 km/h oli nopeutta. Ei mitään ääniä, savutusta yms havaittavissa eli muuten tuntuu pelittävän ihan normaalisti, mutta ei vaan kulje enää sitten mihinkään.
Tuntuu kun ajelis 108:lla... Joku pieni hiljainen sivu ääni kuuluu kun kiihdyttää esim ylämäkeen niin että on rasitusta, ei kuitenkaan kovin häiritsevä.
Sen verran tutkimus työtä tehtiin että kaikki alipaine letkut vaikuttas ehjiltä, ei mitään päällisinpuolin siis.
Mistä tuota lähtis selvittään? Kaikenlaisia venttiileitähän noitten letkujen päässä on, vaan kun tietäs mitä..
..jos ei suoraan mitään 'helppoa' korjaus/tarkistus keinoo löydy, niin myös vinkkejä edullisesta JA hyvästä korjaamosta tampereen seudulla otetaan vastaan.
Selvitetäänpä aluksi onko siinä ahdin alipaine- ja ahtopaineohjauksella ?
Alipaineohjatun konetilasta, tulipellin ylälaidasta löytyy sähköventtiileitä, joihin menee alipaineputkia. Nämä värkit sisältävät kait yleensä myös EGR-järjestelmän.
Alipaineohjatun konetilasta, tulipellin ylälaidasta löytyy sähköventtiileitä, joihin menee alipaineputkia. Nämä värkit sisältävät kait yleensä myös EGR-järjestelmän.
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:Selvitetäänpä aluksi onko siinä ahdin alipaine- ja ahtopaineohjauksella ?
Alipaineohjatun konetilasta, tulipellin ylälaidasta löytyy sähköventtiileitä, joihin menee alipaineputkia. Nämä värkit sisältävät kait yleensä myös EGR-järjestelmän.
Löytyy, juurikin tuosta paikasta. 3kpl venttiileitä.
Sen verran 'korjausta' tuohon alotus viestiin et kyllä se 'kulkee' ihan normaalisti, ei vaan kiihdy sitten ollenkaan. alavääntö katos ihan täysin, tai oikeestaan koko kierros alueella ei tapahdu oikeen mitään. Ero on siis huomattava ja potku katos kertaheitolla.
Ahtimen hukkaportti vedetään kiinni alipaineen avustuksella kun tietokone niin käskee ja tämähän tapahtuu silloin kun moottori käynnistetään.
Aluksi voisi katsella mistä niistä kolmesta mötikästä menee letku ahtimen kellolle, siis sinne koneen taakse. Siinä mötikässä pitäisi olla täysi alipaine yhdessä letkussa otettuna suoraan jostakin jarrutehostajan luota. Sähkön avulla tuota sitten päästellää sinne ahtimen kellolle, ja se kolmas päästää ylimääräiset alipaineet taivaantuulin sitten kun niitä ei enää tarvita. Katso että johdot ja letkut tuohon liittyen on ok. Alipaineen määrän voi mitata pneumatiikkakaupasta ostettaavalla teollisuusmittarilla, pitäisi olla varmaankin jotain -0,8...-1.0 bar. Samalla voi testata että ahtimen hukkaportin kello on tiivis, eli suhinaa ei kuulu kun kellolle antaa täyden alipaineen eli ohittaa sen venttiilin. Eiköhän sieltä jokin naps myös kuulu kun läppä liikkuu.
Se kolmas mötikkä ohjaa ahtoputkessa olevaa ilmaläppää ja liittyy myös EGR järjestelmään. Sen vika esiintyisi korkeintaan "tulppana ilmaputkessa",joten en usko siihen. Katso kuitenkin että se vipu liikkuu siinä kun kellolla on alipainetta ja vipu pysyy "tiukkana".
Mikäli edellä olevat on OK, niin seuraavaksi EGR järjestelmän kimppuun, eli samat toimenpiteet mutta nyt kohdistetaan ne siihen kelloon,joka on pakosarjan ja imusarjan välissä. Mikäli venttiili on auki/nalkissa niin luultavasti ahdotkaan ei tahdo nousta. Tämä venttiili voi tietysti olla ihan mekaanisestikini jumissa mutta ei se kait ole kovin yleistä.
Mikäli noi edellä olevat on OK, niin voisi epäillä, että tietokone ei osaa ohjata sitä hukkaporttia jostai syystä. Muutama syy voisi olla MAP anturi, joka antaa väärää tietoa. Löytynee tulipellistäkuskinkohdalta keskeltä. Sellainen neliskanttinen mötikkä, jossa lukee made in japan. Siihen pitää mennä ehjä letku, mutta tässä tapauksessa tuo ei ole oikein mahdollista. Viallinen letku aiheuttaisi ylipaineen ja siitä seuraavan vikatilan...eli auto vetäisi alkukiihdytyksen ok ja sitten hyytyisi. Tietysti tietokone voi pitää autoa vikatilassa jonkin muun syyn vuoksi ja ei siksi suostu vetämään hukkaporttia kiinni, auto on ns. saat ajaa lähimmälle korjaamollemoodissa. Tästä pitäisi mielestäni palaa punainen vikavalo iloisesti kojelaudassa... Tuossa moottorissa ei kovin montaa vikapaikkaa ole, mikä sen voisi aiheuttaa, MAP tai MAF anturit ja ehkä jopa jokin lämpöanturi, en osaa sanoa.
Niin ja alipainevuoto missä tahansa, esimerkiksi ajovalojenkorkeussäätimissä voi aiheuttaa tuon, ettei hukkaporttia saada vedettyä kiinni vaikka tietokone niin käskee ja siitä seuraa, että se auto on "vapari" eli kohtuu tehoton, potkusta ei voida puhua .
Aluksi voisi katsella mistä niistä kolmesta mötikästä menee letku ahtimen kellolle, siis sinne koneen taakse. Siinä mötikässä pitäisi olla täysi alipaine yhdessä letkussa otettuna suoraan jostakin jarrutehostajan luota. Sähkön avulla tuota sitten päästellää sinne ahtimen kellolle, ja se kolmas päästää ylimääräiset alipaineet taivaantuulin sitten kun niitä ei enää tarvita. Katso että johdot ja letkut tuohon liittyen on ok. Alipaineen määrän voi mitata pneumatiikkakaupasta ostettaavalla teollisuusmittarilla, pitäisi olla varmaankin jotain -0,8...-1.0 bar. Samalla voi testata että ahtimen hukkaportin kello on tiivis, eli suhinaa ei kuulu kun kellolle antaa täyden alipaineen eli ohittaa sen venttiilin. Eiköhän sieltä jokin naps myös kuulu kun läppä liikkuu.
Se kolmas mötikkä ohjaa ahtoputkessa olevaa ilmaläppää ja liittyy myös EGR järjestelmään. Sen vika esiintyisi korkeintaan "tulppana ilmaputkessa",joten en usko siihen. Katso kuitenkin että se vipu liikkuu siinä kun kellolla on alipainetta ja vipu pysyy "tiukkana".
Mikäli edellä olevat on OK, niin seuraavaksi EGR järjestelmän kimppuun, eli samat toimenpiteet mutta nyt kohdistetaan ne siihen kelloon,joka on pakosarjan ja imusarjan välissä. Mikäli venttiili on auki/nalkissa niin luultavasti ahdotkaan ei tahdo nousta. Tämä venttiili voi tietysti olla ihan mekaanisestikini jumissa mutta ei se kait ole kovin yleistä.
Mikäli noi edellä olevat on OK, niin voisi epäillä, että tietokone ei osaa ohjata sitä hukkaporttia jostai syystä. Muutama syy voisi olla MAP anturi, joka antaa väärää tietoa. Löytynee tulipellistäkuskinkohdalta keskeltä. Sellainen neliskanttinen mötikkä, jossa lukee made in japan. Siihen pitää mennä ehjä letku, mutta tässä tapauksessa tuo ei ole oikein mahdollista. Viallinen letku aiheuttaisi ylipaineen ja siitä seuraavan vikatilan...eli auto vetäisi alkukiihdytyksen ok ja sitten hyytyisi. Tietysti tietokone voi pitää autoa vikatilassa jonkin muun syyn vuoksi ja ei siksi suostu vetämään hukkaporttia kiinni, auto on ns. saat ajaa lähimmälle korjaamollemoodissa. Tästä pitäisi mielestäni palaa punainen vikavalo iloisesti kojelaudassa... Tuossa moottorissa ei kovin montaa vikapaikkaa ole, mikä sen voisi aiheuttaa, MAP tai MAF anturit ja ehkä jopa jokin lämpöanturi, en osaa sanoa.
Niin ja alipainevuoto missä tahansa, esimerkiksi ajovalojenkorkeussäätimissä voi aiheuttaa tuon, ettei hukkaporttia saada vedettyä kiinni vaikka tietokone niin käskee ja siitä seuraa, että se auto on "vapari" eli kohtuu tehoton, potkusta ei voida puhua .
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei tästä mitään tuu... kai se on turvauduttava ammattiapuun vapun jälkeen.
Tarkistelin ny viä ja koitin noita venttiileitäkin ohitella, ei positiivista vaikutusta. Korkeintaa huonompaan suuntaan
Mitään mittariakaan ei ny viikonlopunaikana mistään saa ja alkuviikosta olis auton tarvetta joten maanantaina suuntaan jollekkin korjaamolle ja toivon et sais mahd pian työn alle.
Uskaltaakoha tolla ny ajaa sinne korjaamolle tms? oon kyllä jo semmoset 20-30 km ajanu sen jälkeen kun tehot hävis..
Tarkistelin ny viä ja koitin noita venttiileitäkin ohitella, ei positiivista vaikutusta. Korkeintaa huonompaan suuntaan
Mitään mittariakaan ei ny viikonlopunaikana mistään saa ja alkuviikosta olis auton tarvetta joten maanantaina suuntaan jollekkin korjaamolle ja toivon et sais mahd pian työn alle.
Uskaltaakoha tolla ny ajaa sinne korjaamolle tms? oon kyllä jo semmoset 20-30 km ajanu sen jälkeen kun tehot hävis..
Uskaltaa...
Sen ei siis mitenkään pidäkkään parantua noiden ohittelulla, päinvastoin. Se koko jäjestelmä pitää saada toimimaan juuri oikein, niin tietokone on tyytyväinen ja antaa syöttöä ja säätää ahdon oikein.
No kun sen saa tietokoneennokkaan niin vikakoodi kertoo aika tarkkaan mistä on kyse.
Sen ei siis mitenkään pidäkkään parantua noiden ohittelulla, päinvastoin. Se koko jäjestelmä pitää saada toimimaan juuri oikein, niin tietokone on tyytyväinen ja antaa syöttöä ja säätää ahdon oikein.
No kun sen saa tietokoneennokkaan niin vikakoodi kertoo aika tarkkaan mistä on kyse.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kolmisen sataa paloi euroja ja muutama paineventtiili uusittiin ja kai se alavääntö löyty... mutta:Jyrmy kirjoitti:tunnin päästä vito lähtee tuohon naapuriin (Heleniukselle) tutkittavaksi, saa nähdä mitä sieltä löytyy..
Edelleen kulku kovemmassa vauhdissa hyytyy. Tulikin mieleen olisko mahdollista että kytkin alkais luistaa vasta isommilla vaihteilla (4-5) ja kovemmassa nopeudessa alkaen 70-80 ja pahimmillaan 110-120 kohdilla missä kulku lähes hyytyy.
Siinä 70km/h kohdilla alkaa kuuluun 'ulinaa' ja kiihtyminen heikkenee, pahenee sinne 120 asti missä lakkaa lähes kiihtymästä( vrt. aiemmin toi meni helposti semmoset 130-140km/h, ja sataa oli mukava ajella)
Pienemmissä nopeuksissa ei sitä 'ulinaa' oikee saa kuuluun korkeintaan jos vedättää ylämäkeen jo lähes 'ylikierroksille niin vähän..., ja paikallaan kierrättämällä ei ollenkaan. Aiemmin ei ihan tollasta 'ulinaa' kuulunu, toi paheni/tuli kovemmaksi nyt kun ne venttiilit uusittiin.
Onkohan tossa muuten kaksoismassa vauhtipyörä? Audeissa on ainakin ollut tuon tapaista oiretta ja vika vauhtipyörässä..?
Kytkimen luistaminen ei ole vaikeakaan todeta, eli jos kierrokset nousee mutta meno hyytyy niin se luistaa, jos ei nouse niin se ei luista!
Ja kyllä se kytkin tuppaa haisemaanki jos luistaa...
Ja kyllä se kytkin tuppaa haisemaanki jos luistaa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Sehän tässä onkin kun ei haise ...Jube kirjoitti:Kytkimen luistaminen ei ole vaikeakaan todeta, eli jos kierrokset nousee mutta meno hyytyy niin se luistaa, jos ei nouse niin se ei luista!
Ja kyllä se kytkin tuppaa haisemaanki jos luistaa...
josta tuli taas mieleen kaverin audi jossa kaksoismassavauhtipyörä oli rikki ja aiheutti 'luistoa' isommissa nopeuksissa
No nouseeko kierrokset vaikka meno hyytyy
Voihan se meno hyytyä vaikka siksi että ei ahda kunnolla, ei saa polttoainetta kunnolla tai ensimmäisen syyn aiheuttama jälkimmäinen syy
Voihan se meno hyytyä vaikka siksi että ei ahda kunnolla, ei saa polttoainetta kunnolla tai ensimmäisen syyn aiheuttama jälkimmäinen syy
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37