124 300d super turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
peltsi_racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 15.11.2005 17:26
Paikkakunta: suolahti

124 300d super turbotus

Viesti Kirjoittaja peltsi_racing »

nonii elikkäs lueskellu tääl kaikkia juttuja ja eniten kiinnostaa syöttöpumppu asiat kun oma rojekti 3,0 12venttiili (vapari koneesta) tehtynä ja tehoja pitäs saada 300-400hv väliin.. mutta kun välil kuulee et pumpun saa 400e tapitettu jne jne kiinnostais tietää nyt oikeita ja varmoja hintoja sekä firmoja jotka tekee ja jos jollain yli määränen pumppu nii oon tietty kiinnostunu :)
johtaja: Antti Peltomäki
saha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 13.12.2008 11:31
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saha »

laitoin yyveetä..pumppu löytyy täältä aivan ylimääräisenä !
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei muuta kuin pumppu paikalleen ja romua tekemään :twisted:

Edellä olevalta saanet pumpun sopivasti, jollet niin nämä dieselpajat tekevät pumppuja matalaan teholuokkaan. Katso vaikkapa

http://www.holysmoke.fi/hsd/hsdshop/pro ... kkrve81oj7
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuollaiset tehotavotteet voinee unohtaa jos aihio on vapari...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No äläpäs nyt, pitkään aikaan ei ole tehty romua forumilla :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4668
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mika.T kirjoitti:Tuollaiset tehotavotteet voinee unohtaa jos aihio on vapari...
Joo, minuakin järkyttää tuollainen ahdasmielinen suhtautuminen ... :shock:
Liika teho on hyväksi......................Sielulle ja ruumiille.
Ei nyt niinkään autolle, mutta se taas on niitä marttakerhon juttuja. :roll:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minun puolesta tuon 400hv saa ottaa vaikka ruohonleikkurista. :D

Mutta ompahan ilmoitettu ettei tule kestämään kovin pitkään jos niitä tehoja käyttääkin. :lol:

Eli kannattaa hommata se alkuperäinen turbomoottori heti alkuun.
Nostaa sitten se vapari tallin nurkkaan odottelemaan sitä ensimmäisen aihion räjäytystä niin saa vaihtaa sen paikoilleen. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No eikös näitä tarinoita ole noin 50+ forumilla...mutta nyt pitkästä aikaa taas koitetaan mitä tapahtuu kun laitetaan 7mm pumppu, hyvä ahdin/cooleri ja vaparin vakio(kulahtanut) moottori yhteen. Näitä on sitten aina niin mukava lukea (kun se ei kirpaise omaan lompakkoon :lol: )
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

löytys kato sitä turbokonetta. ostoksille vain :wink:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Taas eksyin fanaatikkojen keskusteluleikkeihin.
En kyllä hyvillä mielin seuraa, kun mielihyvää koetaan jonkun " tietämättömän " kustannuksella, josta pahimmassa tapauksessa pelipanoksena on ihmishenki.
Ajatelkaa hyvät ihmiset, mitä olette tekemässä. Ei kannattaisi niitä rotteloita viritellä oman- ja muiden turvallisuuden kustannuksella. Tuskin tämäkään heppu malttaa olla kokeilematta tappovälinettään yleisen liikenteen seassa. Moottoreita on helppo viritellä, mutta ei muisteta vahvistaa alustaa ja jarrutehoja.
Valitettavan usein tänäkin vuonna on saanut lukea, jossa kovilla nopeuksilla menetetään ihmishenkiä...yleisillä teillä.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^ OT. Miksei kukaan puhu jos virittämättömillä autoilla ajetaan kännissä, mömmöpäissään tai muuten osaamattomasti muita hengiltä?
60hv pikkukorollalla lähtee henki ihan varmasti.
Holset siellä lukee..
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Mä kyllä luulen että toi vapari 603:nen kestää järkevässä käytössä (= ei kaasu pohjassa kilometritolkulla/huippunopeus kokeiluja) varsinkin jos on valmiiks kunnolla väljä. Jos kellari on hyväs kunnos niin arvaus = 350hv ja 50tkm :D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Vapari OM603 ei taida kuitenkaan kestää 350hv/50tkm jos ei sillä sitte todella ajeta (käytännön) ahdot alle 0,5bar.
Tuli yks kesä kokeiltua kaverin kans OM601:sen kestävyyttää ensin noin 200hv:lla ja sitten noin 250hv:lla, miedommilla tehoilla (T03) meni kolme ja kovemmilla (H1) toiset kolme konetta ja siihen loppu ne kokeilut :?
Kaikenkaikkiaan kuudella (6kpl) moottoreita kilometrejä kertyi alle 10000km :lol:
Kolme pannua narahti kiinni kun männät laajeni, kahdesta katkesi kanki ja tuli kartanolle, yhdestä katkes kk-pukista pultti (kanki tuli tästäkin kartanolle)!

Jos on tarve ottaa 300-400hv niin siksikö se otetaan, että ajetaan pintakaasulla max: 0.5bar :?: :idea: :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Solmurauta kirjoitti:^ OT. Miksei kukaan puhu jos virittämättömillä autoilla ajetaan kännissä, mömmöpäissään tai muuten osaamattomasti muita hengiltä?
60hv pikkukorollalla lähtee henki ihan varmasti.
Lähteehän se henki hevosenpotkustakin.
Ruohonleikkuriakin kun virittää, silläkin saa itseltä tai toiselta hengen lähtemään.

Moottoreiden virittäminen poropeukaloiden toimenpiteillä on yhtä vaarallista, joko välittömästi tai välillisesti.
Ei se insinööritaito tälläkään alalla ole helposti ja turvallisesti toteutettu.

Niinkuin Jube kertoi, niin siinä käy, kun moottorin perusrakenteet eivät ole suunniteltu viritysasteen muuttamiseksi.
Moottoriurheilun puitteissa ymmärrän virittelyn, mutta kun niitä tapauksia näkee päivittäin, että Mersun nokilekaa on pistelty senverran, että Ferrarillakin on tiukkaa suorituskykyjen suhteen.

Sen tiedän, että OM 603 ahtamatonta moottoria ei kannata ominpäin alkaa piristämään, se vaatisi paljon muutoksia konstruktiorakenteisiin.
Sama pätee muihinkin moottoritekniikoihin, eivät ne kestä toisenlaista olomuotoa.
Ja vielä, että pysykää poissa niillä pyydyksillä muun liikenteen seasta, koska ominpäin viritetty kottero on vaarallinen käyttäjänsä käsissä.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

näitä viritetään vain radalle. joten elä rumilus sekoile enempää.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

laineracing kirjoitti:näitä viritetään vain radalle. joten elä rumilus sekoile enempää.
Niin kai. :evil:

Kyllä se on nähty ja kuultu, mitkä tarkoitusperät poijanjulpeilla on. 8)
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Niin että esim. Jeemun käyttis superi on aikapommi ja vaarallinen kaikille, jotka liikenteessä on samaa aikaa? Pyhpyh.

Kyllähän om601:sestäkin saa luotettavan turbopelin, kunhan tekee kunnolla. Bolt-on hommaahan ei tämä superinkaan tekeminen ole, vaikka yleisesti niin uskotaan. Tai voihan sitä lyödä isomman höönin kylkee ja syötöt tappiin, mutta se on eriasia tuleeko siitä hyvä :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

Sami T kirjoitti:Mä kyllä luulen että toi vapari 603:nen kestää järkevässä käytössä (= ei kaasu pohjassa kilometritolkulla/huippunopeus kokeiluja) varsinkin jos on valmiiks kunnolla väljä. Jos kellari on hyväs kunnos niin arvaus = 350hv ja 50tkm :D
tämä arvio on aika lähellä koska ks motorilla ja 300-350 hv tehokäytöllä kilometrejä kertyi n 80 tkm
kiertokangen yläpää venyi väljäksi ja piti naputesta, kone olis ollu pelastettavissa mutta vika taidettiin kirjaimellisesti ajaa ulos :evil:
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Jube kirjoitti:Vapari OM603 ei taida kuitenkaan kestää 350hv/50tkm jos ei sillä sitte todella ajeta (käytännön) ahdot alle 0,5bar.
Tuli yks kesä kokeiltua kaverin kans OM601:sen kestävyyttää ensin noin 200hv:lla ja sitten noin 250hv:lla, miedommilla tehoilla (T03) meni kolme ja kovemmilla (H1) toiset kolme konetta ja siihen loppu ne kokeilut :?
Kaikenkaikkiaan kuudella (6kpl) moottoreita kilometrejä kertyi alle 10000km :lol:
Kolme pannua narahti kiinni kun männät laajeni, kahdesta katkesi kanki ja tuli kartanolle, yhdestä katkes kk-pukista pultti (kanki tuli tästäkin kartanolle)!

Jos on tarve ottaa 300-400hv niin siksikö se otetaan, että ajetaan pintakaasulla max: 0.5bar :?: :idea: :wink:
Tuo oli vain arvio, ja puhuin 603:sesta enkä 601:sestä. Ne on kaks eri asiaa. Mutta uskon edelleen tuohon arviooni
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

esko kirjoitti:
Sami T kirjoitti:Mä kyllä luulen että toi vapari 603:nen kestää järkevässä käytössä (= ei kaasu pohjassa kilometritolkulla/huippunopeus kokeiluja) varsinkin jos on valmiiks kunnolla väljä. Jos kellari on hyväs kunnos niin arvaus = 350hv ja 50tkm :D
tämä arvio on aika lähellä koska ks motorilla ja 300-350 hv tehokäytöllä kilometrejä kertyi n 80 tkm
kiertokangen yläpää venyi väljäksi ja piti naputesta, kone olis ollu pelastettavissa mutta vika taidettiin kirjaimellisesti ajaa ulos :evil:
Noin siinä suurinpiirtein käy, niinkuin Esko kertoi. Vähän harhaanjohtava toteamus kuitenkin. Kyseisen moottorityypin rakenteet eivät kestä paljonkaan yli 1 barin ahtopaineilla ajoa, joten turha haikailla 300-350 hv tehoilla käyttämistä. Tapausta paremmin tietämättä, en voi sanoa muuta kuin, että käyttöiän aikana on ollut hyvin alhaiset ahtopaineet.
Kyllä noista perusmoottoreista ( ahtamattomista ) pääsee nopeasti eroon virittämällä, jos ei tiedä mitä tekee.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Öljysuihku männille jäähdyttäisi kivasti ja kone kestäisi huomattavasti paremmin :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Näillä on nyt ajeltu 12 000 km ja ei todellakaan missään gti ratapäivillä vaan aivan törkeästi muun liikenteen seassa.

Kuva

Kuva

Kuva

Mäntinä on tuommoset OM603 turbokoneen käytetyt männät keraamipinnoite laessa ja saman laitoksen kiertokanget. Turbon männät juuri sen takia, että se öljyruisku spruuttaa öljyn sinne männän lakeen ja jäähdyttää sen. -> Mäntä ei laajene, joten ei leikkaa kiinni eikä aiheuta muitakaan murheita. Kuvissa näkyy reikä, johon öljy pitää spruutata.

Kuva

Lohko on OM601 vapari, joka on ajettu varmasti väljäksi (600-700 tkm) ja sitten hoonattu. Vakiomassatiiviste kupariliimalla kiinni ja luonnollisesti molemmat tasopinnat plaanattu puhtaaksi/suoraksi. Kampiakseli on 300 000 tkm ajettu, laakerit on OM603 turbon tavaraa.

Öljynpaineet´on aina pysytelleet yli 1,8 barin tyhjäkäynnillä. Kierroksilla sitten se mihin venttiili sen säätää. Kun öljyä lämmitetään ahtimessa ja mäntien laessa tarvitaan tietysti myös öljyn jäähdytin. Tosin itselläni se ei ole tällä hetkellä käytössä (vielä)...mutta lämpömittaria seurataan ahkerasti.

Vähäpäästöinen katiskahan tuo on :lol:

Youtube

...joten ei muuta kun turboa kylkeen ja liikenteen sekaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

rumilus kirjoitti:Kyseisen moottorityypin rakenteet eivät kestä paljonkaan yli 1 barin ahtopaineilla ajoa, joten turha haikailla 300-350 hv tehoilla käyttämistä.
Ja taas se ahtopaine yksinään rikkoo kanget ja saa männät hirttää kii?

rumilus kirjoitti:En kyllä hyvillä mielin seuraa, kun mielihyvää koetaan jonkun " tietämättömän " kustannuksella...
Paraskin puhuja.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Älkää nyt vaan toteuttako Veskolan horinoita ja visioita, kukaan täyspäinen ei tieliikenteessä tarvitse superturboja.
Edesvastuutonta puuhastelua...kortti pois ja linnaan, ja niinhän siinä Veskolan kaltaisille käy lounnollisen poistuman kautta.
Autoa täytyy rakentaa muullakin tavoin, kuin moottoritehoja nostamalla.
Siksi kyseisenlaiset pyydykset ovat hengenvaarallisia liikenteessä.
Voin sanoa sen kokemuksesta, että huonosti käy, jos autoa ei ole rakennettu tehojen kasvun mukaisesti.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tämäkin mersufoorumi ruokkii laittomuuksiin, jolle täytyisi saada loppu. Omatoimiset virittelyt ajoneuvoihin on vastuutonta puuhastelua.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

muuris kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kyseisen moottorityypin rakenteet eivät kestä paljonkaan yli 1 barin ahtopaineilla ajoa, joten turha haikailla 300-350 hv tehoilla käyttämistä.
Ja taas se ahtopaine yksinään rikkoo kanget ja saa männät hirttää kii?

rumilus kirjoitti:En kyllä hyvillä mielin seuraa, kun mielihyvää koetaan jonkun " tietämättömän " kustannuksella...
Paraskin puhuja.
Kannattaisi hiukan opiskella moottoritekniikkaa, ennenkuin puhelet mitään. :twisted:
Itse olen sitä harrastanut riittävästi, joten tiedän mistä puhun.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

rumilus kirjoitti:Kannattaisi hiukan opiskella moottoritekniikkaa, ennenkuin puhelet mitään. :twisted:
Itse olen sitä harrastanut riittävästi, joten tiedän mistä puhun.
No just. Siitä ahtopaineesta ei vieläkään tuu kanget vääntäviä voimia eikä lämpöä, joka saa männät hirttää kii. Piste. Vakio 603:een voit laittaa vaikka kolme kiloo ahtoa, ei väänny kanget eikä nouse teho.

Tuolla asenteella ei kannata tehdä paljon öljynvaihtoja kummempaa.


rumilus kirjoitti:Siksi kyseisenlaiset pyydykset ovat hengenvaarallisia liikenteessä.
Voin sanoa sen kokemuksesta, että huonosti käy, jos autoa ei ole rakennettu tehojen kasvun mukaisesti.
rumilus kirjoitti:Omatoimiset virittelyt ajoneuvoihin on vastuutonta puuhastelua.
Nää sun jutut on samaa tasoa tän kans

Kuva
Viimeksi muokannut muuris, Pe 16.07.2010 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kyllä nää "Vatasen jalat" omaavat kuskit saa itseltä ja muilta hengen pois myös sillä litrasella datsunilla jos sille päälle sattuu. Monesti tuntuu olevan itse asiassa päin vastoin eli mitä luumumpi peli alla nii sitä kovemmat on näytön halut :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

muuris kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kannattaisi hiukan opiskella moottoritekniikkaa, ennenkuin puhelet mitään. :twisted:
Itse olen sitä harrastanut riittävästi, joten tiedän mistä puhun.
No just. Siitä ahtopaineesta ei vieläkään tuu kanget vääntäviä voimia eikä lämpöä, joka saa männät hirttää kii. Piste. Vakio 603:een voit laittaa vaikka kolme kiloo ahtoa, ei väänny kanget eikä nouse teho.

Tuolla asenteella ei kannata tehdä paljon öljynvaihtoja kummempaa.










Kannattaisi edelleenkin opiskella moottoritekniikkaa, ja tutustua mm. teholliseen keskipaineen muutokseen täytöksen suhteen.

En oikein viitsisi asian tiimoilta keskutella kommentteihisi enempää, joten jätän osaamisesi omaan arvoonsa.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

Maistuu taas siltä, että hienoilla termeillä koetetaan piilotetaan omaa tietämättömyyttä. En minäkään jaksa inttää päivänselvistä asioista sun kans. Teilläpäin ilmeisesti moottorit toimii eri tavalla ku täällä, ei siinä mitään. Lähinnä mua ihmetyttää, miten jaksat suoltaa tota kuraa joka topikkiin, vaikka asiat ei sua muka kiinnosta ja olet niin näitä vastaan. Eikö ois helpompi laittaa se nettiselain kii, ei nouse verenpaine suotta.

Topikin aloittajalle: turpokone aihioks ja varman hinnan saa puhelimella pumpuntekijältä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä se rumilus valitettavasti on niin, että vakio 1.3 toyota corolla on tainnut eniten tappaa ihmisiä liikenteessä :roll: no, onhan niitä tietysti siellä eniten, mutta silti...

reikäpää kuski saa itseltään ja muilta hengen, vaikka sitten fiat 600/kuplalla... (molemmissa n. 25 heppaa :wink: )

ymmärrän silti rumiluksen huolestumisen, kun toisilla on sitä näyttämisen halua/pakkoa liikenteen seasssa :x minä maltan ajella tuolla omalla 300E:llä 100 km/h alueellakin sitä tuttua ja turvallista 80 km/h nopeutta :D ei mulla ole kiirettä ja kulutuskin nousis varmaan niin suureksi, että aivan hirvittää koko ajatuskin (taitais mennä jo yli 8 ltr/100 km :roll: ) silti olen asentamassa ruuviahdinta ja turboa kyseiseen autoon :? no, eipähän tule jäädyksi liikennevaloihin arpomaan, että lähdetäänkö vai ei :D

radalla sitten voidaan mitata se oikea suorituskyky, jos siihen on tarvetta... joko vartilla tai mutkaradalla, molempia saa ajella täälläpäin ainakin kohtuullisilla kustannuksilla, eikä ole kaukana suoritus paikatkaan (kauhajoella varttia ja jurvassa rataa)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin