W124 vakionopeussäätimestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

W124 vakionopeussäätimestä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varaosanumero 0055450532 ja osahan löytyy autosta rattiakselin luota, alumiinikuorinen Aku Ankan taskukirjaa hieman pienempi laatikko.
(vanhaan boksiin vaihdatettu kondensaattorit, mutta ei toimi ja toisella boksilla kuitenkin vakkari pelaa)

Boksi on ostettu, viestiketjun voisi siirtää tekniikkaosioon.
Viimeksi muokannut dealer, Ke 01.09.2021 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

YV:tä laitettu
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja Karel »

Kannattaa mitata servo, ennen uuden boksin asentamista. Nämä ovat jo kaikki niin vanhoja, että pikeentymistä ja kankeutta alkaa olla. Servon pistokkeen pinnit 4 ja 5 menevät moottorille. Sen vastuksen tulisi olla alle 30 ohmia. Mutta tärkeämpää on servon ottama virta kun se on toiminnassa. Kulutus mitataan sarjan kytketyllä riittävän tarkalla ampeerimittarilla kun 12 volttia syötetään moottorin pinneihin. On oltava välillä 120-180mA. Paljon yli 200 mA kuormittaa boksin elektroniikkaa liikaa, ja 250 mA rikkoo sen jo äkkiä.

Jos konkkien vaihto ei ole auttanut, eikä huonoja juotoksia piirilevyllä ole, niin todennäköisin seuraava vika on juurikin kärähtäminen liian paljon sähköä haukkaavan servon takia.

Se boksi on aika kallis sulake.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Hyvää tietoa! Kiitokset karelille :thumbup: Jäin miettimään tuota mittaustapahtumaa että mitä servo siinä kohtaa tekee kun auto ei liiku ja pinneihin pistetäään tasajännite? En ole koskaan tarkemmin tutustunu servon sielunelämään eli ajaako se tuon servon täyskaasulle? Jos ajaa ni milleen sen saa takaisin "lepoasentoon" tai onko se jousipalautteinen et palautuu lepoasentoon aina kun ohjaus lakkaa? Loppupeleissä mittaus auton liikkuessakin on kohtuu yksinkertainen suorittaa ns. oikeassa tilanteessa.

Jos vastus on se noin 30 ohmia tai paremminkin alle ni akun tasajännitteellä ~12.5V virta olisi yli 400mA joten ilmeisesti servo sisältää ohjauselektroniikkaa kun virta ei saa 200mA ylittää?

Omien kokemusten perusteella konkkien vaihto ei useinkaan lopullisesti korjaa boksia vaan muutakin tarvitaan. Yksi poltettu boksi mullakin on joka vaatisi isomman läjän ehjiä komponentteja ja olisiko juurikin liian virtasyöpön servon takia palanut? Kun boksille ei ittelle akuuttia tarvetta ole vielä ollut ni en ole lähteny selvittelemään tarvittavien osien saatavuutta. Sevoa ohjaavat "kivet" siinä ainakin on rikki.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja Karel »

Moottorin vastus on eri kun se ei pyöri. Virran syöttäminen ei vielä liikuta vipua, vaan voimansiirto yhdistyy magneettikytkimellä servon sisällä. Välitys on niin raju, että kaasuvivuston täytyy olla jotenkin jumissa, että se kuormittaisi itse moottoria liikaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Missä päin asut? Mulla on joku tuommonen 124 vakkariboksi. Jo kerkiin kaiveleen niin voin kattoa osanumeron.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos Karel erinomaisesta tietoiskusta :idea: Pitää mitata servon virranotto, molemmista 124:stä mitä tuossa vakkarilla varustettuna on.

Kipsu, Pohjois-Pohjanmaalla. Tsekkaa ihmeessä osanumero jos mahdollista niin katsotaan jatkoa, jos sopiva osa.
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: Ma 02.08.2021 19:54 Ostaisin, varaosanumero 0055450532 ja osahan löytyy autosta rattiakselin luota, alumiinikuorinen Aku Ankan taskukirjaa hieman pienempi laatikko.
Ehjä pitäisi olla, eli jos purkuautosta löytyy eikä toiminnasta tietoa niin pitäisi saada kokeilla ensin, nämä kun tuntuu monesta olevan hajalla.

(vanhaan boksiin vaihdatettu kondensaattorit, mutta ei toimi ja toisella boksilla kuitenkin vakkari pelaa)

Heittele yyveetä tai viestiä / whatsappia o5o-41o595o tai ota jotenkin muuten yhteyttä jos olisi moinen laatikko myydä, kiitos !
Boksi tuolla numerolla taisi olla isosta bensasta peräisin kuten hieman aavistelin?

https://www.ebay.com/itm/281987009525
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja Karel »

Aika "monipuolinen" tuo Programan soveltuvuustaulukko kun on sekä 190D ja 560 SEC mainittu.

Kuvassa boksi myydään ilman koodausplugia, joten se todellakin käy kaikkiin 14 pinnisiin autoihin. Koodipalikka sitten täytyy ottaa omasta autosta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kaivelin ittekin lisää aihetta ja ei tuohon tosiaan suoraan voi luottaa. Mä olen jossain nähnyt taulukonkin joka voisi olla "hieman luiotettavampi"? En vaan löydä sitä enää. Siitä saattaisi olla hyötyäkin :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17200
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitokset Jari Ke:lle joka elvytti vanhan boksin kuntoon.
Suuret kiitokset nimimerkille 300E W124 1987 joka toimitti vakkaritarpeita laatikollisen TODELLA halvalla.

(thanks epk, nyt on tekniikkaosiossa tallella tämä, alunperin ostoilmoitus)
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 vakionopeussäätimen "boksi"

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti: Ke 01.09.2021 18:23 Kiitokset Jari Ke:lle joka elvytti vanhan boksin kuntoon.
Suuret kiitokset nimimerkille 300E W124 1987 joka toimitti vakkaritarpeita laatikollisen TODELLA halvalla.

(thanks epk, nyt on tekniikkaosiossa tallella tämä, alunperin ostoilmoitus)
Eipä siinä mitään ja kiitos kiittämästä. Aina autetaan se mitä voidaan ja kun näitten kanssa on tullu vähän pelattua ni jotain on joskus jääny hataraan päähän :lol:

Hyvä että nyt pelaa!

Se "koodipaikan" numerokoodi ei sit enää vastaa lähellekään sitä mitä se palikka nyt on. Koodipalikka on nyt hyvin lähellä 300DT:n palikkaa kun Dieseliin oli tulossa paikalleen. Alkuperinhän se oli bensan palikka käyttäytymisen perusteella sanoisin ja ne ovat sit todella "hidasälyisiä" dieselissä niikuin tämäkin korjausksen jälkeen koeajolla alkuun oli. Jotkin bensan boksit eivät toimi dieselissä lainkaan vaikka boksi ehjä kaikin puolin olisikin :wink:
Vastaa Viestiin