Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Raskaan (+3500 kg ja työkoneet) MB-kaluston oma osio.
taksipepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 16.06.2015 18:20

Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja taksipepe »

Autossa oli öljyvuoto joka johtui öljyn lauhduttimesta joka vaihdettiin ja samalla tehtiin suutinremppa, eli kaikki suuttimet vaihdettiin. Auto kävi ihan nätisti tyhjäkäyntiä mutta koeajolla 50-60 km nopeudessa alkoi kuulua ikäänkuin "turbon vihellysmäinen ääni" ja hetken päästä "puff" koneen edestä katsoen oikealla puolella (kuva) yläosan putki oli tullut ulos. Tätä sitten korjaamolle selvittelemään ja korjaaja laittoi sen kiinni uudelleen. Tämän jälkeen koeajolla noin 90-100 km /h vauhdissa auto sammui eikä enää startannut. Hinurilla korjaamolle, tutkittiin ja virrat meni startille mutta startti sökö. Uusi startti paikalleen mutta startaessa kone pyörii tosi nihkeästi eikä meininkiäkään lähteä käyntiin. Virta- ja maakaapeli lämpenevät startatessa jostain syystä.
Nyt on sitten korjaamollakin (ei Veho) sormi suussa, niin jos joku on tänne asti jaksanut lukea, ajattelin kysyä vaikka sivistynyttä arvausta mistä tämä voisi johtua? Siis auto sammui lennosta ja tämän jälkeen startti vaihtoon, mutta kone pyörii kuin liisterissä :( .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Maajohto hapettunut kuoren sisältä, ja tai startin hammaskosketus pielessä.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tai ilmastoinin kompura/vesipumppu/laturi/ohjaustehostin jumissa
tai ahdin jumittui tai suutimista "kusee" ainetta männän päälle
tai imaisi sisään jotain siitä irroneesta letkustaa(minkä kuva ei auenut) estämään ilman saanin
tai pakoputki tukossa
tai leikasi kiinni
Mökkillä
'
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kampiakselin laakerointi vaurioitunut. Vanha startti oli päällisin puolin ehjä, ettei siitä ole osia siellä-missä-ei-pitäisi ?
Veikkauksia, veikkauksia...
oulaistenliikenne.fi
taksipepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 16.06.2015 18:20

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja taksipepe »

FinlandMerceds kirjoitti:Tai ilmastoinin kompura/vesipumppu/laturi/ohjaustehostin jumissa
tai ahdin jumittui tai suutimista "kusee" ainetta männän päälle
tai imaisi sisään jotain siitä irroneesta letkustaa(minkä kuva ei auenut) estämään ilman saanin
tai pakoputki tukossa
tai leikasi kiinni
Kiitos vastauksesta. kompura/vesipumppu/laturi osasto on jo poissuljettu. En tiedä miten ahtimen jumittuminen vaikuttaa, mutta suuttimet vaihdettiin uusiin ja yksi korjattiin Boschilla. Kiinni leikkaamisesta en tiedä, koska kone pyörii startatessa, vaikka nihkeästi.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Öljypohja pois ja laakerointi selvityksen alle.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pyöriikö se käsin kampuran päästä avaimella kuinka helposti?
taksipepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 16.06.2015 18:20

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja taksipepe »

MJPfin kirjoitti:Pyöriikö se käsin kampuran päästä avaimella kuinka helposti?
Pyörii nihkeästi, mutta pyörii.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

taksipepe kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Pyöriikö se käsin kampuran päästä avaimella kuinka helposti?
Pyörii nihkeästi, mutta pyörii.
Jos tulos on sama kun remmi on pois niin vika on valitettavasti se mitä jo tuolla tulikin mainittua
eli leikkanut/laakerit päälekäin

Jos ei ole kokemusta miten normalii toimiva pyörii niin
Ennen purkamista kannatta kokeilla semoissta pyörittä tai pyyttä joku jolla on kokeilemaan
Mökkillä
'
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ke 12.02.2020 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re:

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Eetyzk kirjoitti:Kannattaa myös koittaa ottaa dpf-pönttö pois.

Useampikin tapaus tiedossa, johna on ajosta tumpannu ja ei oo enää lähteny käyntiin.
Ajettu väärillä öljyillä ja DPF-pönttö menny ihan tukkoon. Tosin hiipumisen pitäis huomata jo pidemmältä ajalta, mutta kannattaa ny sekin kortti kääntää ennen koneen aukasua.
Tämä on kyllä mahdollinen tilanne, joskin itellä ei ole tullut niin tukkosta dpf:ää vastaan, mutta katti on.
Väyrynen ei jaksanut kunnolla startata, löi hanttiin, niinkuin laakerit jumissa tai tavaraa männän päällä, turbon jälkeen putki löysälle ja heti käyntiin kuin palmun alta.

Ehkä kallistuisin itte laakerivian puoleen kuitenkin, vikamuistissa näkyis tukkonen pönttö, jos on luettu.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
taksipepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 16.06.2015 18:20

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja taksipepe »

Kumipää kirjoitti:
Eetyzk kirjoitti:Kannattaa myös koittaa ottaa dpf-pönttö pois.

Useampikin tapaus tiedossa, johna on ajosta tumpannu ja ei oo enää lähteny käyntiin.
Ajettu väärillä öljyillä ja DPF-pönttö menny ihan tukkoon. Tosin hiipumisen pitäis huomata jo pidemmältä ajalta, mutta kannattaa ny sekin kortti kääntää ennen koneen aukasua.
Tämä on kyllä mahdollinen tilanne, joskin itellä ei ole tullut niin tukkosta dpf:ää vastaan, mutta katti on.
Väyrynen ei jaksanut kunnolla startata, löi hanttiin, niinkuin laakerit jumissa tai tavaraa männän päällä, turbon jälkeen putki löysälle ja heti käyntiin kuin palmun alta.

Ehkä kallistuisin itte laakerivian puoleen kuitenkin, vikamuistissa näkyis tukkonen pönttö, jos on luettu.
Kiitos kaikille arvioista, pitää seuraavaksi yrittää sitä turbon putkea irroitella. Tätä autoa on moottorin osalta ylihuollettu ja harvoin 319 on kiinni leikannut jos koneessa öljyä on ollut kuten tässäkin. Tämä episodi alkoi kun korjaamo vaihtoi öljynlauhduttimen ja samalla tehtiin suutinremppa. Tutkimusmatka jatkuu, laitan tänne sitten tietoa kun syytä löytyy.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Noihan kondensoi cooleriin vettä.
Ettei vaan olis päässyt palotilaan ja pistännyt veivin muuttamaan muotoaan :wink:
taksipepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 16.06.2015 18:20

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja taksipepe »

taksipepe kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:
Eetyzk kirjoitti:Kannattaa myös koittaa ottaa dpf-pönttö pois.

Useampikin tapaus tiedossa, johna on ajosta tumpannu ja ei oo enää lähteny käyntiin.
Ajettu väärillä öljyillä ja DPF-pönttö menny ihan tukkoon. Tosin hiipumisen pitäis huomata jo pidemmältä ajalta, mutta kannattaa ny sekin kortti kääntää ennen koneen aukasua.
Tämä on kyllä mahdollinen tilanne, joskin itellä ei ole tullut niin tukkosta dpf:ää vastaan, mutta katti on.
Väyrynen ei jaksanut kunnolla startata, löi hanttiin, niinkuin laakerit jumissa tai tavaraa männän päällä, turbon jälkeen putki löysälle ja heti käyntiin kuin palmun alta.

Ehkä kallistuisin itte laakerivian puoleen kuitenkin, vikamuistissa näkyis tukkonen pönttö, jos on luettu.
Kiitos kaikille arvioista, pitää seuraavaksi yrittää sitä turbon putkea irroitella. Tätä autoa on moottorin osalta ylihuollettu ja harvoin 319 on kiinni leikannut jos koneessa öljyä on ollut kuten tässäkin. Tämä episodi alkoi kun korjaamo vaihtoi öljynlauhduttimen ja samalla tehtiin suutinremppa. Tutkimusmatka jatkuu, laitan tänne sitten tietoa kun syytä löytyy.

No niin, se useimpien "peukuttama" laakerivika sieltä löytyi, eli kiertokangen laakerit päällekkäin. Onpa sitten varaosakone itselle tai ken tarvitsee. Kiitos kommentoinneista :thumbup: !
taksipepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 16.06.2015 18:20

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja taksipepe »

No niin, jatkoa edelliseen tarinaan. Löytyi lähistöltä 250 k ajettu 318 cdi kone sopuhintaan, joten se asennettiin vanhan tilalle. Pieniä eroavaisuuksia, mutta peruskone on lähes samanlainen fyysisesti, vaikka hp onkin 6 vähemmän. Alkuperäinen ohjausboxi (319) jäi paikoilleen, joten kysymys kuuluu että pitääköhän ajaa uusi ohjelmisto sisään? Kone kyllä käy, mutta vaihteisto käyttäytyy hiukan oudosti. Käyntiinlähtö on pienellä viiveellä myös. Onko kellään kokemusperäistä tietoa tällaisesta operaatiosta :think: ?
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Jos suuttimetkin vaihtui, pitää ne kertoa eculle. Kaikkien adaptioiden nollaus ois hyvä tehdä ja vaikkapa laatikon perusresetti.
Kyllähän se toki adaptiot pikkuhiljaa opettelee, mutta ottaa vähän aikaa.
Varalta vaikka ajaa kaasuläpän rajat yms.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
taksipepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 16.06.2015 18:20

Re: Sprinter w906 319cdi kone pyörii nihkeästi startatessa.

Viesti Kirjoittaja taksipepe »

Kumipää kirjoitti:Jos suuttimetkin vaihtui, pitää ne kertoa eculle. Kaikkien adaptioiden nollaus ois hyvä tehdä ja vaikkapa laatikon perusresetti.
Kyllähän se toki adaptiot pikkuhiljaa opettelee, mutta ottaa vähän aikaa.
Varalta vaikka ajaa kaasuläpän rajat yms.
Ok, kiitos näistä neuvoista. Pitää viedä auto ohjelmointiin asian tuntevaan pajaan :thumbup: .
Vastaa Viestiin