5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Kirjoitellaanpa lyhyesti otsikon aiheesta, eli 722.6 ja 722.9 laatikoiden vaihtamisohjelmien avaaminen. Vakionahan näissä on mallista riippuen C/S tai W/S moodit, ja jos autossa on sport-paketti ja "läppävaihteet" ratissa niin myös tuo M-mode. Näihin pystyy siis koodaamaan sekä tuon manuaalipuolen auki että lisäämään tuon A- eli "Agility" -vaihtamisohjelman, joka ainakin oman kokemuksen mukaan vaihtaa hiukan Sport-moodia nopeammin eli tuntuvasti nopeammin kuin Comfort. Itse olen koodannut tämän moodin käyttöön W211 5G- ja 7G-laatikoihin (EGS52 ja VGSNAG2) sekä prefacelift W204:n jossa 5G-aski ja EGS53 laatikonohjaus.

Koodaamiseen tarvitaan siis Vediamo-ohjelma sekä sopiva laite auton ja tietokoneen väliin, itsellä Star C4 käytössä. Koodaaminen tapahtuu pääpiirteittäin seuraavasti: avataan Vediamo, muodostetaan yhteys vaihteistonohjaukseen ja luetaan sieltä koodaus (Coding -> Manual Coding).

Koodausrimpsu näyttää esim. tältä:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 0C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 98 3E
EGS52:ssa tavua 30 muuttamalla saadaan vaihtamisohjelmat lisättyä, eli ylläolevaan rimpsuun 0C tilalle 1C ja näin kaikki moodit W/S/A/M ovat aktiivisia.

EGS53:ssa muutetaan tavua nro 28, koodamalla siihen 3C saadaan kaikki moodit auki.
VGSNAG2:ssa muutetaan tavua 27, koodauksella F1 avautuu kaikki moodit.

Viimeiset kaksi tavua ovat CRC16 tarkistussumma, eli kun tavua 30 on muokattu, pyyhitään rimpsusta viiimeiset 2 tavua pois (eli tässä tapauksessa "98 3E"), lasketaan uusi tarkistussumma vapaavalintaisella työkalulla (esimerkkitapauksessa summa on FE CC) ja lisätään se rimpsun perään tavut käännettyinä ja lopputulos on jotakuinkin seuraava:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 1C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 CC FE

Uusi koodaus voidaan sitten kirjoittaa autoon ja vaihtamisohjelmat ovat aktiivisia :thumbup:

HUOM! Koodaus määrittää mm. perävälityksen eli koodauksen on oltava oikea tai vaihteisto ei toimi oikein!
Projektina C123 230CE -82 (kv)
Star C4 Tampereella, yhteys YV.
Ostetaan pystylamppu W114/115, mitä huonompi (halvempi) sitä parempi!
Avatar
S202
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4718
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Koodaa se niin että cdi:ssä vaihde vaihtuu täyskaasulla 3700rpm suuremmalle niin alkaa olemaan jotain hyötyä. Noissa S-modeissa vaihtotapahtuma venytetään sinne reilusti neljän tonnin päälle, huutaa vaan ei kiihdy.
W123 300TDT projekti
Land Cruiser kdj120
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

S202 kirjoitti: To 27.05.2021 09:47 Koodaa se niin että cdi:ssä vaihde vaihtuu täyskaasulla 3700rpm suuremmalle niin alkaa olemaan jotain hyötyä. Noissa S-modeissa vaihtotapahtuma venytetään sinne reilusti neljän tonnin päälle, huutaa vaan ei kiihdy.
Siihen jos haluaa vaikuttaa niin joutuu koskemaan ihan laatikon ohjelmaan, ohjelman muokkauksesta kyllä kiinnostaisi kuulla enemmän jos jollain tietäjällä olisi vinkkejä :geek:
Projektina C123 230CE -82 (kv)
Star C4 Tampereella, yhteys YV.
Ostetaan pystylamppu W114/115, mitä huonompi (halvempi) sitä parempi!
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1034
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja MouTine »

SLK55:seen koodautin Agilityn mutta en itse ainakaan huomannut suuren'suurta eroa.
Nykyiset...
'07 CL63 AMG V8

Ollut joskus...
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i 4motion
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllähän sen saa vetämään, ihan ylös asti, ja vaihtamaan sukkelaan. :wink:
https://youtu.be/HGiqrmy3dbw
Anzzu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Mulla on tosta s/c asennosta päinvastainen kuva oman auton kohdalla. Tehoa nostettu ja luistoa vähennetty, niin c:llä vaihtaa nopeammin ja luistattaa vähemmän. Pitää myös turbiinia lukossa paremmin kaasua lisättäessä
Vastaa Viestiin