5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Kirjoitellaanpa lyhyesti otsikon aiheesta, eli 722.6 ja 722.9 laatikoiden vaihtamisohjelmien avaaminen. Vakionahan näissä on mallista riippuen C/S tai W/S moodit, ja jos autossa on sport-paketti ja "läppävaihteet" ratissa niin myös tuo M-mode. Näihin pystyy siis koodaamaan sekä tuon manuaalipuolen auki että lisäämään tuon A- eli "Agility" -vaihtamisohjelman, joka ainakin oman kokemuksen mukaan vaihtaa hiukan Sport-moodia nopeammin eli tuntuvasti nopeammin kuin Comfort. Itse olen koodannut tämän moodin käyttöön W211 5G- ja 7G-laatikoihin (EGS52 ja VGSNAG2) sekä prefacelift W204:n jossa 5G-aski ja EGS53 laatikonohjaus.

Koodaamiseen tarvitaan siis Vediamo-ohjelma sekä sopiva laite auton ja tietokoneen väliin, itsellä Star C4 käytössä. Koodaaminen tapahtuu pääpiirteittäin seuraavasti: avataan Vediamo, muodostetaan yhteys vaihteistonohjaukseen ja luetaan sieltä koodaus (Coding -> Manual Coding).

Koodausrimpsu näyttää esim. tältä:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 0C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 98 3E
EGS52:ssa tavua 30 muuttamalla saadaan vaihtamisohjelmat lisättyä, eli ylläolevaan rimpsuun 0C tilalle 1C ja näin kaikki moodit W/S/A/M ovat aktiivisia.

EGS53:ssa muutetaan tavua nro 28, koodamalla siihen 3C saadaan kaikki moodit auki.
VGSNAG2:ssa muutetaan tavua 27, koodauksella F1 avautuu kaikki moodit.

Viimeiset kaksi tavua ovat CRC16 tarkistussumma, eli kun tavua 30 on muokattu, pyyhitään rimpsusta viiimeiset 2 tavua pois (eli tässä tapauksessa "98 3E"), lasketaan uusi tarkistussumma vapaavalintaisella työkalulla (esimerkkitapauksessa summa on FE CC) ja lisätään se rimpsun perään tavut käännettyinä ja lopputulos on jotakuinkin seuraava:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 1C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 CC FE

Uusi koodaus voidaan sitten kirjoittaa autoon ja vaihtamisohjelmat ovat aktiivisia :thumbup:

HUOM! Koodaus määrittää mm. perävälityksen eli koodauksen on oltava oikea tai vaihteisto ei toimi oikein!
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Koodaa se niin että cdi:ssä vaihde vaihtuu täyskaasulla 3700rpm suuremmalle niin alkaa olemaan jotain hyötyä. Noissa S-modeissa vaihtotapahtuma venytetään sinne reilusti neljän tonnin päälle, huutaa vaan ei kiihdy.
S124 300TE
S211 E500
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

S202 kirjoitti: To 27.05.2021 09:47 Koodaa se niin että cdi:ssä vaihde vaihtuu täyskaasulla 3700rpm suuremmalle niin alkaa olemaan jotain hyötyä. Noissa S-modeissa vaihtotapahtuma venytetään sinne reilusti neljän tonnin päälle, huutaa vaan ei kiihdy.
Siihen jos haluaa vaikuttaa niin joutuu koskemaan ihan laatikon ohjelmaan, ohjelman muokkauksesta kyllä kiinnostaisi kuulla enemmän jos jollain tietäjällä olisi vinkkejä :geek:
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja MouTine »

SLK55:seen koodautin Agilityn mutta en itse ainakaan huomannut suuren'suurta eroa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllähän sen saa vetämään, ihan ylös asti, ja vaihtamaan sukkelaan. :wink:
https://youtu.be/HGiqrmy3dbw
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Mulla on tosta s/c asennosta päinvastainen kuva oman auton kohdalla. Tehoa nostettu ja luistoa vähennetty, niin c:llä vaihtaa nopeammin ja luistattaa vähemmän. Pitää myös turbiinia lukossa paremmin kaasua lisättäessä
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

racer123 kirjoitti: Ke 26.05.2021 18:46 Kirjoitellaanpa lyhyesti otsikon aiheesta, eli 722.6 ja 722.9 laatikoiden vaihtamisohjelmien avaaminen. Vakionahan näissä on mallista riippuen C/S tai W/S moodit, ja jos autossa on sport-paketti ja "läppävaihteet" ratissa niin myös tuo M-mode. Näihin pystyy siis koodaamaan sekä tuon manuaalipuolen auki että lisäämään tuon A- eli "Agility" -vaihtamisohjelman, joka ainakin oman kokemuksen mukaan vaihtaa hiukan Sport-moodia nopeammin eli tuntuvasti nopeammin kuin Comfort. Itse olen koodannut tämän moodin käyttöön W211 5G- ja 7G-laatikoihin (EGS52 ja VGSNAG2) sekä prefacelift W204:n jossa 5G-aski ja EGS53 laatikonohjaus.

Koodaamiseen tarvitaan siis Vediamo-ohjelma sekä sopiva laite auton ja tietokoneen väliin, itsellä Star C4 käytössä. Koodaaminen tapahtuu pääpiirteittäin seuraavasti: avataan Vediamo, muodostetaan yhteys vaihteistonohjaukseen ja luetaan sieltä koodaus (Coding -> Manual Coding).

Koodausrimpsu näyttää esim. tältä:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 0C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 98 3E
EGS52:ssa tavua 30 muuttamalla saadaan vaihtamisohjelmat lisättyä, eli ylläolevaan rimpsuun 0C tilalle 1C ja näin kaikki moodit W/S/A/M ovat aktiivisia.

EGS53:ssa muutetaan tavua nro 28, koodamalla siihen 3C saadaan kaikki moodit auki.
VGSNAG2:ssa muutetaan tavua 27, koodauksella F1 avautuu kaikki moodit.

Viimeiset kaksi tavua ovat CRC16 tarkistussumma, eli kun tavua 30 on muokattu, pyyhitään rimpsusta viiimeiset 2 tavua pois (eli tässä tapauksessa "98 3E"), lasketaan uusi tarkistussumma vapaavalintaisella työkalulla (esimerkkitapauksessa summa on FE CC) ja lisätään se rimpsun perään tavut käännettyinä ja lopputulos on jotakuinkin seuraava:
62 72 34 63 0F 05 00 11 02 08 11 26 3D 3D 00 05 02 02 05 00 00 01 00 02 00 82 00 00 3B 1C A6 09 E8 03 E8 03 CB 07 36 00 CC FE

Uusi koodaus voidaan sitten kirjoittaa autoon ja vaihtamisohjelmat ovat aktiivisia :thumbup:

HUOM! Koodaus määrittää mm. perävälityksen eli koodauksen on oltava oikea tai vaihteisto ei toimi oikein!
Toimiiko sama homma myös w220 S400cdi faceliftissä, EGS52?..
220.128 Black Mirror
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Kryptonite kirjoitti: Pe 30.07.2021 18:29
Toimiiko sama homma myös w220 S400cdi faceliftissä, EGS52?..
Pitäisi toimia joo.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 5G- ja 7G-tronic laatikoiden A- ja M-moodien koodaaminen

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

racer123 kirjoitti: La 31.07.2021 00:15
Kryptonite kirjoitti: Pe 30.07.2021 18:29
Toimiiko sama homma myös w220 S400cdi faceliftissä, EGS52?..
Pitäisi toimia joo.
Enpäs saanut yhteyttä egs52.. Tosin hyvin mahdollista että tein jotain väärin.
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin