IBM T30 akkuongelma

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

IBM T30 akkuongelma

Viesti Kirjoittaja esukki »

Löytyiskö jostain alkuperäistä IBM T30 sopivaa akkua uudellenkennotettavaksi? (Star C3 käytössä)

Mulla on
1) alkuperäinen IBM akku vuodelta 19xx latautuu OK, mutta kapasiteetti on ymmärettävästi huono
2) 2012 ostettu tarvikeakku joka on tähän päivään asti latautunut OK mutta ei enää
3) Kahdesta eri paikasta ostettu uusi tarvike akku, kumpikaan ei lataudu koneessa

Eli orggis akku on ainoa joka latautuu, sen voisi uudelleenkennottaa mutta jos jotain menee pieleen niin ei ole yhtään.
Siksi haluaisin löytää toisen alkuperäisakun.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200TA CDI Classic -08
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: IBM T30 akkuongelma

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

esukki kirjoitti: Ma 01.08.2022 19:04 Löytyiskö jostain alkuperäistä IBM T30 sopivaa akkua uudellenkennotettavaksi? (Star C3 käytössä)

Mulla on
1) alkuperäinen IBM akku vuodelta 19xx latautuu OK, mutta kapasiteetti on ymmärettävästi huono
2) 2012 ostettu tarvikeakku joka on tähän päivään asti latautunut OK mutta ei enää
3) Kahdesta eri paikasta ostettu uusi tarvike akku, kumpikaan ei lataudu koneessa

Eli orggis akku on ainoa joka latautuu, sen voisi uudelleenkennottaa mutta jos jotain menee pieleen niin ei ole yhtään.
Siksi haluaisin löytää toisen alkuperäisakun.
Onkohan kyse NiMh vai LiIon akusta? Nikkeliakkuja voi kennotella ilman mitään ihmeempää ongelmaa mutta lituimakkujen kanssa on riesana kaikenlaiset itsetuhojärjestelmät elikkä jos katkaisee kennon johdon niin uuden laittaminen ei auta kun yhden purkusyklin verran ja sitten on kaput eli latauselektroniikka on viraton peli.

Kennota ne tarvikeaku kun ovat jo kuolleet.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: IBM T30 akkuongelma

Viesti Kirjoittaja esukki »

LiIon akuista on kyse.
Mun mielestä ei ole järkeä kennottaa tarvikeakkuja, koska ne ei toimi edes uutena?
Avasin yhden ja akun sisällä on kennojen lisäksi piirilevy jossa jotain lataukseen liittyvää elektroniikkaa? Jos se ei jotenkin ole yhteensopivaa koneen kanssa.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200TA CDI Classic -08
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: IBM T30 akkuongelma

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

Jos tarvikeakun kennostus kunnon kennoilla ei ratkaise ongelmaa niin koneen vaihto edessä uskon että tarvikekennot huonompia kuin tarvike elektroniikka testaa sököstä tarvikeakusta kennot niin tiedät oliko vika niissä.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: IBM T30 akkuongelma

Viesti Kirjoittaja esukki »

Uudessa tarvikeakussa kennot nähdäkseni OK koska varaustila ostettaessa oli koneen mukaan 74% ja jännite 11.7V.
Kennot erikseen mitattuna 3.9V jokaisessa. (akussa on 6 kennoa, 2 rinnan ja näitä 3 sarjassa)
Tyhjässä akussa jännite 10.8V (sekä alkup. IBM että tarvike) mutta vain alkup. lähtee lataantumaan.
Epäilen edelleen että vikana on akun sisällä oleva latauselektronikka, ei kennot.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200TA CDI Classic -08
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: IBM T30 akkuongelma

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ongelma taitaa olla siinä että kone ei tunnista sitä akkua omakseen eikä suostu lataamaan sitä.
Osa läppäreistä on todella ronkeleita akkujen suhteen. Joskus joutuu vaihtamaan kennot hot swappina ja pitämään vanhan akkuelektroniikan hengissä powerin kanssa tai erillisten kennojen kanssa kun vaihtaa uusia.
Ihan terveisiä perseestä, jos irrotat kennot niin elektroniikka toteaa et kenno kuollut eikä anna ladata enään mitään.

Jotkin latauspiirit saa nollattua mutta monia ei ja peli oli siinä.
Sitten on näitä kivoja akkuja jotka laskee lataus syklit ja lopettaa kun syklimäärä täys, osan saa nollattua. Kestävää kehitystä sanoisin.
201202220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 04.05.2020 22:41

Re: IBM T30 akkuongelma

Viesti Kirjoittaja 201202220 »

MJPfin kirjoitti: La 06.08.2022 11:00 Ongelma taitaa olla siinä että kone ei tunnista sitä akkua omakseen eikä suostu lataamaan sitä.
Osa läppäreistä on todella ronkeleita akkujen suhteen. Joskus joutuu vaihtamaan kennot hot swappina ja pitämään vanhan akkuelektroniikan hengissä powerin kanssa tai erillisten kennojen kanssa kun vaihtaa uusia.
Ihan terveisiä perseestä, jos irrotat kennot niin elektroniikka toteaa et kenno kuollut eikä anna ladata enään mitään.

Jotkin latauspiirit saa nollattua mutta monia ei ja peli oli siinä.
Sitten on näitä kivoja akkuja jotka laskee lataus syklit ja lopettaa kun syklimäärä täys, osan saa nollattua. Kestävää kehitystä sanoisin.
Juurinäin muka kuollut dell testitietokoneen akku joka ei lataudu niin latasin erikseen joka kennon älylaturilla ja pistin koneeseen niin toimi yli 2.5h eli alkuperäisestä noin 75% joku laskuri pistäny akun käyttökieltoon.

Vastaa Viestiin