S205 vetokoukun sähköjen koodaus

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
Nuudeli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 07.04.2021 21:07

S205 vetokoukun sähköjen koodaus

Viesti Kirjoittaja Nuudeli »

Pitääpä jakaa vähän kokemuksia (=avautua), kun sain lopulta asennetettua irroitettavan vetokoukun sähkösarjoineen 02/2018 vuosimallin C-sarjan farkkuun (S205). Asennus tapahtui Koukkupajan Oulun toimipisteellä. Käytetyt osat näytti olevan Westfalian vertikaalinen koukku ja Trailtecin 13n sähkösarja lisävirtasarjalla. Hintaa kaikkinensa 970e.

Asennus meni rivakasti (~1.5h) ja työn laatu oli päällisin puolin hyvää. Kotiin päästyäni testasin koukkua ja huomasin, että koodausta ei ole tehty oikein! Parkkitutka piippaa kun kärry kiinni ja takasumarin poiskytkentä ei toimi, kuten pitäisi. Auto kuitenkin tunnistaa koukun jollakin tasolla, kun se kytkee blind spot tutkat pois käytöstä, sekä tunnistaa kärryn viallisen polttimon. Adaptiivisen vakkarin steering pilot tuntui toimivan ennakko-odotuksista poiketen...

Seuraavana päivänä soittelua ja pyysivät käymään paikan päällä. Vikojen listaamisen jälkeen väittivät, että "osassa autoissa automaattinen poiskytkentä ei toimi, mutta saahan ne tutkat pois napista". Selvisi siinä myös samalla, että mitään koodausta ei oltu edes tehty! Kommentti tähän oli, että "ei näitä yleensä koodata, jos ei vikavalo syty"!?

Pienehkön sanailun jälkeen ehdottivat kuitenkin, että koodaavat järjestelmän Westfalian laitteella ja katsotaan miten käy. 10min myöhemmin kertoivat asian olevan kunnossa ja testattu toimivaksi. Samaan havaintoon tulin kotona testatessa.

Lopputulos: Sain, mitä tilasin, mutta vähän "oikomisen" makua tuossa asennuksessa, kun koodausta ei oltu tehty ollenkaan. Pitäisi varmaan ottaa se asenne, että kai se olisi huonomminkin voinut mennä :)

Itseä arvellutti etukäteen peräkontin Keyless-go avauksen toimivuus asennuksen jälkeen, koska osa liikkeistä ei tarjonnut koukkua ollenkaan tähän vedoten...Näyttäisi toimivan kohtuullisesti, kun koukku paikoillaan ja lähestulkoon normaaliin tapaan, kun koukku irti.

Tuo adaptiivisen vakkarin steering pilot kytkeytyy myös pois päältä kärryn kytkiessä, nyt kun autolle on kerrottu, että se koukku siellä on. Oli manuaalin mukaan jotain muitakin varusteita, mihin tuo kytkentätieto vaikuttaa, mutta niiden testaaminen vähän hankalampaa (esim. Trailer-ESP/TSA).

-Tommi
Vastaa Viestiin