etulokasuojan sisällä oleva säiliö?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

etulokasuojan sisällä oleva säiliö?

Viesti Kirjoittaja narg »

Mitkä ovat pelkääjän puolen etulokasuojassa olevien pallomaisten säiliöiden tarkoitus? Auto on bensa w124, ovat aivan renkaan takana....Ruostesuojaaja sanoi nähneensä aika harvoin kyseiset vehkeet...

samalla nousi viha päälle :evil: Käytin autoni eräässä varkautelaisessa autopeltikorjaamossa jossa pitimän laittaa tunkin ympärykset kunnolla..kuinka ollakaan kolmesta neljästä reiästä löytyi osin hiomattomat ruosteet, ainoastaan pakkeli oli päällä..arvatkaa soitanko...! Eikä laitosta ole kuin neljä kuukautta. Hyvä että soittivat ruostesuojaamosta jotta näin ne ja otin kuvat talteen. On kiva opiskelijana korjautella moneen kertaan asioita...
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Se on paisuntasäiliön ylivuotosäiliö, tarpeellinen itseilmautuvassa systeemissä, taitaa löytyä vain kuutosista ja viitoskoneisista.
Avatar
narg
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 05.01.2004 18:04
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja narg »

mulla tosin neljä sylinteriä... :) Tulipahan ainakin selväksi tänx!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, joissain nelosissakin nähty, mutta mitään varsinaista logiikkaan sen puuttumiselle en ole keksinyt.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Eikös nuo pyöreät pallot ole kuitenkin alipainesäiliöitä, neliskanttinen on se ylivuotosäiliö? Ja noita "alipainepalloja" voi olla kummankin lokasuojan takana, hieman riippuen lisävarusteista. Esim. valoilla, ilmastoinnilla ja automaatilla (jos E/S-kytkin) on omansa. Ja ilmeisesti tuo vänkärinpuoleinen pönttö on nimenomaan automaatin säiliö, näin ainakin EPC:n mukaan.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itseasiassa nyt kun kuvan avasin niin ei kumpikaan näytä ylivuotosäiliöltä... :?
Avatar
tatu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:29
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja tatu »

Noista säiliöistä ei muuta tietoo ole kuin että alipainejärjestelmään liittyyy.

Kerrottakoon kuitenkin varoituksen sana niile jotka asentelee sivuvilkkuja tuontiautoihin. Noi säiliöt on joskus aivan lokasuojassa kiinni ja juuri siinä kohtaa mihin se sivuvilkku tulee asentaa. Ei siis kannata porailla sitä aloitusreikää turhan pitkälle ja enne puukkosahan käyttöönottoa kannattaa kurkkia jostain ettei toi säiliö ole kohdalla...

Joskus asentelin sivuvilkkuja 300 ce:hen missä oli ilmastoinnit ja muut härpäkkeet ja siinä oli säiliöt ainakin kummankin lokasuojan sisällä ja apumiehen puolella aivan sivuvilkun kohdalla...Onneksi en onnistunut tuhoamaan säiliötä, mutta 5 senttiä sitä joutui siirtämään ennekuin villku sopi paikalleen
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Itsekin olen löytänyt kummallisen säiliön. Se löytyy kuskin puolelta, etulokasuojan alta, renkaan takapuolelta.

Musta, peltinen, pyöristetyt kulmat, muuten suunnikas, keskellä menevä sauma vähän ruosteessa. Tilavuus sillä on ehkä 1 - 2 ltr, vaikea arvioida tarkkaan. Ja kun sitä kopistelee, niin se kuullostaa tyhjältä.

Siihen ei tule letkua eikä siitä lähde letkua minnekään tai en ainakaan näe niitä, kun en ole edes yrittänyt sitä irrottaa.

Ilmastointia tässä ei ole eikä oikeastaan mitään muutakaan ylimääräistä varustetta. (lukuunottamatta sähkökäyttöistä takaikkunan verhoa 8) ).

Mikähän käyttötarkoitus tuolla "mustalla laatikolla" voisi olla? :shock:
W124 230E -91
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

HandiCap kirjoitti:Mikähän käyttötarkoitus tuolla "mustalla laatikolla" voisi olla? :shock:
Bensahöyryjen aktiivihiilisuodatin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Aha... kiitti tiedosta.

Se ei taida kuitenkaan olla mikään katsastusvaruste vaan liittyy ilmeisesti enemmän noihin "vihreisiin" arvoihin?
W124 230E -91
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Ja kyllä nuo säiliöt löytyy myös kasikoneisista ja itse olisin kyllä melko varma letkujen perusteella että menisi kyllä paisuntasäiliöstä.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

HandiCap kirjoitti:Aha... kiitti tiedosta.

Se ei taida kuitenkaan olla mikään katsastusvaruste vaan liittyy ilmeisesti enemmän noihin "vihreisiin" arvoihin?
olikohan ohjekirjassa että 100tkm välein piti vaihtaa??
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Torme kirjoitti:
HandiCap kirjoitti:Aha... kiitti tiedosta.

Se ei taida kuitenkaan olla mikään katsastusvaruste vaan liittyy ilmeisesti enemmän noihin "vihreisiin" arvoihin?
olikohan ohjekirjassa että 100tkm välein piti vaihtaa??
Jaa... nyt kun tuollainen käsitys asiasta on, niin olisikohan ne jonkinlaiset "saastepöntöt", jonne kerätään jotain "myrkkyä" ?

Mm. Lincoln Town Car:ssa on jossain vuosimalleissa ollut samanlaiset, pönttö kummallakin puolella konehuoneessa pyöränkoteloiden päällä.
Liittynee siis nekin "vihreisiin arvoihin" ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Farmarissa oli oikealla puolella lokarin sisällä säiliö johon tuli letku paisuntasäiliöstä, no se halkesi kun koitin irroittaa sitä hitsaushommien tieltä ja jätin sen kokonaan pois, kummassakaan 300D sedanissa ei ko. säiliötä ollut joten uskon sen kuuluvan ilmastoituihin malleihin.
Narg:in laittaman kuvan säiliö on mielestäni alipaine "säiliö"
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mulla on tuollainen samanlainen pönttö kuskin lokarin takana johon tulee siis sellainen aipaineletku viel en o tutkinu mihin menee mut voisin vaik tutkiskellakkin jossain vaiheessa...
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

korjaus 120tkm tai 4vuoden välein vaihettava polttoainehöyryjen talteenottojärjesyelmän aktiivihiilisäiliö (bensa mallit jos on) suora lainaus alffamer kirjasta..
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Torme kirjoitti:korjaus 120tkm tai 4vuoden välein vaihettava polttoainehöyryjen talteenottojärjesyelmän aktiivihiilisäiliö (bensa mallit jos on) suora lainaus alffamer kirjasta..
Ja Veholla sanovat ettei tarvi vaihtaa ikinä. Eniten kait vaihtoon menee silloin kun lähtään vilkkuja laittelemaan ja porataan siihen.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

-93 250 turbodieselistä löytyi myös apukuskin puolen lokarin takaa kirkas muovinen säiliö kun porattiin reikiä vilkuille, pysyi onneksi ehjänä. Onko tuo nyt ihan 100% tarpeellinen olla? Ei tarvisi kyllä saada kuin sentin tai pari renkaaseen päin niin vilkku mahtuisi. Autossa ei ole ilmastointia eikä automaattilaatikkoa. Kuskin puolella ei ollut lokarin takana mitään.

M102 koneisessa -90 bensassa ei ollut kummakaan puolella.

Pääseekö tuohon käsiksi renkaan takaa kun purkaa sisälokarin muovin vai pitääkö repiä koko lokari irti?
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Onkos se säiliö pyöreä (pallo) ja tuleekos siihen oikein ohut muoviputki?
Jos, niin liittyy jäähdytysvesisysteemiin. En tiedä kyllä miten.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Eikös nuo pyöreät pallot ole kuitenkin alipainesäiliöitä, neliskanttinen on se ylivuotosäiliö? Ja noita "alipainepalloja" voi olla kummankin lokasuojan takana, hieman riippuen lisävarusteista. Esim. valoilla, ilmastoinnilla ja automaatilla (jos E/S-kytkin) on omansa. Ja ilmeisesti tuo vänkärinpuoleinen pönttö on nimenomaan automaatin säiliö, näin ainakin EPC:n mukaan.
Noin se asia ilmeisesti sitten onkin. Tuolta ylempää löytyy juttua. Se neliskanttinen musta purkki on kyllä bensahöyryjen aktiivihiilisuodatin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Ei ole pyöreä vaan kirkas ja aika iso, tilavuus ehkä 2-3 litraa. Säiliön yläosassa on putki joka tekee käännöksen ja päättyy alassuin eli jonkinlainen korvausilman putki. Pitää tutkia tarkemmin kun purkaa sisälokarin pois, jos tuon nyt sitä kautta pääsee näkemään.
JYMY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ma 05.09.2005 17:56

Viesti Kirjoittaja JYMY »

[quote="jumetsap"]Ei ole pyöreä vaan kirkas ja aika iso, tilavuus ehkä 2-3 litraa. Säiliön yläosassa on putki joka tekee käännöksen ja päättyy alassuin eli jonkinlainen korvausilman putki. Pitää tutkia tarkemmin kun purkaa sisälokarin pois, jos tuon nyt sitä kautta pääsee näkemään.[/quot
e] Ja tuohon menee paisuntasäiliöstä letku, siis paisuntasäiliön ylivuotosäiliö. Sen vieressä on (siis jos on) kaksi pallukkaa joihin menee alipaineputken tapainen putki. Näin ainakin 300 TE -92 ja 5-v autom.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Noista pöntöistä siellä loksuissa,tosiaan se musta peltinen on kuten aijemmin mainitiin,bensa höyryjen aktiivihiili säilö,menee putki k-jetiltä ja toineen paluuna pohjia pitkin pa säiliölle.Jommalla kummalla tai kuten omassani 300ce vm88 molemmilla puolilla on nuo alipaine säiliöt eli ne kaksoispallot mustat.
Sitten taas se apparin puolen kirkas säiliö on yhteydessä paisariin,eli kerää mahdolliset yli vuodot talteen,eikä kuten 200e,230e valuta konetilaan siitä ohuesta letkusta korkin tyvessä....
Tulipas hankalasti selitettyä,noh jos jotenkin selvitti noiden sielun elämää?? :oops:

T.Jaakko.P
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Juuri niin kuin Putkisaari selittää...

Tuolla lisää siitä "kirkkaasta" säiliöstä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... s%E4ili%F6
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Sai säiliötä siirrettyä sen verran että vilkku sopi.
Vastaa Viestiin