W201 Kylmäkäynnistysongelmia (ratkaistu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

W201 Kylmäkäynnistysongelmia (ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Autolla on kännistysongelmia ja ensimmäisenä ajattelin tarkistaa ylijännitteen suojareleen liitokset.

Yllätävän helposti sain sen pois kotelosta (olin valmistautunut ankaraan taisteluun ;D), mutta yhdestä liitoksesta en ole varma.

Alla on pari kuvaa:

Kuva

Ja lähikuva:
Kuva

Kaikki liitokset on kolvattu piirilevyyn, paitsi yksi, joka on kuvissa merkattu punaisella.

Kuuluisiko senkin olla kolvattu samalla tavalla kuin muut, vai onko se tarkoituksella tällainen?

Vähän lisätietoja vian oireista:

Kun moottori on kylmä (esim aamuisin), käynnistäessä auto sammuu monta kertaa ennenkuin se pysyy käynnissä normaalisti. Aluksi kierrokset tippuvat samantien käynnistämisen jälkeen ja auto sammuu, mutta noin 5-10 käynnistyksen jälkeen auto pysyy käynnissä, mutta kierrokset vaeltavat jatkuvasti 500-1000 välillä.

Kierrokset pysyvät hetken tuhannessa, mutta tippuvat sitten yhtäkkiä viiteensataan (jonka aikana moottori ravistelee rajusti, eikä auto ota kierroksia), joka johtaa joko auton sammumiseen tai siihen että kierrokset palaavat takaisin tuhannen paikkeille. Sinä aikana kun kierrokset tippuvat niin auto ei reagoi kaasun antoon millään tavalla (paitsi että se voi johtaa auton sammumiseen).

Kun tätä on kestänyt noin 5 min ja moottori on lämmennyt vähän, kierrokset pysyvät tasaisesti noin tuhannessa ja autolla voi ajaa ihan normaalisti. Jos autolla ajaa niin kauan että moottori lämpiää, niin auton voi sammuttaa ja se lähtee normaalisti käyntiin vielä 3 tunninkin päästä ensimmäisellä startilla ja moottori käy normaalisti.

Auto on 190E 2.0 1986 bensakone ruiskulla.
Viimeksi muokannut mertsi1340, Pe 16.05.2014 08:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W201 ylijännitteen suojarele kysymys!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kyllähän tuo kuuluu olla tinattuna. Tinaa varmuuden vuoksi myös muut nastat uudelleen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: W201 ylijännitteen suojarele kysymys!

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Äsken löysin tämän videopätkän Youtubesta.

http://youtu.be/zPSSXSVMiJk?t=3m44s

Tämän viedon perusteella näyttää siltä, että sen nastan ei kuulu olla kolvattu. Tietysti se video on vähän erinäköisestä releestä mutta luulisi periaatteen olevan sama.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 ylijännitteen suojarele kysymys!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eihän toi ole yhteydessä piirilevyn kalvoon missään kohdin..näkee silmällä eli ei tinata.
tinailepa muut paikat ja putsaa lisäilmaluisti...ja mittaa kylmä piirin anturi joka on vihdeä pyöreä napainen kannen etupäässä..voi olla eroakin..katso merteilin listalta minkä näköisiä sulla siellä on..älä vaihda sitä turhaan kun on kallis.
Jos ei auta niin potikka puhdistus säätö,ilmavuodot tutkisteluun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: W201 ylijännitteen suojarele kysymys!

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Nyt kaikki liitokset (paitsi se yksi) on kolvattu mutta ei siitä valittetavasti ollut apua.

Seuraavaksi pitäisi putsata lisäilmaluisti, mutta missä se on?

Kuva1:
Kuva

Kuva2:
Kuva
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja wolf »

Onpi kumisessa pitimessään kiilattuna 3 -ja 4imusarjojen väliin. Ei ole millään ruuvilla tms. kiinni, kumi lähtee mukana . Tuossa kuvassa 2. säätimen sähköliitinpääty näkyykin (pyöreä) määränjakajalle menevän putken alla. Säätimeen tulee kaksi ilmsletkua, toinen päältä (liittyy huohotusjärjestelmään) ja toinen alta (ei näkyvissä päältäpäin. Näissä ei ole lemmareita jos on alkuperäinen viritys. Sitä alempaa putkea ei tarvitse "pelätä", vasen käsi mahtuu mainiosti edestäpäin imusarjan alle pitelemään sitä. Muuten, tämän alemman röörin irtoaminen jommastakummasta päästä aiheuttaa ettei kone käy. Se saattaa irrota esim. jos kone "aivastaa".
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Kiitos neuvosta.

Varmuuden vuoksi, onko punaisella merkitty lisäilmaluisti?

Miten otan sen pois aiheuttamatta suurta tuhoa? Mihin suunta se lähtee?

Kun/jos otan sen pois, niin miten se putsataan/huolletaan/todetaan toimivaksi?

Kuva:

Kuva
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja atlas »

On lisäilmaluisti ja huohotin letkut pois ja vedät pois sieltä..katso se mitenpäin letkut tulee...vaikka onko tuolla väliä.
Tutki samalla huohotin letkujen kunto.
Toinen letku menee kumikaukalolle ruiskun alle ja toinen sinne luistin alapuolelle..kokeile käsin kaukalon kunto tunnustellen ettei ole halkeamia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Onko kuva1:ssa punaisella merkattu jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin?
Kuva1:
Kuva

Kuva2:
Kuva

Eilen mittasin jäähdytysnesteen lämpötilatunnistimen vastusta ja en saanut lukemia tai sain lukeman 1 (pitäisi olla kylmänä 2500-4000 ohm). Tarkoittaako se, että anturi on rikki?

Yritin etsiä tätä osaa KL-varaosat sivuilta mutta lähin osuma oli jäähdytysnesteen anturi (http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28093/783). Onko tämä sama osa?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsopa merteilin sivulta niin on kuvakin...on vain aika kallis toi anturi eli jos löytäisit käytetyn.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Osa maksoi 76.50€ (KL-varaosat) ja vaihdon jälkeen oireet hävisivät. Tämä siis oli se syyllinen :D.

Kiitoksia neuvoista.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Vastaa Viestiin