W201 Kylmäkäynnistysongelmia (ratkaistu)
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
W201 Kylmäkäynnistysongelmia (ratkaistu)
Autolla on kännistysongelmia ja ensimmäisenä ajattelin tarkistaa ylijännitteen suojareleen liitokset.
Yllätävän helposti sain sen pois kotelosta (olin valmistautunut ankaraan taisteluun ;D), mutta yhdestä liitoksesta en ole varma.
Alla on pari kuvaa:
Ja lähikuva:
Kaikki liitokset on kolvattu piirilevyyn, paitsi yksi, joka on kuvissa merkattu punaisella.
Kuuluisiko senkin olla kolvattu samalla tavalla kuin muut, vai onko se tarkoituksella tällainen?
Vähän lisätietoja vian oireista:
Kun moottori on kylmä (esim aamuisin), käynnistäessä auto sammuu monta kertaa ennenkuin se pysyy käynnissä normaalisti. Aluksi kierrokset tippuvat samantien käynnistämisen jälkeen ja auto sammuu, mutta noin 5-10 käynnistyksen jälkeen auto pysyy käynnissä, mutta kierrokset vaeltavat jatkuvasti 500-1000 välillä.
Kierrokset pysyvät hetken tuhannessa, mutta tippuvat sitten yhtäkkiä viiteensataan (jonka aikana moottori ravistelee rajusti, eikä auto ota kierroksia), joka johtaa joko auton sammumiseen tai siihen että kierrokset palaavat takaisin tuhannen paikkeille. Sinä aikana kun kierrokset tippuvat niin auto ei reagoi kaasun antoon millään tavalla (paitsi että se voi johtaa auton sammumiseen).
Kun tätä on kestänyt noin 5 min ja moottori on lämmennyt vähän, kierrokset pysyvät tasaisesti noin tuhannessa ja autolla voi ajaa ihan normaalisti. Jos autolla ajaa niin kauan että moottori lämpiää, niin auton voi sammuttaa ja se lähtee normaalisti käyntiin vielä 3 tunninkin päästä ensimmäisellä startilla ja moottori käy normaalisti.
Auto on 190E 2.0 1986 bensakone ruiskulla.
Yllätävän helposti sain sen pois kotelosta (olin valmistautunut ankaraan taisteluun ;D), mutta yhdestä liitoksesta en ole varma.
Alla on pari kuvaa:
Ja lähikuva:
Kaikki liitokset on kolvattu piirilevyyn, paitsi yksi, joka on kuvissa merkattu punaisella.
Kuuluisiko senkin olla kolvattu samalla tavalla kuin muut, vai onko se tarkoituksella tällainen?
Vähän lisätietoja vian oireista:
Kun moottori on kylmä (esim aamuisin), käynnistäessä auto sammuu monta kertaa ennenkuin se pysyy käynnissä normaalisti. Aluksi kierrokset tippuvat samantien käynnistämisen jälkeen ja auto sammuu, mutta noin 5-10 käynnistyksen jälkeen auto pysyy käynnissä, mutta kierrokset vaeltavat jatkuvasti 500-1000 välillä.
Kierrokset pysyvät hetken tuhannessa, mutta tippuvat sitten yhtäkkiä viiteensataan (jonka aikana moottori ravistelee rajusti, eikä auto ota kierroksia), joka johtaa joko auton sammumiseen tai siihen että kierrokset palaavat takaisin tuhannen paikkeille. Sinä aikana kun kierrokset tippuvat niin auto ei reagoi kaasun antoon millään tavalla (paitsi että se voi johtaa auton sammumiseen).
Kun tätä on kestänyt noin 5 min ja moottori on lämmennyt vähän, kierrokset pysyvät tasaisesti noin tuhannessa ja autolla voi ajaa ihan normaalisti. Jos autolla ajaa niin kauan että moottori lämpiää, niin auton voi sammuttaa ja se lähtee normaalisti käyntiin vielä 3 tunninkin päästä ensimmäisellä startilla ja moottori käy normaalisti.
Auto on 190E 2.0 1986 bensakone ruiskulla.
Viimeksi muokannut mertsi1340, Pe 16.05.2014 08:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 ylijännitteen suojarele kysymys!
Kyllähän tuo kuuluu olla tinattuna. Tinaa varmuuden vuoksi myös muut nastat uudelleen
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 ylijännitteen suojarele kysymys!
Äsken löysin tämän videopätkän Youtubesta.
http://youtu.be/zPSSXSVMiJk?t=3m44s
Tämän viedon perusteella näyttää siltä, että sen nastan ei kuulu olla kolvattu. Tietysti se video on vähän erinäköisestä releestä mutta luulisi periaatteen olevan sama.
http://youtu.be/zPSSXSVMiJk?t=3m44s
Tämän viedon perusteella näyttää siltä, että sen nastan ei kuulu olla kolvattu. Tietysti se video on vähän erinäköisestä releestä mutta luulisi periaatteen olevan sama.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 ylijännitteen suojarele kysymys!
Eihän toi ole yhteydessä piirilevyn kalvoon missään kohdin..näkee silmällä eli ei tinata.
tinailepa muut paikat ja putsaa lisäilmaluisti...ja mittaa kylmä piirin anturi joka on vihdeä pyöreä napainen kannen etupäässä..voi olla eroakin..katso merteilin listalta minkä näköisiä sulla siellä on..älä vaihda sitä turhaan kun on kallis.
Jos ei auta niin potikka puhdistus säätö,ilmavuodot tutkisteluun.
tinailepa muut paikat ja putsaa lisäilmaluisti...ja mittaa kylmä piirin anturi joka on vihdeä pyöreä napainen kannen etupäässä..voi olla eroakin..katso merteilin listalta minkä näköisiä sulla siellä on..älä vaihda sitä turhaan kun on kallis.
Jos ei auta niin potikka puhdistus säätö,ilmavuodot tutkisteluun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 ylijännitteen suojarele kysymys!
Nyt kaikki liitokset (paitsi se yksi) on kolvattu mutta ei siitä valittetavasti ollut apua.
Seuraavaksi pitäisi putsata lisäilmaluisti, mutta missä se on?
Kuva1:
Kuva2:
Seuraavaksi pitäisi putsata lisäilmaluisti, mutta missä se on?
Kuva1:
Kuva2:
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)
Onpi kumisessa pitimessään kiilattuna 3 -ja 4imusarjojen väliin. Ei ole millään ruuvilla tms. kiinni, kumi lähtee mukana . Tuossa kuvassa 2. säätimen sähköliitinpääty näkyykin (pyöreä) määränjakajalle menevän putken alla. Säätimeen tulee kaksi ilmsletkua, toinen päältä (liittyy huohotusjärjestelmään) ja toinen alta (ei näkyvissä päältäpäin. Näissä ei ole lemmareita jos on alkuperäinen viritys. Sitä alempaa putkea ei tarvitse "pelätä", vasen käsi mahtuu mainiosti edestäpäin imusarjan alle pitelemään sitä. Muuten, tämän alemman röörin irtoaminen jommastakummasta päästä aiheuttaa ettei kone käy. Se saattaa irrota esim. jos kone "aivastaa".
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)
Kiitos neuvosta.
Varmuuden vuoksi, onko punaisella merkitty lisäilmaluisti?
Miten otan sen pois aiheuttamatta suurta tuhoa? Mihin suunta se lähtee?
Kun/jos otan sen pois, niin miten se putsataan/huolletaan/todetaan toimivaksi?
Kuva:
Varmuuden vuoksi, onko punaisella merkitty lisäilmaluisti?
Miten otan sen pois aiheuttamatta suurta tuhoa? Mihin suunta se lähtee?
Kun/jos otan sen pois, niin miten se putsataan/huolletaan/todetaan toimivaksi?
Kuva:
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)
On lisäilmaluisti ja huohotin letkut pois ja vedät pois sieltä..katso se mitenpäin letkut tulee...vaikka onko tuolla väliä.
Tutki samalla huohotin letkujen kunto.
Toinen letku menee kumikaukalolle ruiskun alle ja toinen sinne luistin alapuolelle..kokeile käsin kaukalon kunto tunnustellen ettei ole halkeamia.
Tutki samalla huohotin letkujen kunto.
Toinen letku menee kumikaukalolle ruiskun alle ja toinen sinne luistin alapuolelle..kokeile käsin kaukalon kunto tunnustellen ettei ole halkeamia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)
Onko kuva1:ssa punaisella merkattu jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin?
Kuva1:
Kuva2:
Eilen mittasin jäähdytysnesteen lämpötilatunnistimen vastusta ja en saanut lukemia tai sain lukeman 1 (pitäisi olla kylmänä 2500-4000 ohm). Tarkoittaako se, että anturi on rikki?
Yritin etsiä tätä osaa KL-varaosat sivuilta mutta lähin osuma oli jäähdytysnesteen anturi (http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28093/783). Onko tämä sama osa?
Kuva1:
Kuva2:
Eilen mittasin jäähdytysnesteen lämpötilatunnistimen vastusta ja en saanut lukemia tai sain lukeman 1 (pitäisi olla kylmänä 2500-4000 ohm). Tarkoittaako se, että anturi on rikki?
Yritin etsiä tätä osaa KL-varaosat sivuilta mutta lähin osuma oli jäähdytysnesteen anturi (http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28093/783). Onko tämä sama osa?
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (otsikko muutettu)
Katsopa merteilin sivulta niin on kuvakin...on vain aika kallis toi anturi eli jos löytäisit käytetyn.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Re: W201 Kylmäkäynnistysongelmia (ratkaistu)
Osa maksoi 76.50€ (KL-varaosat) ja vaihdon jälkeen oireet hävisivät. Tämä siis oli se syyllinen .
Kiitoksia neuvoista.
Kiitoksia neuvoista.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974