W115 "Sleeper" SBC-moottorilla

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
tuti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 04.03.2004 16:47
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja tuti »

pystyvalo kirjoitti: P.S. tarttee vielä harkita tuota kiikalaa...
Joo, ehdottomasti Kiikalaan!! Itsekin suuntaamassa sinne, mutta nyt entisen kuplani kyydissä... Mersu on hiukan telakalla...
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kuulkaahan alan miehet!
Onko mahdollista laittaa luvallisesti w 115 koriseen, jossa on 280 e moottori, 350 se:n mersun kasia -75 mallisesta w 116:sta.
On vissiin hiukan hankalaa saada muutoskatsatettua nykyään? Piti olla tarkka selvitys ake:lle miksi tämmöinen muutos tehdään. Voiko sitä niille perustella millään? Onko kukaan tehny tai muuten tietonen asiasta. Ennen se ei ollu vissiin ko nakata ja tyytätä konttorin pihalla, mutta mites nyt? Autossa on siis 280 paperit.

Meni kaverilla 280 pahvi tai kansi/ no molemmat ja 350 ois jouten.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Markus kirjoitti:Onko mahdollista laittaa luvallisesti w 115 koriseen, jossa on 280 e moottori, 350 se:n mersun kasia -75 mallisesta w 116:sta.
Mielestäni se vanha 3,5 litrainen rautalohko on ainut, jonka saa tilavuutensa puolesta pystylamppuun laittaa. Edellisellä / alkuperäisellä moottorilla ei ole väliä, oli se sitten 200D vai 280E. Moottorille on olemassa kanssa ne painorajat eli uuden moottorin paino ei saa nousta mallisarjan painavammasta jotain prosenttimäärää. En vain muista mikä se prosentti on. Ja miten näiden moottoreiden painot muuten selvittää kuin puntarilla? Ei taida mistään löytyä taulukoita?

Tuollainen vanha 350 kasi olisi isukillakin ns. "jouten". Se ei tosin koskaan ole ollut missään kiinni eli kunnosta ei ole tietoa ja sellaisen kunnostaminen sitä varmaan vasta maltaita maksaisikin. Vähän, mutta vain hyvin vähän :twisted: on aina väilillä himottanut sen laittaminen tuohon kalmakulkineeseen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

hakuhakuhakuhakuhaku. varmasti löytyy.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

raul kirjoitti:hakuhakuhakuhakuhaku. varmasti löytyy.
On tästä tosiaan ollut aiemminkin juttua.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Niinjoohaku. Huippu forum :oops:
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

kuutiotilavuutta saa kasvattaa 25%
moottorin painoa ja tehoa puolestaan 20%

tuo 280E on ihan hyvä aihio, sillä siinä on mallisarjan tehokkaimmat jarrut joten niihin ei tarvitse koskea

kone keulille ja konttorille ja sanoo sinne katsurille että "eikös kuullosta hyvälle" ja todistaa sille että nämä 3 %-ehtoa täyttyvät niin leima tulee että pamahtaa

ja todellakin suosittelen v8:a....tänäänkään ei kelvannut viisi litraiselle moottorille kuin 15 litraa matalaoktaanista vaikka koko ilta 19-01 kaupungilla tuli pyörittyä.....no, illan kilometri saldon jätän kuitenkin kertomatta :wink:
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

pystyvalo kirjoitti:Joopa....

Tuon nykytaideteoksen poisto tulee ajankohtaiseksi jossakin vaiheessa lähitulevaisuudessa...ruiskun ohjauselektroniikka on rakennettu, ja muitakin tarvittavia tilpehöörejä keräilty, etc...(Megasquirt)
Kerroppa sitte et mite toimii ja miten sait kartat kohallee.
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Täytyypä infota siinä vaiheessa kun tuo ruisku tulee kyytiin....
Onneksi ystäväpiirissäni on useita jotka ovat hankkineet samaisen megasquirt paketin, joten tietotaitoa ja samoja ongelmia voidaan jakaa

Eräs tutun tuttu on opiskelemassa jenkeissä, ja hänen kauttaan tilattiin noita partial kittejä siten että siirrettiin rahat hänen tililleen, hän tilasi kamat jenkkien sisällä ja postitti ne suomeen => säästöä postikuluissa ja paljous alennusta

Sitten tilattiin partcosta loput osat megasquirtteihin
Komponenttien kappalehinnat olivat varsin kohtuulliset, kun niitä tilattiin 32 ohjainboksia varten kerralla 8)
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Hei missäs oli Pystyvalo sleeperinsä kanssa viime la?? Ei ainakaan Kiikalassa näkynyt :roll:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

ei ollut ajokuntoa ennen kuin vasta illalla...

mesen koneessakin oli kaasariin liittyviä ongelmia (ei tykkännyt toimia lämpimänä) nyt olen tämän viikon hakenut ratkaisua ongelmaan, ja luultavasti tänä iltana löysin sellaiset arvot joilla toimii
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Mikäs toi setti muuten on tuola partkos(meka ruisku v2.2) ei oo kallis ainakaa ku 106 ja risat(sis.alv), vai kandeiskohan tehdä toi imusarja puoli enste valmiiksi, jos vaikka tulis megasquirt II saataville.. Miltei kaikki muut hilut alkaa olla purkaamoilta kerättynä. Tuota 7-pinnin(GM) syttymoduulia en löytä mistään tiedättekö missä autossa vois olla passeli tai jos sen sais jostain muualta niin mistä.
Kuva
So long and thanks for all the fish
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

tuosta partcon "paketista" puuttuu sellainen oleellinen asia kuin piirilevy,
siinä mukana tulee pala valoherkkää piirilevyä, mutta tuollaisen piirilevyn valmistaminen vaatisi varsin hyvät valotus/hapotusvehkeet ja laitteen jolla pystyy syöttämään ohjelman tuolle 40-jalkaiselle piirille

mutta ihan kiva sinänsä että partcossa ovat ottaneet pyyntömme vakavasti ja tehneet valmiin tilattavan komponenttisetin


tuolleen lonkalta heitettynä : tuollaisen sytytysmodulin voisi löytää 80-luvun alkupuolen sikafarmista, jossa on ollut saastelaitteet ja sellainen virranjakaja, jossa ei ole alipaine ennakkoa vaan matolaatikko joka hoitaa homman
(voin tarkastaa tämän ensi viikon alkupuolella)
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

pystyvalo kirjoitti:tuosta partcon "paketista" puuttuu sellainen oleellinen asia kuin piirilevy,
siinä mukana tulee pala valoherkkää piirilevyä, mutta tuollaisen piirilevyn valmistaminen vaatisi varsin hyvät valotus/hapotusvehkeet ja laitteen jolla pystyy syöttämään ohjelman tuolle 40-jalkaiselle piirille.

Eikö tuota ohjelmaa sitten pysty lataamaan ton megasquirtin kautta, sitten kun se on läjäs. Eli piuha kiinni ja dos kehotteen kautta ohjelma sisään kuten oli neuvottu tuon päivityksen laitto.. Vai pystyykö tuota prossua pelkästään hienosäätämään läppärillä? Eikö noi partkon jannut laittaisi sinne jonkun ohjelman kun niillä on kerta pelit ja vehkeet.
Mä katsos asun täälä maaseudulla niin minua puistattaa tilata jenkeistä mitään matzkua.

btw. pumppu olis vielä hankkimatta, kävisiköhän toi nyt "myydään osia" foorumissa myynnissä oleva pumppu tähän mun tapaukseen, jos käy niin millä mä saan sen tonne tankin sisälle?
So long and thanks for all the fish
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Nyt siihen partcon satsiin kuuluu valmis piirilevy. Samalla hintaa on korotettu sataanneljäänkymppiin. Tojotamiehet tilas vissiin heinäkuun lopulla kimppatilauksen amerikasta, pitänee vissiin seurailla jos noita kimmpatilauksia tulis jatkossa.

Kuinka tärkeitä hiluja noi muut stimulaattori, relayboard, megaview ja programmer ovat? Toi relesysteemi näyttää ainakin hankkimisen arvoiselta.

Mahtaisko motonetis myytävä boschin 7pinnin TSZ-I(nductive) moduuli olla vastaava kun toi gm 7-pin.
So long and thanks for all the fish
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Stimulaattori olisi hyvä rakennella, liittämällä stimulaattori megasquirtiin saadaan kannettavalla hienosäädettyä megasquirtin arvoja(p-a & sytkäkarttoja)

megaview on laite jolla voit vaikka ajonaikaisesti hienosäätää megasqurtia

en tiedä onko tuo boschin moduuli sama osa, veikkaan että ei, luultavasti saat oikeanlaisen moduulin helpoiten partcornerista, us-partsista tai racersplacesta puhelimitse tilaamalla.

V8 MPFI Imusarja alkaa olla valmis.
kuvia tulee vielä tällä viikolla
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Bosch:ssa taitaa olla liittimet rivissä. Vois koittaa kysäistä msefi.com:sta ajaisko se saman asian kun GM:n muduuli, mutta on tuo lontoon murre aika hataralla pohjalla :? .
Joko on kuvia saatavilla imusarjasta?
So long and thanks for all the fish
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

on kuvia, mutta tarttee saada ne vielä siirrettyä sopivaan hakemistoon josta niitä pääsee hämmästelemään...vielä tämän päivän aikana tulee linkki
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Eli kuvia tekemästäni V8 SBC ruiskuimusarjasta löytyy täältä:

http://www.hut.fi/~sjussila/kuvat/w115/imusarja/

Imusarjan viimeistely on tekemättä, muutamia tuumasia ruuveja uupuu, kaasuttimen ja imusarjan väliset tiivisteet puuttuu sekä suutimien tiivisteet on vielä saapumatta(kuvissa on päällekkäin niputettu tsydeemi ilman tiivisteitä).

Imusarja on kokeilupainos, eli tehty lähes nollabudjetilla, imusarjana on käytetty "wiring order" merkkistä alumiinista vakio imusarjaa johon on jyrsitty alapuolelta 25mm reiät. Reikiin on tuupattu palat 25mm alumiinitankoa pystyyn ja tig-hitsattu paikoilleen. Hitsaus oli varsin pottumainen operaatio, vaikka imusarja oli lämmitetty ja kaikki osat hyvin puhdistettu ennen hitsaamista.Hitsauksessa syntyi silti hitsaussaumoihin mikrohalkeamia. Halkeamat on tiivistetty päältä vielä epoksin kanssa joten imuvuotoja ei pitäisi päästä syntymään.

Läppärunko on tehty vanhasta rochester-kaasarista, postamalla kaikki turha sisältä ja tukkimalla kaikki ylimääräiset reiät. Läppärunkoon on liitetty TPS-anturi eli kaasuläpänasentoanturi.

Polttoainetukit sekä niiden pidikkeet on puuhattu alumiinista, ja polttoaineletkuna toimii smc:n valmiste.

HEI-jakaja on peräisin jostain 70-80 luvun vaihteen saastekaasari sikafarmista, jakaja on alunperin ollut kytkettynä saastekaasarin ECM ohjainboksiin, jote kyseisessä HEI-jakajassa EI OLE alipaine-ennakkoa eikä keskipakoennakkoa eli jakaja on juurikin sopiva megasquirt käyttöön.

Näin ollen megasquirtin voi kytkeä hei-jakajan hall-anturin ja vahvistinmodulin väliin säätämään sytytysennakkoa, tekemättä jakajalle mitään muutoksia !!!

että sellaista, lähiviikkoina olisi tarkoitus päästä asentamaan megasquirt ohjaamaan sytytystä, ja kun sen saa toimimaan niin imusarja vaihtoon ja ruiskuheebeleitä tilalle.....
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Heikki H:lle, tuo partcon paketti on kehittynyt, nyt se sisältää kaikki tarvittavat komponentit megasquirt V2.2 rakentamiseksi.
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

partco sivuillaan kirjoitti:Prosessori toimitetaan ohjelmoimattomana. Mikäli haluat valmiiksi ohjelmoidun, lähetä tiedosto tilauksen liitteenä (ei linkkejä).
Tollasen diy ohjelmointi laitteen hinnaksi ei tulisi vissiin kovan paljoa.
So long and thanks for all the fish
Vastaa Viestiin