Väyrynen 290 TD

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
hekivimi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 24.06.2014 13:49

Väyrynen 290 TD

Viesti Kirjoittaja hekivimi »

Moikka kaikille!


Meikäläinen aloittelee uuden merkin parissa ja tarkoituksena hommata väyrynen. Onko tollanen 290 TD huono viritysaihioksi? Käsittääkseni om606 olisi parempi, mutta niitä niukasti myynnissä verrattuna 290TD.

Kaavailin näin aluksi pelkästään pumpun modaamista ja ahtojen säätämistä. Eikö tällä pääsisi alkuun? Millasia ahtopaineita/tehoja tollanen 290TD kestää vakiona? Ja mitä joutuu tekemään/muuttamaan jos haluaa tehot sinne 300hp tietämille vai onko järkevämpää ostaa suoraan om606? om606 vissiin kestää vakiona hyvin, että voi vaan lisätä syöttöä ja paineita?
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Väyrynen 290 TD

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

hekivimi kirjoitti:Moikka kaikille!


Meikäläinen aloittelee uuden merkin parissa ja tarkoituksena hommata väyrynen. Onko tollanen 290 TD huono viritysaihioksi? Käsittääkseni om606 olisi parempi, mutta niitä niukasti myynnissä verrattuna 290TD.

Kaavailin näin aluksi pelkästään pumpun modaamista ja ahtojen säätämistä. Eikö tällä pääsisi alkuun? Millasia ahtopaineita/tehoja tollanen 290TD kestää vakiona? Ja mitä joutuu tekemään/muuttamaan jos haluaa tehot sinne 300hp tietämille vai onko järkevämpää ostaa suoraan om606? om606 vissiin kestää vakiona hyvin, että voi vaan lisätä syöttöä ja paineita?
Mitä paljon itse kanssa opiskellut tuota 290TD viritysaihiona useammalta foorumilta, niin aika vaikea saada 300hp. Kyllä varmasti kestäisikin tehot kone, laatikko ei kestä hiveästi enää nuilla tehoilla vääntöä? Automaattihan se nuissa on vahvempi kuulemma kestämään vääntöä.

Tuo jakajapumppuhan on aika kummakapistus, kun tuntuu että vulvoissa saadaan mustaa kun taas näistä 290TD ei saada tarpeeksi syöttöjä. Hammermodillahan saisi syöttöä lisättyä, mutta kärsii kuulemma tyhjäkäynti/tasakaasu ruisailu.

Helpoin/halvin tapa piristää on varmaan isompi turbo (vaikea saada isompaa sille kolmiolaipalle) ja egr pois kuhan ei mene ecu limppiin ja lastuttaa. Ja tietenkin se putki ahistaa aika tuimasti jos paljon ajettu (hiukkaspönttö).

Summasummaarum, jos haluat piristellä menoa ja oikeasti kunnon vahvan viritysaihion niin se on om606 tai miksei hypätä C sarjaan. C sarjalaisiahan löytyy 250TD ja sielläkin on rivipumppu. Ja onhan tuo esikammiokone nätimpi käymään kuin tuo 290TD, joka on suorasuihku. Mutta ei kuitenkaan siis CDI.

Tämä on siis mitä itse lueskellut täältä, naapuri voorumilta ja ulkomaan foorumeilta, saa korjata nuita minun mutuja jos jollain on kylmää faktaa.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
hekivimi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 24.06.2014 13:49

Re: Väyrynen 290 TD

Viesti Kirjoittaja hekivimi »

Kiitos vastauksesta!


Kestääkö toi c sarjan 250 TD tehoja vakiona ja saako siitä "helposti" hönkää irti? Esim pumppua modaamalla ja turbon vaihtamalla?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Väyrynen 290 TD

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

c250 turbodieselissä on om605 moottori joka on käytännössä sama moottori kuin om606 mutta yhden putun lyhyempi. eli suhteessa aivan yhtä kestävä kuin 606.
Avatar
hekivimi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 24.06.2014 13:49

c250 Turbodiisseli

Viesti Kirjoittaja hekivimi »

Moi taas!


Nyt olen päättänyt hommata itselleni c250 urpodiisselin... Seuraava kysymys koskee vaihteistoa. Kestääkö noi manuaalit vai mitä vaihteistoa suosittelisitte? Kokoonpano olisi suurinpiirtein seuraava:

pumppu 7mm kamoilla? Holsetin HX35, uusi välijäähdytin, avarampi putkisto ja ilmanotolle täytyy tehdä jotain pientä.. Millasiin tehoihin luulette c250 turbodiisselin pääsevän about tolla kokoonpanolla ja mikä manuaali aski kävisi "orkkiksen" tilalle joka menisi ilman ihmeempiä modauksia paikalleen ja kestäisi noi tehot? ja mikä kytkin vauthtipyörä ja asetelma olis passeli?


-Mikael
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Väyrynen 290 TD

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Pumpusta riippuen siitä tulee 350-400hv. se vakio laatikko kestää aikansa... helpolla jos haluat päästä laitat sinne getrag:in w201 2.3-16v:stä, tai sitten joku bemarin laatikko johon hitasataan mersun kytkinkoppa tai mersun 6-vaihteinen. kysy kytkintä ja vauhtipyörää tarvikemotista sieltä löytyy valmiit toimivat ratkaisut.
Viimeksi muokannut jukkis., Pe 27.06.2014 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hekivimi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 24.06.2014 13:49

Re: Väyrynen 290 TD

Viesti Kirjoittaja hekivimi »

Kiitos hyvistä vastauksista! Tää on loistava foorumi!
Vastaa Viestiin