Uudessa Mersussani on sähkösäätöiset penkit muistitoiminnolla ja ristiselän tuen säädöllä.
Minulle ei oikein valkene, miten ristiselän tuen säätö tosiasiassa toimii. Järki sanoisi, että jos säädöt on aluksi alimmassa ja takimmaisessa asennossa, ja sitten ristiselän tukea kuljettaa ensin aivan ylös ja sitten takaisin alas, niin päätyy lähtötilanteeseen - ei siltä oikein vaikuta. Eikä ainakaan pienten muutosten jälkeen tunnu säätöjen palauttaminen muististakaan onnistuvan.
Ohjekirja on asiasta niukkasanainen, joten olisiko tästä varusteesta missään kaaviokuvaa tai vähän monisanaisempaa selvitystä?
Ristiselän tuen säätö
Re: Ristiselän tuen säätö
Tällanenko jakkara kyseessä?
Re: Ristiselän tuen säätö
Ei kun tällainen. A-sarjalaiseen on istutettu sport-penkin tilalle sedan-penkki.DBFI kirjoitti:Tällanenko jakkara kyseessä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Ristiselän tuen säätö
A-korisiakin on muutama eri malli mutta kuvasta päätellen kyse 176:sta.
Enpä tiennytkään että A-sarjaankin saa sähköisesti ohjatun ristiselän tuen säädön. Toimintakuvaukset vähän yhtä vajaita kuin ohjekirja mutta kytkentäkaaviosta selviää että säätösysteemi on itsenäinen eikä siis keskustele penkkien muistien kanssa. Auton pitäisi kyllä muistaa viimeisin asetus mutta kullekin penkin muistipaikalle ei tallennu säätöjä kuten isommissa korimalleissa.
Toiminta tässäkin perustuu ilmapusseihin selkänojassa (siis varsinainen säätö tapahtuu pneumaattisesti). Pusseja on kaksi ja niiden ilmanpainetta säätämällä kovuutta ja korkeutta voidaan säätää (korkeus säätyy sen mukaan onko ylempi vai alempi palje täynnä, vaiko molemmat).
Asetuksen muisti perustuu painetunnistukseen. Siinä voi jonkin verran vaikuttaa se miten kuski istuu penkillä säätöhetkellä mutta sopivan ajoasennon löydyttyä sen asetuksen pitäisi pysyä kohdallaan jos sama kuski istuu autossa samalla tavalla.
Enpä tiennytkään että A-sarjaankin saa sähköisesti ohjatun ristiselän tuen säädön. Toimintakuvaukset vähän yhtä vajaita kuin ohjekirja mutta kytkentäkaaviosta selviää että säätösysteemi on itsenäinen eikä siis keskustele penkkien muistien kanssa. Auton pitäisi kyllä muistaa viimeisin asetus mutta kullekin penkin muistipaikalle ei tallennu säätöjä kuten isommissa korimalleissa.
Toiminta tässäkin perustuu ilmapusseihin selkänojassa (siis varsinainen säätö tapahtuu pneumaattisesti). Pusseja on kaksi ja niiden ilmanpainetta säätämällä kovuutta ja korkeutta voidaan säätää (korkeus säätyy sen mukaan onko ylempi vai alempi palje täynnä, vaiko molemmat).
Asetuksen muisti perustuu painetunnistukseen. Siinä voi jonkin verran vaikuttaa se miten kuski istuu penkillä säätöhetkellä mutta sopivan ajoasennon löydyttyä sen asetuksen pitäisi pysyä kohdallaan jos sama kuski istuu autossa samalla tavalla.
Re: Ristiselän tuen säätö
KIITOS
Ristiselän tuki tuntuu selässä juuri siltä kuin kuvauksesta voisi päätelläkin - kahdelta ilmapussilta, jotka voivat paisua joko yhdessä tai erikseen. Kuvittelin kyseessä olevan jonkinlainen "halko", jota liikutetaan napeilla ylös/alas ja sisään/ulos, joten säätöjen vaikutuksen hahmottaminen on nyt huomattavasti helpompaa.
Kuvauksen perusteella jos lähtötilanteessa kummatkin pussit ovat tyhjillään, niin ylös-napin painaminen täyttää ylemmän pussin ilmalla ja alas-napin painaminen puolestaan täyttää alemman pussin kireäksi. Tästä ihmettelyni aihe; kokonaispaine vaihtelee.
Tämä asia on nyt huomattavasti selvempi.
Ristiselän tuki tuntuu selässä juuri siltä kuin kuvauksesta voisi päätelläkin - kahdelta ilmapussilta, jotka voivat paisua joko yhdessä tai erikseen. Kuvittelin kyseessä olevan jonkinlainen "halko", jota liikutetaan napeilla ylös/alas ja sisään/ulos, joten säätöjen vaikutuksen hahmottaminen on nyt huomattavasti helpompaa.
Kuvauksen perusteella jos lähtötilanteessa kummatkin pussit ovat tyhjillään, niin ylös-napin painaminen täyttää ylemmän pussin ilmalla ja alas-napin painaminen puolestaan täyttää alemman pussin kireäksi. Tästä ihmettelyni aihe; kokonaispaine vaihtelee.
Tämä asia on nyt huomattavasti selvempi.
Re: Ristiselän tuen säätö
Kas nyt B-sarjalaisenkin tuen käyttäytyminen sai selityksen jonka toimintalogiikkaa olen välillä tosissaan ihmetellyt.Karski kirjoitti:KIITOS
Kuvauksen perusteella jos lähtötilanteessa kummatkin pussit ovat tyhjillään, niin ylös-napin painaminen täyttää ylemmän pussin ilmalla ja alas-napin painaminen puolestaan täyttää alemman pussin kireäksi. Tästä ihmettelyni aihe; kokonaispaine vaihtelee.