CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Kangas kirjoitti:Hyvä kuulla, että 200 CDI automaattilaatikko käytännössä kestää sen lisäväännön. Mitähän eroa sitten on W212 200 CDI laatikolla 722.694 (W5A 330) ja W212 220/250 CDI laatikolla 722.646 (W5A 580), koska ensimmäiselle on tehdas määrittänyt 330 Nm keston ja jälkimmäiselle huimat 580 Nm? Paperilla mitoitusero on niin suuri, että tekniset perusteet asialle tulisi ymmärtää ennenkuin aletaan tuollaisia 500+ Nm vääntöjä tavoittelemaan. Laatikon kestävyyden vuoksi saattaisi kuitenkin olla tarpeen rajoittaa huippuvääntöjä jonkin verran.
Entäpä jos selvittäisit itse, laatikon osien varaosanumeroita vertaamalla se selviää.
Ei sitä täällä kukaan tiedä.
Itse veikkaisin että välitykset hiukan erilaiset ja turbiinit erilaiset.

Jos asia vähänkään huolettaa, tai on aikaisempia huonoja kokemuksia, niin suosittelen tuota J.Kulmalan, tai kukapa hän nyt sitten onkaan, neuvoa että ajaa vakiolla. Jos haluaa lisää tehoa niin vaihtaa tehokkaamman.
Tehon lisäys ilman osien vaihtoa ei varmaankaan ainakaan lisää kestävyyttä. Useimmissa tapauksissa se lisää vikaantumisherkkyyttä - kuinka paljon, siihen on mahdoton vastata, kun nämä särkyy muutenkin, kaikki.

Tilanne kaikissa cdi-mersuissa on sellainen että vakio-osilla automaateissa ei vääntöjä tarvi mitenkään rajoittaa kestävyyden takia, manuaaleissa tilanne on toinen.
Automaatti ilmoittelee, antaa vihjeitä, liiasta väännöstä, varsinainen särkeminen onnistuu vaan jos ei välitä mistään, ajaa vaan.

Lähtökohta kaikessa tehonlisäyksessä pitää olla se, että auto on kunnossa.
Rikkonaista autoa ei pysty tehonlisäyksellä korjaamaan, vaan saadaan aikaiseksi kymmenen uutta murhetta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Kangas kirjoitti:Hyvä kuulla, että 200 CDI automaattilaatikko käytännössä kestää sen lisäväännön. Mitähän eroa sitten on W212 200 CDI laatikolla 722.694 (W5A 330) ja W212 220/250 CDI laatikolla 722.646 (W5A 580), koska ensimmäiselle on tehdas määrittänyt 330 Nm keston ja jälkimmäiselle huimat 580 Nm? Paperilla mitoitusero on niin suuri, että tekniset perusteet asialle tulisi ymmärtää ennenkuin aletaan tuollaisia 500+ Nm vääntöjä tavoittelemaan. Laatikon kestävyyden vuoksi saattaisi kuitenkin olla tarpeen rajoittaa huippuvääntöjä jonkin verran.
Minäkin noita lukuja vertailin joskus, ja tulin siihen lopputulokseen että pakko olla jonkinlainen virhe tai väärinkäsitys.
Esim. omassa ML 270:ssä on 722.661, W5 A 300. Laatikko EI VOI olla mitoitettu 300 nm väännölle, jos koneessa on jo vakionakin 400 nm...

Oma mielipide on, että kaikki kestävät sen, mitä ulos saa ilman mekaanisia muutoksia.
Toki pitää huoltaa eikä rankaista autoa jos oireita on...
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Risto113 kirjoitti:Minäkin noita lukuja vertailin joskus, ja tulin siihen lopputulokseen että pakko olla jonkinlainen virhe tai väärinkäsitys.
Esim. omassa ML 270:ssä on 722.661, W5 A 300. Laatikko EI VOI olla mitoitettu 300 nm väännölle, jos koneessa on jo vakionakin 400 nm...

Oma mielipide on, että kaikki kestävät sen, mitä ulos saa ilman mekaanisia muutoksia.
Toki pitää huoltaa eikä rankaista autoa jos oireita on...
Asiaa tähän saakka tutkimani perusteella olen päätymässä täysin samaan lopputulokseen. Jos ovatkin joskus voineet tarkoittaa todellisia mitoitusvääntöjä nuo vaihteiston tyyppimerkinnän luvut, ovat ne mallievoluutioiden myötä rajautuneet määrittämään käytännössä vain välityssuhdesarjan, jolla kyseinen vaihteisto on varustettu.

Kiitos kommentoijille, jotka autoitte korjaamaan väärinkäsityksen ja selvittämään asian.
Avatar
Melchior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: La 16.06.2012 09:30

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Melchior »

Jossain vanhemmassa ketjussa oli juttua laatikoista. Siellä todettiin, että laatikoista on samalla koodillakin useita variantteja, joissa eri määrä levyjä (joku oli purettuja laatikoita vertaillut)=> isompivääntöisen koneen kylkeen asennettu laatikko kestää enempi vääntöä? Noista varianteista vaikea löytää tietoa googlailemalla.
tomski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 09.08.2014 19:01

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomski »

Osaako kukaan sanoa kannattaako erg:tä ohittaa softalla ku se ob menossa entiseks? Ku on kuulemma ihan turha kapistus? Vai paljonko kustantaa uuden erg:n asennus? Ja kestääkö tuo 200cdi softan tuomat hv:t? (Reilu200hp) olis mukava kuulla mielipidettä.kiitos.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tomski kirjoitti:Osaako kukaan sanoa kannattaako erg:tä ohittaa softalla ku se ob menossa entiseks? Ku on kuulemma ihan turha kapistus? Vai paljonko kustantaa uuden erg:n asennus? Ja kestääkö tuo 200cdi softan tuomat hv:t? (Reilu200hp) olis mukava kuulla mielipidettä.kiitos.

Riippuu mitä kannatamisella tarkoitetan
(jos sen pitäis tuotta omistajallen
Joka vuosi voittoa niin ei)
Mutta jos sillä on tarkoitus säästä uuden osan hinta ilman muita
Harmeja niin sitten ehkä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tomski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 09.08.2014 19:01

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tomski »

Kannattamisella tarkoitan että tuleeko se kestämään ne hepat ja että onko tuo arg oikeestikkin aivan "turha" kapistus?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tomski kirjoitti:Kannattamisella tarkoitan että tuleeko se kestämään ne hepat ja että onko tuo arg oikeestikkin aivan "turha" kapistus?
Egr on
Turha kapistus sen pois päältä laitto ei edelytä tehojen nostoa
(vaikka ajatelisi mailman pelastumista niin
Uuden semmoisen valmistus,
valmistukseen tarvitavan raakaineen hankkiminen,
kuluvan energian tuotto, rahtaus
Ym kokonais vaikutukset pillavat palloa enemään)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Melchior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: La 16.06.2012 09:30

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Melchior »

CDI203 kirjoitti:
tomski kirjoitti:Kannattamisella tarkoitan että tuleeko se kestämään ne hepat ja että onko tuo arg oikeestikkin aivan "turha" kapistus?
Egr on turha kapistus ...
Vaikuttaa auton lämpiämiseen. Jos autossa ei ole webastoa, niin eihän se ihan turha ole?
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja skibe »

Melchior kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
tomski kirjoitti:Kannattamisella tarkoitan että tuleeko se kestämään ne hepat ja että onko tuo arg oikeestikkin aivan "turha" kapistus?
Egr on turha kapistus ...
Vaikuttaa auton lämpiämiseen. Jos autossa ei ole webastoa, niin eihän se ihan turha ole?
enpä ole huomannut eroa lämpenemisessä.. ehkä hitaampaa mutta lämpeää kuitenkin.
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Melchior kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
tomski kirjoitti:Kannattamisella tarkoitan että tuleeko se kestämään ne hepat ja että onko tuo arg oikeestikkin aivan "turha" kapistus?
Egr on turha kapistus ...
Vaikuttaa auton lämpiämiseen. Jos autossa ei ole webastoa, niin eihän se ihan turha ole?
Vanhimmat (CDI sukupolvet 1 & 2, ennen 1600bar ruiskutusta) 4-syl CDI:t vähän nahkeita lämpiämään, mutta niin ne on EGR:n kanssakin...

Muissa ei mitään vaikutusta (huomattavaa), 30C pakkasilla autossa on niin lämmintä kuin haluaa.
Avatar
Melchior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: La 16.06.2012 09:30

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Melchior »

Risto113 kirjoitti:
Melchior kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
tomski kirjoitti:Kannattamisella tarkoitan että tuleeko se kestämään ne hepat ja että onko tuo arg oikeestikkin aivan "turha" kapistus?
Egr on turha kapistus ...
Vaikuttaa auton lämpiämiseen. Jos autossa ei ole webastoa, niin eihän se ihan turha ole?
Vanhimmat (CDI sukupolvet 1 & 2, ennen 1600bar ruiskutusta) 4-syl CDI:t vähän nahkeita lämpiämään, mutta niin ne on EGR:n kanssakin...

Muissa ei mitään vaikutusta (huomattavaa), 30C pakkasilla autossa on niin lämmintä kuin haluaa.
Joo, ei ole omaa kokemusta. Yhden 'lastuttajan' sivuilta luin.
"EGR venttiilin sulkemisen haittapuolena on pakokaasupäästöjen lisääntyminen ja moottorin hitaampi lämpeneminen. Kovalla pakkasella moottori ei mahdollisesti saavuta lainkaan normaalia käyntilämpötilaansa. EGR venttiilin poistamista kokonaan käytöstä emme suosittele ajoneuvoihin joihin ei ole asennettu lisälämmitintä. "

Oman kone 3L diesel -09, sukupolvesta ei tietoa.. hyvin lämpiää kovillakin pakkasilla, mutta tälle ei ole mitään modauksia tehtykkään.
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Melchior kirjoitti:
Risto113 kirjoitti:
Melchior kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
tomski kirjoitti:Kannattamisella tarkoitan että tuleeko se kestämään ne hepat ja että onko tuo arg oikeestikkin aivan "turha" kapistus?
Egr on turha kapistus ...
Vaikuttaa auton lämpiämiseen. Jos autossa ei ole webastoa, niin eihän se ihan turha ole?
Vanhimmat (CDI sukupolvet 1 & 2, ennen 1600bar ruiskutusta) 4-syl CDI:t vähän nahkeita lämpiämään, mutta niin ne on EGR:n kanssakin...

Muissa ei mitään vaikutusta (huomattavaa), 30C pakkasilla autossa on niin lämmintä kuin haluaa.
Joo, ei ole omaa kokemusta. Yhden 'lastuttajan' sivuilta luin.
"EGR venttiilin sulkemisen haittapuolena on pakokaasupäästöjen lisääntyminen ja moottorin hitaampi lämpeneminen. Kovalla pakkasella moottori ei mahdollisesti saavuta lainkaan normaalia käyntilämpötilaansa. EGR venttiilin poistamista kokonaan käytöstä emme suosittele ajoneuvoihin joihin ei ole asennettu lisälämmitintä. "

Oman kone 3L diesel -09, sukupolvesta ei tietoa.. hyvin lämpiää kovillakin pakkasilla, mutta tälle ei ole mitään modauksia tehtykkään.
En tiedä muista päästöistä, mutta nokiarvo ainakin pienenee kun egr on pois.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja veskola »

EGR pienentää nox päästöä (typen oksidi), jota ei mitata mitenkään tyyppihyväksynnän jälkeen.

"typpioksidit ovat pahimpia savusumun aiheuttajia ja melko myrkyllisiä. Tulee kaikenlaista happosadetta ja muuta, kun typen oksideja pääsee ilmaan."

Tuon voi tulkita siten, että Suomessa toistaiseksi noilla nox päästöillä ei ole mitään merkitystä. Aasiassa, Euroopan suurissa kaupungeissa ja tietysti jenkeissä olisi hyvä jos EGR olisi käytössä, tosin nox päästöjä syntyy lähinnä kovaa kiihdytettäessä ja maantieajossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Olisko jollain heittää sofistikoitunutta arvausta pikku päästöongelmaan. Kävin juuri katsastamassa ohjelmoidun -04 C220 cdi:n jossa tyhjä pönttö. Autolla ajettu about 185tkm ja kaikki pelaa ihan normaalin tuntuisesti. Soppaa vie vähän, käy nätisti ja lähtee helposti tulille. Päästötestissä pukkas 1.7 savuarvoa useaan kertaan. Kaveri kävi ajamassa koipi konehuoneessa sitä motarilla ja sen jälkeen sai vähän alle 1.5 lukemaksi, mutta kaasua ei saanut survaista pohjaan vaan kierrättää ensin rauhassa 1000-2000 väli ja sitten painaa se pohjaan. Samaa vaivaa oli viime vuonnakin, mutta ohjelman tekijä (lähinnä kai myyjä) ei suostu rukkaamaan syöttöjä ja on 100% varma, että jotain on rikki. Mä en taas millään usko, että jotain olisi hajalla, kun ei oo vikakoodeja, korjausarvot kohdallaan, viime huollossa tsekattu, ettei suuttimet vuoda. Muutenkin se voima tulee melkoisella rykäisyllä 1700rpm jälkeen. Just niillä paikkeilla, missä se savutestikin menee käteen. poltot sentään pysyneet jo toista vuotta poissa, mutta tuon kun saisi vielä järjestykseen, niin, että menis heittämällä päästöistä läpi. Voinhan mä toki ostaa uudet suuttimet, jos se vika niissä oikeasti olisi, mutta kun ei viittis ihan vasemman kiveksen kutinaan perustuvan analyysin perusteella niitä ostaa. Sitten jos vika ei olisi niissä, keksittäisiin varmaan jotain muuta vaihdettavaa. Maffikin olisi pitänyt vaihtaa, mutta kun olin jo vaihtanut sen vähän aikaisemmin ihan uuteen samanlaiseen Boschilaiseen. Onko huonokuntoisille suuttimille olemassa jotain indikaattoria, josta voisi vähän arvella, että onko ne rikki. Staarillakaan ei kuulemma näe...
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Mänis kirjoitti:Olisko jollain heittää sofistikoitunutta arvausta pikku päästöongelmaan. Kävin juuri katsastamassa ohjelmoidun -04 C220 cdi:n jossa tyhjä pönttö. Autolla ajettu about 185tkm ja kaikki pelaa ihan normaalin tuntuisesti. Soppaa vie vähän, käy nätisti ja lähtee helposti tulille. Päästötestissä pukkas 1.7 savuarvoa useaan kertaan. Kaveri kävi ajamassa koipi konehuoneessa sitä motarilla ja sen jälkeen sai vähän alle 1.5 lukemaksi, mutta kaasua ei saanut survaista pohjaan vaan kierrättää ensin rauhassa 1000-2000 väli ja sitten painaa se pohjaan. Samaa vaivaa oli viime vuonnakin, mutta ohjelman tekijä (lähinnä kai myyjä) ei suostu rukkaamaan syöttöjä ja on 100% varma, että jotain on rikki. Mä en taas millään usko, että jotain olisi hajalla, kun ei oo vikakoodeja, korjausarvot kohdallaan, viime huollossa tsekattu, ettei suuttimet vuoda. Muutenkin se voima tulee melkoisella rykäisyllä 1700rpm jälkeen. Just niillä paikkeilla, missä se savutestikin menee käteen. poltot sentään pysyneet jo toista vuotta poissa, mutta tuon kun saisi vielä järjestykseen, niin, että menis heittämällä päästöistä läpi. Voinhan mä toki ostaa uudet suuttimet, jos se vika niissä oikeasti olisi, mutta kun ei viittis ihan vasemman kiveksen kutinaan perustuvan analyysin perusteella niitä ostaa. Sitten jos vika ei olisi niissä, keksittäisiin varmaan jotain muuta vaihdettavaa. Maffikin olisi pitänyt vaihtaa, mutta kun olin jo vaihtanut sen vähän aikaisemmin ihan uuteen samanlaiseen Boschilaiseen. Onko huonokuntoisille suuttimille olemassa jotain indikaattoria, josta voisi vähän arvella, että onko ne rikki. Staarillakaan ei kuulemma näe...
Onko EGR otettu pois käytöstä? Jos ei niin tuosta lähtisin liikkeelle.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Ohjelmasta se liian suuri savutusarvo johtuu ei EGR:stä. Voi tietysti olla pieni ahtovuoto / ahtopaine/ilman tilavuusvirta, jolla ei vielä mene vikatilaan. Kyllä ne selviäisi Starin käsittelyllä, mutta vaatii osaavan käyttäjän.
+358 18B8FE99
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja joskami »

Mänis kirjoitti:Olisko jollain heittää sofistikoitunutta arvausta pikku päästöongelmaan. Kävin juuri katsastamassa ohjelmoidun -04 C220 cdi:n jossa tyhjä pönttö. Autolla ajettu about 185tkm ja kaikki pelaa ihan normaalin tuntuisesti. Soppaa vie vähän, käy nätisti ja lähtee helposti tulille. Päästötestissä pukkas 1.7 savuarvoa useaan kertaan. Kaveri kävi ajamassa koipi konehuoneessa sitä motarilla ja sen jälkeen sai vähän alle 1.5 lukemaksi, mutta kaasua ei saanut survaista pohjaan vaan kierrättää ensin rauhassa 1000-2000 väli ja sitten painaa se pohjaan.
Monesti tullut kuntoon imusarjan pesulla ja mahdollisten rikkoutuneiden läppien poistolla, kun ei ole mennyt päästöistä lävitse..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Egr on suht uusi ja ohjelmoitu olemaan kiinni.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1551
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja koyama »

Mänis kirjoitti:Egr on suht uusi ja ohjelmoitu olemaan kiinni.
Onko ajettu yli 250 tkm ennen egr poistoa :?: Jos on niin joskamin vinkkiä kannattaa vakavasti harkita
KAIKENLAISTA KELOTUOTETTA MYYTÄVÄNÄ

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
jp_olli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 07.09.2009 08:34
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jp_olli »

Olen törmännyt softaan, jossa oli liian kovasti alhaalla syöttöjä eikä mennyt savutustestistä läpi. Oli kajottu suutinkarttaan sillä huonolla tavalla.

Autona suht tuore VAG-konsernin tuote. Laitettiin eri tekijältä uusi softa ja saman tien leima tuli lappuun, eli pyydä vaikka auto vakioksi ja kokeilee tuleeko sillä hyväksytty testitulos. Jos vika on autossa tuloksen ei pitäisi muuttua, mutta jos softassa niin tulos muuttuu. Joten softan jälleenmyyjältäkin jäisi epäilykset ja arvailut pois tällä testillä. Helppo, nopea ja suht yksinkertainen toimenpide.
044-0760422
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

jp_olli kirjoitti:Olen törmännyt softaan, jossa oli liian kovasti alhaalla syöttöjä eikä mennyt savutustestistä läpi. Oli kajottu suutinkarttaan sillä huonolla tavalla.

Autona suht tuore VAG-konsernin tuote. Laitettiin eri tekijältä uusi softa ja saman tien leima tuli lappuun, eli pyydä vaikka auto vakioksi ja kokeilee tuleeko sillä hyväksytty testitulos. Jos vika on autossa tuloksen ei pitäisi muuttua, mutta jos softassa niin tulos muuttuu. Joten softan jälleenmyyjältäkin jäisi epäilykset ja arvailut pois tällä testillä. Helppo, nopea ja suht yksinkertainen toimenpide.
Oli kenen tekemä softa tahansa niin aivan varmasti tulos muuttuu paremmaksi kun laitetaan vakiosofta. Toki tässä kyseisessä tilanteessa voi olla kuvaamasi tilanne ja silloin vakio-ohjelmalla tulos on rajusti parempi.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Tässä vähän faktaa kun autoon laitetaan oikein tehty ohjelma asiantuntevan tahon toimesta (esim. tuikku).
W211 e200cdia 2003, tuikun ohjelmalla ajeltu n.80 tkm. Autossa ei ole hiukkasloukkua. Kyseisellä autolla on myös tehty meidän piirien 'tankilla tonni' (km) ennätys muistaakseni 1289km tankilla(normi 65l), eikä vielä siinä vaiheessa löpö loppunu.

Kuva

Kynäkommentti lapussa on kateellisen toyota miehen kirjoittama :D

Tullut noita tuikun ohjelmia useimpiin kavereiden vakioautoihin vuosien varrella laitettua ja aina on päästöjen k-arvot pudonneet vakioon verrattuna!

Rajummat muutoksetkaan (suuttimet, turbo, cooleri, pakoputki, katit pois....) eivät ole k-arvoista ikinä kiinni jääneet katsastuksessa!!
Viimeksi muokannut mirmir69, Ti 07.10.2014 07:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
ex.W203 Coupe 200 COMP man.om111 2002
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu;
ex.W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu;
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto;
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutetu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D /E
=>VW 1.9 / 2.0 TDI Touran with 1852vnt
=>VW 2.0 TDI DSG V Golf 200hp/400Nm
=> VW 2.0 CRD Tiguan Tipronic 200hp/416 Nm
=> VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
jp_olli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 07.09.2009 08:34
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja jp_olli »

Samaa voin itsekin sanoa. :)
044-0760422
janneja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 21.05.2009 18:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja janneja »

Potilas W210 320 cdi -01.

Vikakoodina P1189-016 M55 ( imukanavan katkaisun moottori) Säädin ilmoittaa viasta ( ilmoitus maadoitusliipaisun välityksellä)

Läpät jumitettu, moottori paikoillaan, ilman välitankoa. (ajat sitten)

Vastaa nyt huonosti kaasuun.

Auttaako tuohon moottorin ohjelmointi pois?
Miten se tehdään ohjelmoinnilla?
Koitin hakea neuvoja, en löytänyt?

EDIT: Vedin töpselin irti ja nautin palautuneista tehoista :D

Kiitos ja anteeksi :wave:
Viimeksi muokannut janneja, Ma 27.10.2014 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tämän ei ole korjaustopiikki, vaan tässä keskitytään särkemiseen.
Korjaukset jonnekkin muualle.
Ohjelmalla ei korjata oikosulkua, tai maan puuttumista.

Osta uusi läppämoottori, tai sellainen, joka ei ole oikosulussa, tai naplaa vaan pistoke irti, onnistuu pitkällä ruuvimeisselillä sieltä imusarjan välistä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
r.e.t
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: La 16.07.2011 21:02

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja r.e.t »

Tilanne kaikissa cdi-mersuissa on sellainen että vakio-osilla automaateissa ei vääntöjä tarvi mitenkään rajoittaa kestävyyden takia, manuaaleissa tilanne on toinen.
Itsellä on 200cdi manuaalina ( 9/11 ) ja kertaalleen jo kytkinremppaa takuunalaiseen autoon tehty. 35t km kohdilla alkoi kytkin luistamaan. Nyt toistaiseksi kaikki ok, mutta mietinnässä laittaako tämän tälläisenään kiertoon vai koettasiko hiukan piristellä kulkupuolta ja nautiskella " uudesta " autosta??? Itselle riittäisi 20-50 nm/hv lisää, mutta kestääkö kytkin?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

r.e.t kirjoitti: Itsellä on 200cdi manuaalina ( 9/11 ) ja kertaalleen jo kytkinremppaa takuunalaiseen autoon tehty. 35t km kohdilla alkoi kytkin luistamaan. Nyt toistaiseksi kaikki ok, mutta mietinnässä laittaako tämän tälläisenään kiertoon vai koettasiko hiukan piristellä kulkupuolta ja nautiskella " uudesta " autosta??? Itselle riittäisi 20-50 nm/hv lisää, mutta kestääkö kytkin?
Laita kiertoon vaan suosiolla.
Kauanko tuollaiset tehon ja vääntömomentin nosto tyydyttää ? Suosittelen pitkässä juoksussa hankkia sellainen auto, joka on vakiona tarpeesi tyydyttävä. Näin menetellen ei ole voimansiirron ja alustan ongelmia.
+358 18B8FE99
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tuossa olen J.Kulmalan kanssa samoilla linjoilla. Jos kerran haluaa liikkua ripeästi, eli revitellä. Mutta jos taas haluaa härnätä kanssa-autoilijoita ( 200 CDI karkaa näkymättömiin) niin silloin tuo virittely on ymmärrettävää joskaan ei ko. tarkoituksessa hyväksyttävää. Kuitenkin jos "päivityksilla" päästään miellyttävämpään käyttäytymiseen ja polttoainetaloudellisuuden paranemiseen on toimenpide jopa suositeltavaa.
Tästä mielipiteestä porukka taas repii pelihousunsa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
r.e.t
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: La 16.07.2011 21:02

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja r.e.t »

revittely ja härnääminen ei oikein sovi omaan ajoprofiiliin, mutta pieni ohituskiihtyvyyden paraneminen joka kesäisellä euroopan reissulla ohi rekkajonojen täydellä kuormalla ei haittaisi. Suomessa oikeastaan pärjäisin julkisilla ja polkupyörällä. Kytkinremontti ei siis liity mitenkään omaan ajotyyliin, vaan laatu alkupään malleissa ainakin 200cdi osalta on oikeasti heikkoa. Nykyisin ilmeisesti materiaalit parempia. Jollain faktaa aiheesta, paljonko kytkin kestää ja uskaltaako ohjelmointia edes harkita?
Vastaa Viestiin