W123 200D museointi --> YETI
W123 200D museointi --> YETI
Tässä juttua ja kuvaa yhden w123 Dieselin museoinnista ja "pilaamisesta".
Juttu alkaa vuoden 2013 keväästä,kun tuttava sai soiton edesmenneen omistajaherran kuolinpesän osallisilta:
"Olitte kuulemma olleet jutuissa autosta joskus isäni eläessä?" Tästä 2vk myöhemmin auto tuotiin tuttavani pihaan,nimellistä kauppasummaa vastaan.
Heillä käydessäni minulla tuli melkoinen polte autoon,harvemmin ovat noin hyvin säilyneet,mainitsin nähdessäni auton.
Tästä alkoi sitten miltei vuoden kestänyt kaupan vääntö.
Malli on w123 200D vm-82,uutena Vehosta ostettu,ensimäiseltä omistajalta (juuri tältä edesmenneeltä herrasmieheltä)
Mukana oli mm. alkuperäinen Vehon luovutusote,ensimmäinen rek.ote,Vehon uutena teettämän Finicor-käsittelyn laput,huoltokirja,ohjekirjat,kaikki vanhat katsastuslaput,kuolinpesän kaikki paperit,Rymättylän Osuuspankin 2kpl ensiapulaukkuja (Viagra levy tietysti sisällä )
Kaupat saatiin lukkoon tämän vuoden alussa.Konttorin kautta moitteetta kotiin.
Tässä kohtaa kävi jo ajatus museoinnista...
Väiliin pari kuvaa,edelliseltä omistajalta ja autosta kun se minulle tuli,kertaalleen pestynä.
Tovin fiilistelyn jälkeen museointi tuli uudestaan mieleeni,kovin suuria vikoja tai puutteita en kuvitellut autosta löytyvän.Mutta kuluneiden tilalle autosta vaihdettiin molemmin puolin kumiset helmalistat,
Veholta tietysti
Auto matkasi tutulle fixarille joka teki noin viikon homman auton kimpussa,niin sisältä,kuin ulkoa.
Tässä kuva konehuoneesta 5h jälkeen,sekä valmiista yleisilmeestä.
Menin näyttämään autoa museotarkastukseen.Konehuone oli kuulemma liian hyvin pesty, siihen oli tullut muutamia ruoste pilkkuja näkyville.
Sekä B pilarin pysty verhouksessa oli kulumaa.
Näille piti kuulemma jtn tehdä ja sitten uudestaan näyttämään.Tarkkaa hommaa oli.
Tässä muutama kuva projektista,joka vähän karkasi käsistä.
-MB akku
-konehuone purettiin osiin,hiottiin ja puhallettiin pisteet pois.
-konepelti maalattiin sisäpuolelta koska siinä oli liimattu joskus aikaan äänieriste mattoa.
-takaluukku maalattiin ulkoa ja sisältä
-syyläri,tuulitunneli,kaikki letkut ja klemmarit vaihdettiin
-valojen lasit
-pissapojan säiliö
-vesiventtiili
-pyyhkijänvarret puhallettiin ja maalattiin
-kaikki konehuoneen irto-osat puhallettiin ja maalattiin mm.akkuteline,pakosarja,ilm.putsarinkotelo+kaikki irtoavat kiinnikkeet
-käyttöhihnat
-joitain sisustan pisteosia
Ja varmasti muutakin,mutta nämä nyt ensimmäisenä tulevat mieleeni.
Ja kaikki osat tietysti OEM ja Veholta.
Sitten uudestaan näyttö tarkastajille ja paperiasiat kuntoon.
Otteessa on nyt kuvankera maninta:museoajoneuvo.
Tässä välissä auto puleerattiin vielä uusiksi maalisumun takia.
Kaiketi kesä meni niin fiiliksissä,että perushuollot tehtynä autolla vaan ajettiin ja kuvat jäivät suurilta osin ottamatta.
Väli projektina vanteiksi entisöitiin 15" ATS Barockit.
Kohta olikin jo alkusyksy ja uusi tuulilasi vaihdettiin.
Kuinkas ollakkaan ensi myrskyssä huomasi,kuinka auto vuoti kuin seula,lasin ja tiivisteen välistä.
Harvemassa autossa on pohja pesty sisäpuoleltakin kunnolla,vahashamppoon ja sienen kanssa.
Tuli siinä ohimennen purettua ja vahattua kaikki pyyhkijöiden vivustot ja ympäröivät kotelotkin.
------------------
PART TWO
Hommahan näyttää nyt hyvältä,eikö?
EI,nyt siihen tuhoamiseen!
Liian vakavat harrastajat voivat lopettaa tähän lukemisen.
Ikinä ei ole toista autoa ollut,jota olisi ohitettu oikealta ja vasemalta samanaikaisesti!
Asiaan on siis tehtävä muutos.Auton originaali kuosia kunnioittaen tottakait.
Lunastin foorumilaiselta,melko täydellisen alustaratkaisun.
-Toisen taka-akselin kokonaisuudessaan.Sovitettuna e36 M3 210 lukkoperä,custom Karpiolan vetarit
VW Transportterin 108mm sisänivelillä,e36 BMW ulkonivelillä.
-custom perän kannake
-GAZ custom säädettävät iskarit
-560SEC etusatulat w123/6 vakio takasatulat+levyt
-uuden BMW e36 M3 perän vakionopeusnivelen+Komet OY puntittaman,hitsaaman kardaanin
Kilometrejä näillä oli kertynyt ST w123 laitteessa toin 20tkm.Sisäänajetuista siis puhutaan.
Vaikka osat olivatkin siisissä käyttökunnossa,auton ideologian mukaan,jos jtn tehdään niin se tehdään viimisenpäälle.
Nämä siis samoin tein purkuun.
Iskarit ovat siis mallia GAZ säädettävät custom mitoilla ja kiinnikkeillä.
Reseptillä tarkka pesu/putsaus/purku/puhallus ja maalaus korinväriin,samalla kun autoa maalataan.
Jousiksi valikoituivat H&R -50mm eteen ja taakse.
Jarrusatulat puhallettiin,maalattiin upporasitus mustalla,uudet tiivisteet,pölysuojat,asennus-sarja,Black Diamond jarruletkut,Black Diamond Predator palat,Black Diamond Combi-levyt eteen ja taakse.Myös taakse hankittiin valmiiksi kaikki uudet jarrutavarat,vaijerit,palat yms.
Vetarit purettiin,putsattiin,puhallettiin,maalattiin upporasitus mustalla,koottiin hoidettujen kumien kera Red Line CV2
Kelkasta ja tukivarsista prässättiin vakio puslat pois.Ja nuo toimitettiin perän kera paikalliseen teollisuuspuhaltamoon/maalaamoon.(Jossa ovat kiireiden takia vieläkin.)Kun itse palkki tulee pohjaväreissään,niin siihen pitää hitsata vähän vielä vahvikkeita perälle.Tämän jälkeen tarkoituksena on maalata se korinväriin valkoiseksi.
Akselin kanssa pakettiautoon mahtuivat mukaan myös 16" 3-osaiset Barockit.Foorumilta tutut.
Koossa 8.75x16 ja 9.75x16,joihin taakse asenettiin astetta isommat gummit.
255/50/R16 Toyo R888
Auto on tällä hetkellä peltisepällä löytyneiden ruosteiden takia,kuskin etulokari oli hävinnyt alimmaisen lista alta,sekä takalaatikossa oli toisessa kulmassa reikä.Syylärin alapelti menee vaihtoon myös.
Takaluukku on riisuttuna ja pestynä,tärpättiä+puutarhaletku+vannehappoa +tiskiharja+3h
Myös puskurit,valot,vilkut,maski ovat irti tarkempaa läpikäyntiä varten.
Alkuperäinen etulokari ja syylärin pelti tulivat Veholta
Takaluukku maalataan sisältä malliin:happo,ruiskutettava korikitti,musta,mattalakka
Tarkemmin irroitettujen osien kimppuun...
Sain ostettua toiseen etu-umpioon kymppi kuntoiset heijastimet foorumilaiselta.
Lampunrungot purettiin,pestiin,heijastimet vaihdettiin,pohjat maalattiin uudestaan metallihohtohopealla,lähes gunmetal sävyllä.Uudet polttimot,klipsien pesu,tiivisteet Veholta,takakansien maalaus mustaksi.
Takavalojen pohjat maalattiin uudestaan hopealla/mustalla.Kuoret,tiivisteet tulivat Veholta.
Takavalojen "piirilevyt" puhalettiin,maalattiin,kaikki polttimot uusittiin.
Maskiin tuli sama sävy kuin umpioiden taustoihin ja tietysti kiillotusta
Tuo viimeksi tullut tilaus Veholta oli kyllä melkoinen.
En niitä tässä sen tarkemmin rupea listaamaan
Mutta mm.
-uusi takapuskuri kaikkineen,kiinnikeineen,kumeineen
-kylkilistoja
-vilkut
-takavalot
-kelkan puslat,tukivarsien puslat
-peränkannatin
-etukilven tausta
-jätesäkillinen kumiosia
Yms nippaa,näppää ja paljon!
Neljäsivuinen tilauslista.
Jos harrastajat miettivät alkuperäisillä osilla entisöintiä,niin nyt on oikea aika kysellä OEM osia Mersulta.Moni tilaamani oli viimeinen tai viimeistäerää.
Kunhan auton saa peltisepältä takaisin,niin jatkuvat maalaushommat,sekä vanteiden sovitus.Näiltänäkymin maalataan takaovista taakse poislukien jo maalattu luukku.Tämän jälkeen auto menee Finicor käsittelyyn,jossa vanhat massat pestään pois ja auto suojataan pohjasta uudelleen.Sitten vielä osien asennukset.
Koko projektin suunnitelma on,että akseli,jarrut yms hankitut osat ovat paikalla ennen ensilumia.Lopuun pesu ja vahaus.
Kun näiltä osin homma pulkassa niin rakentaja siirtyy harrastamisesta talvilomalle.
Lisäilen kuvia ja tarinaa sitä mukaan kun homma etenee.
http://www.metacafe.com/watch/an-LRKJJJ ... econd_car/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitoksia jo auttaneille varsinkin broidille!
Juttu alkaa vuoden 2013 keväästä,kun tuttava sai soiton edesmenneen omistajaherran kuolinpesän osallisilta:
"Olitte kuulemma olleet jutuissa autosta joskus isäni eläessä?" Tästä 2vk myöhemmin auto tuotiin tuttavani pihaan,nimellistä kauppasummaa vastaan.
Heillä käydessäni minulla tuli melkoinen polte autoon,harvemmin ovat noin hyvin säilyneet,mainitsin nähdessäni auton.
Tästä alkoi sitten miltei vuoden kestänyt kaupan vääntö.
Malli on w123 200D vm-82,uutena Vehosta ostettu,ensimäiseltä omistajalta (juuri tältä edesmenneeltä herrasmieheltä)
Mukana oli mm. alkuperäinen Vehon luovutusote,ensimmäinen rek.ote,Vehon uutena teettämän Finicor-käsittelyn laput,huoltokirja,ohjekirjat,kaikki vanhat katsastuslaput,kuolinpesän kaikki paperit,Rymättylän Osuuspankin 2kpl ensiapulaukkuja (Viagra levy tietysti sisällä )
Kaupat saatiin lukkoon tämän vuoden alussa.Konttorin kautta moitteetta kotiin.
Tässä kohtaa kävi jo ajatus museoinnista...
Väiliin pari kuvaa,edelliseltä omistajalta ja autosta kun se minulle tuli,kertaalleen pestynä.
Tovin fiilistelyn jälkeen museointi tuli uudestaan mieleeni,kovin suuria vikoja tai puutteita en kuvitellut autosta löytyvän.Mutta kuluneiden tilalle autosta vaihdettiin molemmin puolin kumiset helmalistat,
Veholta tietysti
Auto matkasi tutulle fixarille joka teki noin viikon homman auton kimpussa,niin sisältä,kuin ulkoa.
Tässä kuva konehuoneesta 5h jälkeen,sekä valmiista yleisilmeestä.
Menin näyttämään autoa museotarkastukseen.Konehuone oli kuulemma liian hyvin pesty, siihen oli tullut muutamia ruoste pilkkuja näkyville.
Sekä B pilarin pysty verhouksessa oli kulumaa.
Näille piti kuulemma jtn tehdä ja sitten uudestaan näyttämään.Tarkkaa hommaa oli.
Tässä muutama kuva projektista,joka vähän karkasi käsistä.
-MB akku
-konehuone purettiin osiin,hiottiin ja puhallettiin pisteet pois.
-konepelti maalattiin sisäpuolelta koska siinä oli liimattu joskus aikaan äänieriste mattoa.
-takaluukku maalattiin ulkoa ja sisältä
-syyläri,tuulitunneli,kaikki letkut ja klemmarit vaihdettiin
-valojen lasit
-pissapojan säiliö
-vesiventtiili
-pyyhkijänvarret puhallettiin ja maalattiin
-kaikki konehuoneen irto-osat puhallettiin ja maalattiin mm.akkuteline,pakosarja,ilm.putsarinkotelo+kaikki irtoavat kiinnikkeet
-käyttöhihnat
-joitain sisustan pisteosia
Ja varmasti muutakin,mutta nämä nyt ensimmäisenä tulevat mieleeni.
Ja kaikki osat tietysti OEM ja Veholta.
Sitten uudestaan näyttö tarkastajille ja paperiasiat kuntoon.
Otteessa on nyt kuvankera maninta:museoajoneuvo.
Tässä välissä auto puleerattiin vielä uusiksi maalisumun takia.
Kaiketi kesä meni niin fiiliksissä,että perushuollot tehtynä autolla vaan ajettiin ja kuvat jäivät suurilta osin ottamatta.
Väli projektina vanteiksi entisöitiin 15" ATS Barockit.
Kohta olikin jo alkusyksy ja uusi tuulilasi vaihdettiin.
Kuinkas ollakkaan ensi myrskyssä huomasi,kuinka auto vuoti kuin seula,lasin ja tiivisteen välistä.
Harvemassa autossa on pohja pesty sisäpuoleltakin kunnolla,vahashamppoon ja sienen kanssa.
Tuli siinä ohimennen purettua ja vahattua kaikki pyyhkijöiden vivustot ja ympäröivät kotelotkin.
------------------
PART TWO
Hommahan näyttää nyt hyvältä,eikö?
EI,nyt siihen tuhoamiseen!
Liian vakavat harrastajat voivat lopettaa tähän lukemisen.
Ikinä ei ole toista autoa ollut,jota olisi ohitettu oikealta ja vasemalta samanaikaisesti!
Asiaan on siis tehtävä muutos.Auton originaali kuosia kunnioittaen tottakait.
Lunastin foorumilaiselta,melko täydellisen alustaratkaisun.
-Toisen taka-akselin kokonaisuudessaan.Sovitettuna e36 M3 210 lukkoperä,custom Karpiolan vetarit
VW Transportterin 108mm sisänivelillä,e36 BMW ulkonivelillä.
-custom perän kannake
-GAZ custom säädettävät iskarit
-560SEC etusatulat w123/6 vakio takasatulat+levyt
-uuden BMW e36 M3 perän vakionopeusnivelen+Komet OY puntittaman,hitsaaman kardaanin
Kilometrejä näillä oli kertynyt ST w123 laitteessa toin 20tkm.Sisäänajetuista siis puhutaan.
Vaikka osat olivatkin siisissä käyttökunnossa,auton ideologian mukaan,jos jtn tehdään niin se tehdään viimisenpäälle.
Nämä siis samoin tein purkuun.
Iskarit ovat siis mallia GAZ säädettävät custom mitoilla ja kiinnikkeillä.
Reseptillä tarkka pesu/putsaus/purku/puhallus ja maalaus korinväriin,samalla kun autoa maalataan.
Jousiksi valikoituivat H&R -50mm eteen ja taakse.
Jarrusatulat puhallettiin,maalattiin upporasitus mustalla,uudet tiivisteet,pölysuojat,asennus-sarja,Black Diamond jarruletkut,Black Diamond Predator palat,Black Diamond Combi-levyt eteen ja taakse.Myös taakse hankittiin valmiiksi kaikki uudet jarrutavarat,vaijerit,palat yms.
Vetarit purettiin,putsattiin,puhallettiin,maalattiin upporasitus mustalla,koottiin hoidettujen kumien kera Red Line CV2
Kelkasta ja tukivarsista prässättiin vakio puslat pois.Ja nuo toimitettiin perän kera paikalliseen teollisuuspuhaltamoon/maalaamoon.(Jossa ovat kiireiden takia vieläkin.)Kun itse palkki tulee pohjaväreissään,niin siihen pitää hitsata vähän vielä vahvikkeita perälle.Tämän jälkeen tarkoituksena on maalata se korinväriin valkoiseksi.
Akselin kanssa pakettiautoon mahtuivat mukaan myös 16" 3-osaiset Barockit.Foorumilta tutut.
Koossa 8.75x16 ja 9.75x16,joihin taakse asenettiin astetta isommat gummit.
255/50/R16 Toyo R888
Auto on tällä hetkellä peltisepällä löytyneiden ruosteiden takia,kuskin etulokari oli hävinnyt alimmaisen lista alta,sekä takalaatikossa oli toisessa kulmassa reikä.Syylärin alapelti menee vaihtoon myös.
Takaluukku on riisuttuna ja pestynä,tärpättiä+puutarhaletku+vannehappoa +tiskiharja+3h
Myös puskurit,valot,vilkut,maski ovat irti tarkempaa läpikäyntiä varten.
Alkuperäinen etulokari ja syylärin pelti tulivat Veholta
Takaluukku maalataan sisältä malliin:happo,ruiskutettava korikitti,musta,mattalakka
Tarkemmin irroitettujen osien kimppuun...
Sain ostettua toiseen etu-umpioon kymppi kuntoiset heijastimet foorumilaiselta.
Lampunrungot purettiin,pestiin,heijastimet vaihdettiin,pohjat maalattiin uudestaan metallihohtohopealla,lähes gunmetal sävyllä.Uudet polttimot,klipsien pesu,tiivisteet Veholta,takakansien maalaus mustaksi.
Takavalojen pohjat maalattiin uudestaan hopealla/mustalla.Kuoret,tiivisteet tulivat Veholta.
Takavalojen "piirilevyt" puhalettiin,maalattiin,kaikki polttimot uusittiin.
Maskiin tuli sama sävy kuin umpioiden taustoihin ja tietysti kiillotusta
Tuo viimeksi tullut tilaus Veholta oli kyllä melkoinen.
En niitä tässä sen tarkemmin rupea listaamaan
Mutta mm.
-uusi takapuskuri kaikkineen,kiinnikeineen,kumeineen
-kylkilistoja
-vilkut
-takavalot
-kelkan puslat,tukivarsien puslat
-peränkannatin
-etukilven tausta
-jätesäkillinen kumiosia
Yms nippaa,näppää ja paljon!
Neljäsivuinen tilauslista.
Jos harrastajat miettivät alkuperäisillä osilla entisöintiä,niin nyt on oikea aika kysellä OEM osia Mersulta.Moni tilaamani oli viimeinen tai viimeistäerää.
Kunhan auton saa peltisepältä takaisin,niin jatkuvat maalaushommat,sekä vanteiden sovitus.Näiltänäkymin maalataan takaovista taakse poislukien jo maalattu luukku.Tämän jälkeen auto menee Finicor käsittelyyn,jossa vanhat massat pestään pois ja auto suojataan pohjasta uudelleen.Sitten vielä osien asennukset.
Koko projektin suunnitelma on,että akseli,jarrut yms hankitut osat ovat paikalla ennen ensilumia.Lopuun pesu ja vahaus.
Kun näiltä osin homma pulkassa niin rakentaja siirtyy harrastamisesta talvilomalle.
Lisäilen kuvia ja tarinaa sitä mukaan kun homma etenee.
http://www.metacafe.com/watch/an-LRKJJJ ... econd_car/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitoksia jo auttaneille varsinkin broidille!
Viimeksi muokannut hejola, Ke 23.12.2015 05:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Hienoa hommaa!
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
No nyt on meininki kohdallaan rakentelussa, ensin kori museokuntoon ja sitten tekniikkaan parannusta!
IG: @pyrytakkunen
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Oliko noi alkuperäiset ovien tiivisteet kalliit, ja hommasit varmaan myös takaluukun tiivisteen?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Ovien tiivisteet olivat listalla myös vaikka niissä varsinaisesti mitään vikaa olekkaan.S202 kirjoitti:Oliko noi alkuperäiset ovien tiivisteet kalliit, ja hommasit varmaan myös takaluukun tiivisteen?
Jätin ne tähän väliin ostamatta,kun kuulin hinnan. noin 340€/kpl!
Takaluukun tiivisteen otin,noin 150€.
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Täältä löytyy tiivisteitä kohtuuhintaan. Mainostavat ainakin alkuperäisiksi.
http://www.mbclassics.de/index.php?a=136&lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;
Millainen tekniikka tähän on tulossa?
http://www.mbclassics.de/index.php?a=136&lang=eng" onclick="window.open(this.href);return false;
Millainen tekniikka tähän on tulossa?
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Hei onkos sulla tossa w126 etujarrut kun näyttävät olevan jäähdytetyt? Ois tarkotus päivittää jäähdytetyt etujarrut omaan w123:seen w126 ässästä. Oliko millainen homma vaihtaa, vai menivätkö ihan bolt on paikoilleen?
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Videosta päätellen voisi arvata, sinnehä vois laittaa vaikka 2jz-ge ja jälkiahtaaSamuli H kirjoitti: Millainen tekniikka tähän on tulossa?
(The 2JZ-GE is a common version. Output is 215–230 PS (158–169 kW; 212–227 bhp) at 5800 to 6000 rpm and 209–220 lb·ft (283–298 N·m) of torque at 3800 to 4800 rpm.)
kummiskii 280 w123 (136 kW; 182 hp) @ 5800 + 20% = 218,4hp
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Uudemman mallin w126 joissa siis 300mm jäähdytetty levy,sopivat suoraan.IiroS kirjoitti:Hei onkos sulla tossa w126 etujarrut kun näyttävät olevan jäähdytetyt? Ois tarkotus päivittää jäähdytetyt etujarrut omaan w123:seen w126 ässästä. Oliko millainen homma vaihtaa, vai menivätkö ihan bolt on paikoilleen?
Kutakuinkin näin.Mr300 kirjoitti:Videosta päätellen voisi arvata, sinnehä vois laittaa vaikka 2jz-ge ja jälkiahtaaSamuli H kirjoitti: Millainen tekniikka tähän on tulossa?
(The 2JZ-GE is a common version. Output is 215–230 PS (158–169 kW; 212–227 bhp) at 5800 to 6000 rpm and 209–220 lb·ft (283–298 N·m) of torque at 3800 to 4800 rpm.)
kummiskii 280 w123 (136 kW; 182 hp) @ 5800 + 20% = 218,4hp
Eikös tuossa 280E mahda olla 185hp maksimissaan
Noissa alkupään Lexus GS300 joita suomeenkin siis uutena tuotu, 2JZ-GE non VVT-i
Trafin ilmoittama teho 156kw=209,2hv
" onclick="window.open(this.href);return false;
Näistä alustavasti kauppa sovittu.
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Voipi olla hyvinkii 185hp.hejola kirjoitti:Uudemman mallin w126 joissa siis 300mm jäähdytetty levy,sopivat suoraan.IiroS kirjoitti:Hei onkos sulla tossa w126 etujarrut kun näyttävät olevan jäähdytetyt? Ois tarkotus päivittää jäähdytetyt etujarrut omaan w123:seen w126 ässästä. Oliko millainen homma vaihtaa, vai menivätkö ihan bolt on paikoilleen?
Kutakuinkin näin.Mr300 kirjoitti:Videosta päätellen voisi arvata, sinnehä vois laittaa vaikka 2jz-ge ja jälkiahtaaSamuli H kirjoitti: Millainen tekniikka tähän on tulossa?
(The 2JZ-GE is a common version. Output is 215–230 PS (158–169 kW; 212–227 bhp) at 5800 to 6000 rpm and 209–220 lb·ft (283–298 N·m) of torque at 3800 to 4800 rpm.)
kummiskii 280 w123 (136 kW; 182 hp) @ 5800 + 20% = 218,4hp
Eikös tuossa 280E mahda olla 185hp maksimissaan
Noissa alkupään Lexus GS300 joita suomeenkin siis uutena tuotu, 2JZ-GE non VVT-i
Trafin ilmoittama teho 156kw=209,2hv
" onclick="window.open(this.href);return false;
Näistä alustavasti kauppa sovittu.
Ja jos menee 2jz suunnitelmat mönkää niin ota käyttöö "köyhänmiehen 2jz" elikkäs m104
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Mie en ole KOSKAAN nähny noin hienoja vanteita! Siis nuo kolmeosaiset Barockit...
Enkä ole kyllä tainnu nähdä mitään autoakaan rakennettavan tällaisella tarkkuudella.
Enkä ole kyllä tainnu nähdä mitään autoakaan rakennettavan tällaisella tarkkuudella.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W123 200D museointi,siitä se idea sitten lähti
Kiitos kiitosTenutähti kirjoitti:Mie en ole KOSKAAN nähny noin hienoja vanteita! Siis nuo kolmeosaiset Barockit...
Enkä ole kyllä tainnu nähdä mitään autoakaan rakennettavan tällaisella tarkkuudella.
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Thaimaan tilaus KS-Racingille koneenkorvista lähti.
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
No niin, hyvä että tuli tästäkin juttua, laitetaan seurantaan
Onko tossa kuvassa takana nyt ilman välilättyä vanteet kiinni vai miten? Kun itellä noiden vanteiden kanssa oli ne 30mm adapterit välissä.
ps. nätti maalipinta, varsinkin kun omaan räpellykseen vertaa
Onko tossa kuvassa takana nyt ilman välilättyä vanteet kiinni vai miten? Kun itellä noiden vanteiden kanssa oli ne 30mm adapterit välissä.
ps. nätti maalipinta, varsinkin kun omaan räpellykseen vertaa
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Kuvassa ilman spaceria,kaaren kantti menee mankelilla.Kaaren sisä "kyhmy" vaatii järeämpiä työkaluja. En olisi kyllä uskonut että,sopivat noinkin hyvin alle.
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Täytyy sanoa että ite en ymmärrä että eka museoidaan ja sitte ruvetaan tekeen tekniikka muutoksia noinkin laajasti,mutta mukava näitä on lukia,ei siinä
Menneitä paljon.
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Moni sitä on sanonut että miksi ruveta autoa pilaamaan."W123 koreja on maailma,jopa Suomi täynnä."jaasu kirjoitti:Täytyy sanoa että ite en ymmärrä että eka museoidaan ja sitte ruvetaan tekeen tekniikka muutoksia noinkin laajasti,mutta mukava näitä on lukia,ei siinä
Motivaatio ei vaan kestä ruveta pellittämään yli 30v vanhaa autoa uudestaan.Helpompi hommata hyväkuntoinen kori,jonka ympärille tekniikka kasataan.Ja vielä helpompi jos sellainen jo sattuu olemaan.
Eihän tuo itse museointi ole periaatteessa,kuin 2 ihmisen mielipide auton kunnosta.
150€ rahaa sekä muutama paperi.
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Heh, luin monta kertaa topikin läpi enkä saanut selville onko auto museorekisterissä.
Overdrive-foorumilla väännettiin vaan sitä saako museoautolla ajaa normiajoa jos maksaa tavallisen liikennevakuutuksen. Taitaa olla että ei saa koska museoauto on oma ajoneuvoluokka jolla ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa eikä autoa tarvi katsastaa niin usein kuin tavallista ajoneuvoa.
En todellakaan halua moittia enkä tuomita. Kunhan nyt vaan tuon asian esille että seuraavassa vuosikatsastuksessa saatetaan puuttua muutoksiin jos ne ovat näkyviä. Ajetaan sitten autolla tai ei, mutta jos auto on rekisterissä se täytyy vuosikatsastaa
Itseäni ei haittaa, vaikka tekee mitä tahansa. Systeemin takia vaan on harmi jos autolla ajetaan normiajoa, mitä ei kerrottu tehtävän tosin. Eikä kerrottu onko auto enää liikenteessä, ja tuleeko olemana muutettuna.Sitten uudestaan näyttö tarkastajille ja paperiasiat kuntoon.
Otteessa on nyt kuvankera maninta:museoajoneuvo.
Overdrive-foorumilla väännettiin vaan sitä saako museoautolla ajaa normiajoa jos maksaa tavallisen liikennevakuutuksen. Taitaa olla että ei saa koska museoauto on oma ajoneuvoluokka jolla ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa eikä autoa tarvi katsastaa niin usein kuin tavallista ajoneuvoa.
En todellakaan halua moittia enkä tuomita. Kunhan nyt vaan tuon asian esille että seuraavassa vuosikatsastuksessa saatetaan puuttua muutoksiin jos ne ovat näkyviä. Ajetaan sitten autolla tai ei, mutta jos auto on rekisterissä se täytyy vuosikatsastaa
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Auto on siis nyt museorekisterissä,eikä enää liikenteessä.Kunhan tekniikka on paikallaan niin luonnollisesti auto viedään konttorille ja muutoskatsastetaan,vaihdetulle tekniikalle.Tietysti siinä kohtaa tuon museoajoneuvo merkinnän saa unohtaa.
Olisihan siinä katsurilla naurussa pitelemistä jos koittaisi vakuutella että tällainen tämä oli tehtaalta lähtiessä.
Konehuoneessa vaan kiiltelisi päänkokoinen turbo ja venttiilikopassa lukisi TOYOTA
Samallahan käyttövoimakin muuttuu Diesel-Bensa,kuten myös tuo mainittu autoluokka takaisin Museoajoneuvo-Henkilöauto
Eikä sen puoleen kyllä kyseiseen autoon ole vielä mitään siihen kuulumattomia osia edes vaihdettukkaan.
Ja taitaa vielä muutama päivä tälle vuodelle olla ajopäiviäkin jäljellä.
Tuossa aikaisemmin olikin jo juttua käytettävästä vertailuautosta sekä vähän selvittelyä vaihdettavan koneen alkuperästä.
Niin että homma hoituu jokaista pykälää noudattaen.
Olisihan siinä katsurilla naurussa pitelemistä jos koittaisi vakuutella että tällainen tämä oli tehtaalta lähtiessä.
Konehuoneessa vaan kiiltelisi päänkokoinen turbo ja venttiilikopassa lukisi TOYOTA
Samallahan käyttövoimakin muuttuu Diesel-Bensa,kuten myös tuo mainittu autoluokka takaisin Museoajoneuvo-Henkilöauto
Eikä sen puoleen kyllä kyseiseen autoon ole vielä mitään siihen kuulumattomia osia edes vaihdettukkaan.
Ja taitaa vielä muutama päivä tälle vuodelle olla ajopäiviäkin jäljellä.
Tuossa aikaisemmin olikin jo juttua käytettävästä vertailuautosta sekä vähän selvittelyä vaihdettavan koneen alkuperästä.
Niin että homma hoituu jokaista pykälää noudattaen.
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Hieno projekti. Ja kerranki nätit barokkivanteet
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Very, very, very interesting. Eli kiinnostavaa
Todella hienoa jälkeä ja pirun mielenkiintoinen kokonaisuus Hieno taka-akseli ratkaisu.
Oliko joku erityinen syy päätyessäsi japsitekniikkaan? Tuleeko muuten Supran laatikko?
Todella hienoa jälkeä ja pirun mielenkiintoinen kokonaisuus Hieno taka-akseli ratkaisu.
Oliko joku erityinen syy päätyessäsi japsitekniikkaan? Tuleeko muuten Supran laatikko?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Siitä huolimatta, että vähän pussihousu olenkin, niin ymmärrän myös hauskanpidon ja luomisvimman päälle .
Ja onhan tämä nykyisestä mersurakentelutrendistä -kun hienotkin bensakoneet korvautuu tupaöljyturbolla- pirteän poikkeava dieselin muuttuessa hienostuneeksi bensakoneeksi, vaikka siellä konehuoneessa sitten asuisikin Aasian helmi .
Ja onhan tämä nykyisestä mersurakentelutrendistä -kun hienotkin bensakoneet korvautuu tupaöljyturbolla- pirteän poikkeava dieselin muuttuessa hienostuneeksi bensakoneeksi, vaikka siellä konehuoneessa sitten asuisikin Aasian helmi .
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Kyllähän noi japanilaiset osaa turbobensamoottorit tehdä, siitä ei pääse mihinkään. Muutenhan niissä ei sitten mitään kiinnostavaa ookkaan.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Kiitos kiitos!
Onhan se niin että,2JZ on SE moottori kun vajaasylinterisistä puhutaan.
Koneita on maailmalla niin paljon rakennettuina että,osien hinta ihan kohtuullinen.
Kilkettä löytyy koneeseen jos jonkin moista.
Olen koittanut noita V160/1 kuusivaihteisia etsiä vähän joka paikasta.Naurettavan ylihintaisa tuppaavat olemaan.Alta 3K€ ihan turha edes kuvitella laatikkoa saavansa.Jotenkin kiehtoisi myös manuaalikoneistoinen esim TH400 tai PG.
2JZ sovitteita maailma on pullollaan,miltei kaikkiin muihinkin laatikoihin kyllä.
BMW m50 turbo kävi mielessä myös,tuttu kone mutta isoa voimaa tavoiteltaessa,ei siihen montaa vakio osaa jää.
M50 perää sopiva ZF 5 vaihteinen on kyllä mainio laatikko.
BMW E34 M5 S38 "kuningas moottori" on miltei vakiona turbokäyttöön,hyväksi todettu.
Heikoksi lenkiksi tässä tulee vakio laatikko joka rupeaa jossain kohtaa luovuttamaan.
Osien hintakysymys muissa koneissa oikeastaan tulee vastaan.
Molempiin näihin jos takoromut vaihtaa,niin 2JZ saa samaan rahaan lisäksi laadukkaan venttiilikoneiston sekä nokat.
Tässä linkki viimevuoden M50 pohjaiseen projektiin:
http://www.youtube.com/watch?v=0C3sQ8MNCkk" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos Suomessa ei olisi niin naurettavat lait,koskien auton rakentelua.
Ykkösvalinta olisi varmasti ollut LSX ahdettuna,tai vaihtoehtoisesti joku kireä vapari esim.Fefestä
Onhan se niin että,2JZ on SE moottori kun vajaasylinterisistä puhutaan.
Koneita on maailmalla niin paljon rakennettuina että,osien hinta ihan kohtuullinen.
Kilkettä löytyy koneeseen jos jonkin moista.
Olen koittanut noita V160/1 kuusivaihteisia etsiä vähän joka paikasta.Naurettavan ylihintaisa tuppaavat olemaan.Alta 3K€ ihan turha edes kuvitella laatikkoa saavansa.Jotenkin kiehtoisi myös manuaalikoneistoinen esim TH400 tai PG.
2JZ sovitteita maailma on pullollaan,miltei kaikkiin muihinkin laatikoihin kyllä.
BMW m50 turbo kävi mielessä myös,tuttu kone mutta isoa voimaa tavoiteltaessa,ei siihen montaa vakio osaa jää.
M50 perää sopiva ZF 5 vaihteinen on kyllä mainio laatikko.
BMW E34 M5 S38 "kuningas moottori" on miltei vakiona turbokäyttöön,hyväksi todettu.
Heikoksi lenkiksi tässä tulee vakio laatikko joka rupeaa jossain kohtaa luovuttamaan.
Osien hintakysymys muissa koneissa oikeastaan tulee vastaan.
Molempiin näihin jos takoromut vaihtaa,niin 2JZ saa samaan rahaan lisäksi laadukkaan venttiilikoneiston sekä nokat.
Tässä linkki viimevuoden M50 pohjaiseen projektiin:
http://www.youtube.com/watch?v=0C3sQ8MNCkk" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos Suomessa ei olisi niin naurettavat lait,koskien auton rakentelua.
Ykkösvalinta olisi varmasti ollut LSX ahdettuna,tai vaihtoehtoisesti joku kireä vapari esim.Fefestä
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Muutama rallijamppakin lienee joskus sanonu et museo autosta on halvenpi tehä ralliauto historic luokkaan jne ko jostakin "käyttöautosta". Vaikka se museo peli maksais 3x enemmä.
Esim. vanhoje tojotien kohalla miettiny ko 3000€ saa jo museo autoa pia, miks ostaa 2000€ mattamusta pakkelipommi paska vaikka tekis mitä sille autolle? 90e per tunti varmaa järestään korikorjaamolla tuntitaksa jossei ite ossaa ja oo tiloja tehä koria + maalaus.
Esim. vanhoje tojotien kohalla miettiny ko 3000€ saa jo museo autoa pia, miks ostaa 2000€ mattamusta pakkelipommi paska vaikka tekis mitä sille autolle? 90e per tunti varmaa järestään korikorjaamolla tuntitaksa jossei ite ossaa ja oo tiloja tehä koria + maalaus.
S124 & W124
Re: W123 200D museointi --> 2JZ
Näinhän se juuri menee.Dixon kirjoitti:Muutama rallijamppakin lienee joskus sanonu et museo autosta on halvenpi tehä ralliauto historic luokkaan jne ko jostakin "käyttöautosta". Vaikka se museo peli maksais 3x enemmä.
Esim. vanhoje tojotien kohalla miettiny ko 3000€ saa jo museo autoa pia, miks ostaa 2000€ mattamusta pakkelipommi paska vaikka tekis mitä sille autolle? 90e per tunti varmaa järestään korikorjaamolla tuntitaksa jossei ite ossaa ja oo tiloja tehä koria + maalaus.
Ei uskoisi että,yli 30 vuotiaat umpiot.Vähän näytti rätin kulmaa ja CRC päälle niin tuli hyvä kiilto
Toisessa kuvassa tänään puhalletut loput "osat" sekä maali niskassaan.Yksityiskohtia,yksityiskohtia