W210 2.9TD anturiongelmiako?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Täältä koittanu kysellä että missä lähin Star.. ja nyt käytettykin siellä.. en vie tuota autoa enää yhtään minnekkään.. Jos ei ite tutkailemalla selviä.. pistän sitten osina myyntiin ja hommaan auton mitä ei tarvii pajoilla käytellä. Ensimmäinen kerta ikinä kun mitään autoa pajalla käytin ja kyllä vain tuntui pahalle..
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

rouveri kirjoitti:Vikoja löytyi semmosia kun eka nollattiin ja kävin ajamassa auton uudestaan vikatilaan

1. EGR Hf plööplööplöö ilmeisesti kun egr ohitettu mutta on ollut tulpattuna jo useamman vuoden niin en usko että vika siinä mikä aiheuttaa vikatilan
2. Ilmanmäärä liian suuri.. Jotain mg mittaa tuo anturi asetusarvo pitäisi olla 350mg niin oli joitan lähempänä 700mg. autossa on kyllä vapaavirtaussuodatin ollut aika kauan ainakin likaisuudesta päätellen..

Muuta ei tuosta käynnistä kostunut.. Mutta Stari sentään näytti viat..

Nyt vapaavirtaussuodatin irti ja koitan kuristaa sen imua jotenkin kun omaa ilmanpuhdistin kantta ei ole.. ja ilmanmäärämittari on se käytetty "toimivana myyty" on elektroniikanpuhdistus spraylla puhdistettu ja kuivamassa.. Kohta koittaa uudelleen... Sen verran katoin tuota EGR alipaine murkulaa mikä ohjaa sitä sen venttiiliä vaikka tulpattu onkin.. Niin sen murkula johdon kuori oli hieman rispaantunut.. pitää vaihtaa koko liitin.. Voikos tuota varmistaa mittaamalla ettei ole katkosta tai osittaista katkosta siinä liittimessä. Millaista jännitettä pitäisi tulla töpselin päähän?
Eikös se vika tuossa tullut selväksi. Egr tulpattu -- > moottorin läpi menevä puhtaan ilman määärä liian suuri josta seuraa vikatila. Ilmamäärämittarin toimivuutta en epäile, jos ilmamäärämittari olisi rikki niin kuin usein näissä vanhemmiten on niin vikatilaa ei välttämättä tulisi.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vikatesti maksaa yleensä jotain 50 euroa. Sen jälkeen on tiedossa mitä vikamuistissa oli, ellei tulos kerro yksiselitteisesti vikapaikkaa seuraavaksi aletaan etsimään vian / vikojen aiheuttajaa.
Ainakin meillä otetaan jotain toimintotestiäkin samaan hintaan, mutta kovin paljon ei testerimaksulla voi lähteä käymään paikkoja läpi.
oulaistenliikenne.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Huh. Ompas kallista. Eikö tuo nyt ole senverran yksinkertainen kone että sen saa osaava korjaaja äkkiä kuntoon joka autosähköä ymmärtää?

No joo onhan se joka hommas lähtö suunnilleen 50€. Ero vain siinä että onko hyötyä maksaa sitäkään jos ukot ihan pihalla...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17213
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, ei ne yleensä kovan työn takana ole saada kuntoon. Ei kannata maksaa vikatestistä mitään ellei testaaja osaa jatkaa siitä tai jos asiakas kieltää tutkimasta enempää.
Joissain tapauksissa menee aikaa niin että korjaajaakin hirvittää, mutta usein ne ovat sellaisia että olisi alun alkaen ollut viisaampaa viedä auto selvänäkijälle eikä automekaanikolle korjattavaksi, kun kaikenlaiset tinaukset ja vastus- ym. viritykset eivät välttämättä löydy kuin seuraamalla johtoa virtalukolta takavalojen kautta "moottorinpoksille" :angel:
Kallista on se kun vaihdellaan mutu-tuntumalla ja näiden nettikeskustelujen arvioiden mukaan osia ja teetetään vikatestiä siellä ja täällä :D

Toisaalta hankalammat tapaukset pitävät mielenkiintoa yllä, nimim. maanantaiaamuna tutkimaan hauturi-väyrystä jossa NIIN oudot oireet että ei koskaan ennen, ja niissähän on monenlaista koripajan kytkentää siellä täällä.
oulaistenliikenne.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Ymmärretään.
Nuo teeseitse ukot pitäis velvoittaa tekemään kytkennöistään johdotuskaavion.
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja rouveri »

kääräsin vapaavirtaussuotimen ympärille pahvin ja kävin ajamassa lenkin.. ihmetys oli suuri kun 15minuutin ajon aikana ei ollut vikaa vielä tullut.. Kunnes sieltä se taas päsähti kun olin jo kaartamassa kotipihaan suuria ilontuntemuksia ja onnistumisen riemua tuntien :D.. Nyt liimasin oravasuotimenpäähän vielä kumimatosta palan. Epäilen vain jos tuo kartiosuodatin tuossa on ollut iät ja ajat kun oli niin paskainen että miksei aikaisemmin ole vikatilaan tuosta mennyt..??? liekkö sitten mitään vaikutusta. Katsotaan..
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja Jolle »

rouveri kirjoitti:kääräsin vapaavirtaussuotimen ympärille pahvin ja kävin ajamassa lenkin.. ihmetys oli suuri kun 15minuutin ajon aikana ei ollut vikaa vielä tullut.. Kunnes sieltä se taas päsähti kun olin jo kaartamassa kotipihaan suuria ilontuntemuksia ja onnistumisen riemua tuntien :D.. Nyt liimasin oravasuotimenpäähän vielä kumimatosta palan. Epäilen vain jos tuo kartiosuodatin tuossa on ollut iät ja ajat kun oli niin paskainen että miksei aikaisemmin ole vikatilaan tuosta mennyt..??? liekkö sitten mitään vaikutusta. Katsotaan..
Testaapas ottaa egr:n alipaineletkusta tukot pois.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rouveri kirjoitti:kääräsin vapaavirtaussuotimen ympärille pahvin ja kävin ajamassa lenkin.. ihmetys oli suuri kun 15minuutin ajon aikana ei ollut vikaa vielä tullut.. Kunnes sieltä se taas päsähti kun olin jo kaartamassa kotipihaan suuria ilontuntemuksia ja onnistumisen riemua tuntien :D.. Nyt liimasin oravasuotimenpäähän vielä kumimatosta palan. Epäilen vain jos tuo kartiosuodatin tuossa on ollut iät ja ajat kun oli niin paskainen että miksei aikaisemmin ole vikatilaan tuosta mennyt..??? liekkö sitten mitään vaikutusta. Katsotaan..
Ehkäpä
Aikaisemmin ollut likanen/vialinen ilmamassa mittari(johtuen siitä vaapaa virtuas putsasrista)
ja siksi ei olle vika tilaa tullut tukitusta egr systeemistä,
(lisäskis saataa "varsin"kun jotain hyppy johtoa on jo löytynyt olla
jotain vastus viritelmiä ilmamassa mittarin johdoissa mitkä sitten antautuu ajan kulessa)
joissan tapauksissa vika tilan tulo kestää hetken ajelaua/käynistys kertoja
systeemi tutkailee hetken oliko häiriö ohimenevä"mittavirhe tms" vai pysyvämpi/pitäisikö siihen
reagoida vika tilllala
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Läppiä ei enää imusarjassa eikä Siinä EGR putkessa ole.. mutta poistin siitä EGR putken välistä pellin palan mikä siihen oli laitettu ja kävin ajamassa yli puolen tunnin lenkin.. Lenkin lopulla tosin heitti kerran vikatilaan.. Sammutin ja odotin hetken ja siitä noin 15min kotia eikä mennyt kertaakaan vikatilaan.. Parannusta siis? Mistä tuo moottori voi tietää että siellä on peltilätkä EGR putken välissä kun läppiä ei ole.. ja murkula mikä ohjaa niitä läppiä on tukittu.. Mercedes on omituinen :D... Kuitenkin ennen pellin poistoa oli aina vakio että noin 1-3min ajoa ja vikatila päälle... Täytyy alkaa hommaamaan omaa ilmanputsarikotelo ja ne läpät ja kello jostain purkuautosta paikoilleen..
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rouveri kirjoitti:Läppiä ei enää imusarjassa eikä Siinä EGR putkessa ole.. mutta poistin siitä EGR putken välistä pellin palan mikä siihen oli laitettu ja kävin ajamassa yli puolen tunnin lenkin.. Lenkin lopulla tosin heitti kerran vikatilaan.. Sammutin ja odotin hetken ja siitä noin 15min kotia eikä mennyt kertaakaan vikatilaan.. Parannusta siis? Mistä tuo moottori voi tietää että siellä on peltilätkä EGR putken välissä kun läppiä ei ole.. ja murkula mikä ohjaa niitä läppiä on tukittu.. Mercedes on omituinen :D... Kuitenkin ennen pellin poistoa oli aina vakio että noin 1-3min ajoa ja vikatila päälle... Täytyy alkaa hommaamaan omaa ilmanputsarikotelo ja ne läpät ja kello jostain purkuautosta paikoilleen..
Sisään menevää ilmaa mittaa, ilmamassa mittari ja sille määrälle on tavoitetaso loput laitettaan pakokaasu,
ja jos tavoite taso jossain kohdin ylitty/alittu niin vika tila,
imusarajn läpät on eri asia kuin egr, niitä läppiä ei tarvita kunhan niitä ohjaileva systeemin sähkö osat on kunnossa ja alipaine ei pääse karkailemaan
alipaine systeemistä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eihän noin vanhassa koneessa ole imusarjan läppiä ollenkaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja rouveri »

kyllä tuossa jonkun läpän paikka on egr ollut. nyt kun sitä ei ole niin horottaa koko ajan pakokaasua raakana läpi :/
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ei siellä imusarjassa mitään läppiä ole
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuvat selventäisi niin vois siitä sitten tuumat tarvitaanko vai ei
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Kuvia en saa nyt laitettua. mutta koitan kuvailla :D.. Eli Egr putki mikä lähtee pakosarjasta on pelkkä suora putki imusarjaan. siihen alumiini kimpaleeseen mihin EGR putki tulee on imusarjassa on läpimenevä akseli missä on ollut joku läppä ilmeisesti joskus. Nyt EGR putki horottaa kokoajan imusarjaan pakokaasua kun läppiä eikä niitä ohjaavaa alipainekelloa ole olemassakaan.. EGR ei kärsi myöskään tulpata koska siitä seuraa tuo häiril että moottori vetää liikaa ilmaa ilmanmäärämittarin läpi.. Tai ainakin auto pelannut nyt hyvin tänäkin päivänä.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja AM »

Sitä läppää ei tarvitse olla, sehän vain sulkee raittiinilman tulon tyhjäkäynnillä tjsp. Sitten on erikseen EGR ventttiili minkä pitää toimia. Joissain autoissa sitä ohjaavan alipaineletkun voi tulpata mutta osassa vaatii kai ohjelmistoon muutosta. Letkuja menee siinä kaksi, toinen egr venttiilille ja toinen venttiilille mikä kääntelee läppää, siitä samasta sähköllä ohjatusta purkista mikä on ilmanputsarikotelon vieressä. Jossain välissä taisi olla y-haara. Läppää "ohjaavan letkun" voi tosiaan tukkia.
rouveri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Su 24.02.2013 16:51

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja rouveri »

Joo se egr venttiili on tuosta särjetty. Oiskos jollakin jemmassa purkuautoa? toimii nähtävästi tuollain suoralla putkella.. mutta taitaa paskata imusarjaa aikatavalla...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja AM »

Voi olla että tuollainen venttiili minulla vielä on. Täytyy yrittää muistaa illemmalla etsiä.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W210 2.9TD anturiongelmiako?

Viesti Kirjoittaja AM »

Löytyhän se. Se kokonainen alumiinipalikka missä EGR ja ilmaläppä/sitä liikutteleva venttiili. Laita vaikka YV:tä jos kiinnostaa.
Vastaa Viestiin