Vakionopeudensäädin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tarkiitti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 08.10.2014 18:47

Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja tarkiitti »

200 cdi w202 vm.2000 kyseessä...Vakionopeudensäädin menee välillä ikäänkuin yli.Alamäessä kun auton nopeus kiihtyy niin jotain mystistä tapahtuu,ei pidä nopeutta vaan ulvahtaa yhtäkkiä kierrokset tappiin eikä lopu ennenkuin polkaisee jarrua ???????????? Mikä se tällaisen aiheuttaa ????????? :o
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 779
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Minkälainen rengastus? Onko pyörimisnopeusanturit kunnossa? Onko ABS ongelmia?
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
tarkiitti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 08.10.2014 18:47

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja tarkiitti »

Normaali rengastus!pyörimisnopeusanturi uusittu kuin myös koko johdinlevy vaihdelaatikosta!Ei mitään ABS ongelmia !!
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

tarkiitti kirjoitti:200 cdi w202 vm.2000 kyseessä...Vakionopeudensäädin menee välillä ikäänkuin yli.Alamäessä kun auton nopeus kiihtyy niin jotain mystistä tapahtuu,ei pidä nopeutta vaan ulvahtaa yhtäkkiä kierrokset tappiin eikä lopu ennenkuin polkaisee jarrua ???????????? Mikä se tällaisen aiheuttaa ????????? :o
Olen huomannut ihan samaa, vuosien ajan. Ei siinä vakkarissa mun ymmärtääkseni mitään vikaa kuitenkaan ole. Liian jyrkässä alamäessä se vaan yrittää kans pitää yllä annettua nopeutta, tavallaan "moottorijarrutuksella", jolla se ei sitten kuitenkaan pysty sitä pitämään ja kierrokset nousee.
Itsellä kanssa joillain reiteillä (kylläkin kaupunki alueella) muutama paikka joissa jo tottunut heittämään vakkarin pois päältä, mäen päällä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Unique387 kirjoitti:
tarkiitti kirjoitti:200 cdi w202 vm.2000 kyseessä...Vakionopeudensäädin menee välillä ikäänkuin yli.Alamäessä kun auton nopeus kiihtyy niin jotain mystistä tapahtuu,ei pidä nopeutta vaan ulvahtaa yhtäkkiä kierrokset tappiin eikä lopu ennenkuin polkaisee jarrua ???????????? Mikä se tällaisen aiheuttaa ????????? :o
Olen huomannut ihan samaa, vuosien ajan. Ei siinä vakkarissa mun ymmärtääkseni mitään vikaa kuitenkaan ole. Liian jyrkässä alamäessä se vaan yrittää kans pitää yllä annettua nopeutta, tavallaan "moottorijarrutuksella", jolla se ei sitten kuitenkaan pysty sitä pitämään ja kierrokset nousee.
Itsellä kanssa joillain reiteillä (kylläkin kaupunki alueella) muutama paikka joissa jo tottunut heittämään vakkarin pois päältä, mäen päällä.
Jotain vikaa on,
kierokset tosiaan nousee kun vakkari pienetää vaihdetta jaarutellakseen(mikä on normaalia)
mutta ei pitäis jarrutus vaikutuksen loppua ja kierosten mennä tappiin

(laatikoa, turbinia tukailemaan, saman suuntist esintyy
myös jollakin tuhobxoseilla"niisä usein puuttu moottori jarru lähes kokonaan")

E: kannatta tarkistella myös jarru valon piiri, nopeus tiedo
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

CDI203 kirjoitti:
Unique387 kirjoitti:
tarkiitti kirjoitti:200 cdi w202 vm.2000 kyseessä...Vakionopeudensäädin menee välillä ikäänkuin yli.Alamäessä kun auton nopeus kiihtyy niin jotain mystistä tapahtuu,ei pidä nopeutta vaan ulvahtaa yhtäkkiä kierrokset tappiin eikä lopu ennenkuin polkaisee jarrua ???????????? Mikä se tällaisen aiheuttaa ????????? :o
Olen huomannut ihan samaa, vuosien ajan. Ei siinä vakkarissa mun ymmärtääkseni mitään vikaa kuitenkaan ole. Liian jyrkässä alamäessä se vaan yrittää kans pitää yllä annettua nopeutta, tavallaan "moottorijarrutuksella", jolla se ei sitten kuitenkaan pysty sitä pitämään ja kierrokset nousee.
Itsellä kanssa joillain reiteillä (kylläkin kaupunki alueella) muutama paikka joissa jo tottunut heittämään vakkarin pois päältä, mäen päällä.
Jotain vikaa on,
kierokset tosiaan nousee kun vakkari pienetää vaihdetta jaarutellakseen(mikä on normaalia)
mutta ei pitäis jarrutus vaikutuksen loppua ja kierosten mennä tappiin

(laatikoa, turbinia tukailemaan, saman suuntist esintyy
myös jollakin tuhobxoseilla"niisä usein puuttu moottori jarru lähes kokonaan")

Kaikkihan tietysti riippuu mäen pituudesta/jyrkkyydestä. Ei ole koskaan tullut vastaan ,että se sitten lopulta itse heittäisi vakkarin pois päältä. Liekö siinä edes sellaista toimintaa? Noin se on"itseään ilmaissut" viitisen vuotta ja vakkari toimii muutenkin ihan normaalisti. Enemmän tasamailla ja motareillahan noita tietysti käytetään/tulis käyttää. Mutta esim. etelästä Messilää lähestyvässä, pitkähkössä alamäessä kun vauhti vähän hitaammin nouseen n. 10km/t yli "lukitun" nopeuden syttyy koetaulussa varoitusvalo ja jotain tekstiä nopeuden ylityksestä. jyrkemmässä mäessä se ei ole sitä valoa sytyttänyt/ ei ole kerennyt sytyttää. Nostaa vaan kierroksia. Kunnes muistaa taas itse heittää sen pois päältä.

PS. Testailkaas, kellä n. samanvuotisia, samanlaisia. Jäädään kuuntelemaan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Unique387 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Unique387 kirjoitti:
tarkiitti kirjoitti:200 cdi w202 vm.2000 kyseessä...Vakionopeudensäädin menee välillä ikäänkuin yli.Alamäessä kun auton nopeus kiihtyy niin jotain mystistä tapahtuu,ei pidä nopeutta vaan ulvahtaa yhtäkkiä kierrokset tappiin eikä lopu ennenkuin polkaisee jarrua ???????????? Mikä se tällaisen aiheuttaa ????????? :o
Olen huomannut ihan samaa, vuosien ajan. Ei siinä vakkarissa mun ymmärtääkseni mitään vikaa kuitenkaan ole. Liian jyrkässä alamäessä se vaan yrittää kans pitää yllä annettua nopeutta, tavallaan "moottorijarrutuksella", jolla se ei sitten kuitenkaan pysty sitä pitämään ja kierrokset nousee.
Itsellä kanssa joillain reiteillä (kylläkin kaupunki alueella) muutama paikka joissa jo tottunut heittämään vakkarin pois päältä, mäen päällä.
Jotain vikaa on,
kierokset tosiaan nousee kun vakkari pienetää vaihdetta jaarutellakseen(mikä on normaalia)
mutta ei pitäis jarrutus vaikutuksen loppua ja kierosten mennä tappiin

(laatikoa, turbinia tukailemaan, saman suuntist esintyy
myös jollakin tuhobxoseilla"niisä usein puuttu moottori jarru lähes kokonaan")

E: kannatta tarkistella myös jarru valon piiri, nopeus tiedo
Kaikkihan tietysti riippuu mäen pituudesta/jyrkkyydestä. Ei ole koskaan tullut vastaan ,että se sitten lopulta itse heittäisi vakkarin pois päältä. Liekö siinä edes sellaista toimintaa? Noin se on"itseään ilmaissut" viitisen vuotta ja vakkari toimii muutenkin ihan normaalisti. Enemmän tasamailla ja motareillahan noita tietysti käytetään/tulis käyttää. Mutta esim. etelästä Messilää lähestyvässä, pitkähkössä alamäessä kun vauhti vähän hitaammin nouseen n. 10km/t yli "lukitun" nopeuden syttyy koetaulussa varoitusvalo ja jotain tekstiä nopeuden ylityksestä. jyrkemmässä mäessä se ei ole sitä valoa sytyttänyt/ ei ole kerennyt sytyttää. Nostaa vaan kierroksia. Kunnes muistaa taas itse heittää sen pois päältä.

PS. Testailkaas, kellä n. samanvuotisia, samanlaisia. Jäädään kuuntelemaan.
Kuinka jyrkä/pitkä mäki että voi vertailla,
jyrkempi kuin vaikkapa tällä välillä
https://www.google.fi/maps/dir/60.42280 ... 6923?hl=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tai tällä
https://www.google.fi/maps/dir/47.66189 ... !3e0?hl=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

ps: korjaile lainaukset kuntoon... tai älä lainaa :)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

CDI203 kirjoitti:
Unique387 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Unique387 kirjoitti:
tarkiitti kirjoitti:200 cdi w202 vm.2000 kyseessä...Vakionopeudensäädin menee välillä ikäänkuin yli.Alamäessä kun auton nopeus kiihtyy niin jotain mystistä tapahtuu,ei pidä nopeutta vaan ulvahtaa yhtäkkiä kierrokset tappiin eikä lopu ennenkuin polkaisee jarrua ???????????? Mikä se tällaisen aiheuttaa ????????? :o
Olen huomannut ihan samaa, vuosien ajan. Ei siinä vakkarissa mun ymmärtääkseni mitään vikaa kuitenkaan ole. Liian jyrkässä alamäessä se vaan yrittää kans pitää yllä annettua nopeutta, tavallaan "moottorijarrutuksella", jolla se ei sitten kuitenkaan pysty sitä pitämään ja kierrokset nousee.
Itsellä kanssa joillain reiteillä (kylläkin kaupunki alueella) muutama paikka joissa jo tottunut heittämään vakkarin pois päältä, mäen päällä.
Jotain vikaa on,
kierokset tosiaan nousee kun vakkari pienetää vaihdetta jaarutellakseen(mikä on normaalia)
mutta ei pitäis jarrutus vaikutuksen loppua ja kierosten mennä tappiin

(laatikoa, turbinia tukailemaan, saman suuntist esintyy
myös jollakin tuhobxoseilla"niisä usein puuttu moottori jarru lähes kokonaan")

E: kannatta tarkistella myös jarru valon piiri, nopeus tiedo
Kaikkihan tietysti riippuu mäen pituudesta/jyrkkyydestä. Ei ole koskaan tullut vastaan ,että se sitten lopulta itse heittäisi vakkarin pois päältä. Liekö siinä edes sellaista toimintaa? Noin se on"itseään ilmaissut" viitisen vuotta ja vakkari toimii muutenkin ihan normaalisti. Enemmän tasamailla ja motareillahan noita tietysti käytetään/tulis käyttää. Mutta esim. etelästä Messilää lähestyvässä, pitkähkössä alamäessä kun vauhti vähän hitaammin nouseen n. 10km/t yli "lukitun" nopeuden syttyy koetaulussa varoitusvalo ja jotain tekstiä nopeuden ylityksestä. jyrkemmässä mäessä se ei ole sitä valoa sytyttänyt/ ei ole kerennyt sytyttää. Nostaa vaan kierroksia. Kunnes muistaa taas itse heittää sen pois päältä.

PS. Testailkaas, kellä n. samanvuotisia, samanlaisia. Jäädään kuuntelemaan.
Kuinka jyrkä/pitkä mäki että voi vertailla,
jyrkempi kuin vaikkapa tällä välillä
https://www.google.fi/maps/dir/60.42280 ... 6923?hl=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
tai tällä
https://www.google.fi/maps/dir/47.66189 ... !3e0?hl=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

ps: korjaile lainaukset kuntoon... tai älä lainaa :)
Mäen jyrkkyys/pituus selviää tietysti vaan testaamalla.

Joo toi lainaaminen ollu koko ikäni niin vastenmielistä niin ei näköjään oikein onnistunut. Joiltain ei onnistu oikein kirjoitus. Ei sitten millään. :shock:
tarkiitti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 08.10.2014 18:47

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja tarkiitti »

Kokemäeltä (missä on pelkkää tasamaata) lähdettiin Varkauteen ja kun pitkä matka edessä niin vakkari päällä tultiin......No,Ennen Jyväskylää oli sitten sellainen pidempi alamäki missä ajattelin matkanteon päättyvän niihin kierroslukemiin. Ei tässä autossa ainakaan ole mitään tehoboxia eikä muitakaan virityksiä joten jossain muualla se vika sitten lienee....Toisaalta, taas palataan kohta kotimaisemiin niin ei tästä vaivasta sitten suurempaa haittaa ole.Kuitenkin mielenkiinnollla jään seuraamaan aloittamaani keskustelua !! :crazy:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6275
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mulla kans tuo uudempi ei osaa vaihtaa takas isommalle jos alamäkijarrutus on käskenyt pienemmän vaihteen sisään... tai sitten ei oo vaan hermo pitänyt odotella että loota keksis väärän tilansa... :eh:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: Vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Ymmärtääkseni se loota ei just ole "väärässä tilassa" jos vakkari on päällä ja se pidättää pienempää vaihdetta alamäessä. Jos se vaihtais isompaa niin juuri mitään moottorijarrutustahan se ei sais aikaiseksi. Mäen jyrkkyydestä riippuen, laatikko ei vaan jaksa vastustaa vierintä voimaa. Ei ole tullut tosiaan just nyt ajettua niin pitkää ja jyrkkää mäkeä, että lyökö se lopulta itse vakkarin pois päältä, aikansa huudettuaan.

Kun nää kaiken maailman komponentteja on pullollaan niin vois kyllä kuvitella. Vai oiskohan ne insinöörit nukahtanu tossa kohtaa. :)
Vastaa Viestiin