Vähäpäästöinen vaiko ei?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
kutos-z
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ke 11.11.2009 21:17
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja kutos-z »

Koskeeko nämä tiukat säädökset erikois kulkuneuvoja.Kuten ambu ruumis armeija ja muutkin erikoiset viranomaiskäytössä olevat kulkimet? vuosiluvusta riippumatta :roll:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja tomant »

JarkkoN kirjoitti:Tuossa on se alkuperäinen lakipykälä, johon Ake (nykyään Trafi) viittaa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1988/19880912" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä pitää paikkaansa. Seuraavassa ote sähköpostista, jonka sain vastaukseksi kysymyksiini Trafista 16.12.2013:

"Onko siis niin, että ennen 1.1.1992 valmistetut autot, jotka ovat olleet vähäpäästöisiä esim. Saksassa, ovat edelleen vähäpäästöisiä, vaikka ne tuodaan Suomeen ja rekisteröidään täällä nyt tai tulevaisuudessa? --> Kyllä, asia on näin (sillä edellytyksellä, että auton käyttöönottoajankohta pystytään osoittamaan luotettavasti - tähän riittää tieto aiemmasta rekisteröinnistä tuontimaassa).

Onko myös niin, että ennen 1.1.1992 valmistettu auto, jota ei ole ollut vähäpäästöinen ulkomailla, ei myöskään muutu vähäpäästöiseksi Suomeen tuotaessa? --> Vastaus tähän on myöskin kyllä.

Autojen rakentamista ja parantamista Trafi katsoo hyvällä. Kaikki muutokset, jotka parantavat liikenneturvallisuutta, ovat lähtökohtaisesti hyväksyttyjä olemassa olevien lakien puitteissa.

Trafi parantaa myös tiedottamistaan sekä kansalaisten että katsastusyritysten suuntaan, jotta palvelusta ja toiminnasta saataisiin mahdollisimman sujuvaa kaikkien osapuolten kannalta."

Tällä pitäisi voida sulkea pois myös tapaukset, joiden mukaan "auto muuttui yhtäkkiä vähäpäästöiseksi maahantuonnin yhteydessä". Jos näin kävisi, voisi tilanteen korjata alkuperäisten rekisteröintitietojen perusteella.

Avainsanat: vähäpäästöinen, vähäpäästöisen, maahantuonti, rekisteröinti, Saksa

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Nostellaanpas vanhaa topiccia...

Elikkä nyt se katsastus setä sit sanoki että "tuo ei oo vakioturbo" ja meinas etten saa muutoskatsastettua sitä koska autoni on muka vähäpäästöinen.
Käyttöönottopäivä rekisteriotteessa 0.0.1992 ja katsastus setä oli koneeltakin katsonut ettei ole merkattu vähäpäästöiseksi. Rupes selittämään että kaikki missä lukee 1992 tai myöhemmin niin niitä ei saa muutoskatsastettua.

Minun käsitykseni mukaan homma on kuitenkin niin yksinkertainen että jos auto on merkitty tietokantaan vähäpäästöseksi niin silloin ei saa muutoskatsastettua isommalle turbolle ja jos taas ei oo merkitty vähäpäästöiseksi niin sillon saa laittaa vaikka kuinka ison turbiinan. Luki käyttöönottopäivänä mitä tahansa.

Joten kertokaaha nyt miten asia on?

Autona W124 300tdt joka tuotu suomeen -08
-s124 300tdt -92
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mgo- kirjoitti:...Elikkä nyt se katsastus setä sit sanoki että "tuo ei oo vakioturbo" ja meinas etten saa muutoskatsastettua sitä koska autoni on muka vähäpäästöinen.
Käyttöönottopäivä rekisteriotteessa 0.0.1992 ja katsastus setä oli koneeltakin katsonut ettei ole merkattu vähäpäästöiseksi. Rupes selittämään että kaikki missä lukee 1992 tai myöhemmin niin niitä ei saa muutoskatsastettua.
Miten sama auto voi olla sekä vähäpäästöinen että ei-vähäpäästöinen? Periaatteessa ainakin kaikki bensa-koneet ovat vuodesta 1992 alkaen vähäpäästöisiä, mutta vanhemmatkin voivat olla sellaisia, jos vähäpäästöisyydestä on esim. saatu verohuojennuksia. Diesel-miehet tuntevat paremmin omien autojensa vähäpäästöisyysasiat.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jalkapuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 25.02.2012 02:42

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja jalkapuoli »

Vaihda konttoria. Jos auto on valmistettu ennen 1992 ja ei ole merkattu vähäpäästöiseksi niin ei pitäisi olla ongelmaa katastaa.
Ei tosin onnistu jokaisella konttorilla koska vm92 eteenpäin auto on aina vähäpäästöinen vaikka ei olisi merkattu vähäpäästöiseksi, toiset tulkitsee lakia käyttöönotto päivämäärän mukaan ja toiset valmistus päivämäärän.

Mutta 0.0.1992 on väkisinkin valmistettu korkeintaan 1991 :?
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

jalkapuoli kirjoitti:Vaihda konttoria. Jos auto on valmistettu ennen 1992 ja ei ole merkattu vähäpäästöiseksi niin ei pitäisi olla ongelmaa katastaa.
Ei tosin onnistu jokaisella konttorilla koska vm92 eteenpäin auto on aina vähäpäästöinen vaikka ei olisi merkattu vähäpäästöiseksi, toiset tulkitsee lakia käyttöönotto päivämäärän mukaan ja toiset valmistus päivämäärän.

Mutta 0.0.1992 on väkisinkin valmistettu korkeintaan 1991 :?
Minusta tuossa ei pitäisi olla mitään epäselvää koska käyttöönottopäivämääränä lukee 0.0.1992 ja laki koskee 1.1.1992 jälkeen käyttöönotettuja. Ja tosiaan ei ollu merkitty vähäpäästöiseksi. Oman ajatusmaailmani mukaan tämä pitäisi siis mennä missä vain konttorilla läpi :roll:

Täytyy soitella eri konttoreille ja kysellä vielä.
-s124 300tdt -92
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Olen samaa mieltä jalkapuolen kanssa. Jos auto on otettu käyttöön vuonna 1992 on se vähäpäästöinen ja alunperin muuta väittänyt katsastusmies on ollut väärässä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitenkä voi olla 0.0.1992 päviämäärä? eihän sellasta löydy edes kalenterista. tuosta voi tulkita, että onko se sitten vuoden 91, vai vuoden 92 puolella.. oman järjen mukaan se jäisi vähän niinkun noiden välimaastoon. muttakun sellasta päivää, eikä kuukautta ole olemassakaan. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:mitenkä voi olla 0.0.1992 päviämäärä? eihän sellasta löydy edes kalenterista. tuosta voi tulkita, että onko se sitten vuoden 91, vai vuoden 92 puolella.. oman järjen mukaan se jäisi vähän niinkun noiden välimaastoon. muttakun sellasta päivää, eikä kuukautta ole olemassakaan. :D
Se tarkoittaa, että vuosi on 1992, mutta päivämäärää ei ole tarkemmin määritelty. Vähäpäästöisyyden kannalta vuosiluku riittää.

Tulevat rakentelusäädökset (kesällä 2015?) antavat mahdollisesti helpotusta tähän vähäpäästöisyyteen, kun mennään aikaan ennen Euro -3 / Euro III-päästötasoja, mutta silloinkin joku auto jää rajan oikealle puolelle ja joku väärälle.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

trafilta näyettii vihreää valoa muutoskatsastukselle :wave:
-s124 300tdt -92
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5327
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mgo- kirjoitti:trafilta näyettii vihreää valoa muutoskatsastukselle :wave:
Missä konttorilla kävit kun ei tienny. Salossa K1 on ainakin sellainen että kun sopiva setä sattuu ni tuomiotkin on mitä sattuu :D

Tuo on ihan päivänselvä juttu että jos ei löydy merkintää (tietokannassa) vähäpäästöisyydestä ni silloin se ei ole sitä. Näin yksinkertainen asia ja inssi ei tienny sitä :o Rekisteriotteessa sitä ei välttämättä ole.

Niin ja minullakin yhden kulkineen otteessa on 0.0.1994 päivämääränä :wink:
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Jari Ke kirjoitti: Missä konttorilla kävit kun ei tienny.

Tuo on ihan päivänselvä juttu että jos ei löydy merkintää (tietokannassa) vähäpäästöisyydestä ni silloin se ei ole sitä. Näin yksinkertainen asia ja inssi ei tienny sitä :o Rekisteriotteessa sitä ei välttämättä ole.
Tj katsastuksessa kävin. Näin ne sanoi trafillakin että ei oo merkattu tietokantaan mitään vähäpäästöisyydestä niin silloin se ei sitä ole.

Sanovat vielä että vaiha konttoria jos muuaalla ois ammattitaitoisempia katsastajia :D
-s124 300tdt -92
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: Vähäpäästöinen vaiko ei?

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

Onko autosi rekisteröity pakuksi, tai tuotu maahan muuttoautona? Niiden edellytetään olevan vähäpäästöisiä vasta 1993 eteenpäin.

Näihin säädöksiin on tulossa kesällä muutoksia, mahdollisesti.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Vastaa Viestiin