Nestejäähdytetyn turbon nestekierto Miten?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5327
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Nestejäähdytetyn turbon nestekierto Miten?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mitenkäs nestekierto pitäis järjestää noin niiku yleisellä tasolla että menee taiteensääntöjen mukaan?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Nestejäähdytetyn turbon nestekierto Miten?

Viesti Kirjoittaja tomant »

En tiedä säännöistä, mutta olen itse ottanut M102-koneen ja Mitsun turbon kanssa veden sisäänmenon sylinterinkannen ja lämppärin välistä ja paluun lämppärin ja vesipumpun väliin. Jäähdytysvedeksi vesi on aika kuumaa, mutta ainakin kierron pitäisi toimia näin. Putkina olen käyttänyt 10 mm automaattilaatikon öljyputkia, joissa banjo-liittimet päissä. Hankalin kohta on saada 19 mm letkusta T-kappaleella ja supistuksilla liitos 10 mm letkuun. Nyt tekisin T-kappaleen hitsaamalla, mutta silloin ei minulla ollut hitsivehkeitä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5327
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nestejäähdytetyn turbon nestekierto Miten?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Oletko huomannu että neste alkaisi kiehua turbon rungossa? Tosiaan tuossa toteutuksessa voi nesteen menevä lämpötila olla hyvinkin 80°C

Mittailin tänään just tuoleen toteutetun tulon nestelämpötilaa turbon lähtönipasta. Normiajolla huitelee lähellä 90°C ja kun kierrokset laskee ylityy tuo lämpötila. Mietin vaan että voiko vaunuvedossa neste kiehua ja näinollen nostaa järjestelmän painetta ja jopa puskea paisarista nestettä pellolle?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Nestejäähdytetyn turbon nestekierto Miten?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hyvin on toiminut. Mulla kun Vitossa oli jo alunperin nesteellä jäähdytetty öljynjäähdytin pystyin osittain hyödyntämään niiden liitoksia ahtimen jäähdytykseen.

Ahtimen veden tulo on otettu kannesta tulevasta vedestä, hyödynsin tuossa 200D:n liitospalaa ja tuosta pienestä nipasta lähtee ahtimelle kierto.

Kuva

Paluu tulee samaan paikkaan johon Viton alkuperäinen öljynjäähdytin oli kytetty, eli tuohon ohkseen putkeen paksumman takana, joka menee termarikotelon juureen. En muista onko henkilöautoissa vastava liitos tuolla.

Kuva

Ahtimen lähellä vesiletkut muuttuvat teräspunosnailon letkuiksi, samoja mitä on käytetty öljyletkuina.

Kuva

Periaate kuitenkin on että otetaan vesipumpun "painepuolelta" ja palautetaan jäähdyttimen kylmälle puolelle, sinne mistä vesipumppu imee nestettä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Nestejäähdytetyn turbon nestekierto Miten?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jari Ke kirjoitti:Oletko huomannu että neste alkaisi kiehua turbon rungossa? Tosiaan tuossa toteutuksessa voi nesteen menevä lämpötila olla hyvinkin 80°C...
Voi se paikallisesti kiehua, mutta vesi sekoittuu pumppuun tulevaan viileään isompaan vesimäärään, joten ongelmia en huomannut.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5327
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nestejäähdytetyn turbon nestekierto Miten?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Huomasitko veskola mitään muutoksia termarin aukeamislämpötiloissa?

Tuossa on nyt toteutettu niin että tulo on otettu lämppärin metalliputkesta joka menee ahtimelle ja paluu vähän samaan tapaan kuin sulla eli termariille tulevaan metalliputkeen.

Alunperinkin ajattelin että saattaa sotkea termarin toimintaa ja niin ehkä tekekin meinaan moitariajossa kun kierrokset on noin 3000 ja ahtimen paluunesteen lämpö huitelee 90 ni moottorilämpö on vajaa 80°C. Taajamassa moottorilämpö sit on pikkaien yli 80 mikä se pitäisikin olla uudella alkuperäisellä termarilla.

Mitään merkitystä tuolla ei kait ole mutta jos teen niin että kierrätän tulonesteen syylarin laatikolle tarkoitetussa jäähdytysosassa ennen turbon inputtia ni joko nesteen lämpö on niin alhainen turbon paluupuolella että termari tiukkaa ja mosa käy normaalia kuumempana?

Tuohon tuli uusi syylari jossa oli lauhdutin askille mutta kun autossa on alkuperinkin koukku ni sille on oma lauhdutin ja syylarin askilauhdutin on nyt käyttämättä


Edittiä: Jos teen nuin että tuon lämppärikierrosta haarautetulla letkulla nesteen tuolle askin jäähdytysosaan tarkoitettuun syylarin osaan ylänippaan ja alanipasta turbolle niin pitäisikö varuiksi olla ylänipasta pieni putki paisarin paluuletkuun? Mietin vaan sitä että jos ilmaa sotkeentuu lämppärikiertoon syystä tai kolmannesta niin ei syylarin kierto ja siis turbon täyty ilmasta?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Nestejäähdytetyn turbon nestekierto Miten?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuo Vito on aina ehjänä ollessa näyttänyt 80 asteen lämpöjä, tai ainakaan en enää muista millainen se oli vakiona, siitä kun on jo yli 10 vuottaa aikaa.

Pitäisi ottaa täysin vaikio auto ja laittaa siihen ahtimen jäähdytys niin voisi verrata. Eikös tuossa mulla tuo pikkuputki ohita sen termostaatiin eli ei pitäisi vaikuttaa termostaatin aukeamiseen ?

Jos ja kun ahtimen lävitse päästetään vain pieni määrä nestettä niin saahan sen pienen määrän lämpötila nousta vaikka 140 asteeseen, sitten se sekoittuu jäähdyttimeltä tulevaan "kylmään" veteen. Pienen vesimäärän lämpötilan nousu noinkin suureksi ei nosta painetta liikaa systeemissä. Toisaalta ahtimelle 140 astetta on vielä kylmää eli ihan ok.

Mulla oli se eka viritelmä jotenkin toisella tavalla ja se ei toiminut ollenkaan. Tuo on saanut olla noin niin kaukan kuin tuo ahdinkin on ollut. Ainoat lämpöön liittyvät probleemat on johtuneet vuotavasta jäähdyttimestä (alumiinihitsaajan virhe).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5327
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Nestejäähdytetyn turbon nestekierto Miten?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos kerran sinulla on toiminu tuolleen ni täytyy se tuossakin toimia. En ala vääntämään mitään putkia mihinkään suuntaan tällä erää. Pistän vaunun koukkuun ja käyn koittelemassa tässä joku päivä kun on kunnolla lämmintä ni sillä se selviää. Jos lämmöt nousee pitkälle toista sataa ni sit täytyy koittaa tuota syylarissa olevaa askinjäähdytysoptiota. Kohtuu helppohan se on tuohon tehdäkkin jos sille tielle täytyy lähteä.

Niin ja täytyy vielä säädellä ahtopuoltakin meinaan nyt liikutaan selvästi alle 1bar ahdoissa ja voimapuolta sais olla siihen hommaan joku kymmenen heppaa lisää.
Vastaa Viestiin