Mittariston purku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Risto H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 20.09.2004 13:32
Paikkakunta: Tornio

Mittariston purku

Viesti Kirjoittaja Risto H »

Antakaa herrat viisaammat vinkkiä todennäköisesti aika yksinkertaiseen hommaan: W201 Mersun (-88) mittariston purku, hehkujen vaihtoa varten? Haynesin kirjan perusteella ei meikäläisen koulupohjalla hommasta tullut valmista. (Tosin koulupohja ei ole kovin kummoinen) Näyttivät neuvovan vain keskikonsolin purkamisen ja sitten toinen mahdollisuus koko kojelaudan purku. Ei kai koko reteliä ovesta oveen tarvi hajoittaa parin hehkun vaihdon takia?
150hv ei ole urheiluauto ja 2l on limukkapullo
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Lähtee vetämällä irti tuo mittaristo, vännät esim polkupyörän pinnoista sellaiset koukut joilla saa vedettyä. Haulla löytyy lisää ja muistaakseni aika tarkat ohjeet oli jossain.
Risto H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 20.09.2004 13:32
Paikkakunta: Tornio

Mittariston purku

Viesti Kirjoittaja Risto H »

Siis mihin väliin ne pyörän pinnat pitää työntää? Varsinaisen mittariston sisäpuolisen kehyksen ja raamin väliin ilmeisesti? Tuleeko komeat jäljet kun alkaa kiskomaan?
150hv ei ole urheiluauto ja 2l on limukkapullo
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Työnnät ne koukut noin 7-10cm sivuilta mittarin ja koelaudan väliin ja käännät että tarttuu mittarin taa kiinni ja vedät niin lähtee eikä jää jälkiä :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tai avaat potkupahvit kojelaudan alta ja sujautat kädet sinne ahtauteen ja työnnät mittariston takakautta irti. Ei ainakaan hajoa tuolla tavalla.

Mutta siis häh, hehkujen vaihtoa varten? :shock:

Vaiko hehkupolttimoiden vai peräti kaikkien polttimoiden vaihtoa varten?
Risto H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 20.09.2004 13:32
Paikkakunta: Tornio

Mittariston purku

Viesti Kirjoittaja Risto H »

Tackar och pokkar! Mutta palataanpas asian ytimeen! Tarkoitus oli saada ko. katiskaa purettua mahdollisimman vähän, mutta kuiten sen verran että mittariston hehkujen (lamppujen) vaihto onnistuu + mahdollisesti alapuolella olevien merkkivalojen. (Jotkut pimeänä)
150hv ei ole urheiluauto ja 2l on limukkapullo
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Raaka peli raksalla. En onnistunut tekemään sellasia tankoja et olis kestänyt suoristumati, joten meikä on varovasti poistanut mittariston miljoona kertaa seuraavalla konstilla;

- älä irroita rattia, ei tarvitse
- eristysnauhaa suojaksi mittariston alaosan molemmille puolille
- sitten kaksi tasapääruuvaria, sopivan pientä / sopivan keskikokoista
- Ensin vängätään mittari liikkeelle toiselta puolelta, sitten toiselta niin kauan kunne hökötys liikahtaa, sitten vängätään molemmilta puolita ja kas mittaristo on sen verran ulkona että -> räpläät nopeusmittarin vaijerin näppivoimillas ja sitten muut johdot irti. (Mää olen varmuuden vuoksi ottanut akun miinusnavan vapaaksi, pessimistinen luonne kun olen.)
- sujautat mittariston ihmeteltäväksesi ja ja sitten vaan vaihtamaan, vilkut ja latauksen varoistusvalokin on 12V 3W isompia polttimoita ja muut pieniä 12V 1,2W. Ja muistan joskus vaihtohommissa ihmetelleeni, että molempien polttimoiden pitää olla KANNALLISIA eli sellaisella 90 asteen kiertohärpäkkeellä varustettuja. (Korjatkaa jos valehtelen)
EDIT: KORJAAN ITSEÄNI, 3 W POLTTIMO ON LASIKANTAINEN JA VAIHDETTAVISSA SIIHEN KIERTOHÄRPÄKKEESEEN.


- kokoaminen sujuu silleen, että ensin johdot paikalleen ja sitten nopeusmittarin vaijeri jengoilleen. Näin et joudu irroittelemaan nopeusmittarin vaijeria sieltä jostakin..
- painat mittarin varovasti paikalleen
- poistat erkat ja kättelet itseäsi nopeasta ja ripeästä toiminnasta :wink:
Viimeksi muokannut PKivireki, To 11.11.2004 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Mittarin vaijerille saa löysyyttä lisää maton reunaa kääntämällä. Vaijeri pääse paremmin nousemaan ylöspäin. Mittaristoa paikalleen laitettaessa jalalla voi painaa vaijeria, ettei yläpäähän tule taitoksia muovikuoreen.

Jännityksen lisäämiseksi voit tarkistaa matkamittarin. Viralliset mittarikorjaamot ja huollot kirjaavat taustalevyn takapuolelle tussilla usein lukemat/vaihdot ja päivämäärät ylös milloin korjauksia tehty. Oli kerran yllätys itsellekkin korjattaessa matkamittaria. Epäviralliset korjaajat jättävät sinne vain sormenjälkensä.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

KL-Varaosilla on myytävänä origineeliä MB merkkistä mittariston irroitukseen varta vasten tarkoitettua työkalua. En muista hintaa, mutta ei se kyllä tainnut halvimmastakaan päästä olla... :roll:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Mesedesi kirjoitti:KL-Varaosilla on myytävänä origineeliä MB merkkistä mittariston irroitukseen varta vasten tarkoitettua työkalua. En muista hintaa, mutta ei se kyllä tainnut halvimmastakaan päästä olla... :roll:
KL:stä en tiedä, mutta mersun logolla varusteltuna 18.20€
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

Ei ton mittrin irroitukseen saa enempää kuluun kuin max 0,5min,siis koukuilla.Takasin menee puolet siitä.2mm hitsauspuikosta tehny koukut,toimii.
eemut
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 07.08.2009 19:35
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mittariston purku

Viesti Kirjoittaja eemut »

Mulla oli sellainen ongelma omassa w124 että mittaristoon ei pyörinyt kilometrejä ei kokonaismatkamittariin eikä trippiin, mutta nopeusmittari toimi, joten johtopäätökset olivat että itse mittaristossa on vikaa, kun se kerran vaijerilla tulee molemmat tiedot mittarille. Ajattelin että katsoo ensin onko siinä jotain näkyvää vikaa ennen kuin vaihtaa vaan uutta tilalle (mittariston hinta romikselta 100-200e). Kokeilinpa huvikseni onnistuuko mittariston irroitus kotikonstein. Taittelin hitsauspuikot kärjistä pikku koukuiksi ja sujautin sivuilta sisälle ja pyöräytin 90 astetta ja vedin niin perkeleesti, muutaman kerran taittui koukut suoriksi mutta taitoin aina uudestaan koukuiksi ja kun se alkoi liikkua niin työnsi näpit väliin ja vedin ja kohta olikin mittaristo piuhojen varassa irti. Nopeusmittarin vaijeri ei mun näppivoimilla auennu, mutta ku pihdeillä vähän auttoi alun, ni sit lähti. Piuhoja tulee mittaristoon pirusti, mutta liittimet ovat kaikissa erilaisia ja numeroituja, joten ei tarvinnut edes merkkailla. Mittaristosta huomasi että se kokonaismatka mittari oli oikeasta reunasta vähän sisempänä, joten purin taka puolelta sen osiksi ja näpräilin sitä ja painelin sitä näpeissäni ja pieni napsaus kuului kun se meni paikoilleen. Sit ei muutaku ruuvit takas paikallee ja liittimet kiinni ja tökkäs takas paikalleen. Nyt toimii! Aikaa kului ensikertalaiselta alle puol tuntii rauhalliseen tahtii työskenneltynä.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mittariston purku

Viesti Kirjoittaja arska10 »

eemut kirjoitti:Mulla oli sellainen ongelma omassa w124 että mittaristoon ei pyörinyt kilometrejä ei kokonaismatkamittariin eikä trippiin, mutta nopeusmittari toimi, joten johtopäätökset olivat että itse mittaristossa on vikaa, kun se kerran vaijerilla tulee molemmat tiedot mittarille. Ajattelin että katsoo ensin onko siinä jotain näkyvää vikaa ennen kuin vaihtaa vaan uutta tilalle (mittariston hinta romikselta 100-200e). Kokeilinpa huvikseni onnistuuko mittariston irroitus kotikonstein. Taittelin hitsauspuikot kärjistä pikku koukuiksi ja sujautin sivuilta sisälle ja pyöräytin 90 astetta ja vedin niin perkeleesti, muutaman kerran taittui koukut suoriksi mutta taitoin aina uudestaan koukuiksi ja kun se alkoi liikkua niin työnsi näpit väliin ja vedin ja kohta olikin mittaristo piuhojen varassa irti. Nopeusmittarin vaijeri ei mun näppivoimilla auennu, mutta ku pihdeillä vähän auttoi alun, ni sit lähti. Piuhoja tulee mittaristoon pirusti, mutta liittimet ovat kaikissa erilaisia ja numeroituja, joten ei tarvinnut edes merkkailla. Mittaristosta huomasi että se kokonaismatka mittari oli oikeasta reunasta vähän sisempänä, joten purin taka puolelta sen osiksi ja näpräilin sitä ja painelin sitä näpeissäni ja pieni napsaus kuului kun se meni paikoilleen. Sit ei muutaku ruuvit takas paikallee ja liittimet kiinni ja tökkäs takas paikalleen. Nyt toimii! Aikaa kului ensikertalaiselta alle puol tuntii rauhalliseen tahtii työskenneltynä.
Tuossa on kilometrimittarin akseli lähtenyt paikoiltaan usein trippimittari toimii mutta ei km mittari sitä on vähän vaikea korjata
kun taas lähtee vähän ajan päästä uudelleen irti
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Vastaa Viestiin