V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Eli -75 vuoden M116.028 D-Jetillisestä kasikoneesta katoavat tehot ja auto sammuu noin 15-30 minuutin käytön jälkeen.

ECU-boksi kävi tarkastettavana Unskin neuvosta, kiitos siitä hänelle, mutta vikaa ei kuulema löytynyt joten päätin kysellä olisiko muilla tullut samaa ongelmaa vastaan.

Viime aikoina uusittua:
- Ruiskujen ohjainkärjet
- Sytytystulpat
- Polttoaineen suodatin
- Polttoainepumpun rele
- Polttoaine- ja alipainelinjoja

Tarkastettu:
- Polttoainepumppu ja sen sulake

Auto toimii kylmänä ja ennen vian ilmestymistä lämpimänäkin käynnistettäessä hyvin. Käy hyvää tyhjäkäyntiä (tosin korkeaa sellaista), vastaa kaasuun, kick down pelittää jne. niin kuin hyvätapaisen moottorin kuuluukin mutta noin mainitun vartin kuluttua kick down lakkaa toimimasta ja autosta "tuntee" että tehot ovat kadonneet ja tällöin täytyy välittömästi suunnata varikkopilttuuseen koska auto sammuu just-kohta.

Kertaalleen on käynnistynyt uudelleen mutta jaksoi tuskin liikkua tyhjäkäynnillä, yleensä käynnistyy vasta pidemmän ajan kuluttua toimiakseen taas moitteetta. Tyhjäkäynnin säätöruuvilla en saanut toivottua tulosta aikaan eikä myöskään D-Jetin boksin säätöruuvin kääntäminen vaikuta tilanteeseen havaittavasti.

Mikä se tällainen vika on joka tulee ja menee? Voisiko kyseessä olla virranjakajan kannen "piilovika" koska härveli näyttää ulkoisesi tarkasteltuna hyvältä.
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja karra »

Pari tuntia sitten teki 1974 V8 D-jet samaa. Eli iltapuhteita tiedossa täälläkin...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

karra kirjoitti:Pari tuntia sitten teki 1974 V8 D-jet samaa. Eli iltapuhteita tiedossa täälläkin...
Kokoonnutaanko johonkin ottamaan olutta ja laulamaan onnettaren oikuista? :D

Ehkä laitamme autot ensin kuntoon. Kohta olisi pari viikkoa lomaa 8) eli jouten ei tarvitse silloinkaan olla.
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1516
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Samantapaisia ongelmia täälläkin oli viikko sitten 1975 450 D-jetissä. Omassa tuntui korjaantuvan noillä kärkien putsauksella ja sytytyksen säätämisellä.

On nää ihmelaitteita :D tai sitten vaan vanhoja...
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2760
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Olettko kokeillut avata tankinkorkkia, kun vika on päällä, eli saako tankkiin korvausilmaa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Tästä löytyy aika kattavasti data D-jet ongelmien ratkomiseen. Kannattaa tulostaa jemmaan ja lukea muutenkin kokonaan läpi.
http://w107.pbworks.com/f/DJetronic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo vika kuullostaa siltä että joku huono kuntoinen sähköliitos kuumiaa ja lopulta menettää kuumana lähes kokonaan virranjohtokyvyn (hapettunut, ruostunut, löysä liitos - lähinnä maadoitus puolella) Tarkista ainakin suuttimien maadoitusliitos siitä imusarjan päältä. Sun autossa ruskeat piuhat on maadoitus piuhoja.

Toisaalta tuo kuullostaa myös elektroniikkapuolen komponentti tai tinausvialta, mutta Unski olikin jo neuvonut tämän homman ja boxi oli tarkastettu.

Voisikohan olla että sytytys puoli pettää kuumana? Jos tekisit niin että tarkistat kipinän kylmänä ja sitten kun alkaa hyytymään niin tarkastaa onko se jotenkin huonompi. Ota puolalta jakajan keskelle tuleva piuha löysälle, käynnistä auto, ota paksu hanska kädessä siitäö johdosta kiinni ja ala hitaasti nostaa ylöspäin irti kannesta. Katso millainen kipinä on ja kuinka kauas sen voi vetää ennenkuin kipinä katoaa tai hyppää johkin muualle. Testaa sama kun auto hyytyy ja vertaa kipinän "olemusta"

Kuskin puolen lokasuojassa lienee kaksi vastusta. Niiden kiinnikkeessä lukee vastusarvot. Tarkista ohmit yleismittarilla (muistaakseni 0,4 ja 0,6 ohmia) Sitten jossain lienee sytytyksen "transistori boxi" sellainen alumiinikuorinen about 15x10cm johon jakajan kärjiltä menee piuha. Mikähän lienee tämän boxin kunto noin silmä määräisesti? Noh, tärkeintä olisi todentaa ihan ensin että onko kipinä tehokkaan oloinen kun auto hyytyy. Jos se on tehokas, ei vikaa kannata haeskella sytkäpuolelta.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Kiitos näkemyksistä tähän saakka. Tulostin jauhaa parasta aikaa tuota dokumenttia, hyvää asiaa.

Seuraan mielenkiinnolla myös tuota karran 450 SLC -ketjua ja tarkoitus olisi ensi viikolla lähteä suorittamaan käytännön harjoituksia auton äärelle.
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1516
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Akun kengät irti ja jokaiseen näkyvissä olevaan sähköliittiimeen Oxide cleania (saa motonetistä esim.http://tuontitukku.fi/tuote/crc-hapettu ... 386701092/" onclick="window.open(this.href);return false;) IKäytä liittimet auki ja ruiskuttelet niihinkin.

Itselläni alkoi auton turvahälytin toimia vuoden toimimattomuuden jälkeen tämän operaation johdosta..
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Ere866 kirjoitti:Akun kengät irti ja jokaiseen näkyvissä olevaan sähköliittiimeen Oxide cleania (saa motonetistä esim.http://tuontitukku.fi/tuote/crc-hapettu ... 386701092/" onclick="window.open(this.href);return false;) IKäytä liittimet auki ja ruiskuttelet niihinkin.

Itselläni alkoi auton turvahälytin toimia vuoden toimimattomuuden jälkeen tämän operaation johdosta..
Kävin ostamassa vastaavaa tuotetta.

Muuten, onko autossani startille relettä? Edellisen asennuskerran kauniiksi lopuksi startti jäi päälle. Keksintö kävi autosähkö-pajalla tarkastuksessa mutta mitään vikaa ei löytynyt.

Mistä muusta syystä startti voisi olla noin virka-intoinen?
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

He-hee, se pysyy tulilla! :D

Kävin läpi ja puhdistelin sähköliittimet (ECU + moottoritila). Näillä toimilla hyytymisvaiva poistui, ainakin toistaiseksi. Puolan johdot olivat löysässä, siinä lienee ollut vika?

Nyt jäljellä on korkea tyhjäkäynti. Arvelisin, että vapaalla kierrokset ovat luokkaa 2000 rpm ja vaihde päällä tuhannen pinnassa. Lueskelin erästä ketjua näistä D-Jetin vioista ja siellä oli mainittu kylmäkäyntiluistin letkujen "ahdistaminen". Ovatko kyseessä nuo punaisella merkityt letkut? Siis toiseen "tulppa", jossa on noin 5 mm. reikä. Kuvassa keltaisella merkitty ruuvihan on tyhjäkäynnin säätö, onhan?

Liittyisikö samaan asiaan, siis tyhjäkäynnin säätöön/mataliin kierroksiin, myös nykiminen liikkeelle lähdettäessä? Ei mitään vakavaa mutta havaittavaa kuitenkin.

Onko vihreällä merkitty veden lämpötila-anturi? Entä mitä mittaa sinisellä merkitty anturi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja karra »

jtuukka kirjoitti:He-hee, se pysyy tulilla! :D

Kävin läpi ja puhdistelin sähköliittimet (ECU + moottoritila). Näillä toimilla hyytymisvaiva poistui, ainakin toistaiseksi. Puolan johdot olivat löysässä, siinä lienee ollut vika?

Nyt jäljellä on korkea tyhjäkäynti. Arvelisin, että vapaalla kierrokset ovat luokkaa 2000 rpm ja vaihde päällä tuhannen pinnassa. Lueskelin erästä ketjua näistä D-Jetin vioista ja siellä oli mainittu kylmäkäyntiluistin letkujen "ahdistaminen". Ovatko kyseessä nuo punaisella merkityt letkut? Siis toiseen "tulppa", jossa on noin 5 mm. reikä. Kuvassa keltaisella merkitty ruuvihan on tyhjäkäynnin säätö, onhan?

Liittyisikö samaan asiaan, siis tyhjäkäynnin säätöön/mataliin kierroksiin, myös nykiminen liikkeelle lähdettäessä? Ei mitään vakavaa mutta havaittavaa kuitenkin.

Onko vihreällä merkitty veden lämpötila-anturi? Entä mitä mittaa sinisellä merkitty anturi?
Itse vaihdoin ECUn eilen ja tarkoitus on kokeilla kerran vanhalla ECUlla jos vika olisikin ollut vaan johti/riviliitin kontakteissa.

Nuo on juuri ne ilmaletkut. Kokeile tulpata ensin se kylmäkäynnin letku; jos kylmäkäyntiventtiili ei sulje täysin niin sitä voi auttaa tulppaamalla/kuristamalla. Jos koneessa on tarpeeksi ilmavuotoja, kuten minulla oli ei tyhjäkäynti-ilmaruuvin sulkeminenkaan auttanut, kokeile kiertää se ihan kiinni - jos ei kestä käynnissä (eli ruuvi on säätöaulueella) niin sitä ei tarvi erikseen tulpata.

D-jetronicin oikea toiminta perustuu moottorin alipaineisiin, sinä on sofistikoituinut alipaineen mittausmötikkä eli alipaineen hallinta/tarkkailu on tärkää ruiskun toiminnalle.

Kokeile etsiä ilmavuotoja, ja selvitä onko sinulla vielä vanhanmalliset imusarjan ja kammion väliset kumiholkit, jos on niin ne kannattaa vaihtaa uusiin.

Kokeile toimiiko sinulla se kiihdytysrikastus, eli virrat päällä polkaise kaasua niin suutinten tulee naksua eli ruikata rikastusta. Se voi vaikuttaa nykimiseen. Varmaan olet minun topikista jo tästäkin lukenut mutta kunhan nyt mainitsin.

Vihreä on ruiskun lämpäöanturi, sen jos nyppää irti koneen käydessä niin sammuu. EPC:n mukaan sininen anturi on itse asiassa kytkin, se katkaisee jotain tietyssä lämpötilassa, en ole varma mitä. Oikean puolen kannen takaosassa on mielestäni lämpömittarin anturi, en ole siitäkään ihan varma...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja karra »

EDIT

Oikean kannen takaosassa on jäähdytysnesteen lämpömittarin anturi: http://www.autohausaz.com/pn/0055421017MY" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä on se vihreällä merkitty eli ruiskun lämpöanturi: http://www.autohausaz.com/pn/0280130014" onclick="window.open(this.href);return false;

Sininen on ruiskun lämpö/aikakytkin: http://www.autohausaz.com/pn/0045454924" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä imuilman lämpöanturi: http://www.autohausaz.com/pn/0280130006" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Täytyy jatkaa jumppaa noiden ilmavuotojen kanssa. Olen käynyt läpi kaikki ilmeiset, moottorin päällä näkyvät letkut mutta perehdyn asiaan tarkemmin kuten myös tuohon kiihdytysrikastukseen..

Kun ilmaruuvin kääntää ihan kiinni, tyhjäkäynti laskee hieman mutta auto pysyy käynnissä. Päämekaanikko oli kääntänyt ruuvin kiinni korjaustyön tuoksinassa minkä seurauksena, käsitykseni mukaan, auto sammui pari kertaa kun sen hidasti ja pysäytti risteykseen. Avasin ruuvia puoli kierrosta sammahtelujen jälkeen mutta testilenkki jäi ajamatta koska kylänraitilla ärjyvä Mersu alkoi herättää liikaa huomiota.

En muistanut tarkastaa paikan päällä mutta voiko kaasuvivustoa peukaloida tyhjäkäynnin korottamistarkoituksessa? Tästä autosta on löytynyt tee-se-itse -patentteja, joten en ihmettelisi vaikka aikaisemmin heikkoa käyntiä olisi yritetty parannella kaikin käytettävissä olevin keinoin.
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Harjoitukset jatkuvat...

Eilettäin kävin taas harrastamassa, kuten lähipiirini puuhailuani kutsuu, ja sain rajattua tyhjäkäynti-ongelman aiheuttajaa.

Kävin mahdollisia ilmavuotopaikkoja karran inspiroivien kuvien perusteella läpi bräkleenillä enkä niitä löytänyt. Suihkuttelin myrkkyä imusarjan ympäristöön joka reikään ja notkoon sekä p-a. suuttimien juurille eikä muutoksia tyhjäkäynnissä tapahtunut. Myöskin kaasuläpän säädöt ovat ymmärrykseni mukaan kunnossa.

Ahdistin kylmäkäyntiluistille menevää letkua noin viiteen milliin ja kierrokset laskivat useita satoja minuuttikierroksia, ei kuitenkaan vielä järkevälle tasolle eivätkä kierrokset muutu moottorin lämpötilan noustessa. Kun puristin letkun kasaan jostain moottorin takaosasta alkoi kuulua melko voimakasta suhinaa mutta en osannut paikallistaa sitä. Seuraavaksi on tarkoitus perehtyä luistin kuntoon.

Päivän paras ahaa-elämys syntyi kun päämekaanikko tuli heiluttaneeksi paineanturin letku+johtonippua auton käydessä. Tämän ansioista kierrokset laskivat joksikin aikaa korvakuulolta oikealle tasolle. Tuosta johtuen johtoa ja paineletkua tuli hypisteltyä ja tutkiskeltua ja sama efekti toistui kerran. Anturin viallisuuteen viitannee myös rikas tyhjäkäynti?

Voiko paineanturia korjata? Luin jostain unskin viestistä, että se olisi mahdollista joskin kallista. Tuo osa ei taida olla lähtökohtaisesti purettava?

EDIT:

Luisti näyttäisi toimivan. Kurkku on noin 6 mm. auki kylmänä ja sulkeutuu lämmitettäessä.

Mittasin paineanturin ohmimäärät Jyyrän linkkaaman materiaalin pohjalta ja nekin olivat oikein. Noin 90 ohmia toisessa liitinparissa ja noin 350 toisessa. Millainen tämän mutikan rakenne on, voisiko sähköpuoli pelata vaikka painetta tunnistava puoli olisi epäkunnossa? Johtosarjakin joutunee tässä epäilyksen alle?
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1516
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Paineanturia voi korjauttaa/korjata, siihen on netissä jonkinlaiset englanninkieliset ohjeetkin (kuvalliset) mutta ilmeisesti prosessi on erittäin tarkka eikä siedä virheitä. Yritän etsiä sitä linkkiä ja postailen tänne.

Itseäkin huolettaa D-jetin omistajana, että mitäs sitten kun se kapine hajoaa, uusia ei kulemma löydä helpolla ja esim. EBAY:ssä halvimmat alkoi 400 dollarista.

EDIT:

Löytyikin linkkejä peräti kaksi kappalaetta liittyen tuon MPS korjaukseen.

http://members.rennlist.com/pbanders/ma ... sensor.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.w116.org/mechanicals/manif ... r-attempt/" onclick="window.open(this.href);return false;


Ilmeisen herkkä laite, kannattaa ennen sensorin isompaa purkamista tutkia sensorin liitin ja sen juuret, jos vika onkin esim. huonossa kontaktissa

http://i30.photobucket.com/albums/c328/ ... resen2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Kiitos.

Kuuklettelin tätä asiaa itsekin ja törmäsin noihin aiheisiin korjausoperaatiosta. Monivivahteinen homma se taitaa olla ja kun täyttä varmuutta käikäleen viallisuudesta ainakaan vielä ei ole niin täytyy vakaasti harkita toimenpiteeseen ryhtymistä. Osalle suoritettava (imu?)painekoe olisi hyvä tehdä mutta en ole vielä perehtynyt manööverin kulkuun.

Viallisen palkeen kestävä korjaus on lienee jo haaste sinällään. Jossain keskustelussa väittivät, että Bosch ei myy osia näihin. Onko näitä kukaan foorumilainen korjannut? unski? JYYRÄ?

Sattuisiko keneltäkään löytymään ehjäksi epäiltävää anturia lainaksi tai myytäväksi asti? Boschin osanumero on 0 280 100 012
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Nopeasti tarkasteltuna hyvä linkki D-Jettiläisille ja muillekin asiasta kiinnostuneille jos lontoon-murre taittuu:

http://oldtimer.tips/en/d-jetronic" onclick="window.open(this.href);return false;
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Mulla on ylimääräinen 450 ilmpaine anturi. Toiminnasta ei tietoa kun autossani oli ostetaessa megasquirt ruisku. Ladossa on 350SE ja voisin siinä testata tuon anturin toimivuutta ens kerralla kun käyn maaseudulla. Jos se toimii niin voin lainata sitä tai myydä edullisesti pois
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

JYYRÄ kirjoitti:Mulla on ylimääräinen 450 ilmpaine anturi. Toiminnasta ei tietoa kun autossani oli ostetaessa megasquirt ruisku. Ladossa on 350SE ja voisin siinä testata tuon anturin toimivuutta ens kerralla kun käyn maaseudulla. Jos se toimii niin voin lainata sitä tai myydä edullisesti pois
Hieno asia jos tuon viitsit tehdä. Palataan vaikka yv:llä yksityiskohtiin.

Lueskelin tuota "Tohtori D-Jetin" sivustoa ja tuli mieleen, että voisiko jäljellä olevat vaivat aiheuttaa viallinen kylmäkäynnistysventtiili? Josko se vuotaisi, jolloin käynti on korkeaa ja seos rikas?
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13285
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko alla oleva ilmiö vielä olemassa?
jtuukka kirjoitti:Kun ilmaruuvin kääntää ihan kiinni, tyhjäkäynti laskee hieman mutta auto pysyy käynnissä.
jtuukka kirjoitti:Lueskelin tuota "Tohtori D-Jetin" sivustoa ja tuli mieleen, että voisiko jäljellä olevat vaivat aiheuttaa viallinen kylmäkäynnistysventtiili? Josko se vuotaisi, jolloin käynti on korkeaa ja seos rikas?
Kerroit että kylmäkäyntiluisti on 6 mm auki kylmänä ja sitten sulkeutuu. Mutta sulkeeko se ilmavirran? Jostainhan se imee ilmaa jos kerran ilmaruuvin kiinniruuvaus ei onnistu sammuttamaan moottoria.

Tarkoitatko kylmäkäynnistinventtiilillä kylmäkäynnistyssuutinta vaiko tuota kylmän käynnin luistia? Nyt kannattaa tulpata kokonaan se kylmäkäyntiluistin letku; kun kone on kuuma sitä ilmaa ei tarvita. Samoin voisit tulpata kylmäkäynnistyssuuttimen bensalinjan koska se vuoti minulla bensaa sinne ilmaputkeen, siis väärinpäin.

Kuumalla koneella kumpaakaan noista ei tarvi joten se on hyvä piste aloittaa kokeilu.

ECU voi olla viallinen kuten minullakin oli. Foorumilaisella slsls77 saattaa olla sopiva ECU sinulle, jos muut kokeilut ei auta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

karra kirjoitti:Onko alla oleva ilmiö vielä olemassa?
jtuukka kirjoitti:Kun ilmaruuvin kääntää ihan kiinni, tyhjäkäynti laskee hieman mutta auto pysyy käynnissä.
jtuukka kirjoitti:Lueskelin tuota "Tohtori D-Jetin" sivustoa ja tuli mieleen, että voisiko jäljellä olevat vaivat aiheuttaa viallinen kylmäkäynnistysventtiili? Josko se vuotaisi, jolloin käynti on korkeaa ja seos rikas?
Kerroit että kylmäkäyntiluisti on 6 mm auki kylmänä ja sitten sulkeutuu. Mutta sulkeeko se ilmavirran? Jostainhan se imee ilmaa jos kerran ilmaruuvin kiinniruuvaus ei onnistu sammuttamaan moottoria.

Tarkoitatko kylmäkäynnistinventtiilillä kylmäkäynnistyssuutinta vaiko tuota kylmän käynnin luistia? Nyt kannattaa tulpata kokonaan se kylmäkäyntiluistin letku; kun kone on kuuma sitä ilmaa ei tarvita. Samoin voisit tulpata kylmäkäynnistyssuuttimen bensalinjan koska se vuoti minulla bensaa sinne ilmaputkeen, siis väärinpäin.

Kuumalla koneella kumpaakaan noista ei tarvi joten se on hyvä piste aloittaa kokeilu.

ECU voi olla viallinen kuten minullakin oli. Foorumilaisella slsls77 saattaa olla sopiva ECU sinulle, jos muut kokeilut ei auta.
Kylmäkäynnistyssuutinta juurikin tarkoitin. Toen perrään, jostainhan sitä ilmaa täytyy vuotaa kun asiaa nyt oikein miettii mutta ajatukseni oli, että fuskaava kylmäkäynnistyssuutin aiheuttaisi mahdollisesti sekä korkean että rikkaan tyhjäkäynnin. Täytyy tutustua tarkemmin tuon suuttimen toimintaan/toimimattomuuteen kunhan taas pääsee suorituspaikalle.

Kävinkin jo kirjeenvaihtoa jäsen slsl77:n kanssa noista ECU:ista. Muutaman numeron heittoja on osanumeroissa, lieneekö miten ratkaiseva seikka? Tai paremminkin, saako mitään rikki jos autoon kytkee "vähän väärän" moottorinohjaimen?
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Tein supistuksen kylmäkäyntiluistille ja tyhjäkäyntiruuville tulevaan letkuun ennen niiden haarautumista ja käynti putosi järkevällä tasolle. Ruuvin ohi menee ilmaa että kohisee ja täytynee tuossa luistissakin olla sanomista keitto-harjoituksistani huolimatta. Ainakaan viinankeittäjäksi meikäläisestä ei ole...

Nyt voi levollisin mielin jättää auton talviteloille. Eihän auto toki vielä kunnossa ole mutta parhaassa mitä se on minulla ollessaan ollut. Täytyy pohtia jatkotoimia talven aikana.

Kiitos kaikille asiaan tavalla tai toisella osallistuneille. Jotenkin luulen, että palaan vielä täällä foorumilla tiedonjanoisena tähän yksilöön.
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Perinteiset autojen syys-ulkoiluttajaiset on pidetty ja W116:n kanssa tuli vähän puuhailtua.

Vaihdoin kylmäkäyntiluistin varaosa-moottorista, jonka tulin viime alkutalvesta ostaneeksi ja käynti-ongelmat katosivat. :D

Johtotähti käynnistyy nyt kylmänäkin ilman apuja ja käy tasaista tyhjäkäyntiä arviolta oikealla kierrosluvulla. Moottori ottaa hyvin kierroksia ja käy tasaisesti myös ylärekisterissä.

Vielä eräs detalji, josta taisin aiemminkin mainita eli tyhjäkäynnin jälkeen tulee kierros-alue, jossa käynti on pätkivää, tukkoista ja menovesi "palaa vasta putkessa". Tähän lienee lääkkeenä sytytyksen ajoituksen säätö, mistä saisin arvot/menetelmät kyseisen manööverin tekemiseen?
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1516
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Itse teetätin huoltomiehellä tuon sytytyksen säädön omaan 450:seeni. Ajoituslampulla sai kuulemma helposti kohdalle.

Mikäs osa tuo kylmäkäyntiluistin on? Miltä se näyttää?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaa huomioida, että D-jetti-mersuissa on aika montaa eri sytytysajoitusta. Jakajiakin on kahta tyyppiä, vanhemmissa on alipainekellossa alipaine otetaan kaasuläpän alta, jolloin alipaine myöhästyttää ja uudemmissa on kaasuläpän päältä, jolloin alipaine aikaistaa. Ts. alipainekello vetää erisuuntaan. Eli jakajan malliin vaikuttaa kaasuläppäkotelon alipainelähtöjen toiminta.

Sitten olen nähnyt vielä vanhempaa mallia, joihin on laitettu uudemman mallin jakaja, näissä sitten pitää olla kaksisuuntainen kello, josta käytetään vain myöhäistystä.

Sitten on vielä "itsekorjattuja" sekasotkuja jotka toimii ihan väärin...näitä olen nähnyt turhan monta...on laitettu Euro-moottoriin Jenkkimallin jakaja, jossa ennakotkin on erit...ja sitten olen nähnyt huoltamattomia jakajia, jotka on ihan väljiä tai jumissa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: V8 hyytyy muutaman minuutin käytön jälkeen, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Ere866 kirjoitti:Mikäs osa tuo kylmäkäyntiluistin on? Miltä se näyttää?
Tuolla aiemmin lähettämässäni kuvassa kahden punaisen nuolen välissä oleva, ylhäältä katsottuna pyöreänmallinen osa.
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Vastaa Viestiin