Alumiini vanteiden entisöinti
Alumiini vanteiden entisöinti
Tuli ostettua tuossa kuukausi takaperin mersuun vähän harvinaisemmat 18 tuumaiset 3-osaiset OZ maet ja tarkoituksena totaallinen entisöinti. Vanteiden purkamisen jälkeen takakehät lähtivät soodapuhallukseen, uudet pultit sekä keskilätkät tilaukseen ja urakkana keskiöiden ja lippojen kiillottaminen. Keskiöiden vesihionnan aloitin hapettumien takia karkeudella 320 edeten aina 2000 asti mitään karkeuksia skipaten, viimeistelyn hoiti bilteman chrome polish ja rättilaikka. Lopputuloksen "piti" olla peilikiiltävä pinta, mutta se ei ollutkaan aivan mitä haettiin takaa.
Joten kysymys kuuluu kuinka olette itse kiilloittaneet alumiinia peilikiiltäväksi, mitä tahnaa kannattaa käyttää ja pitääkö vesihionnassa paperi sekä pinta olla aivan läpimärkiä koko prosessin ajan?
Kiitän jo etukäteen!
Joten kysymys kuuluu kuinka olette itse kiilloittaneet alumiinia peilikiiltäväksi, mitä tahnaa kannattaa käyttää ja pitääkö vesihionnassa paperi sekä pinta olla aivan läpimärkiä koko prosessin ajan?
Kiitän jo etukäteen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
vesihionnassa pitää olla vettä riittävästi, ettei paperi tukkeude, eikä kerää itteensä sitä hiontapölyä. näin paperi hioo tasasesti ja lopputulos on parempi. riippuen lähtökohdasta, niin jollain 400 paperilla voi alottaa, tai jos todella paljon hapettumaa ja kuppaa, niin karkeammallakin. siitä sitten aina edeten hienompaan ja lopuksi sitten kiillotusvahalla viiminen kiilto pintaan.
esim. eka silla 400 paperilla, sitten 800, sitten 1200 ja sitten voikin vetää jo kiillotusvahalla ja kangaslaikalla viimisen kiillon. vinkuun, dreemeliin, rälläkkään, penkkihiomakoneeseen yms, on saatavana noita kangas, tai huopalaikkoja. laikka pyörimään ja vahaa hangaten laikkaan ja sitten vaan työstämään. alumiini on niin pehmeetä, että siihen saa aika nopsaa ja kohtuu vaivattomasti ihan ok hyvän kiillon aikaseks.
tossa yks esimerkkikuva. toi nyt on ronssia, eikä ole vanne, mutta homma menee alumiinin kanssa samalla tavalla. tuo on sorvattu, jonka jälkeen vaan hiottu ja kiillotettu. simppeliä.
esim. eka silla 400 paperilla, sitten 800, sitten 1200 ja sitten voikin vetää jo kiillotusvahalla ja kangaslaikalla viimisen kiillon. vinkuun, dreemeliin, rälläkkään, penkkihiomakoneeseen yms, on saatavana noita kangas, tai huopalaikkoja. laikka pyörimään ja vahaa hangaten laikkaan ja sitten vaan työstämään. alumiini on niin pehmeetä, että siihen saa aika nopsaa ja kohtuu vaivattomasti ihan ok hyvän kiillon aikaseks.
tossa yks esimerkkikuva. toi nyt on ronssia, eikä ole vanne, mutta homma menee alumiinin kanssa samalla tavalla. tuo on sorvattu, jonka jälkeen vaan hiottu ja kiillotettu. simppeliä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
Oot kyllä saanu tuosta ronssi pytystä tajuttoman hyvän näkösen ja kiiltävän Ihmettelinkin miksi rättilaikan mukana tuli punaista ja valkoista vahaa sellaisena möykkynä enkä sen enempää niitä kokeillutkaan vaan yritin lähinnä metal polishilla viimeistellä. Kiitos vinkeistä Täytyy palata siis takaisin sorvin ääreen
Vielä sellainen kyssäri että millä oot suojannu noita alumiini tai vaikka pronssi osia hapettumiselta, kuullut että Sinoli toimisi hyvänä suojana?
Vielä sellainen kyssäri että millä oot suojannu noita alumiini tai vaikka pronssi osia hapettumiselta, kuullut että Sinoli toimisi hyvänä suojana?
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
Itse kiillotin moottoripyörän alu-osat juurikin tuolla systeemillä hiomapaperia 400 --> 2000 ristiin rastiin hioen, siiten kiillotuslaikkaa ja vahaa. Ylimääräisten vahojen pois pyyhkiminen mikrokuiturätillä ja heti perään Sinolilla valelu. Annoin Sinolin kuivua hetken ja laitoin päälle Autoglymin kultavahan (annoin vahan vaikuttaa yön yli päällä kiillotusta).
Ei ole vuodet saaneet pintaa juurikaan hapettumaan, eli toimii.
Ei ole vuodet saaneet pintaa juurikaan hapettumaan, eli toimii.
W212 Avantgarde BE 220 cdi -11
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
Kuulostaa hyvältä täytyy itekkin edetä samalla kaavalla, toivottavasti tuo vaha ja laikka sais sen kauan etityn peilipinnan Kuinka tuo Sinoli kestää, ootko valellu uudestaan joka pesun yhteydessä vai riittääkö kerta?Mihkaili kirjoitti:Itse kiillotin moottoripyörän alu-osat juurikin tuolla systeemillä hiomapaperia 400 --> 2000 ristiin rastiin hioen, siiten kiillotuslaikkaa ja vahaa. Ylimääräisten vahojen pois pyyhkiminen mikrokuiturätillä ja heti perään Sinolilla valelu. Annoin Sinolin kuivua hetken ja laitoin päälle Autoglymin kultavahan (annoin vahan vaikuttaa yön yli päällä kiillotusta).
Ei ole vuodet saaneet pintaa juurikaan hapettumaan, eli toimii.
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
Ainoastaan sen ensimmäisen kerran. Kiilto tulee virheettömästä pohjasta eli huolellisella hionnalla ja kiillotuksella..
Tuolla hyvää ohjeistusta http://www.intruderclubfinlandry.fi/clu ... oitus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla hyvää ohjeistusta http://www.intruderclubfinlandry.fi/clu ... oitus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 Avantgarde BE 220 cdi -11
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
Kiitos oli aika lailla kaiken kattava artikkeli aiheesta, täytyykin ostaa lisää rättilaikkoja kaikki vanhat pikimustiaMihkaili kirjoitti:Ainoastaan sen ensimmäisen kerran. Kiilto tulee virheettömästä pohjasta eli huolellisella hionnalla ja kiillotuksella..
Tuolla hyvää ohjeistusta http://www.intruderclubfinlandry.fi/clu ... oitus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
mää en ole suojannut mitenkään noita osia. kait siitä hiomavahasta sitten on jäänyt tollasiin koriste-esineisiin ainakin joku ohkonen vahapinta, mikä suojaa. mihinkähän tuo sinolin toiminta perustuu? joskus aikasemminkin kuullut samasta asiasta. hapettaakohan se jotenkin alumiinin pinnan ja tekee siihen kestävämmän oksidikalvon, tai jotain..?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
Käsittääkseni se puhdistaa pinnan ylimääräsistä epäpuhtauksista ja muodostaa osaltaan lisää oksidikerrosta joka suojaa hapettumiselta/korroosiolta. Eihän tuo anodisointia vastaa mutta tuntuu kuitenkin toimivan.
Auttaa siis, mutta vaatii kuitenkin edelleen puhtaana pitoa ja vahausta jos mielii pitää pinnan kunnossa.
Auttaa siis, mutta vaatii kuitenkin edelleen puhtaana pitoa ja vahausta jos mielii pitää pinnan kunnossa.
W212 Avantgarde BE 220 cdi -11
-
- Mersumies
- Viestit: 2742
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
Voiko tuota kiillotettua alumiinipintaa lakata?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Alumiini vanteiden entisöinti
Voi, kiilto vaan himmenee aikalailla eikä se kunnolla pysy. Jostain kiveniskusta lähtee kuoriutumaan, tai sitten siitä pääsee vesi väliin ja hetken päästä alkaa hapettua sielä lakan välissä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500