W124 E300D -95 käyntiongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lareee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 12.10.2013 19:43

W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lareee »

Mersu on nyt kylmien kelien tultua alkanut kiukutella tavalla, jos toisellakin:

Muutaman tiukan pakkaspäivän aikana auto lähti kylmänä vasta pitkän sahauksen jälkeen käymään ja tyhjäkäynnillä kylmällä koneella saattoi "pätkästä" kerran tai pari. Oletin vian olevan hehkuissa, mittasin vastukset ja testasin releen, kaikki ok! Naftasuodattimen vaihdoin samalla. Sään lauhduttua auto lähti taas normaalisti käyntiin ja ongelma kerkesikin jo unhotua. Nyt sitten eilen ja tänään muutaman kerran liikennevaloissa seistessä lämpimällä koneella taas "pätkäsi" yhden iskun verran välistä.

Tänään maantieajossa Mersu sitten hyytyi lopullisesti ja jätti tien varteen. Hyytymisen jälkeen pyöritti konetta ja lupaili kovasti, muttei lähtenyt käyntiin. Soitto kaverille -> Tulee hakemaan -> Haettiin köysi ja naftaa varmuuden vuoksi, vaikka mittarin mukaan sitä oli vielä reippaasti -> Takaisin autolle, naftaa tankkiin ja starttausyritys -> Lähti käymään pitkällä sahauksella ja kaasulla -> Kohti kotia ja parin kilometrin jälkeen auto hyytyi TAAS -> Minuutin verran ihmettelyä ja tankin korkki pois että saa varmasti korvausilmaa -> Pitkällä sahauksella ja kaasulla taas käyntiin -> Pari kilsaa ajoa ja sama toistuu...

Auto on ensimmäinen dieselini ja dieseltekniikka hieman vierasta, joten kyselisinkin apua täältä viisaammilta. Ottaako ilmaa jostain välistä, vai mistä tällainen oireilu kertoo? Mistä kannattaa alkaa vikaa tai mahdollista vuotoa etsimään? Pumppu kostean näköinen, en sanoisi että märkä, mutta kostea. En yhtään muista että miltä se on aikasemmin näyttänyt. Faktaksihan ei pysty sanomaan myöskään sitä että onko nämä kaikki oireilut yhteydessä toisiinsa, vai ei...

Kiitos avusta jo etukäteen!

Lare
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tervehdys ja tervetuloa joukkoon tähdellisten :thumbup:

Sanoisin oireitten perusteella että ilmaa saa. Tuo kulkine on vielä sitä tekniikkaa että jos saa p-ainetta niin kulkee vaikka kuuhun.


Eli ne p-aineputkien O.renkaat suotimenkyljessä ja muut vastavat vaihtoon. Ittellä oli 94 mallinen vastaava kulkine johon edellinen omistaja oli tympeentyny siinä määrin että oli vaihtanu kaikki p-ainelinjan putket ja p-ainesuotimen jalkoineen kaikkineen mallia vanhempaan jossa p-aineputket tule kiinni banjolla. Mulla ei ikinä olu ongelmia ko kulkineen kanssa.

Eli kaikki p-ainelinjan liitokset myös PALUULINJAT uusiksi uusilla osilla --> loppuu se kiukuttelu :wink:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tankinsihti menee mustaan levä töhnään ja kuristaa imua jolloin pakkasen kovettamat kumiliitokset vuotavat ja pienikin ilma vuoto sammuttaa moottorin.....tankki pidä täynnä ja ehkä viel diesel 100 ainetta tankkiin niin kosteus jäätymis ongelmat helpottavat jos siksi kuristaa...kiristele klemmari liitoksia tankilta moottorille asti ja o-rengas liutokset kuntoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lareee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 12.10.2013 19:43

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lareee »

Jari Ke kirjoitti:Tervehdys ja tervetuloa joukkoon tähdellisten :thumbup:

Sanoisin oireitten perusteella että ilmaa saa. Tuo kulkine on vielä sitä tekniikkaa että jos saa p-ainetta niin kulkee vaikka kuuhun.


Eli ne p-aineputkien O.renkaat suotimenkyljessä ja muut vastavat vaihtoon. Ittellä oli 94 mallinen vastaava kulkine johon edellinen omistaja oli tympeentyny siinä määrin että oli vaihtanu kaikki p-ainelinjan putket ja p-ainesuotimen jalkoineen kaikkineen mallia vanhempaan jossa p-aineputket tule kiinni banjolla. Mulla ei ikinä olu ongelmia ko kulkineen kanssa.

Eli kaikki p-ainelinjan liitokset myös PALUULINJAT uusiksi uusilla osilla --> loppuu se kiukuttelu :wink:
atlas kirjoitti:Tankinsihti menee mustaan levä töhnään ja kuristaa imua jolloin pakkasen kovettamat kumiliitokset vuotavat ja pienikin ilma vuoto sammuttaa moottorin.....tankki pidä täynnä ja ehkä viel diesel 100 ainetta tankkiin niin kosteus jäätymis ongelmat helpottavat jos siksi kuristaa...kiristele klemmari liitoksia tankilta moottorille asti ja o-rengas liutokset kuntoon.
Mitä kautta tähän tankin sihtiin pääsee käsiksi?

Tänään irrotin imusarjan pois tieltä päästäkseni käsiksi pa-letkuliitoksiin. Huomenna tarkoitus hankkia uusi karkeasuodatin, o-renkaat ja letkut.
Imusarjan irrotuksen jälkeen huomasin pumpussa mielestäni jotain hälyttävää, nimittäin siellä näytti joku osa olevan kovin löysällä ja välistä tuli dieseliä, jonka myötä koko pumppu oli kostea.
Mikä tässä linkissä olevassa videossa näkyvä osa on ja kuuluko sen olla noin väljä? :roll: :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=QljIVinBFs0" onclick="window.open(this.href);return false;

Liitteenä vielä tarkentava kuva siitä, mistä kohdasta on kyse.

Minulla akseliin ei kiinnity mitään tuollaista vartta kuten kuvassa??? :problem:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja tese »

Sammutinvivun akseli videossa. Vipu puuttuu näköjään. Saattaa olla että sammutin osittain päällä. Se kyllä vaikeuttaa käynnistymistä.
Vipua et tarvitse mihinkään muuhun kuin jos haluat sammuttaa koneen kääntämällä vipua. Vipu on myös hyvä sammuttimen toiminnan indikaattori. Tarkista että sammuttimen (näkyy kuvassa vivun yläpään kohdalla) alipaineputken liitäntä on kunnossa vaikka se kyllä aiheuttaa irrotessaan sen että moottori ei sammu. Autossasi voi olla myös sammutin joka toimii sähköllä eli solenoidi jonka toiminnan voi tarkistaa kytkemällä sen napoihin akkujännitettä. Sammutinvipu pitää olla käyntiasennossa kuvasi osoittamalla tavalla pystyssä. Korjatkaa muut jos muistan väärin. Kokeile että videossasi oleva akseli on kiertyneenä myötäpäivään rajoittimeen asti.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
lareee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 12.10.2013 19:43

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lareee »

tese kirjoitti:Sammutinvivun akseli videossa. Vipu puuttuu näköjään. Saattaa olla että sammutin osittain päällä. Se kyllä vaikeuttaa käynnistymistä.
Vipua et tarvitse mihinkään muuhun kuin jos haluat sammuttaa koneen kääntämällä vipua. Vipu on myös hyvä sammuttimen toiminnan indikaattori. Tarkista että sammuttimen (näkyy kuvassa vivun yläpään kohdalla) alipaineputken liitäntä on kunnossa vaikka se kyllä aiheuttaa irrotessaan sen että moottori ei sammu. Autossasi voi olla myös sammutin joka toimii sähköllä eli solenoidi jonka toiminnan voi tarkistaa kytkemällä sen napoihin akkujännitettä. Sammutinvipu pitää olla käyntiasennossa kuvasi osoittamalla tavalla pystyssä. Korjatkaa muut jos muistan väärin. Kokeile että videossasi oleva akseli on kiertyneenä myötäpäivään rajoittimeen asti.
Kiitos vastauksestasi. Pitää tarkistaa toiminta heti huomenna.

Onko kellään tietoa että minkätyyppinen tiiviste tuossa sammutinvivun akselissa on ja kuinka tuon vuodon saisi tyrehdytettyä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siellä taitaa olla o-rengas...oli muistaakseni topik jossa kaveri vaihtoi sen ...en muista saiko sen paikallaan vaihdettua.
Siellä tuossa kohdin on takana moottori öljy ei se ei vaikuta tuohon diesel tai ilma ongelmaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lareee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 12.10.2013 19:43

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lareee »

atlas kirjoitti:Siellä taitaa olla o-rengas...oli muistaakseni topik jossa kaveri vaihtoi sen ...en muista saiko sen paikallaan vaihdettua.
Siellä tuossa kohdin on takana moottori öljy ei se ei vaikuta tuohon diesel tai ilma ongelmaan.
Tätä mietinkin eilen nukkumaan mennessäni, että tuleeko sieltä akselin juuresta kuitenkin öljyä eikä naftaa... Jos näin, niin pitää keskittyä vuodon etsimiseen muualta.

Missä tuo aikaisemmin mainitsemasi tankin sihti sijaitsee tarkalleen, ja miten siihen pääsee käsiksi?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Imusihti sijaitsee tankissa. Muistaakseni about keskellä tankkia perän ja taka-apurungon yläpuolella. En oo sitä sihtiä ite ottanu pois, mutta polttoaineputket vaihdoin joskus, ni se sihti on kiinni siinä tankissa ja siitä lähtee imuputki konehuoneeseen. Mulla oli lyhyt pätkä ensin kumiputkea josta lähtee sit kupariputkena eteenpäin. Siitä välistä saat tankin liruteltua tyhjäks, paitsi tietysti jos se sihti on ihan tukossa.

http://www.partsbase.org/mercedes/car-e ... t-parts-1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Linkissä kuva, osa 32 pitäs olla se sihti.

Edit: Minulla kylläkin E200D, mutta eiköhän tankki ole sama.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voihan sinne sihtiin painaa ilmaakin mutta mukava olisi tietää ensin tuleeko sieltä miten sitä läpi.
Mitä itse katsellut noita dieselin tankkia niin mustaa räkä levää sihdeissä.
Se sihti on kiinni pohja mutterissa eli joku 4omm noin mutteri kanta...o-rengas tiivisteenä....itse olen ton irroittanut kun tankki on irti...sedanistahan tankki lähtee aika nätisti pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lareee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 12.10.2013 19:43

Re: W124 E300D -95 käyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja lareee »

Noniin, Mersu toimii taas, tuhannet kiitokset vastauksista ja avusta. :)

Yksittäiseen liitokseen tai osaan en osannut vikaa rajata, mutta nämä kaikki meni vaihtoon:
-Tankin sihti
-Polttoainelinjojen klemmarit
-Läpinäkyvät putket ja o-renkaat (konehuoneesta)
-Hienosuodatin
-Karkeasuodatin + tiiviste

Lare
Vastaa Viestiin