Kunkkumoottorin öljypumppu Verrokkina 603tbo ja nyt muitakin

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Kunkkumoottorin öljypumppu Verrokkina 603tbo ja nyt muitakin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Avsin kun halusin nähdä onko sihtiä ja kyllä se siellä sit kuitenin on vaikka päältäkatsoen ei näy.

Pumppuratas....Tämmösiäkö ne kuuluu olla :o Aivanselvä tehdaskoneistusvrhe :twisted:

Varsinkin tuo kriittinen osa päädystä eli tuo ympyröity ohut kannas on tärkeässä roolissa. Ihan vaan pikkasen saanu selkäänsä :roll:

Taas kerran ....Ruma sana!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 20.02.2016 22:12. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pistetääs lähikuvaa kehiin ni ei jää epäselväksi

"Kunkku" Justiinsa joo.... Kukalie keksikin tämän nimityksen näistä OM606 moottoreista mutta pikkuhiljaa on kokenu inflaation sana kunkku. Ja se taitaa olla pysyvää :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:Pistetääs lähikuvaa kehiin ni ei jää epäselväksi

"Kunkku" Justiinsa joo.... Kukalie keksikin tämän nimityksen näistä OM606 moottoreista mutta pikkuhiljaa on kokenu inflaation sana kunkku. Ja se taitaa olla pysyvää :roll:

Tartte enää ihmetellä jos ö-paineet kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä on normia alempana. Totta sekin lie on ettei tuo ole katastrooffi mutta kuitenkin tuollainen koneistusvirhe......


Heeeetkinen kattoin tuota lähikuvaa itte uudelleenkin. Mitä on nuo imupuolen rungon valuosassa olevat kolot? Siis nuo jotka on tuon kuluneen kannaksen yläpuolella pumpun runko-osassa? En oikein usko että olisi valujälkiä?

vai onko sitenkin peilikuva eli painepuolelta? Yhtäkaikki nuo kolot ei ole valujälkiä luulisin? Katton tuon vielä huomenna uusiksi kummalla puolen ovat
Viimeksi muokannut Jari Ke, Su 14.02.2016 02:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kunkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja tese »

Pitäis laittaa tuosta päädystä kuva ja kyssäriä Mersun tehtaalle. Mitähän laadunvalvonta suunnittelu vastais? Saattaapa olla että tulis vastakysymys että montako miljoonaa ajettu.
Ei ole ihme että ensimmäinen öljynvaihto uuteen moottoriin pitäis tehdä pelkästään lyhyen ensikäynnin jälkeen.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ymmärtäisin jos pumpuratas olisi ottanut kauttaaltaan kiinni mutta kun 1/3 osa vain on ottanu. Aivanvarmana uutena tuo pumppu ollu niin jumissa ettei ole käsin pyöriny tuo.

Nuo kolme hammasta ollu leveämpiä kuin muut. Tehdasvirhe aivan selvästi.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kunkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja tese »

Joo, aikamoista pooria on tullut. Ihmetellä täytyy että ei ole huomattu kokoon panossa...meinaan pumppua kootessa. Koestetaankohan noita olleenkaan? Noinkin tärkeä osa sentään moottorin toiminnan ja yleensä kunnossa pysymisen suhteen.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

tese kirjoitti:Joo, aikamoista pooria on tullut. Ihmetellä täytyy että ei ole huomattu kokoon panossa...
Nyt tulee vuodatusta....

*itut välitetä yhtään mitään mistään. Artisti jokatapauksessa maksaa ja kun päivävauhti täytyy olla niin monta kappaletta ni se tehdään oli mikä oli.

Taas tänään huomasin kun Zeron jäähdytysnestekannu oli vuotanu mutta ONNEKSI..... onneksi vaan kumimatolle. Se nyt vaan on niin ettei rahallakaan enää saa laatua ei. Siis *itut välitetään yhtään mitään yhtään mistään. Nippuun vaan ja jos tulee rekkula ni kiistetään kaikki!

Varmana aukaisen matikinmosan ö-pumpun nytte kun tuon näin. (OM606 mosa siinä levällään ja kasausta tehdään präniköillä osilla) Siinähän on noin 300t ajettu OM603 turbon pumppu joka tulee OM606:sen rasvaruutaksi.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Otin ja laitoin Daimler Benzille mailia enkuksi kuvien kera. Kait ne sitä osaa vaikka mä en sitä osaakkaan :lol: No joo......

No mitään vastetta varmaan on turha odottaa joten leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :(

Kuitenkaan en luovuta ihan ekalla kerralla ja meinaan linkittää tämän foorumin tämän keskustelun liitteksi jos mitään ei kuulu :wink:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onhan tuossa selvästi kulumaa ja vikaakin, mutta että kuinkapaljon tuollainen vika sitten käytännössä vaikuttaa, niin veikkaan, ettei juuri mitenkään. kokeiles huvikseen, että kuinka hyvin tuo jaksaa pumpata öljyä ja kuinka paljon tulee ohivirtausta, jos tukit ölynkulun.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vaikuttaa toi kuumien öljyjen ohivuotoon..ton päädynhän voi hioa lasinpäällä suosraksi mutta rattaita ei oiken saakaan..jos ei koko pakettia kotelon ja rattaan kanssa hio mutta olikos akselin hela ehjä?
Bensakonneisissa on ainakin elitrokoidi pumppu eli samanlainen joka on automaatin öljypumppu..siis samankaltainen ja se on paras mahdollinen...toi kahdella hammas rattaalla on vanhanaikainen mutta käytössä paljon....mutta käyttöikä tulee vastaan nopeammin kuin eletrokoidilla....no nämähän on säästö linjan moottoreita.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin meinasinkin ettei tuo katasrtooffi ole mutta on satavarmasti selvä vaikutus ö-paineisiin tyhjäkäynnillä silloin kun m-öljyt ovat kuumat. Justiin tuo ohut kannas on tärkeässä roolissa. Jos pitkällä kehällä on naarmuja niinkuin tuossa on niin sieltä ei varmaankaan juurikaan falskaa koska matka on pitkä sieltä kautta painepuolelta imupuolelle ja lisäksi rattaat kulkee vasten öljynpainetta.

Tuossa kannaksen kohdalla tilanne on aivan totaalisti toinen meinaan rattaat kulkee samaan suuntaan kuin ö-painekkin on ja matka painepuolelta imupuolelle on lyhyt. Lisäksi kulumaa on selkeästi enemmän kuin tuolla laajalla kehällä. Suurin flaskaus tapahtuu 2/3 osan rattaan alueella koska silloin rako on reilu. Nuitten kolmen hampaan kohdalla vuotoa ei paljon tapahdu.

Tuo varmasi tuottaa myös ylimääräistä lämpöä öljyyn mutta paljonko niin se onkin vaikeampi arvioida.

Romuhan tuo pumppu on aivan selvästi ellei sitä kunnosta.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5242
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja S202 »

atlas kirjoitti:Vaikuttaa toi kuumien öljyjen ohivuotoon..ton päädynhän voi hioa lasinpäällä suosraksi mutta rattaita ei oiken saakaan..jos ei koko pakettia kotelon ja rattaan kanssa hio mutta olikos akselin hela ehjä?
Bensakonneisissa on ainakin elitrokoidi pumppu eli samanlainen joka on automaatin öljypumppu..siis samankaltainen ja se on paras mahdollinen...toi kahdella hammas rattaalla on vanhanaikainen mutta käytössä paljon....mutta käyttöikä tulee vastaan nopeammin kuin eletrokoidilla....no nämähän on säästö linjan moottoreita.
Mikä tuo eletrokoidipumppu on?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://images.google.de/imgres?imgurl=h ... kQrQMIcDAb" onclick="window.open(this.href);return false;

toi pumppu kun katsoo sitä ratas osaa laatikon pumpusta on se mutta nyt taitaa olla jokin kirjain väärin tai muistan nimen nyt väärin.


Niin ja jos rattaan akseleissa olevissa heloissa väljää vaikuttaa ne kaikkein eniten paineisiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Akseli joka pyörittää tuota ylempää hammasparia niin sen akseli on vain imupuolen kammioon yhteydessä ja pyöritettävä painepuolen kammioon. Tuo pyörittävä on selkeästi väljä ja niin se on alkuperinkin ollu. Nyt on vaan sitten syöny lisää elintilaa.

Kaikki muut tiivistepinnat oli hyvässä kunnossa. Pieniä naarmuja toki on mutta niillä ei ole merkitystä

Nuo rattaat ilmeisesti onkin jotain laakerimetallia meinaan huomasin kun aloin niitä tutkia oikein läheltä niin sisältä tursuaa pisaroita pintaan. Jossain kuvassakin näkyy vaikka pyyhin pinnan kuivaksi niin ennen kun kerkesin ottaa kuvaa ni jo oli pisaroita pinnassa. Rattaat oli ollu lämpimässä joten kondenssivettä ne ei ole. Pesin liukkarilla niin sitä ne pisarat varmaan on.

Vetopuolen pinnat ovat selkeästi kuluneet ja ompa öljyn mukana ollu pieniä metallinpalasiakin. Näkyy kun hampaan pinnalla on selkeitä syvempiä naarmuja.

Mikäköhän merkitys nuilla kolmiomerkeillä nuissa rattaissa oikein on kun ne ei ole kohdakkain ollu eikä vastapuolellakaan :?:

No kuvasin oikein läheltä tuon kannaksen ja alkava rappeuma on lähellä imupuolen kammiota tuossa kuluneessa pinnassa. Oisiko niin että falskaava öljy on alkanu syödä kraatereita? Vähä sama ilmiö hanoissa. Jos alkaa tippasemaan niin äkkiä syö kolon.

Pitää nyt miettiä mitä seuraavaksi teen. Jos pistäis nippuun ja polttoöljyä pumppais? No kattotaan. Nyt kun joutaa askartelemaankin kun moottorin osat on pajalla.

Niin ja ne kolot joita ihmettelin niin kyllä ne vaan on valujälkiä.

Kuvat:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mietiskelin vielä tuota kannasta jota ylempää hammasparia pyörittävä ratas on syöny meinaan mittailinkin mikrometrillä rattaitten leveyttä ja alustavan mittauksen mukaan noin 2 satkua on ero leveimmän ja kapeimman välillä. Ei oikein selity sillä nuo jäljet.

No tulipa mieleen sellainen asia että kun tuo vetoakseli on syöny tuohon rattaaseen kolon niin jos syöminen onkin tapahtunut "epäsymmetrisesti" ja voisiko siinä olla syy kannaksen kulumiseen? Tarkoitan sitä että kun akseli ei tule ihan kokonaan läpi rattaan reiästä niin kuluminen tapahtuu siten että se vänkää ratasta vinoon tuossa pesässä?

Samalla mietin että öljynpaine saattaa myös vaikuttaa asiaan osaltaan. Ratashan on "tuettuna" kehänpuolelta pitkältä matkaa ja tuolla kannaksenpuolella on nuo kammiot joista ratas ei tukea saa?

Saattaa loppupeleissä asia olla niin että uutena tuokin pumppu on pelittänyt juuri kuten on tarkoitettukin mutta kun metrejä on tullut taakse niin se on tehnyt tehtävänsä? Minkähänlaisilla öljyillä tuo pumppu on oikein mahtanut pyöriä meinaan nuo jäljet rattaan pinnassa...?

Katton vielä tuon akselireiänkautta painevuodon mahdollisuuden että kuinka iso asia se voisi olla. Taka-ajatuksena on kokeilla mitä kunnostuksella saisi aikaiseksi. Lasilevyt mielestäni voi unohtaa tässä hommelissa tyystin. Sillä menetelmällä ei saa sellaista tasoa aikaiseksi jota tässä vaaditaan. Jos pikkasenkin reunoilta kuluu enemmän (niinkuin tuolla menetelmällä helpolla käy) niin rattaitten kohdalta menee liian lähelle ja pumppu leikkaa kiinni.

Jos koitan niin koitan siten että tukin paineulostulon kokonaan ja täytän pumpun polttoöljyllä ja pyöritän lämmitettyä pumppua käsin. Kunnostuksen jälkeen sama homma. Vastuksesta voi päätellä oliko hommassa mitään mieltä ja saiko parannusta aikaiseksi.

No tämä pumppu ei tu olemaan missään moottorissa kiinni varmaan koskaan mutta kunhan nyt askartelen ja ihmettelen joutessani :)

Edittiä vielä senverta että kun sitä matikin pumppua koittaa samalleen polttoöljyllä ni saisikohan käsityksen pumpun kunnosta avaamatta pumppua :think:

Meinaan vaan sitä että avaaminen on aina riski kun tuollaisesta kapulasta on kyse. Rattaat on merkattu ja sille varmasti on oma syynsä. Niitten tulee varmaankin olla justiin samalleen nipussa. Pumpun tuotto on 606:sessa vissiin pikkasen suurempi mutta sillä ei taida käsivauhdeissa olla juurikaan merkitystä?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (Lisää kuvia läheltä)

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mitä ihmeellistä kuvissa on?

Pumppi työstää aina suodattamatonta öljyä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (Lisää kuvia läheltä)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

M.K kirjoitti:Mitä ihmeellistä kuvissa on?

Pumppi työstää aina suodattamatonta öljyä.
Niinhän se pumppu tekee.

Kaikesta päätellen olet enemmänkin kattelu samalleen läheltä nuita rattaita. Olisko sinulla selitystä nuitten rattaitten asemoinnille kun ne kolmiomerkit jotka rattaissa on ei näyttäisi olevan minkään loogisen järjen mukaan alkuperin? Ei kohdakkain eikä vastapuolellakaan?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (Lisää kuvia läheltä)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Otin ja purin toisenkin pumpun peräisin OM603 turbosta. Metrejä takana oletettavasti noin samanveran kuin tuossa 606:sen pumpussa.

No nyt näyttää sellaiselle kuin mitä pitäisikin mielestäni olla. Rattaan hampaan muoto on lähes alkuperäinen ja hampaitten pinta on sileä. Näittenkin hampaitten pinnassa on merkkejä siitä että kovempaa metallia on ollut likkeellä. Tämä on normaalia kun muistelee sitä kun tutkin m-öljyjä. Tämä kasataan ja laitetaan olohuoneen vitriiniin :lol:

Hyvin tihkuu öljy rattaan sisältä kun käsiin ottaa ja ratas alkaa lämmetä.

Mutta tosiaan itte kuvissa varmaankaan mitään ihmeellistä olekkaan. N8 kännyllä ne on otettu joten siltä pohjalta. Jokajamppahan nuita saa räpsittyä mutta voi todeta että ei ehkä sitten kuitenkaan nuo mun ihmettelyt ollu aivan aiheettomia meinaan tuo 606:sen pumppu on kyllä aivan karmeassa kunnossa jokasuhteessa verratuna täähän :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5329
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu (Lisää kuvia läheltä)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eikö näitä sit kuitenkaan loppupeleissä kukaan ole senenempi oikeasti läheltä kattonu ja vertaillu :shock:

No
Purinhan mä samalla myös yhden 300 Bensan pumpun ja sitte vielä yhden 606 turbon pumpun jonka sihdistä löyty lohkonpalasia ja moottori on kokenu kristianin kohtalon mutta moottori on sittemmin päässy oikeaan paratiisiin.........Seurana on ei niin yleinen Mersu ja olutta :lol: :lol: :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Kunkkumoottorin öljypumppu Verrokkina 603tbo ja nyt muit

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mersus on muitakin erikoisuuksia minkä ymmärtää vain saksalainen insinööri, kuten esimerkiksi erillinen rumpujarru käppärille.
Vastaa Viestiin