W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Mercedes myy S 63 4Matic L autoa oudosti eriparirenkailla.

edessä 255/40 ZR 20 (101 Y) XL - vierintäkehä 2159 mm

takana 285/35 ZR 20 (104 Y) XL - vierintäkehä 2144 mm

eroa näillä on 0,7 prosenttia

Onko tämä suurikin ongelma? On varmasti selvää, että ostamalla saman vierintäkehän renkaan sekä eteen että taakse, päästään parempaan tulokseen, mutta kuinka vakavasta asiasta lopulta puhutaan? Jos autolla haluaa ajaa 300 000 km, kestääkö keskitasauspyörästö varmasti tuon pyörimisnopeuseron? Jos autolla ajaa 300 tuhatta kilometriä ja keskustasauspyörästölle tulee jatkuvasti 0,7 % pyörimisnopeusero, niin koko matkan aikana keskustasauspyörästö tekee 2 340 000 kierrosta turhaa työtä.

Kokemuksia?

Brabus on ratkaissut tämän käyttämällä 21 tuumaista vannetta ja Continental SportContact™ 6 rengasta

edessä 255/35 ZR 21 (98Y) XL FR - vierintäkehä 2150 mm

takana 295/30 ZR 21 (102Y) XL FR - vierintäkehä 2150 mm

"BRABUS Monoblock Y light alloy wheels -forged-
Y-spoke-design, anthracite-glossy full polished -Platinum Edition- front 9,0J x 21 H2 ET 33, BRABUS
Monoblock Y light alloy wheels -forged- and rear 10,5J x 21 H2 ET 40, each Tires 255/35 ZR 21 XL
Conti Sport Contact 6, Tires 295/30 ZR 21 XL Conti Sport Contact 6,
RDK sensor"
http://www.brabus.com/pdf_cars4sale.php ... IAA%202015" onclick="window.open(this.href);return false;

"2 BRABUS Monoblock R light alloy wheels –forged- 9,0J x 21 –cross-spoke-design-, painted matt titanium
2 BRABUS Monoblock R light alloy wheels –forged- 10,5J x 21 –cross-spoke-design-, painted matt titanium
2 Tyres 255/35 ZR 21 XL Conti Sport Contact 5P
2 Tyres 295/30 ZR 21 XL Conti Sport Contact 5P"
http://www.bobforstner.co.uk/product/ne ... 3l-4matic/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ideoita?
Wilhelm Maybach
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja RAM »

Onko tietoa, millainen tuo voimaa etu/takapäähän jakava laite on?

Brabus kuitenkin ottanut asia huomioon :roll:
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

RAM kirjoitti:Onko tietoa, millainen tuo voimaa etu/takapäähän jakava laite on?

Brabus kuitenkin ottanut asia huomioon :roll:
AMG Performance 4MATIC

The optionally available performance-oriented AMG 4MATIC all-wheel drive distributes the engine torque so that 33 percent goes to the front axle and 67 percent is sent to the rear axle. The rear-biased power distribution provides for the signature AMG high driving dynamics and superlative driving enjoyment as well as boosting acceleration from a standing start. The all-wheel drive likewise enhances driving safety on wet or wintry road surfaces. Optimum traction is guaranteed by a multi-disc clutch with a locking effect of 50 Nm, which exploits the frictional connection potential of all four wheels to the full on snow and ice in particular. The technical basis for the AMG 4MATIC all-wheel drive system is provided by a transfer case for the additional power take-off to the driven front axle. This transfer case is integrated compactly into the AMG SPEEDSHIFT MCT 7-speed sports transmission and requires no additional installation space. The torque is transmitted from the power take-off via a propeller shaft to the front axle. Power transmission from the front axle differential to the front-left drive shaft is effected via an intermediate shaft which passes through an encapsulated shaft duct in the engine oil pan. The compact and weight-optimized design results in a comparatively low level of additional weight for the all-wheel drive system of only 70 kilograms, which also helps to reduce fuel consumption and exhaust gas emissions.
http://www.mercedes-amg.com/s63.php?lan ... in_section" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse ajoin aikoinaan takavetoisella. En tunne nelivetoisen auton tekniikkaa juuri lainkaan.
Wilhelm Maybach
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja RAM »

Ei nuo sivut juuri tekniikkaa valaisseet. Joku tietävä voisi nyt valaista voimanjakoperiaatteita.
Mahtaako voimaa olla jaettu ihan pelkästään mekaanisen periaattein?
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Löydän hakiessani aina vain tämän kuvan

Kuva
The mechanical principle of the 4MATIC system featuring a 45:55 torque split between the front and rear axles and the multi-disc limited-slip centre differential with a basic locking torque of 50 Newton metres offer all the right ingredients.

https://theworldofmbamg.wordpress.com/2 ... -dynamics/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämähän tarkoittaisi, että keskitasauspyörästö tekee turhaa työtä jatkuvasti, kun eturenkaiden vierintäkehä poikkeaa takarenkaiden vierintäkehästä.

Autossa S 500 4Matic L renkaat ovatkin sekä edessä että takana samat 245/50 R18
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Entä auttaisiko tämä kuva?

Kuva

http://www.awdwiki.com/en/mercedes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

RAM kirjoitti:Onko tietoa, millainen tuo voimaa etu/takapäähän jakava laite on?
Olisiko se sitten planeettavaihde

"Epicyclic differential

An epicyclic differential can use epicyclic gearing to split and apportion torque asymmetrically between the front and rear axles. ..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Different ... _device%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Often when a planetary gear is used in a center differential (such as in the new Mitsubishi Montero automatic-transaxle 4WD), the carrier is the driving component and both the ring and sun turn at different speeds to split torque unevenly (such as 33/67 front/rear for the Montero) between ring and sun gear (no component is actually locked).

http://www.stealth316.com/2-awd3.htm#cdvcu" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilhelm Maybach
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja RAM »

No nythän tuo viidennen viestin kuva aukeni, ehkä... On siellä monta sisäkkäistä akselia ja vaikka mitä jännää.

Lienee hammaspyörille ihan normaalia, että vähän pyörivät, vaihdelaatikoltahan tuo näyttää. Lienee tuolla rengastuksella siirretty AMGssä tehoa hieman lisää takapyörille.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

RAM kirjoitti:Lienee hammaspyörille ihan normaalia, että vähän pyörivät, vaihdelaatikoltahan tuo näyttää.
Ei pieni pyörimisnopeusero mitään haitanne... Mutta kun ne porrastukset on pahimmillaan huomattavia, tässä pari esimerkkiä:

Mercedes‑AMG GT S
edessä 265/35 ZR 19
takana 295/30 ZR 20
eroa näillä 2,5 %

Mercedes-AMG SL 65
edessä 255/35 ZR 19 (96Y) XL
takana 285/30 ZR 20 (99Y) XL
ja nyt eroa jo 2,7 %

Tarkkana saa olla näköjään, jos 4Maticin aikoo..
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13195
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Wilhelm_Maybach kirjoitti:
RAM kirjoitti:Lienee hammaspyörille ihan normaalia, että vähän pyörivät, vaihdelaatikoltahan tuo näyttää.
Ei pieni pyörimisnopeusero mitään haitanne... Mutta kun ne porrastukset on pahimmillaan huomattavia, tässä pari esimerkkiä:

Mercedes‑AMG GT S
edessä 265/35 ZR 19
takana 295/30 ZR 20
eroa näillä 2,5 %

Mercedes-AMG SL 65
edessä 255/35 ZR 19 (96Y) XL
takana 285/30 ZR 20 (99Y) XL
ja nyt eroa jo 2,7 %

Tarkkana saa olla näköjään, jos 4Maticin aikoo..
Eikös nämä esimerkkiautot ole takavetoisia jolloin jakovaihteisto ei aiheuta ongelmia.

Se ekan viestin esimerkkiauto sitten vähän eri juttu. Hammaspyörät kestää varmasti pyörimistä, tiedä sitten minkälainen laakerointi siellä jakolaatikon tasauspyörästön akseleilla on mutta tuosta kitkalukosta ainakin olisin huolestunut (jos tässä 222.178:ssa sellainen on, WIS viittaa samaan rakennekuvaan kuin tuossa threadissa yllä).

Tässähän ei kukaan esittänyt eri osien välityssuhteita mutta ei siellä voi olla noin pientä eroa 500 4-Maticiin verrattuna. Etuperä ainakin oli ihan sama osa kummassakin.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:.. mutta tuosta kitkalukosta ainakin olisin huolestunut..
Eikös se ole kuitenkin kytkeytyvää mallia oleva kitkalukko? Eiköhän siinä ole joku reilu toleranssi, kuinka paljon pyörimisnopeuseroa sallitaan ennen lukon kytkeytymistä.

Lisäkysymyksenä esittäisin, että kuinka nopeasti renkaat ContiSportContact™ 5 P saa vaihtokuntoon? 15 000 km? Jos suunnitelmana olisi ajaa yksi rengassarja ja sen jälkeen vaihtaa 21 tuumaisiin, joissa vierintäkehät jo täsmää.
Wilhelm Maybach
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

En olisi uskonut että otsikon mukaisen auton vakavan ostajan tarvitse oikeastaan miettiä rengassarjan kulumis nopeutta .

Koittaisit löytää jostain ebaysta Brabuksen rengas sarja ja pyydät asentamaan ne alle jo luovutuksessa valmiiksi .

Aikaa luulisi oleva koska AMG.n toimitusaika on noin 12kk.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Petri.Kemppainen kirjoitti:Aikaa luulisi oleva koska AMG.n toimitusaika on noin 12kk.
Tuskin sellaista kukaan täällä saa myytyä lainkaan.
Wilhelm Maybach
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13195
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Wilhelm_Maybach kirjoitti: Eikös se ole kuitenkin kytkeytyvää mallia oleva kitkalukko? Eiköhän siinä ole joku reilu toleranssi, kuinka paljon pyörimisnopeuseroa sallitaan ennen lukon kytkeytymistä.
No ei kun siellä (722.9 laatikossa) on jousivoimalla kytketty kiinteä kitkalukko. Jousivoima on aika pieni jolloin lukitusmomentti on vain tuo 50 Nm (joissakin malleissa taisi olla 70 Nm). Kyllä tuonkin huomaa esim. liukkaalla pihalla kun ratin kääntää laitaan, auto puskee selvästi.

Aktiiviset lukot on ABS/ESP:llä eli jarruilla tehty kuten takavetoisessakin.
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

DBFI kirjoitti:No ei kun siellä (722.9 laatikossa) on jousivoimalla kytketty kiinteä kitkalukko.
Erittäin mielenkiintoista. Luulin osaavani lukea vähän rivien välistä ja siksi ajattelin että tottahan mersulla nämä asiat on hallussa, mutta ehkä se ei ihan niin ollutkaan.

Aikoinaan huomasin että tuossa autossa on tehtaalta asennettuna renkaat ContiSportContact™ 5 P ja sielä rengaskoon perässä oli ne kirjaimet MO eli "Mercedes malleihin" - ajattelin jo tuon tarkoittavan, että kun ne on suunniteltu nimenomaan tähän autoon, tottahan vierintäkehät täsmää eturenkaan ja takarenkaan välillä.

Esim. tässä pdf tiedostossa oikein erikseen luvataan, että renkaat sopii S 63 AMG autoon

S 63 AMG 255/40 ZR 20 285/35 ZR 20
http://blobs.continental-tires.com/www8 ... 1-data.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kysyin asiaa Continentalilta ja sain vastaukseksi:

"MO -merkintä tarkoittaa, että rengas on "speksattu" auton valmistajan toiveiden mukaisesti siten. että siinä on jotakin ominaisuutta korostettu. Erot "normaali" renkaisiin ovat toki varsin pienet. Renkaiden vierintäkehien kanssa tulee olla tarkkana ja Continental suositteleekin aina asennettavaksi eri akseleille saman pintamallin renkaita, koska eri pintamallien välillä on pieniä kokoeroja, toki virallisten valmistustoleranssien puitteissa (ETRTO norm.). Olen merkinnyt alla olevaan viestiisi punaisella ko. renkaiden vierintäkehät (ja sinisellä ETRTO norm.) .

ContiSportContact™ 5 P
255/40 ZR 20 (101Y) XL FR MO 2159mm (ETRTO norm 2172mm)
285/35 ZR 20 (104Y) XL FR MO 2144mm (ETRTO norm 2159mm)

SportContact™ 6
255/35 ZR 21 (98Y) XL FR 2150mm (ETRTO norm 2169mm)
295/30 ZR 21 (102Y) XL FR 2150mm (ETRTO norm 2169mm)

SportContact™ 6
265/30 ZR 22 (97Y) XL FR 2193mm (ETRTO norm 2178mm)
305/25 ZR 22 (99Y) XL FR 2169mm (ETRTO norm 2153mm)
"

Onneksi on Brabus
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Entä miten tämä sama asia sitten BMW llä?

"20‑inch BMW Individual light-alloy wheels in W‑spoke 646 design high-gloss polished with mixed-size tyres (front: 245/40 R20, rear: 275/35 R20)"
https://www.press.bmwgroup.com/global/a ... 0li-xdrive" onclick="window.open(this.href);return false;

pyörimisnopeuseroa 0,5 %
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Petri.Kemppainen kirjoitti:Aikaa luulisi oleva koska AMG.n toimitusaika on noin 12kk.
Miksi muuten oletetaan, että joku on ostamassa autoa uutena?

Myydäänhän tuota käytettynäkin: Mittarilukema 32 000 km
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s-63-amg/7581260" onclick="window.open(this.href);return false;

Vai onko 32 tuhatta km sellainen lukema AMG lla, että moottori on jo loppu?

En ostais - tuosta puuttuu ne 15 300,72 € hintaiset AMG keraamiset suurtehojarrut
(komposiittilevyt 402x39mm edessä 360x32mm takana, erikoismaalatut jarrusatulat joissa AMG Carbon Ceramic-teksti)
Kuva

PS "sun takajarrut on tulessa"
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Nelivetoisessa autossa voi renkaan vierintäkehä olla eri edessä kuin takana, kunhan ero ei ole kovin suuri. Kuinka suuren eron vielä hyväksyisit?

Tulokset:

max. 1,00 % (2 ääntä)
33%

max. 0,71 % (Ei ääniä)

max. 0,50 % (Ei ääniä)

max. 0,35 % (Ei ääniä)

max. 0,25 % (4 ääntä)
67%

Ääniä yhteensä: 6
Tämä kysely on päättynyt
Wilhelm Maybach
Avatar
Wilhelm_Maybach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: To 07.04.2016 17:19

Re: W222 AMG S 63 4Matic L porrastetut pyörät

Viesti Kirjoittaja Wilhelm_Maybach »

Nokian Hakkapeliitta 9

245/40 R 20 99 T XL - vierintäkehä 2147 mm
275/35 R 20 102 T XL - vierintäkehä 2136 mm
Wilhelm Maybach
Vastaa Viestiin