Heippa!
Mikähän vois olla ongelmana kun vuoden 1999 kompressori slk:n katto ei aukea, katkasin vilkuttaa punaista valoa, mutta mitään ei tapahdu? Ikkunatkaan eivät aukea katon avauspainikkeesta, eikä mitään surinaakaan kuulu kun yritän avata kattoa.
Kontin verho vedetty paikoilleen.
Eiköhän olisi varmaan paras Starilla koittaa tutkailla ensiksi.
Itsellä ei ole noin uusista autoista kokemuksia mutta veikkaisin sulakevikaan/katkaisimien ongelmaan.
Todennäköisimmin verhon turvakytkin/tunnistin rikki, koska mitään ei tapahdu. Sen tarkistus on aukaisusekvenssin ensimmäinen osa, tuossa kun ei tapahdu mitään ja katkaisija vilkkuu, veikkaisin sitä. On myös helpoin kokeilla, mutta testerillä toki saa helpoimmin varmasti oikean vastauksen.
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Jos takakontin verhon rullaa sisään ja kokeilee ottaa katon alas, eikä käytös muutu, niin verhon kytkin on erittäin todennäköinen vikakohde. Sitä voi koittaa renkata jne.
Kattoa poistaessa sivulasit laskee ja takakansi avautuu etupuolelta mutta katto ei lähde irti a-pilarista, yrittää kyllä. Sähköpuoli on siis kunnossa ja hydraulimoottori toimii ja takaluukun salvat aukeaa koska luukku aukeaa etuosastaan. Näyttäisi että a-pilarin salvat ei aukea, katto liikahtaa hieman, eli hydrauliikka yrittää vetää kattoa. Onko kenelläkään kokemusta a-pilarin salpojen toimivuudesta? Ovat varmaan sähkötoimiset?? Katon kammesta salvat kyllä liikkuvat aika helposti? Mahtaako olla pelkkää hapettuman aiheuttaamaa tahmeutta? Starilla ei löytynyt mitään vikaa joten sähköpuoli toiminee ok.
Kokeile pökkäistä kattoa siitä sisävalon vierestä samalla kun yrittää avata. Jos aukeaa tönäisemällä niin lukkolaitteet kiinteässä osassa on löysällä tai katto istuu muuten huonosti.
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Minun mielestä niitä käyttää katon koneisto vaijereilla... Tämä tosin arvaus...
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Luonnollisesti katto toimi normaalisti huollossa joten varmaa vikapaikkaa ei löytynyt. Vikakoodia ei löytynyt Koskisenkaan lukijalla. A-pilarin oikeassa kulmassa(tuulilasin yläosa) oleva salvan vastakappaleessa on kytkin joka tunnistaa katon asennon. Ainakin ohjuritappi osuu kytkinrullaan. Ehkä kytkimessä oli huono kontakti?? Tosin tietokone (Star?) ei ilmaise ko kytkimen asentoa mikä tuntuu hieman kummalliselta. Kysyin onko katossa olevat salvat sähkö vai hydraulitoimiset, niin siihen ei tiedetty vastausta.
Voisi olettaa että salvat ovat hydrauliset koska salpojen asentoa ei ilmaista tietokoneessa. Myös hydrauliikkaletkujen määrä viittaa hydraulisiin salpoihin.
mlownerin vinkki pökötä kattoa nostoyrityksen alkaessa olisi saattanut toimia? Pieni pökkäys olisi ehkä auttanut katon tunnistavaa mikrokytkintä liikkumaan??
Avausvaiheen pökkäyksellä ei ole mitään tekoa sähköjen kanssa... Mikäli salvat takertelee niin pökkäyksellä saa ne aukeamaan ja katon auki. Kiinnipäin se menee "omalla painollaan" vaikka aukeaminen jumittaisikin. Ainakin omassa oli se tuulilasin yläreunan toisen puolen "lukkohahlon" kiinnityspultin joku kolmisormiapina hukannut ja sen takaisin laittamalla ja pultit kiristämällä vika poistui totaalisest.
Tämä ykkössarjan vario-roof on legenda, mutta aikakauden vuoksi toimintalogiikka perustuu releeseen ja rajakatkaisimiin, ei älylaatikkoon. Starilla saa kyllä luettua noiden kytkimien asennon mielestäni...
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
mlowner kirjoitti:
Tämä ykkössarjan vario-roof on legenda, mutta aikakauden vuoksi toimintalogiikka perustuu releeseen ja rajakatkaisimiin, ei älylaatikkoon. Starilla saa kyllä luettua noiden kytkimien asennon mielestäni...
Ei löytynyt kytkimiä mersufoorumilaisen Sarilla eikä Koskinen Oy Seinäjoelta Starilla. On tämä SLKn katto tosi hyvä. Ei ole konepesussa eikä painepesurilla pestäessä vuotanut. VW EOS on kielletty konepsesu koska katto kuulemma vuotaa.
Mulla lähti katto toimimaan a-pilarin rajakatkaisimen voitelun jälkeen.
Vuotojen puolesta katto on idiottivarma. Mulla on ainoastaan ovien tiivisteet vuotaneet (oven ja katon välinen sauma) sekin johtuu siitä että oven saranat venyy ja ovi ei temmaa enää kohdalleen...
Kolmannen polven Mersumies, vauvasta asti mersun Dieselin raksutusta kuunnellut ja sitä rakastanut. Nykyään intohimoinen Star-Harrastaja. Kaapelit löytyy kaikenikäiseen kalustoon, valistuneita arvauksia tarjolla 4-tien varrella akselilla Jyväskylä - Helsinki.
---------------------------------
Oma:
R170 SLK 230 K Im Memoriam:
W176 A 160 Cdi
Perheen:
W603 Sprinter 216 CDI
W163 ML 270 CDI Remontissa apupoikana nähdyt ja kyydissä olleet:
W124 250 D, S202 220 D
Omassa ni oli sama tauti,yritti avautua vaan ei irronnut tuulilasin reunasta.varsinkin kuskin puoleinen nurkka jumitti.Vaseliinia linkkuun ja tappiin joka löytyy kun katto on puoliksi auki takapIlarin kohdalta kummaltakin puolelta autoa. Voit soittaa 0404108358.